HiFi.nl
 
   

PMC luidsprekers, van meerdere markten thuis

 

Eind jaren 80 van de vorige eeuw besloten Peter Thomas en Adrian Loader om samen luidsprekers voor de professionele markt te gaan bouwen die voldeden aan de allerhoogste standaard. Ze kenden elkaar als collega`s bij de BBC, waar Peter in 1990 nog steeds werkte in de Maiden Vale muziekstudio`s, terwijl Adrian in 1984 voor FWO Bauch was gaan werken, een van de toonaangevende bedrijven op het gebied van professionele audio.

Toen ze op een dag als goede oud-collega`s samen een biertje dronken kwam het gesprek op de eisen die de BBC aan monitorluidsprekers stelde. Ze besloten dat ze samen voldoende kennis en ervaring hadden om een luidspreker te bouwen die optimaal aan die eisen voldeed, en ze gingen aan de slag.

Gebruikte technieken

Omdat ze allebei nogal gecharmeerd waren van het legendarische Britse merk IMF werd als belangrijkste uitgangspunt vastgesteld dat de nieuwe luidspreker (net als IMF) een transmissielijn ontwerp moest worden. Dat is een systeem waarbij de basluidspreker geen gesloten kast achter zich krijgt, maar een lange, gevouwen pijp die uitmondt in een sleuf aan de voor- of achterzijde van de kast.

Er heerst helaas een hardnekkig vooroordeel over het ontwerpprincipe. Het laag uit een transmissielijn zou volgens sommigen te traag zijn. Dat misverstand is gebaseerd op een aantal slechte ontwerpen met verkeerd berekende kasten en luidsprekerunits die niet geschikt zijn voor gebruik in een transmissielijn. PMC heeft deze problemen van het begin af aan onderkend en vakkundig vermeden, anders hadden ze nooit aan de zeer strenge BBC eisen kunnen voldoen.

Een goed ontworpen transmissielijn heeft juist een paar grote voordelen. Om te beginnen het zeer diepe en onvervormde laag dat je uit een relatief kleine kast kunt krijgen. Omdat de basluidspreker door de lengte van de gevouwen pijp als het ware vrij in de ruimte kan bewegen treedt geen compressie van de lucht achter de unit op. De mechanische belasting is daardoor bij elk volume hetzelfde, waardoor de dynamiek groter is en de vervorming veel lager wordt. Door de constructie van de kast vormen de panelen van de gevouwen pijp tevens een zeer sterke interne versteviging, waardoor kastkleuring tot een minimum wordt beperkt.

Een ander voordeel is dat een transmissielijn bij elk volume dezelfde hoeveelheid bas geeft en, in tegenstelling tot een een basreflex luidspreker, nauwelijks problemen heeft met plaatsing vlak bij een muur of in een kleine ruimte. Dat maakt ze bijvoorbeeld zeer geschikt om als monitor in opnamestudio`s te worden gebruikt.

   
1 / 3






Surround: Verleden, Heden en Toekomst Surround: Verleden, Heden en Toe...
lees meer
Review Sony HAP Z1ES en TA-A1ES Review Sony HAP Z1ES en TA-A1ES
lees meer
De kracht van vinyl De kracht van vinyl
lees meer
Recensie Sonus Faber Venere 3.0 Recensie Sonus Faber Venere 3.0
lees meer