Audio Top Milaan 2002 (1)


Sebastiaan de Vries | 03 oktober 2002

Rijden, rijden en nog eens... rijden

Woensdag 18 september 2002 was het dus zover. Ik zou mijn tweede internationale audiobeurs dit jaar bezoeken. En zeker niet de minste bleek achteraf. Uiteraard was ik weer veel te laat met alles regelen, dus nadat ik er al vroeg uit was, moest ik nog snel mijn spullen bij elkaar pakken. En uiteraard weer van alles vergeten.

Deze geheel verzorgde trip naar Milaan is mij mogelijk gemaakt door Vincent van Wersch van importeur Music Point. Op uitnodiging mocht ik hem namens hifi.nl vergezellen. We hebben de rit per auto naar Milaan afgelegd. Dat lijkt een hele opgave, maar de tijd gaat snel wanneer twee audiofielen, en muziekliefhebbers naast elkaar zitten, want uitgepraat raak je nooit. Onderweg natuurlijk veel mooie dingen gezien. Helaas was het af en toe even slikken in de bergen, daar ik heel gevoelige oren heb voor drukverschillen. Zo af en toe sloeg de boel weer goed dicht. Veel gapen is de oplossing, om de druk achter en voor het trommelvlies weer gelijk te maken. Dus voordat je het misschien dacht Vincent, nee ik gaapte niet vanwege jouw verhalen:):).

Na een overnachting in Zwitserland, kwam er 19 november eindelijk een einde aan mijn enorme nieuwsgierigheid naar de beurs.

De beurs wordt gehouden in het zogenaamde “Centre Congressi Quark hotel” in Milaan. Vergelijkbaar met het VAD concept, maar dan maar liefst vijf etages in totaal! Als ik me niet vergis is dit de 15e Audio top in Milaan.

Bij binnenkomst vinden we meteen een grote ruimte waar verschillende producten staan opgesteld die zijn geselecteerd voor de audiotop award. Met grote trots troffen we daar bescheiden in een hoekje het Nederlandse Final aan, met zijn home theatre set.  Heel veel nieuwtjes waren er niet, maar wel een aantal relevante, die we nog niet op de internetsites van de fabrikanten hebben kunnen vinden. Lees dus vooral door.

Ook op het gebied van SACD/DVD Audio niet veel nieuws, al werd er wel een live demo/registratie gegeven met zowel SACD (DSD) als DVD-Audio (24 bit 192 Khz). Echter wegens tijdgebrek, en drukte heb ik deze ditmaal maar overgeslagen, omdat dit weer hetzelfde liedje is, als de andere demo’s die ik heb meegemaakt.

Bepaalde audio en video trends waren wel weer te zien. Plasmaschermen waren op deze beurs haast niet meer weg te denken, evenals meerkanaals demo’s met DVD-Video. Deze demo’s hebben voor mij wederom bewezen, dat DVD-Video nu echt op topklasse niveau mogelijk is, en dat beeld een nieuw zintuig in live muziek beleving mogelijk maakt, wat vroeger nooit voor mogelijk is gehouden. Een aankomende Trend is die van multiroom systemen. Diverse merken als Linn, Rotel, B&W, Marantz, Arcam etc. zijn hier hard mee bezig. Dit houdt in dat u met in de wand gebouwde controlesystemen, in verschillende ruimtes de installatie kunt bedienen, maar ook ten gehore kunt brengen. Ik voorspel u dat het een kwestie van tijd is, voordat we straks kleine “touchscreen” panelen in de wand krijgen, waarmee we zo goed als het hele huishouden bedienen, inclusief de audio installatie. We zien ook veel meerkanaals versterkers, tot wel 12 kanalen toe! Op zich vind ik dit niet zo’n positieve ontwikkeling, al zullen we de klankresultaten even moeten afwachten. Opvallend was ook de mindere belangstelling voor grote highend powercords, etc. Veel bekabeling was afkomstig van een grote Italiaanse kabelbouwer, die veel producten maakt voor de OEM industrie.

Zoals verwacht kwamen we veel voor Nederland onbekende producten tegen, enkele heb ik u niet willen onthouden, deze zullen we verderop in het artikel tegenkomen. 

Het meest posititieve van de show vond ik de demo’s zelf, en de gedraaide muziek. Niet om de Nederlandse shows en importeurs te kort te willen doen (of eigenlijk een beetje wel) maar voor het grootste gedeelte werd er hier gewoon met normale muziek gedraaid. Daarmee bedoel ik dus geen audiofiele neuzel muziek, met kleine bezettingen, of allemaal pingeltjes en plonkjes, maar gewoon goede pop, funk, jazz en klassiek. De enorme bereidwilligheid van de exposanten heb ik als zeer plezierig ervaren. Eigen cd’s draaien was zelden een probleem, en al sprak niet elke exposant evengoed Engels, ze deden hun uiterste best. Het enthousiasme en de passie straalden ervan af, en daar kunnen sommige Nederlandse importeurs nog een puntje aan zuigen.

Opvallend is dat hier bijna elk apparaat is opengeschroefd, zodat we lekker onbeschaamd naar binnen kunnen gluren. Zou dat typisch Italiaans zijn?

Tot slot van deze inleiding het hotel/congrescentrum zelf. Deze kenmerkt zich als een zeer sfeervol gebouw, met een fraaie lobby, met heerlijke leren banken en stoelen. Dus na een paar uurtjes je helemaal uit de naad lopen, was dit een heerlijk punt om even te relaxen, en wat aantekeningen te maken.

Luisteren

Mijn Italiaans is niet geweldig, maar het zeer duidelijke handboek dat we bij de ingang in handen kregen bood toch uitkomst. Woorden als “Amplificatori” en “Diffusori” zijn nu geen geheim meer voor me. Alle producten zijn gerangschikt in categorieën van functie. Alles wat ik zocht, was dus in no time gevonden. Genoeg gepraat, we gaan maar eens op pad, en laten ons verbazen door wat we in elke kamer aan zullen treffen. Gaat u met me mee?

Totem/Exposure

Totem liet in combinatie met apparatuur van het mij onbekende “Exposure” horen waar ze altijd al zo goed in zijn. Muzikaliteit, grootsheid uit zeer kleine kastjes. Gepeeld werd met de kleine Totem Mite, met het bekende kogeltje op de kast. De bron en versterking waren de Exposure 2010 geïntegreerde versterker en de 2010 cd speler. Bekabeling was van Nordost. Het laag was erg snel, kort en strak, en diep voor zulke kleine kastjes. De snelheid, en fluweelheid van de klanken was fenomenaal. De diepte bleef wat achter, maar tussen de weergevers gebeurde er van alles, met een grote rust en autoriteit. De weergevers verdwenen in het niets, en een rotsvast schoon gecontroleerd klankbeeld stond tastbaar in de ruimte. Rest mij te vermelden, dat de set wel wat laag afbeeldde.

Prijzen: Totem Mite 1065 Eur. (p/p) Exposure 2010 geinergreerde versterker 1100 Eur. en 2010 cd speler 1200 Eur.
Op de onderstaande foto: Exposure 2010 geïntegreerde versterker en 2010 cd speler Suono.

Voor Nederlandse begrippen totaal onbekend, maar wel heel erg fraai, is het Italiaanse Suono. Voor zover ik het begreep van de Italiaanse niet goed Engels sprekende ontwerper, zijn de weergevers, luisterend naar de naam “Monk Evolution” leverbaar als kit.

De Monk Evolution wordt aangestuurd door tevens van Suono de Amp2 Solidstate geïntegreerde versterker, en een compleet gestripte simpele Philips consumenten cd speler. Echter helemaal uitgebouwd, met buizen uitgangstage’s en de Suone AGK-1 Audio master clock.

De Klank heeft grote indruk achtergelaten, maar dan ook met name het laag. De twee kleine 12 cm. woofertjes zijn tot veel meer in staat dan je ooit zou vermoeden. Met druk en dynamiek wordt de geplukte contrabas natuurgetrouw weergegeven. Het beeld komt vanuit een ver diep punt, maar de breedte is minimaal. Ik denkt dat minder “toe in” betere resultaten zal hebben, maar de ontwerper had hiervoor gekozen, om wandreflecties te voorkomen. De totale homogeniteit, en strakke diepgang van deze set heeft een grote indruk achtergelaten, en ik hoop van harte, dat we dit product ooit in Nederland tegen gaan komen. (Zie ook: www.suono.it).

Let op het fraai opgebouwde filter.

Lummen-White/Norma

Eindelijk dan, krijg ik eens de gelegenheid om de Lummen-White weergevers te beluisteren. Ik heb dit fraai ogende model al menig maal in diverse tijdschriften gezien, en ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de klank. De Lummen-White is het enige model van deze fabrikant, en is volledig “gestuukt” met de bekende Thiel & Partner ceramische units. De kast loopt taps naar achter toe, en is volledig opgebouwd uit plywood. Interne demping is achterwege gelaten. Wanneer ik de kamer binnenloop wordt mijn blik gevangen door de indrukwekkende V.Y.G.E.R. Atlantis draaitafel. Wat een fraaie en ingewikkelde armtechniek, en dan het enorm zware massieve draaiplateau.......Voor 21,700 Eur. staat hij bij u thuis te blinken, en als ik het goed begreep, moet de arm er nog los bijgekocht worden. De goedkoopste (tangentiale) arm is de Vision van 4240 Eur en de duurste de Vision Reference van 6715 Eur.

De rest van de set bestaat uit apparatuur van Norma. Qua interne opbouw heeft het veel weg van het Nederlandse Sphinx, alleen in plaats van acryl voorfronten, doet Norma het met pianolak gespoten (houten?) frontplaten. Er is al een Norma geïntegreerde versterker vanaf 1590 Eur. Daarna zijn er vele combinaties mogelijk van losse pre-amps met losse voedingsunits, tot mono blokken aan toe. Bijzonder is de nieuwe SC-2 MCH6 zes kanaals pre-amp. Dit is een van de weinige hoogwaardige analoge multichannel pre-amps op de markt, en is ideaal om DVD-Audio en SACD tot zijn recht te laten komen, daar deze (op Denon na) alleen nog maar analoog uitsturen.  Links de Norma 8,7 HV poweramp (4070 Eur) en rechts de nieuwe NormaSC2-MCH6 zes kanaals preamp (4720 Eur)

Interessante vermelding is de ASR-15 signaal router. 15 gebalanceerde inputs kunnen gerout worden naar 15 onafhankelijke gebalanceerde uitgangen. Men moet daar echter wel 2890 Eur voor neertellen, maar ik zie zijn toepassing vooral in de studiowereld, daar analoge patchbay’s dan niet meer nodig zijn.

Klinkt allemaal natuurlijk heel mooi, maar hoe is de klank? Die vond ik namelijk behoorlijk nietszeggend. Het laag was bol, wat diffuus, en miste een bepaalde attack. Het midden en hoog, heel snel en analytisch, maar voor mij kaal en nietszeggend, en ik kon niet bepaald genieten van een homogeen en vast klankbeeld. Misschien een mismatch, misschien de akoestiek?

Audio Top Milaan 2002 (1)

Gamut/Pipe dream

Dit zou dan de die-hard kick moeten worden. De enorme Gamut stereoblokken gebiampt op de pipe dreams. Ook voor het eerst dat ik dit systeem te horen krijg.

De ruimte is eigenlijk veel te klein voor zo’n enorme set. De mid-hoog zuilen staan veel te dicht op elkaar, maar ook de luisteraars zitten te dicht op de kasten. Niettemin is mijn laag referentie bij deze weer ververst. Zelfs in zo’n kleine ruimte was het laag zo eng strak en onder controle, en in de laatste plaats overkill. Je voelt de verschrikkelijke hoeveelheid power die erachter hangt, en dat uit zich in een absolute controle. Het is ook opvallend, dat het laag vrijwel overal in de ruimte hetzelfde klinkt, zonder ineens last te hebben van staande golven. Ik denk dat de woofers zo strak worden gehouden, dat vrijwel niets meer invloed heeft. Van het midden-hoog was ik iets minder gecharmeerd. Ik bleef me storen aan een harde tik zo rond de 5 a 6 Khz. Stemmen, snare’s en gitaaraanslagen kregen het mee. Ook miste ik de kracht in het midlaag, zoals ik die wel in het sublaag hoorde. Ik twijfel er niet aan, dat dit goed te krijgen is, wanneer men helemaal voor zo’n set gaat, en ik denk dat het probleem hier gewoon de te kleine ruimte was. Toch kon de set wel op een ongekend niveau muziek maken, Het is (niet denigrerend gezegd) een groots audiofiel PA systeem. Zie de vele grote Elco’s. Tchernobiel is hier niets bij

Diapason/RAF

Wat zou Milaan zijn zonder Diapason. Ditmaal als verassing met de onbekende RAF buizenapparatuur. Te spelen staat de Diapasson Prelude 2, aangestuurd door de RAF M1 buizen power amp, met externe voeding. Tevens met aparte voedingskast de PL-2 buizen Pre-amp. Als bron diende de Teac VRDS9. Bekabeling was van een grote Italiaanse kabelfabrikant, die hier verkocht wordt onder de naam Hi Diamond. De Klank stelde wat teleur. Harmonisch wat dun (maar niet agressief) en wat soft qua dynamiek. Geen “kloten” en geen laag. Op zich eis ik dat ook niet van een minimonitor, maar qua afbeelding was de klank wat plat, en dun. Wel een heel breed klankbeeld, en behoorlijk analytisch.

Eventusaudio

Helaas niet in Nederland verkrijgbaar, het fraaie Italiaanse Eventusaudio. Zoals Italianen daar om bekend staan, weer een heel fraaie kastbouw, en heel apart. Van boven gezien ziet de kast eruit als een soort van X maar dan is elk vlak onregelmatig, en niet gelijk aan het naastliggende vlak. Intern is een soort van dode kamer gesimuleerd, die met lange punten de golven afbreekt. Ik vermoed dat ze plakjes MDF in deze vorm zagen, en deze allemaal op elkaar lijmen, met dit als resultaat.  Zie de fraaie kastbouw van de Eventusaudio Metus monitor Opgesteld staat de het topmodel Phobos. Aangestuurd door de goede oude Threshold T-800 eindversterker, Classe CDP-3cd speler, en de Italiaanse Audia Flight pre-amp.  Phobos met Threshold T-800 eindtrap

Het laag maakte op mij zeer grote indruk. Het idee van de Gamut/Pipedream combinatie in het klein, maar met hetzelfde idee van controle en autoriteit. Het –3 punt wordt geclaimd op een voorzichtige 40 Hz. maar tonen tot 30 Hz. heb ik zeker strak en gecontroleerd gehoord. Het laag is typisch Italiaans, en daarmee doel ik op de vaak goede Italiaanse muziekopnames, die een typerend los en strak laag hebben.

Met rustige muziek krijgen we een fraai gestoken klankbeeld voorgeschoteld, dat tot ver in de diepte vele laagjes laat horen. Nogmaals verdient de strakke en losse kick een vermelding. De Phobos heeft klote en drive! Op zeer hoge volumes, en met drukke muziek, wordt de grens bereikt. Het midden begint te knijpen, en het rotsvaste klankbeeld zakt een beetje in elkaar. Bij normale luistervolumes zal dit niet voorkomen. De Phobos is in ieder geval in Italië te krijgen voor 6240 Eur. per paar. De kleine Metis voor 2640 Eur. per paar. Overigens heb ik het geluk dat ik hier de juiste prijzen vermeld, want per ongeluk heeft de importeur mij een dealer prijslijst gegeven. Ik hoop niet dat hij dat bij iedereen heeft gedaan). Ik kan wel verraden dat de inkoopsprijzen zeer gunstig zijn. Dit zeg ik niet om te stoken, maar als stimulans om dit prachtproduct ook in Nederland te gaan importeren. Voor dit geld zijn deze klankzuilen een ware toevoeging, aan het bestaande assortiment weergevers in Nederland.

(Zie ook: www.eventaudio.com)

Linn

Linn demonstreerde met hun vlaggenschepen. De Beruchte Sondek 12 cd speler, en de Klimax solo eindversterkers. De kasten van de Klimaxen zijn in het echt fraaier dan elke foto doet vermoeden. Het voelt en lijkt als een stuk massief metaal. Bij de referentie eindblokken en cd speler, hoort natuurlijk de referentie Komri weergever. Op het oog lompe grote kasten, maar van voren nog net stijlvol.  Over de klank kan ik kort zijn. In mijn aantekeningenschrift lees ik “niet indrukwekkend, zijn sterke kant: klinkt zeer recht, uitgebalanceerd en vooral heel makkelijk (daarmee bedoel ik dat de Komri een perfecte studio monitor zal zijn). De extreme Linn snelheid zoals ik die bij mij thuis met de Katan mini monitor ervoer hoor ik niet helemaal terug, maar de set scoort op een ander terrein. De grote rust en het gemak. Het laag is snoeistrak, en gedefinieerd, maar niet het laatste woord in diepgang en “attack”  Voor het eerst dat ik de Linn componenten ook in andere kleuren zie.

Chario

Na een lovende test in een van de Duitse audiobladen, en het aanschouwen van de fraaie en aparte kast, was ik al enige maanden zeer benieuwd naar de nieuwe Chario Constelation Ursa Major van 5174 Eur per paar. Deze forse speaker (hxbxd 140x25x61 cm.) van 60 Kg. is in feite opgebouwd uit een mini monitor, en een sub. Het onderste compartiment herbergt twee 17 cm. woofers in isobaric opstelling, wijzend naar de onderkant.  Chario constelation Ursa Major

Dit zou mijn eerste multichannel demo deze dag worden. Uit de constelation serie wordt de Lynx (789 Eur p/p) als rear, de Phoenix center (408 Eur) en de Hercules sub (1590 Eur) gebruikt.

Mijn eerste opmerking wil ik graag maken met betrekking tot klassieke multikanaals opnames met beeld. Een fraai stuk van Brahms werd ons zowel auditief als visueel aangeboden. Ik ben zeer overtuigd van het multichannel principe, maar voor klassieke muziek is het niet my cup of tea. Vanaf verschillende posities worden er shots gemaakt van de muzikanten. Dan weer van achteren, dan weer van de zijkant. Zo werkt het dus niet. In het Concertgebouw bekijk je de instrumentalisten ook van voren (of van de zijkant). Wanneer je deze opstelling (strijkers links, contrabassen rechts etc.) op de juiste wijze hoort, maar steeds vanaf een ander shot ziet, werkt het voor mij eerder storend dan realistisch.

Maar goed, de klank van de Chario Constelation set. Erg homogeen, en een totaal goed geheel. Helaas wat te wollig, en iets onder een deken gedrukt. Geen neuzige klank, maar ik mis wat helderheid en magie. Met magie bedoel ik mooie (klank)laagjes met veel lucht en zwart tussen de instrumenten. De Hercules Sub kon ik missen als kiespijn. Dat ding dreunde erop los, stond veel te hard en had geen (echte) diepgang. Een hoop midlaag. Helaas heb ik daarom ook niet het laag van de Constelation Ursa Major kunnen beoordelen. Ik denk een set met een grote potentie, maar het kwam er hier net niet helemaal lekker uit. De kasten zien er overigens helemaal gelikt en duurzaam uit.

Avalon Homecinema

Aangestuurd door de prachtige Integra research producten (een product van Onkyo, B.A.T, en op het digitale vlak Apogee) de Avalon home cinema set, met de nieuwe center sub weergever. Van Integra Research speelden de RDV-7 DVD Audio/Video speler, de RCC-7 Processor/pre-amp en de RDA-7 zeven kanaals eindtrap. Weer met klassieke muziek met beeld en geluid, maar ditmaal in 6,1 opstelling. De set klinkt erg licht, maar heeft geen enkele moeite met grote dynamische uitspattingen. Het gaat allemaal met een fluwelen gemak. De afbeelding lijkt wat hoog. De natuurgetrouwheid van instrumenten is o.k.. Zeker de moeilijke flügelhorn klonk wonderschoon. Iets meer diepgang en druk in het laag zou de set afmaken.

Tannoy/Mcintosh

Wie ze niet in het echt heeft gezien, herkent ze vast wel uit de hifibladen. De zeer bijzonder en ouderwets vormgegeven Mcintosh producten.

Onder het grote NEC (Plasmasync 61mp1) plasmascherm (wat o zo scherp en helder was) zie ik de grootste VU meters door mij ooit gezien. Deze laten het afgegeven vermogen zien van Mcintosh MC 1201 monoblokken. Ik kan u vertellen, deze monoblokken zijn groooooot. Aan de zijkant van de Mcintosh vinden we de: MVP842 DVD speler, MX134 A/V pre, MC206 6 kanaals analoge pre, C2100 buizen Pre-amp. Vraag me niet hoe, maar al deze apparaten stonden blijkbaar in verbinding met elkaar, daar alle VU’s uitsloegen. Links en rechts naast het scherm stonden trots de grote Tannoy Kingdom 15 weergevers. Het lijken net antieke wandmeubels:) Als Center de Tannoy Dimension TCC en achter de TD 12’s. De subwoofer stamt uit huize Veloyne, en is de HCS 18. Een te gekke DVD met Joe Sample en George Benson klonk zeer live, en realistisch. Een groots en stabiel klankbeeld, met de nodige drive en ballen. Dit alles zwaar onder controle, zonder overkill of te zwaar te klinken. Misschien is de Kingdom 15 niet de meest audiofiele speaker, qua afstraling en fase reinheid etc. (grote brede kasten) maar het geluid is zeer realistisch en klinkt alsof het de hele wereld aankan qua vermogen, druk en sensatie. 

Audio Top Milaan 2002 (1)

Eclipse

Nee, niet de Eclipse van Tannoy, en/of Avalon, maar Eclipse TD is een zelfstandige merknaam van een Aziatische speakerfabrikant, die zijn producten in de UK laat bouwen (ontwerpen?). Het is een bijzonder systeem, opgebouwd uit een 12 cm. Kevlar breedband unit. Deze is gehuisvest in kleine maar loodzware kogelvormige kasten.  De bijzondere Eclipse TD 512. Ik zal u eerlijk vertellen, dat ook ik zo mijn vooroordelen heb, al is dat natuurlijk niet juist, maar wel menselijk. Ik zag deze set staan, en dacht bij mezelf van, nee he, weer zo’n design set. Echter het was niet zomaar een design set, en heb ik door deze set weer een wijze les geleerd. Nooit vooroordelen hebben, want je weet maar nooit.

Het grootste model Eclipse 512 TD wordt in deze kamer aangestuurd door de zelf ontworpen Eclipse TD A502 versterker. Deze versterker is apart van vorm (pyramide) met op de top een grote verlichte blauwe schijf, die als volumeknop dient. Links de Eclipse TD A502 versterker. Let op de aparte volume schijf bovenop.

Als bron diende een simpele Onkyo budget speler, en de LS. kabels zijn te vergelijken met lampionnen draad. Niettemin gebeurde er in deze kamer iets wat elke natuurwet tart. We hoorde een schoon, diep, los en faserein klankbeeld, met perfecte harmonische en natuurlijke balans. Het laag is iets waar ik nog steeds niet over uit kan. Bizarre drukopbouw, en een zekere diepgang. Sterker nog, er zijn tal van grote zuilluidweergevers die niet tegen dit natuurgetrouwe en strakke drukvolle laag op kunnen. Veelal werd er met contrabassen gedemonstreerd, en het was verbazingwekkend hoe de lage E er zo strak, groots en stabiel uitkomt. Met klassieke werken komt zelfs de grote trom er met vloertrillende druk uit, al zijn er grenzen, en die werden bereikt op maximaal volume, waarbij we vervorming in de pieken gingen horen. Maar dit was dan ook op een heel, heel hoog volume. Dit bovenstaande is moeilijk te geloven, en ik geloof het zelf ook nog steeds niet, maar wat ik in deze demoruimte heb gehoord was ongekend. Design gaat gepaard met echte audiofiele kwaliteit, en meer dan dat! De Eclipse TD laat horen dat vele andere weergeverontwerpen te kampen hebben met mismatching, en fase problemen, waar deze Eclipse TD totaal geen last van heeft. En dan krijg je echte diepte, echte lucht, en natuurgetrouwheid.

(Zie ook: www.eclipse-td.co.uk)

Ars Aures

Eerder in Frankfurt maakte ik kennis met de weergevers van Ars Aures. Ook ditmaal weer aangestuurd door de KR Kronzilla versterkers met T1610 buizen. De bron is van Helios, de Stargate cd speler. De Pre is de Model 150 van KR. Gespeeld werd met het topmodel van Ars Aures, “Sol”. Op het oog grote zwarte bakbeesten, met inwendig twee 11” subwoofers in bandpass configuratie.  Links en rechts de grote Ars Aures “sol” weergevers, en daartussen de kleine “do” monitors

Op de salontafel zag ik de voor mij zeer bekende cd liggen van Dave Weckl (Synergie). Na wat doorluisteren viel het klankbeeld wat tegen. De drukopbouw was o.k., maar het laag kleurde, en had een eigen donker karakter. Het midden klonk wat neuzig, met de altsax, en ik ergerde me aan een vies randje tussen de 4 a 5 Khz. De snelheid, en dynamiek zijn op bepaalde momenten indrukwekkend, maar ik mis homogeniteit. Gezien de grote conusuitslagen vermoed ik dat de middenunits te veel op hun donder krijgen, en daardoor gaan knijpen. Bij nadere inzage in de folder zag ik ook dat deze enkel met een 1e orde 6 dB. filter worden gefilterd aan de onder- en bovenkant, en dat zal wel eens een niet zo verstandige keus kunnen zijn geweest. Ik heb het vermoeden dat de kleine monitors van Ars Aures wel eens beter (lees natuurlijker) zouden presteren.

U-Vola

Zoals bij de Eclipse vermeld, heb ik het normaliter niet zo op design hifi, maar aan de andere kant realiseer ik mij dat dit een wat bekrompen gedachte is. Er zijn natuurlijk tal van muziekliefhebbers, die wel een goed geluid willen, maar niet zoals audiofielen daar hun hele woonkamer voor op willen offeren. vanuit dat oogpunt gezien, is het een uitdaging om een design weergever te ontwerpen, die er zowel fraai uitziet, als fraai klinkt. Design producten die echt goed klinken, moedigen hopelijk ook de niet audiofielen aan, om apparatuur van betere kwaliteit te kopen, en laten zien dat er meer is dan de alles in een megaboost mini systeem die we vandaag de dag in veel huiskamers aantreffen.

U-vola is een zeer aparte design luidspreker, ontworpen door een bijzondere Italiaanse ontwerper. Omdat ik samen met Vincent van Music Point meereisde en hij deze producten in Nederland voert, kreeg ik de gelegenheid de ontwerper te interviewen, en wat meer te weten te komen over de achtergrond van deze design weergever. 

De U-vola is ontworpen door Alessandro Copetti, die jaren zijn brood heeft verdiend als industrieel ontwerper. Terwijl we in Milaan naar het Restaurant rijden voor het interview kwamen we steeds wel weer langs een winkel waar Alessandro iets van het interieur heeft ontworpen. Na veel industrieel te hebben ontworpen, tot op het laatst zelfs tafels en stoelen, kwam langzamerhand de U-vola tot stand. Het begon met een idee van 5 minuten, dat in totaal meer dan 8 jaar research heeft gekost om het uit te werken. De techniek heeft Alessandro zichzelf helemaal zelf aangeleerd. Dat begon als tiener al met het uit elkaar slopen van TV’s en alle onderdeeltjes onderzoeken op werking en functie.  De U-vola open

Omdat Alessandro zelf ook muzikant en natuurlijk muziekliefhebber is, werd de stap naar een luidspreker snel gemaakt. Echter niet zomaar een luidspreker, maar een luidspreker die staat in een modern interieur, zonder dat de hele woonkamer ervoor moet wijken. Qua muzieksmaak (en vrouwen:)) zitten Alessandro en ik op een dikke lijn. Beide hebben we een voorliefde voor de geniale Joe Zawinul, met zijn vroegere Wheather Report, en nu de Zawinul syndicate. Zelf is hij in het bezit van een echte oude Fender Stratocaster gitaar uit de jaren 70 (het goede hout:)) Alessandro houdt van ronde vormgevingen, en realizeerde zich dat dit tegelijkertijd goed is voor de akoestiek in verband met staande golven. Niets is meer funest dan een vierkante doos waarvan alle wanden gelijk zijn.

De U-vola is een ei-vormig gepatenteerd ontwerp, waarbij de kast uit een stuk masieve (oa. mineraal) legering bestaat. De kast kan alleen hangend bevestigd worden, doormiddel van een ingenieus schroefdraadsysteem met staaldraad. Dit heeft als voordeel dat de kast geen fysiek kontakt maakt met de vloer, en altijd stabiel hangt aan een punt. Er zijn vele opties mogelijk met een keuze uit fraaie stands om de U-vola in te hangen. De basis bestaat uit een 11 mm. coaxiale unit met in het centrum een 26 mm. dome tweeter. Binnenkort zullen de U-vola’s aangevuld worden met een bijhorende subwoofer. Een niet alledaagse constructie met een zwevende bovenkast.

Aangestuurd door een Phatos buizenversterker, werd ik verrast door de U-vola’s. Een snelle en dynamische weergave, met een groot pace en rythm gehalte. Het laag loopt verrassend diep door, maar is ook strak. Percussie en snelle slaginstrumenten klonken weergaloos, met veel diepte en losheid. Voor een design speaker is het een van de mooiste weergevers die ik tot dusver gehoord heb, zeker voor deze afmetingen. Qua snelheid, en detailweergave overtreft de U-vola zelfs grotere gerenommeerde klankkasten. De U-vola subwoofer kan enige diepgang toevoegen, maar in de demoruimte in Milaan vond ik de U-vola’s fraaier klinken zonder sub. Schoner, sneller en losser. Ik wenste enkel nog iets meer warmte in de klank van de U-vola’s. Als dat in de toekomst nog bewerkstelligd kan worden, is hij voor mij helemaal af.

Alessandro is gelukkig niet eigenwijs, en zijn doel is om in de toekomst een hecht research team te hebben, met verschillende meningen en smaken. Net zoals bij Nokia telefoons zullen er dan verschillende prototypes gemaakt worden, en wordt er gezamenlijk een eindproduct gemaakt.

(Zie ook: www.u-vola.com en www.musicpoint.nl)

Infinity/Harman Kardon

Alleen gehoord met films, de Infinity Prelude’s met sub, de Prelude centre, en de Prelude’s zonder Sub achterweergevers. Aangestuurd door het grote hometheatre monster de Harman Kardon AVR 8500, met de DVD 25 DVD speler.

We kregen indrukwekkende scènes te horen met felle explosies, en special effects. Aan dynamiek en kracht niets te kort. Op volle oorlogssterkte voelen we bomaanslagen in de maag, en helikopters over ons heen vliegen. De homogeniteit was dik in orde, en de centerweergever voegde zich naadloos in het geheel, en dat is al een hele prestatie. De relatief kleine subs van de Prelude’s gaan maar door en door........., en het voelt alsof er geen limiet aan komt. Best wel een zieke set eigenlijk ;-) 

Nieuwtjes

Alle primeurs en nieuwtjes heb ik voor u hier onder elkaar gezet, zodat het allemaal lekker overzichtelijk blijft.

NAD

Nad showde zijn nieuwe CI9120 12 kanaals eindversterkers.
Ik vraag me bij mezelf af waar dit nou eigenlijk goed voor is, maar goed. DE CI 9120 beschikt over twaalf aparte trappen die elke afzonderlijk 75 watt kunnen leveren. Het systeem is geforceerd gekoeld met drie dynamische "fans". We zien een redelijk forse voeding, met twee ringkerntrafo’s en voldoende grote buffer. De prijs van dit 26 Kg. wegende beest is mij nog onbekend. 

Nad CI9120 twaalfkanaals eindtrap

Arcam

De FMJ serie van Arcam wordt steeds groter, en ziet er naar mijn mening veel fraaier uit, dan de voorgaande Arcam producten. Wat betreft Home theatre en mulitroom oplossingen gaat ook Arcam met de tijd mee. Nieuw is de FMJ AV8 Preamp-processor. Deze is eigenlijk zo compleet dat het bijna te mooi lijkt om waar te zijn. THX ultra 2 gecertificeerd, DTS digital en Prologic2 digital decoder. 7 twee kanaals ingangen, een analoge 7,1 ingang voor SACD en DVD. Deze is erg belangrijk, omdat die nogal eens ontbreekt bij veel processoren. Arcam beweert dat de interne processoren in sleep gaan, wanneer men deze ingang gebruikt. Of het signaal echt analoog blijft tot de uitgang kan ik alleen maar hopen, omdat anders het hele DSD principe van SACD geen enkele zin meer heeft. Verder vinden we drie RGB ingangen, en een RGB uitgang. 5 video ingangen, en twee uit. 5 coaxiale digitale ingangen en twee optische.

Bijbehorend is de FMJ P7 zeven kanaals eindtrap. Elke van de zeven kanalen levert 150 Watt aan 8 Ohm. Elk kanaal heeft een eigen buffer van 20000 Microfarad, en het geheel wordt gevoed door twee 1500 VA ringkerntrafo’s wat op zich niet bescheiden is.  Op de foto hierboven: Arcam FMJ DV27 DVD speler, FMJ AV8 Pre/processor, FMJP7 zeven kanaals eindtrap

B&W/Rotel

Onverwacht van B&W een nieuwe opvolger van de budget DM 305. Als grote broer voor de kleine DMD 303 staat hier nieuw de DM 309. Jammer dat B&W het Prism principe van de vorige DM 300 reeks los heeft gelaten. Ik vond dat erg uniek voor die prijsklasse. Wel heeft de nieuwe DM 309 een afgeleide vorm van de Nautilus tweeter, met een heuse pijp achter de dome. 

Rotel presenteerde de complete nieuwe 02 serie, die zich kenmerkt door een zeer platte behuizing. Op de foto zien we van boven naar beneden: RT02 Tuner RCD02 HDCD speler RA02 Geintergreerde versterker RA01 Geintergreerde versterker RC03 Pre-Amp RB0 Eindtrap 

Ook nieuw was de RMB 1048 8-kanaals eindtrap en de RSX 1055 surround receiver. Veel producten uit de 10 serie zijn nu ook leverbaar in het silver, met blauwe leds. Erg fraai, alleen helaas zag ik zorgelijke kleurverschillen tussen de diverse op elkaar gestapelde apparaten uit de 10 serie.

Zowel de zwarte zijkanten verschillen van kleur en glans, als het silver voorfront, dat dan weer licht is, en dan weer donker. Erg zonde, want zo ziet het er niet uit, en kun je ze beter in het zwart hebben.

Tussen de drukte door heb ik nog even geluisterd naar de Nautilus 800, aangestuurd door de Jeffrowland apparatuur in bi-amp mode. De bron was de Classe topmodel SACD speler.

De klank is goed te noemen, maar ik verwacht meer voor dit geld. Het midden hoog is gaaf en natuurgetrouw, maar ik mis in zijn totaliteit een bepaalde drive en dramatiek in de weergave, zoals de Pipedreams, en de Italiaanse Eventusaudio weergevers dat konden.

Vincent

Leuke nieuwtjes van het merk waar ik altijd veel respect en waardering voor heb gehad; Vincent.

Een primeur voor de Vincent liefhebbers zijn de SP 996 monoblokjes. Ze hebben qua uiterlijk een dermate grote indruk op me gemaakt, dat ik al de komende gegevens uit mijn hoofd intik: de SP996 zijn kleine schattige, maar massieve monoblokjes die per stuk 125 Watt aan vermogen bieden. Het geheel ziet er top uit, evenals de aansluitbussen aan de achterzijde. Voor home theatre of bi-amp systemen zouden ze een ideale oplossing kunnen zijn. Ze gaan slechts 498 Eur. p/stuk kosten, en ik vraag me echt af hoe ze het voor het geld kunnen doen. 

Primeur! Vincent SP 996 monoblokjes

Ook gaat er een nieuwe state of the art cd speler komen. Nu is de S3 HDCD speler het topmodel, maar over niet al te lange wordt de S6 gelanceerd. Deze gaat 1298 Eur. kosten, en Vincent kennende zal dit product voor het geld weer heel erg goed worden.

De bekende SP 991 monoblokken hebben een kleine interne verandering ondergaan, en heten nu de SP991 plus. Deze nieuwe variant kost 1950 Eur. p/stuk.

Te zien was ook de nieuwe SA93 voortrap van 1900 Eur. Deze moet alle klachten uit de wereld helpen die men over de SA 91 had. Namelijk, nu met afstandbediening, en geen gescheiden volume pots meer voor links en rechts. Intern is het een staaltje van techniek, en vinden we alleen 1% weerstanden, Burrbrown OPA2134 PA BB OPA 2604AP en BB BUF 634P opamps. Helaas pronken ze daar niet mee in hun folders en internetsites, maar moest ik er zelf achterkomen, toen ik in het interne van deze pre-amp keek. Puur qua bouw al, met zijn totaal gescheiden voedingen en echt gebalanceerde opbouw een prachtapparaat. 

Op de foto hierboven: Vincent SA93 intern

Ik heb een complete Vincent set gehoord bestaande uit de: SP991 plus, SA 93, S3 en het Italiaande Relco audiSintesi hybride magnetostaat weergevers. Deze hele set kost in totaal 16300 Eur, en als ik dat geld te besteden had, was dit voor mij de set. De Vincent apparatuur laat een intense rust en stilte horen, waarbij de SP991 plus echte dauw versterkers zijn, die het laag maar blijven doordrukken op een zeer muzikale manier. 

Rechts op de foto: Vincent SP991 plus, SA93 pre, s3 HDCD speler en Relco audio Sintesi.

 

Volgende week deel twee…