HiFi.nl

Recensie: Cheating The Polygraph (CD/DVD)

Gepubliceerd op 18 mei 2015
Auteur: Eric de Boer

Gavin Harrison – Cheating The Polygraph (CD/DVD)Het is al een tijd stil rond Porcupine Tree. Alle leden hebben zich de afgelopen jaren gestort op diverse projecten, terwijl de band rond Steven Wilson niet meer van zich liet horen. Een van die projecten duurde vijf jaar, en is onlangs verschenen. Drummer Gavin Harrison wilde graag iets doen met zijn liefde voor koperblazers en arrangeerde zijn favoriete Porcupine Tree nummers opnieuw. Het resultaat is Cheating The Polygraph, dat ver buiten de grenzen van progressieve rock treedt.
lees verder>>

Recensie: Rogier Telderman Trio – Contours (CD/ download)

Gepubliceerd op 10 mei 2015
Auteur: Eric de Boer

Rogier Telderman Trio – Contours Al enkele weken houdt een jazz-album mij in z’n greep. Contours, het debuutalbum van het Rogier Telderman Trio, kwam onlangs uit en vond zijn weg naar mijn mailbox. De instrumentale muziek van de toetsenist/ componist en zijn twee kompanen biedt inspiratie, is verhalend en prettig verfrissend. Voer voor de geest, in een audiofiel jasje.
lees verder>>

Recensie: Sanctitude (CD/ DVD)

Gepubliceerd op 24 april 2015
Auteur: Eric de Boer

KatatoniaIn 2013 bracht Katatonia Dethroned & Uncrowned uit, waarop hun epische plaat Dead End Kings op een nieuwe, ingetogen en toch progressieve manier werd benaderd. De band nam de semi-akoestische manier van musiceren in 2014 mee op tour en zocht voor ieder concert een unieke locatie, die de intieme sfeer van de uitgeklede muziek goed ondersteunde. De Zweden deden ook Londen aan, waar de met kaarsen verlichte Union Chapel de klanken van de band rondom Jonas Renkse extra intens deed aanvoelen. Het concert werd vastgelegd op zowel beeld- als geluidsdrager en kwam onlangs uit onder de noemer Sanctitude.
lees verder>>

Recensie: The Band – The Last Waltz (sacd)

Gepubliceerd op 24 maart 2015
Auteur: Eric de Boer

The Band

Het laatste concert dat The Band in 1976 plande, vond niet toevallig plaats op dezelfde plek waar het gezelschap negen jaren daarvoor ook haar eerste concert gaf. De avond liep uit op een muzikaal feest, waarbij veel grote namen samen met de vijf bandleden op het podium stonden om samen een ode aan rockmuziek te brengen. De eerste grote muzikale documentaire werd hier ook geschoten. The Last Waltz is een historisch document, dat door Mobile Fidelity Sound Lab opnieuw is uitgebracht op een dubbele super audio cd.

lees verder>>

Recensie: Janne Schra – Ponzo (CD)

Gepubliceerd op 3 februari 2015
Auteur: Eric de Boer

Janne SchraHet gaat Janne Schra voor de wind. Haar nieuwe studioalbum Ponzo komt volgende week uit en daarna staat er alweer een theatertour gepland. Samen met haar partner Torre kwam het vijfde album van Janne tot stand in hun eigen woonkamer, waar ook opnames plaatsvonden. De energie die Janne daardoor aan het album wist toe te voegen, zorgt voor aangenaam luisteren.
lees verder>>

Recensie: Van Piekeren – “Lijf & Rauw” EP (CD)

Gepubliceerd op 17 januari 2015
Auteur: Eric de Boer

Van Piekeren – “Lijf & Rauw” EP (CD)Afgelopen jaar was het de ras-Utrechter Jan van Piekeren die aangenaam wist te verrassen met de eerste CD van zijn gelijknamige band. De charismatische singer-songwriter met zijn markante zware stemgeluid heeft inmiddels al diverse optredens achter de rug, en kwam ook op televisie als een van de kopstukken in een documentaire over een bekende Utrechtse straat. Afgelopen week presenteerde de band de nieuwste aanvulling op hun discografie, in de vorm van “Lijf & Rauw”.
lees verder>>

Mogwai – Music Industry 3. Fitness Industry 1. (EP)

Gepubliceerd op 23 december 2014
Auteur: Eric de Boer

Mogwai EPIn navolging op hun prima album Rave Tapes, dat in het begin van 2014 uitkwam, brengt het Schotse Mogwai nu de EP Music Industry 3. Fitness Industry 1. uit. Deze EP bevat zes tracks die het eerdere album moeten aanvullen. De muziek is divers en bedient fans op hun wenken wat betreft verschillende stijlen. Voor drie nummers werden zelfs externe producers en artiesten ingehuurd. De EP lijkt dus een leuke aanvulling, maar de band is helaas zelf verantwoordelijk geweest voor een nogal teleurstellend resultaat.
lees verder>>

Silent Ones soundtrack - Andrey Dergachev

Gepubliceerd op 18 december 2014
Auteur: Jan Luijsterburg

Silent OnesDe debuutfilm van Ricky Rijneke ging bijna twee jaar geleden in première op het filmfestival Rotterdam. Er volgde een uitgebreide rondgang langs andere filmfestivals, waar veel prijzen gewonnen werden. 11 december kwam de film eindelijk in roulatie in de Nederlandse filmtheaters. Ter gelegenheid daarvan werd de soundtrack van de Russissche componist Andrey Dergachev op CD uitgebracht.
lees verder>>

Volgende pagina>>