Recensie: David Sanborn – Time And The River (LP)

Gepubliceerd op 29 juni 2015
Auteur: Eric de Boer

David Sanborn - Time LPHet vijfentwintigste album dat uit de handen van saxofonist David Sanborn afkomstig is heet Time And The River. Na een lange periode vindt de 69-jarige zijn vroegere kompaan Marcus Miller weer terug en samen komen de heren –aangevuld door diverse muzikanten en artiesten- een ontspannen weg terug waarin jazz, soul en zelfs blues samenkomen. Music On Vinyl brengt het album uit op vinyl, dat prettig in het gehoor ligt.
lees verder>>

Recensie: Arena – The Unquiet Sky (CD)

Gepubliceerd op 30 mei 2015
Auteur: Eric de Boer

Arena Demon StrikesHet Britse neo-progressieve Arena viert in 2015 haar twintigjarige bestaan. Dat jubileum liet men niet ongemerkt voorbijgaan, want de band bracht onlangs haar achtste studioalbum uit. Het album, dat The Unquiet Sky als titel meekreeg, bewijst dat de band na twee decennia springlevend is en toont geen enkel gebrek aan inspiratie. Integendeel!
lees verder>>

Recensie: Cheating The Polygraph (CD/DVD)

Gepubliceerd op 18 mei 2015
Auteur: Eric de Boer

Gavin Harrison – Cheating The Polygraph (CD/DVD)Het is al een tijd stil rond Porcupine Tree. Alle leden hebben zich de afgelopen jaren gestort op diverse projecten, terwijl de band rond Steven Wilson niet meer van zich liet horen. Een van die projecten duurde vijf jaar, en is onlangs verschenen. Drummer Gavin Harrison wilde graag iets doen met zijn liefde voor koperblazers en arrangeerde zijn favoriete Porcupine Tree nummers opnieuw. Het resultaat is Cheating The Polygraph, dat ver buiten de grenzen van progressieve rock treedt.
lees verder>>

Recensie: Rogier Telderman Trio – Contours (CD/ download)

Gepubliceerd op 10 mei 2015
Auteur: Eric de Boer

Rogier Telderman Trio – Contours Al enkele weken houdt een jazz-album mij in z’n greep. Contours, het debuutalbum van het Rogier Telderman Trio, kwam onlangs uit en vond zijn weg naar mijn mailbox. De instrumentale muziek van de toetsenist/ componist en zijn twee kompanen biedt inspiratie, is verhalend en prettig verfrissend. Voer voor de geest, in een audiofiel jasje.
lees verder>>

Recensie: Sanctitude (CD/ DVD)

Gepubliceerd op 24 april 2015
Auteur: Eric de Boer

KatatoniaIn 2013 bracht Katatonia Dethroned & Uncrowned uit, waarop hun epische plaat Dead End Kings op een nieuwe, ingetogen en toch progressieve manier werd benaderd. De band nam de semi-akoestische manier van musiceren in 2014 mee op tour en zocht voor ieder concert een unieke locatie, die de intieme sfeer van de uitgeklede muziek goed ondersteunde. De Zweden deden ook Londen aan, waar de met kaarsen verlichte Union Chapel de klanken van de band rondom Jonas Renkse extra intens deed aanvoelen. Het concert werd vastgelegd op zowel beeld- als geluidsdrager en kwam onlangs uit onder de noemer Sanctitude.
lees verder>>

Recensie: The Band – The Last Waltz (sacd)

Gepubliceerd op 24 maart 2015
Auteur: Eric de Boer

The Band

Het laatste concert dat The Band in 1976 plande, vond niet toevallig plaats op dezelfde plek waar het gezelschap negen jaren daarvoor ook haar eerste concert gaf. De avond liep uit op een muzikaal feest, waarbij veel grote namen samen met de vijf bandleden op het podium stonden om samen een ode aan rockmuziek te brengen. De eerste grote muzikale documentaire werd hier ook geschoten. The Last Waltz is een historisch document, dat door Mobile Fidelity Sound Lab opnieuw is uitgebracht op een dubbele super audio cd.

lees verder>>

Recensie: Janne Schra – Ponzo (CD)

Gepubliceerd op 3 februari 2015
Auteur: Eric de Boer

Janne SchraHet gaat Janne Schra voor de wind. Haar nieuwe studioalbum Ponzo komt volgende week uit en daarna staat er alweer een theatertour gepland. Samen met haar partner Torre kwam het vijfde album van Janne tot stand in hun eigen woonkamer, waar ook opnames plaatsvonden. De energie die Janne daardoor aan het album wist toe te voegen, zorgt voor aangenaam luisteren.
lees verder>>

Recensie: Van Piekeren – “Lijf & Rauw” EP (CD)

Gepubliceerd op 17 januari 2015
Auteur: Eric de Boer

Van Piekeren – “Lijf & Rauw” EP (CD)Afgelopen jaar was het de ras-Utrechter Jan van Piekeren die aangenaam wist te verrassen met de eerste CD van zijn gelijknamige band. De charismatische singer-songwriter met zijn markante zware stemgeluid heeft inmiddels al diverse optredens achter de rug, en kwam ook op televisie als een van de kopstukken in een documentaire over een bekende Utrechtse straat. Afgelopen week presenteerde de band de nieuwste aanvulling op hun discografie, in de vorm van “Lijf & Rauw”.
lees verder>>

Volgende pagina>>