Raymond Kok


Dieter van den Bergh | 12 juli 2006 | Fotografie Dieter van den Bergh

Muziekverzamelaar en oud-deejay Raymond Kok (33), werkzaam in de verzekeringsbranche, is hard op weg van zijn muziekhobby zijn beroep te maken. Vorig jaar zette de Brabander Selected Sounds op. Het bedrijf verzekert je platencollectie en apparatuur en taxeert vinyl. “Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant de commercie, aan de andere kant de liefde.”

“Muziek is onrust”, lacht Raymond Kok, wijzend op een flinke stapel elpees in de hoek van de woonkamer en een stapeltje bij de platenspeler. “Die moet ik allemaal nog uitchecken, daarom mogen ze nu even in de kamer rondslingeren.” In het huis van Kok puilen de kasten uit met elpees en singles. Met zijn vrouw heeft hij recentelijk een ‘compromis’ gevonden voor het ‘vinylprobleem’;  schuifdeuren voor de kasten zodat de platen haar niet de hele dag aanstaren. Verder kan ze prima leven met de verzamelwoede en muziekpassie van haar man.
Wat hij deze week nog aangeschaft heeft? De nieuwe Peppers, ‘uiteraard’, The Editors en Arctic Monkeys. “Dat soort nieuwe dingen koop ik standaard. Vooral om op de hoogte te blijven. Maar het is eigenlijk nog veel leuker om iets te kopen wat nog niemand kent, maar wat wel erg goed is. Bijvoorbeeld obscure sixties-garage. Die je aan anderen kunt laten horen en dat ze dan zeggen: wow man, wat is dit nou weer?”


Omnivoor

Kok is een muzikale omnivoor. In zijn huiskamer klinkt zowel The Doors, de swampblues van George ‘Harmonica’ Smith als obscure Krautrock. Zolang het maar muziek is voor het hart en voor de voeten. Anders gezegd, een song moet hem raken én je moet er bij voorkeur op kunnen dansen. Dat laatste credo hield de Brabander over aan zijn tijd als deejay. “Ik geloof niet dat muziek is gemaakt voor individuen. Er hoort een groepsgevoel bij. Het is prachtig als je als deejay een grote groep mensen de emotie van een song kunt laten absorberen.” Emotie en de juiste vibe vindt de Brabander vooral terug in garage uit de jaren zestig, in obscure funk uit de jaren zeventig, moderne jazz en in de betere podium- en popmuziek. “Ik heb tijden gehad dat ik ergens binnenliep en de muziek was drie minuten lang te belegen, dan was ik weg, kon ik niet aanhoren. Maar ik ben toleranter geworden. Iedere muziek heeft zijn functie. Ik ben ook helemaal niet vies van hitparademuziek.” Maar het allermooiste van muziek zijn misschien wel de herinneringen, zegt Kok. “Ik draaide laatst met een oude schoolvriend een single van Dog Eat Dog. Het gevoel van die tijd kwam meteen bovendrijven. Alles viel op z’n plek, zo gaaf.”


Broekie

In de ogen van de gemiddelde muziekverzamelaar is hij natuurlijk nog een broekie, zegt Kok. “De babyboomers, ofwel de stevige vijftigers van nu, zijn toch de grootste groep verzamelaars. Maar verzamelen zit er bij mij van jongs af aan al in. Ik was een jaar of tien toen ik mijn eerste single kocht, Message to my girl van Split Enz. Sinds de jaren tachtig volg ik de markt voor platen, singles en cd’s op de voet.” Het móeten is er weliswaar een beetje af, zegt Kok, toch komen er wekelijks nog zo´n vijfentwintig items bij. Apparatuurfreak of audiofiel is Kok niet. “Als het goed klinkt, dan klinkt het goed”, zegt hij nuchter. Toch is hij momenteel aan het proefdraaien op een hoogwaardige nieuwe set. “Ik was laatst bij een demonstratie op een beurs waar men me liet horen hoe muziek écht kan klinken. Okay, heb ik toen besloten, ik ga er toch maar aan werken.”


Pandora’s popdoos

Muziek was vroeger alom aanwezig, thuis bij Raymond Kok. Zijn vader en oom speelden in verschillende bandjes, rock & roll en indorock, muziek die ook thuis veel werd gedraaid. “Ik weet nog dat ik als kind van vijf, zes jaar al interesse had voor hitlijstjes. Stond Boney M zeven weken op één, vroeg ik aan mijn vader: ‘wat stelt dat nou eigenlijk voor pa, zeven weken op één?’ "  Kok ging verzamelbandjes opnemen van de radio en langzaam opende de ‘popdoos van Pandora’ zich voor hem. Op de middelbare school kwam hij in contact met een straatgenootje met een drive-in-show. Van het een kwam het ander en op zijn veertiende stond Raymond zelf achter de draaitafel. Eerst nog op schoolfeestjes en in kleine zaaltjes, maar al snel in de grotere (studenten)uitgaansgelegenheden in Brabant.


Retro

Een allround-deejay met een zwak voor rock en retro, die het jammer vindt dat ‘veel jeugd de klassiekers alleen nog maar kent van de reclame.’ Zijn geheim: van de vijf platen die hij draaide was er één een actuele hit, twee waren in de discotheek waar hij draaide populair, één plaat was totaal onbekend, en één nummer was een hit die volgens Kok nog een hit moest worden. “De automatische piloot was aan mij niet besteed. Ik wilde ook mezelf verrassen en vooral: mensen overtuigen: jongens dit is misschien niet op MTV, maar deze plaat heeft wél een geweldige vibe. Ik wilde ook anderen voor zijn. Voordat Tarantino Little Green Bag ontdekte, wilde ík dat nummer pluggen.” Tien jaar lang was Kok deejay, maar toen kreeg hij kinderen. “Het is niet erg praktisch om midden in de nacht thuis te komen en dan ’s ochtend met een halve kater luiers te verschonen.” Met pijn in het hart hield hij zijn deejaycarrière voor gezien, maar zijn passie voor muziek bleef.    

Selected Sounds

Een jaar geleden zette Raymond Kok, opgeleid in de communicatie en werkzaam in de verzekeringsbranche, het bedrijf Selected Sounds op. Het bedrijf kent twee poten: Elpee Plus Polis en Vinyltaxatie.nl [de eerste wordt inmiddels niet meer aangeboden, red.]. Bij Elpee Plus Polis, een verbond met verzekeraar Europeesche Verzekeringen, kunnen audio-liefhebbers en platenverzamelaars hun apparatuur en vinyl laten verzekeren, bij de tweede poot kunnen ze hun verzameling op waarde laten taxeren. Kok koopt ook regelmatig plaatwerk van klanten op, verkoopt het door, maar houdt ook altijd wat zelf. “Het voelt soms een beetje dubbel. Aan de ene kant staat de commercie en moet ik alles in geld vertalen, aan de andere kant staat mijn liefde voor de muziek.”

Studiereis
Per week taxeert Kok één à twee verzamelingen, met waarden uiteenlopend van enkele euro’s tot meer dan honderdduizend euro. In het begin maakte Kok bij het taxeren nog gebruik van catalogi, inmiddels kan hij vaak feilloos uit het hoofd aangeven wat een plaat waard is. In elk geval bij oude hits en hitalbums. Bij The Beatles wordt het ingewikkelder: “Je hebt zo ontzettend veel persingen, die soms ook nog verdomd veel op elkaar lijken. Ik heb inmiddels een lijst gemaakt met daarop twee- tot drieduizend Beatles-gerelateerde items en hun waarde.”


Pakhuis

Als taxateur doet Kok veel muziekkennis op. “Ik ben wat dat betreft een rijk man. Wie in ons land ziet er nu zo frequent zoveel moois? En krijgt zoveel mooie verhalen te horen van verzamelaars? Mijn werk ervaar ik als een grote, interessante studiereis. Ik voel me wel eens Forrest Gump, die het leven als een box of chocolates  zag - You never know what you gonna get! -, zo is mijn leven een pakhuis vol muziek. Met de variëteit aan verzamelingen voed ik mijn brede smaak.”


On the road

Binnenkort zal Raymond Kok voor het eerst platen taxeren voor een groter publiek. De bedoeling van deze ‘platentaxatie on the road’, is de mensen meer te vertellen over de achtergronden van bepaalde persingen en de courante marktwaarde. “Een soort Tussen Kunst en Kitsch dus”, zegt Kok, “maar dan voor elpees en singles.Volgens mij een gat in de markt en nog erg leuk om te doen ook. Lijkt me in elk geval leuk om dat vaker te doen.”


45 FM

De ambitieuze Kok heeft nog meer plannen. In de toekomst zou hij een nog grotere rol willen spelen als muziekadviseur, bijvoorbeeld op het terrein van campagnes of culturele festiviteiten. En ook op radiogebied heeft hij wel een idee. Lachend: “Fourty Five FM! Een radiostation waar alleen 45-toeren singles worden gespeeld met muziek die normaal eigenlijk niet gedraaid mag worden. Je kunt spontaan wat plaatjes uit de bak trekken en je moet de naald kunnen horen vallen. Da’s pas retro! Maar voorlopig heb ik voor dergelijke initiatieven geen tijd, dat scheelt weer de nodige brainwaves. En bovendien is het commercieel wijzer me op een modernere manier met muziek bezig te houden. Anders had ik net zo goed een andere droom kunnen verwezenlijken, namelijk een platenwinkeltje beginnen.”

De muziek van ... Raymond Kok

De Muziek van… Raymond Kok

mijn set:
Momenteel test ik een Rega P3-platenspeler, Rega Brio-versterker en Totem Speakers.

Favoriete genre:
Sixties-garage en beat, seventies-funk en obscurities, moderne jazz en de betere pop en podiummuziek

All-time favourites
45-toeren top 3:
I’m cryin’ - Animals (’64), Don’t look back - the Remains(’66), Sara smile – Hall & Oates (’76)
Best flippende singles (B-kanten dus)
Your body not your soul - C + B (‘66); Cry in the night - Q65 (‘66); Peace frog - The Doors (‘70)

Uit het cd-single-tijdperk:
Frank Sinatra - Cake (’96), Race for the price - Flaming lips (’99), Somebody told me - Killers (’04)

Favoriete albums:
Revolver - Beatles (’66), Moondance - Van Morrison - (’70), Trouble with funk - James Troube - (’02)

gruwel echt van…
De beperkte rol en diepgang van muziekhistorie bij de huidige grote radiostations (radio will eat itself!) 

maar luister stiekem wel naar….
Edwin, Giel, Ruud en alle andere mannetjes (en vrouwtjes) van de radio

Omvang muziekcollectie
Singles en EP´s 6500 stuks, 12 inch maxi/singles 1000, elpees 1500 en cd´s 1000.

Verzamelaar
Ja, maar ontspannen. Verzameltic: het sparen van alle verschillende single-uitvoeringen van Dave Brubecks ´Take five´(incl. de door zijn vrouw Carmen Mc.Crae ingezongen mono-versie op Fontana).  

Vinyl of cd
Vinyl, vooral vanwege het verzamelen en de lol die je daar een goede dag van kunt hebben. Collega-verzamelaars wisselen onderling dozen vol ruilmateriaal uit en dan kom je nooit met lege handen thuis. 

Meest memorabele muziekbeleving
Een geestesverwant treffen waar je het niet verwacht, de verzekeraar waar je aanklopt met een idee voor een muziekverzamelverzekering!

Mijn hifi-tip
Echte liefhebbers kopen bij specialisten. Vanwege de aankoopbegeleiding, maar vooral om de service en begeleiding van de betere zaken in het na-traject.

muziekambitie
Een re-issue-label opzetten voor veelgezochte obscure, veel te kostbare 45-toeren singles, gericht op clubdeejays en liefhebbers van deze muziek.