PMC, Paradigm, Van Medevoort bij Hifi Solutions


René van Es | 09 september 2004

Soms heb ik het zeldzame genoegen om een avond lang te genieten van muziek die gespeeld wordt over audio primeurs. In het onderhavige geval zelfs drie primeurs in één keer waarbij onderling is gewisseld hoe de aansturing plaatsvond. Hifi Solutions trad op als gastheer en stelde de luisterruimte, de CD’s en de kabels ter beschikking. Aanwezig waren naast ondergetekende Rick Oldersom en Ton Staphorst van Hifi Solutions Amsterdam en Ad van Medevoort van Audioart. Niet de heren waren de sterren maar de apparatuur. Graag loop ik ze even met u langs.

De diva’s

Van PMC stonden de nieuwe OB1 speakers opgesteld. De OB1 bestaat al een tijdje maar PMC heeft de metal dome tweeter vervangen door een vloeistofgekoelde zijde-dome type. Daarvoor waren meerdere aanpassingen noodzakelijk waaronder een nieuw filter waarin PMC gelijk betere condensatoren toepaste en de interne demping is anders geworden. Voor eigenaren van de types DB1, TB2 en FB1 bestaan upgrade kits mocht u de wens hebben ook over te stappen op deze tweeter. Ik mis iets van de keiharde eerlijkheid die PMC zo kenmerkt maar krijg er iets anders voor terug. Dat leest u straks.

Van Paradigm een primeur die nog nergens in Nederland heeft gestaan. Een Reference Signature S2 monitor speaker op eigen stand. Eindelijk weer eens een monitor die het liefst met het doek erop speelt en dan nog beter klinkt ook. En er beter uitziet. Het is een in hoogglans lak afgewerkt tweeweg systeem met een 25 mm goud opgedampte aluminium dome en een 178 mm woofer met een conus van met mica geïnjecteerd polymeer. De tweeter is vloeistof gekoeld en gebruikt twee super neodymium ringmagneten. De 12,5 kilo zware monitor heeft als bijzonderheid dat de tweeter, de woofer en de basreflexpoort samen op gegoten aluminium fronten gemonteerd zijn. Een zeer hechte constructie. Ook aan de filters besteed Paradigm veel aandacht en past slechts premium componenten toe claimen zij.

Ster diva van de avond kwam van de hand van Ad van Medevoort. Hij had een MA240 meegenomen, een digitale versterker die in sepember 2004 op de markt komt. Hij is zo nieuw dat een behoorlijke frontplaat nog ontbrak. De MA240 is gebaseerd op de nieuwste chip van Philips waarmee een digitale versterker te maken is. Dat is niets nieuws op zich tot je technieken gaat toepassen zoals Ad dat heeft gedaan. In de kast een zware voeding die voldoende vermogen geeft voor de voorversterker en de twee eindversterker printen. De voorversterker is opgebouwd rond Burr Brown audiofiele opamps. De twee eindversterkers zijn gebaseerd op Philips UCD klasse “D” chipsets. Opmerkelijk is onder meer dat de filtering van de hoogfrequente schakelfrequentie niet plaatsvindt in serie met de luidspreker maar binnen de terugkoppeling in de schakeling. Hierdoor wordt interactie van filter in de versterker en filter in de luidspreker totaal vermeden. De keuze van Audioart om analoge versterking in de voortrap met digitaal te combineren is opmerkelijk. Vaak klinkt een digitale versterker erg schoon en detailrijk maar wie een avond lang muziek heeft gedraaid is bekaf. Want een probleem van vrijwel alle digitale versterkers is dat zij digitaal klinken. Dat heeft volgens Van Medevoort onder meer te maken met vervorming, vergelijkbaar met cross-over vervorming in een klasse ”B” schakeling. Hiervoor is een oplossing gevonden die een factor 10 minder vervormt ten opzichte van andere digitale eindtrappen. De versterker levert een vermogen van twee maal 80 watt aan 4 Ohm en heeft zes lijningangen, waarvan er één gebruikt kan worden op de uitgang van een home cinema processor en de volume regeling intern wordt omzeild. In een uitgebreide recensie gaan we in de toekomst dieper in op de techniek en de mogelijkheden van de vM MA240.

Overige apparatuur opgesteld in de luisterruimte zijn twee SACD spelers van Audioart van resp. 1490 en 2490 euro. Nordost netsnoeren en interlinks en verschillende soorten speaker kabel van zowel Nordost als Audioart. Geen aangesloten subwoofers, geen room correctie, geen tweakes. De apparatuur speelt “as is”. En hoe! Dat ga ik proberen onder woorden te brengen.

Het optreden

Het optreden

Als ik binnenkom aan de Muiderstraat spelen de PMC OB1 luidsprekers. Een lastig systeem om aan te sturen met de ingebouwde transmission line en het complexe filter. Normaal zet je achter een OB1 een stevige versterker die liefst veel meer dan 100 Watt kan leveren. Niet een nietige twee maal 80 Watt digitale versterker. Ik ken de luisterruimte van Hifi Solutions niet en wat mij licht stoort is de laagweergave die duidelijk niet weg kan in de te kleine omgeving. Daar staat tegenover dat de PMC net boven de bas de sterren van de hemel speelt. Hard of zacht, pop of klassiek, het maakt niets uit. Het kenmerkende van PMC, eerlijkheid en recht-voor-de-raap-zuiver, heeft niet ingeboet met de nieuwe tweeter. Hoogstens zou je kunnen opmerken dat de oude OB1 nog wat ruiger tekeer ging en feller was. Er is iets meer rust. Ik realiseer mij dat ik luister naar de speaker en niet naar de versterker. Die lijkt totaal transparant. Als we om de weergave nog iets “liever” te krijgen de zilver kabel door koper vervangen hoor je dat direct. Geen twijfel mogelijk wat we deden. Elektronische muziek hamert er op los terwijl niet aan te wijzen is waar de bron van het geluid is. Zo mooi los komt het geluid van de conus. We draaiden naast Barber en Janis Ian ook “Amused to Death” van Roger Waters. Er staat op de CD een blaffende hond en die staat echt ver naar achteren. Ongelofelijk ruimtelijk.

Als we daarna nog doorgaan met “Homeless” van Paul Simon is dat in mijn herinnering de beste weergave die ik ooit hoorde van deze CD. Omdat we nog zo’n leuke primeur hebben wisselen we de PMC OB1 voor de Paradigm Signature Reference 2 monitor. Zo diep als de OB1 gaat deze weergever niet maar hij komt een heel eind. Opvallend is dat de indruk van de weergave, denk dan aan natuurlijkheid, dynamiek, ruimte, snelheid en detail gelijk blijft. Ook als we nog eens met speakerkabels aan de slag gaan. Of als we een goedkopere SA-CD speler van Audioart neerzetten. Met weer Waters in de speler komt de arrenslee voorbij en je trekt automatisch je benen in om de paarden de ruimte te geven. Geen sprong in het midden, een vloeiende lang durende en tergend uitstervende rit voor je langs.

Voor de prijsklasse waarin de vM MA240 zich bevindt zijn stemmen regelrecht uniek. Er is een hoge mate van directheid en openheid, afgetekend tegen een groot oplossend vermogen. Zou ik het vergelijken met een digitale foto dan zou je gelijk opmerken dat het aantal pixels verdubbelt is. Een paar dingen vallen ons steeds meer op. Ten eerste vinden we het niet fijn als iemand begint te praten. We snoeren met regelmaat Ad de mond om van muziek te genieten. Het wordt later en later maar we houden niet op. Ten tweede is er niets maar dan ook niets dat doet denken aan een digitale versterker zoals we die gewend zijn van ICE technologie of andere klasse “D” technieken. Het is alleen maar zuiver en verslavend. Tenslotte hebben we alle vier het idee niet naar CD maar naar LP te luisteren. De vM MA240 maakt van digitale muziek een puur analoge weergave. Zonder hulp of tussenkomst van vervormende buisjes, filters of andere trucs. Slechts één maal hoorde ik Nils Lofgren op een fraaiere manier gitaar spelen en zingen. Maar toen was de prijs van de set een veelvoud van wat hier nu draait. Mens en gitaar zijn een eenheid maar vormen geen blok van geluid. Je weet dat de gitaar op zijn schoot hangt. Dat zie je voor je. Net erachter en erboven de stem van Lofgren. Met kracht, verve en zonder een spoor van irritatie. Of het nu hard gaat of zacht het geluid blijft vol. Hoe mooi deze samenwerking van apparaten waarbij de ster toch echt de vM MA240 is.

Applaus

Applaus

Ok, ik heb de vM MA240 slechts gehoord in Amsterdam in een voor mij onbekende ruimte. Dat is een grote beperking. Gelukkig wel met de steun van Rick en Ton die de eigen ruimte uiteraard wel kennen en eveneens diep onder de indruk zijn. Vooral Ton blijft muziek draaien en hem moeten we de winkel haast uitsleuren. Als ik terugkijk op de avond dan luidt de conclusie dat de vM MA240 zich lijkt te gedragen als een winnaar. Het component van het jaar wellicht. Zeker in relatie tot de schamele 990 euro die hij kost. Ik kan niet wachten tot hij bij mij thuis staat en ik hem nader kan beluisteren aan de speakers die hier staan. Als hij dan nog zo zijn best weet te doen, dan mag, nee moet Audioart een order noteren. Want dan heeft niet alleen mijn, maar elke versterker hier een zware dobber aan. Vanaf ongeveer half september te horen bij de Van Medevoort dealer. Wie weet bent u straks minstens zo lyrisch en gelooft u net zo min als wij uw eigen oren.

Prijzen:
PMC OB1 luidsprekers  2150 euro/stuk
Paradigm S2 luidsprekers 949 euro/stuk
Meerprijs Paradigm pianolak 150 euro/stuk
Paradigm stands  150 euro/stuk
MA240 versterker  990 euro
SA340 SA-CD speler  2490 euro
SA240 SA-CD speler  1490 euro

(Met dank aan Hifi Solutions in Amsterdam en de firma Audioart/Van Medevoort voor het beschikbaar stelen van hun tijd, de apparatuur en de luisterruimte.)