Filmfestival Rotterdam 2003 (3/5)
Noot van de redactie
Het onderstaande artikel is deel 3 uit een 5-delige artikelenreeks van HiFi.nl auteur Jan Luijsterburg over het Filmfestival van Rotterdam 2003. Voor de andere delen kunt u op de onderstaande links klikken.
Verslag 1 Arm van Jezus en Trilogie
Verslag 2 Choses secrètes en Journey of the Grey Men
Verslag 3 Deux, Het Stenen Vlot, Ten, Le Fils, Le chignon d`Olga, Music for Weddings and Funerals en The Good Girl
Verslag 4 With Love, Lilja, The Principles of Lust, Woman of Water, Oasis en Russian Ark
Verslag 5 The Death of Klinghoffer, Beneath Clouds, Pleasant Days + slotbeschouwing
Keuzen maken
Kiezen uit het gigantische aanbod is altijd weer een heikele zaak. Eerste beperking is wat er draait op de tijden dat ik er ben (ik ben er soms ook even niet). Technisch is het mogelijk zes films op een dag te zien. Dan zit je van 9.30 tot middernacht in het donker. Ervaring heeft me geleerd dat mijn fysieke grens ergens bij vier ligt, al zie ik mijn planning voor donderdag toch weer richting vijf gaan. In al die tijdblokken is er steeds keus uit zo`n twintig gelijktijdige voorstellingen. De kunst is een balans te vinden tussen op zeker spelen (maar die films zijn vaak later in het filmhuis ook nog wel te zien) en avontuur, met kans op zeperds. Het levert me een wild gevarieerd programma op, met pieken en dalen. Van de films bovenaan in de publiekswaardering heb ik er geen een gezien. Dat drukt de pret niet. Dinsdag en woensdag zagen er als volgt uit.
Deux
Het stenen vlot
Ten
In de muziek hebben we het verschijnsel Lo-fi: met zo beperkt mogelijke middelen opnemen, om de pure emotie van het moment te vangen. Geluidskwaliteit speelt geen rol. (Een aardig onderwerp om op deze hifi site nog eens nader uit te spitten: hoe doet lo-fi het op een hifi installatie?) In de schilderkunst wordt ook niet altijd binnen de lijntjes gekleurd, en in de filmwereld is er ook duidelijk een stroming die het motto `less is more` in het vaandel voert. De grote, veelbekroonde Iraanse cineast Abbas Kiarostami heeft de technische beperking in zijn nieuwe film tot het uiterste doorgevoerd: twee kleine videocamera`s vastgeschroefd op het dashboard van een auto, één op de bestuurster, één op de passagier gericht. Geen muziek, geen afleiding. De film bevat tien gesprekken, al rijdend door de stad, met haar zoontje, een vriendin, een prostitué. Die gesprekken lijken totaal niet geacteerd. Met name de gesprekken met het buitengewoon intelligente zoontje zijn ongekend echt en heftig. De vrouw is gescheiden, het zoontje is afwisselend bij vader en moeder, al is hij liever bij oma. De bijzondere vorm levert een prachtig portret op van een moderne vrouw in Teheran, wiens leven onder het hoofddoekje in weinig afwijkt van dat van veel westerse vrouwen. Slecht geluid en onscherp beeld doen er niet toe bij zo`n film.
Le fils
Le chignon d`Olga
Nog een Tiger-kandidaat. In het door debutant Jérôme Bonnell geportretteerde gezin is de moeder net gestorven als het verhaal begint. Vader en drie kinderen proberen het leven gewoon door te laten gaan, met al het puberleed dat daarbij hoort. Het levert een aangename, lichte film op, waarin het verdriet continu voelbaar is.
Music for Weddings and Funerals
The Good Girl
Aan het slot van dit verslag mijn eerste Amerikaanse film uit dit festival. Een onafhankelijke productie van Miguel Arteta, met sterren als Jennifer Aniston (uit Friends) en Jake Gyllenhaal (Donnie Darko). Justine is dertig, kinderloos, getrouwd met een lamstraal en werkt in een duffe winkel. Een nieuwe jonge collega geeft afleiding. Hij voelt zich schrijver, en ze zien wel een droomleven voor zich. Justine wil het echter steeds iedereen naar de zin maken, en dat geeft in dit komische verhaal een ongelofelijke hoeveelheid ellende. Zo`n lekker ongecompliceerd filmpje met leuke plot is een heerlijke afwisseling in een zwaar programma. Ten onrechte wordt deze lichtheid vaak voor oppervlakkigheid aangezien.
Klik op de volgende link voor het volgende deel (4/5): With Love, Lilja, The Principles of Lust, Woman of Water, Oasis en Russian Ark