Studio Alkmaar Show 2010


Rob van Ginneken | 11 februari 2010 | Fotografie Rob van Ginneken

De Studio Alkmaar Audio show heeft zijn vorm – of moet je zeggen klank – kennelijk gevonden. Na de succesvol verlopen primeur van vorig jaar heerste in het AZ voetbalstadion wederom een ontspannen sfeer. Wel lekker druk, maar doorgaans toch met voldoende mogelijkheden om de sets van je keuze rustig te beluisteren. Al was er zondag misschien wat veel volk op de been. Uiteindelijk kwamen er totaal zo’n 1800 liefhebbers naar Alkmaar. De helft meer dan tijdens de eerste editie. HiFi leeft.

Zaterdag. Buiten traint de selectie van AZ nog een laatste maal voor de kraker in de Rotterdamse Kuip de dag erna. "Zo’n jongen moet je toch een beetje het goede gevoel geven," melden de kenners buiten aan het hek van het trainingsveld over de zojuist vertrokken verdediger Sebastien Pocognoli.



Ook binnen in de ontvangstruimte van het stadion hoor je vergelijkbare kennersgesprekken. Maar dan op ander gebied. "Twee maal tien Watt levert hij. En je kunt er de krant ’s avonds bij lezen. Maar mooi!"  De sfeer is – u voelt hem – ontspannen. Liefhebbers onder elkaar. En dat kun je lang niet van alle evenementen zeggen. Dat levert trouwens ook gemoedelijk  ‘verkeer’ in de luisterruimtes op. Even wachten is het vooral op de kennelijk megapopulaire broodjes kroket in de centrale ruimte. Ze komen met plateaus tegelijk van een keuken elders in het gebouw. Iets met de brandweer en een frituurunit kennelijk. 

Hoog tijd om een eerste verkenningsrondje te maken over de twee verdiepingen vol audio juweeltjes. Nu eens geen kakofonie van geluid. De deelnemers wisselen elkaar handig af met de demo’s. Zonder ergens speciaal naar te luisteren valt één detail meteen op: de afwezigheid van draaitafels. Welgeteld één Acoustic Solid - met Benz element - moest de vlag van vinyl dragen. En deed dat trouwens met verve op een opvallende combinatie van hoogwaardige Advance Acoustic voor- en eindversterkers en Von Schweikert luidsprekers.

Was het ontbreken van het doorgaans toch ruim aanwezige vinyl een signaal dat er verandering in de lucht zit? Organisator Ben Hoedjes denkt van niet: "Dat lijkt me erg kort door de bocht. Het is wel zo dat server-achtige techniek en streaming heel actuele digitale trends zijn. Diverse van de aanwezige importeurs doen ook best in draaitafels, maar het vraagt misschien wel erg veel aandacht voor zo’n show, dus laat je het wat eerder thuis."

Nederlandse primeur en Analogue Audio

Buizenversterkers waren in elk geval wel in overvloed te beluisteren. Waarbij er één misschien wel het meest in het oog sprong: de eerste set van ImpactAudio. Niet alleen omdat je het over een nagelnieuw Nederlands merk hebt. Tijdens de demo van de ImpactAudio IA-01 en IA-02 set (onopvallend tussen stapels grote Accuphase apparatuur opgesteld) verblufte de nieuwkomer op een set Verity Audio luidsprekers met een zaalvullend, vol geluid. Oké, de luidsprekers hebben een behoorlijk rendement, maar er gingen toch behoorlijk wat wenkbrauwen verbaasd omhoog. Inclusief de onze. Twee maal 12 Watt met EL84 buizen, uiteindelijk. Meer niet.



Voor Gijs de Jonge is het project een droom die werkelijkheid wordt. "Ik wilde een statement maken. Laten horen wat er muzikaal mogelijk is. Uit passie voor muziek. We houden de productie ook helemaal in eigen hand, met precies de componenten en kwaliteit van afwerking die we wensen. De voor- en eindversterker zijn echt Nederlandse producten." De Jonge levert ze af in een beschermende flight case met de bijpassende interlinks. Het volgende project staat al op stapel. "We testen nu monoblok prototypen voor wie meer power wenst. Ook daarin komen echte audiobuizen. De EL156, in de jaren ‘60 speciaal ontwikkeld voor bioscoopversterkers en platensnijmachines. Ze worden sinds kort weer volgens Telefunken specificaties gemaakt. Ik mik op zo’n 50 Watt."

Analogue Audio

Eenzelfde effect in de luisterruimte van Analogue Audio. Waar de compacte en exotisch gevormde Diapason Astera luidsprekers een dermate beheersing en laag produceerden dat menigeen zijn ogen door de ruimte liet dwalen op zoek naar een subwoofer. De heren hadden de set ondanks de omgeving verbazend aardig aan de praat. Veel belovend voor een meer audiofiele setting. In de hoofdrol North Star en vooral de 60 kilogram zware nieuwe Metropolis NYC175i twee maal 180 Watt buizenversterker. Hans Pol: "We kennen Synthesis van kleine buizenversterkers in een héél andere populaire prijsklasse, ook iets om eens goed naar te luisteren trouwens, maar deze keer hebben ze zich eens helemaal laten gaan."

Musical Reality, Hansted Audio en Heijmans

Nog zo’n geval van ‘waar staat de woofer’ noteren we bij de wat onceremonieel aan het eind van een gang opgestelde set van Musical Reality. Toch viel er een heuse primeur te beluisteren: de kleinste weergevers die Von Schweikert nu in huis heeft. Unifield One. Monitors feitelijk, waarbij – heel passend - in samenwerking met de BBC de puntjes op de i werden gezet. Overigens met als bron een al even kersvers multi media systeem van Niveus Media. Versterking: KR. De eerste indruk is dat hun rol beslist niet beperkt blijft tot studioachtige situaties, want ze vulden als gezegd op overtuigende wijze de toch behoorlijk merkwaardig gevormde, diepe ruimte. Op zich al knap. Er is immers gekozen voor een ‘unifield’ aanpak van het compacte  luidspreker concept (dual concentric). Hoe dan ook: veelbelovend en een nadere kennismaking waard.

Ruimte

Over ruimtelijk gesproken: wat dat betreft, speelde ook Hansted Audio zijn deuntje mee. Met – hoe kan het anders – een Jadis geïntegreerde buizenversterker en cd-speler, maar ook de in verhouding bijna futuristische Qsonix Q110 muziek server in een glansrol. Midden in een grote zaal onderstreepte Hansted nog maar eens dat één plus één soms meer is dan twee. Als je buizen aan electrostaten koppelt. De Martin Logan Spire in dit geval. Ze verdwenen figuurlijk gesproken uit beeld, om een opvallend ruimtelijk geluidsplaatje te kunnen schilderen. Ook wanneer je wat verderop wandelde om bijvoorbeeld even naar de Peachtree USB versterkers te kijken. Niet te beluisteren op dat moment, maar volgens kenners iets bijzonders.

Servers

À propos servers: het is duidelijk de trend van het moment. Waarbij de meer geavanceerde modellen langzamerhand een meer dan waardige opponent worden voor zelfs de beste high end cd-spelers. De niet zelden fenomenale veelzijdigheid van al dan niet met streaming techniek uitgeruste apparaten staat sowieso buiten kijf, maar Audio Show organisator Ben Hoedjes voorspelt dat ‘we’ er ook kwalitatief nog lang niet zijn. "De komende jaar nog dusdanige stappen genomen wordt dat de strijd nog spannender wordt. En daarna komen ze misschien zelfs op een hoger plan. Dat zal niet lang duren."



De range is breed. Van een populair product als dat van het herboren Myryad. De Mi is een stijlvolle en compacte all in one oplossing die in zekere zin doet denken aan de Arcam Solo.  Het wachten bij de Mi is op een overtreffende trap in de vorm van ‘computerachtige’ uitbreiding en streaming mogelijkheden. Gezien de actuele trends hoef je niet gestudeerd te hebben om te voorspellen dat het niet lang zal duren. Zeer het bekijken en beluisteren waard – uiteraard via huismerk Focal in dit geval - bleek ook de Myryad MX serie. Waarvan de eindversterker MXA-2150 in actie kwam. Een soort modulaire oplossing, in dit geval met vier versterkerunits ingebouwd, maar mogelijkheden tot maximaal zeven stuks.

PS Audio en Audiac

Een treetje of wat hoger moet je bijvoorbeeld de PS Audio Perfect Wave Transport Memory Player inschalen. Al stond hij in dit geval niet op zijn best in de ontvangsthal opgesteld als visitekaartje van de nieuwe trend die hij vertegenwoordigt. Hij is ook geschikt voor hoge resolutie files zoals die bijvoorbeeld via het net (de techniek is ingebouwd) te downloaden zijn. Of van speciale DVD’s. Hij speelt in combinatie met de bijpassende DAC.



En inderdaad – zoals de gastheer al aangaf – op een behoorlijk hoog niveau. Ook met de ingebouwde speler trouwens, waarvan de datastroom van een paar minuten wordt gebufferd om betere resultaten te bereiken. De PWT kan –zoals het met het oog op de veelzijdigheid wel eens plastisch wordt uitgedrukt – zowat tapdansen, maar de term Memory Player is wat vrij gekozen. Je kunt er achterop alle mogelijke opslagmedia op loslaten, tot solide state flashgeheugen aan toe, maar meer memory dan de buffer zit er niet in.
No problem verder. Veelzijdigheid is in elk geval troef, ook in de aansluitingen. Zowat elke denkbare digitale toepassing komt in aanmerking. Bovendien kan de combinatie dankzij een aanraakbeeldschermpje voor de bediening van onder andere de volumeregeling direct aan een eindtrap worden aangesloten.  

Audiac

Ook bij Audiac viel nogal wat nieuws te melden. Bont gepluimd, om het zo maar eens te zeggen. Ook onder het plaatwerk. Zo is er bij Wadia een ‘nieuw’ spelermechanisme te noteren. Feitelijk een Oostenrijkse revival, maar dan verbeterd, van de roemruchte Philips Pro techniek.

Ook bij Cyrus nieuws op dat vlak. Daar heeft men drie stappen achteruit gedaan om de laser en software van hun speler eens helemaal fris te ontwerpen. Volgens woordvoerder Bert Bazuin een verrassend grote vooruitgang. ,,De gedachte was eigenlijk heel logisch: het systeem hoeft niet de klappen op te vangen als in een rijdende auto, terwijl de basis daar wel ligt. Nu is de demping en controle veel fijner geregeld en dat zorgt voor minder leesfouten. En dus is het ook minder nodig om tussen de nog goed gelezen punten te interpoleren.”



Spectaculairder om te zien waren de noviteiten van Mark Levinson en in lijn met de trend natuurlijk ook de nieuwe Ayre D5Xe. Een ‘alleseter’ met voortreffelijke speler die tot Blu-Ray aan toe slikt. Hij is ook via de USB op een computer aan te sluiten, waarbij de keten profiteert van een ingebouwde asynchrone DAC die net als de gespecialiseerde ‘losse’ Ayre USB DAC op hoog niveau opereert.  Het duo omzeilt de klok van de PC en neemt het heft zelf in handen. Met zo te horen met zeer heilzame effecten. Niet goedkoop, trouwens.

Kemp Elektroniks, Audipulse en Hihat Audio

Accessoirespecialist Kemp kreeg in onze aankondiging van de show niet helemaal de juiste naam mee. Het moet zijn: Kemp Elektroniks. Naast de bekende KE netstroom techniek viel zijn Entreq lijn op. Een serie vibratieabsorberende ‘Vibbeater’ accessoires en dito voetjes, maar ook een tamelijk eigenzinnig Zweedse kabellijn die uit natuurlijke materialen is opgetrokken. Vrijwel geen kunststof in beeld dus, maar in dit geval alleen katoenen afscherming en houten plugjes.

Audipulse

Vanzelfsprekend ook bij Audipulse veel luisterpret. Een variatie aan Triangle weergevers op de imposante ASR Emitter II en de TAC V-60 buizenversterker. Helaas bleken de beide grote primeurs van Audipulse dermate vers uit hun verzendkrat te zijn gekomen dat demonstreren weinig zinvol was.



Dat neemt niet weg dat de Vincent CD S-8 en de TAC K-35 buizenversterker de nodige aandacht trokken. Beide moet je inschalen in de nog redelijk betaalbare klasse.

Hihat

Vanzelfsprekend liet ook Hihat tijdens deze – bijna – thuiswedstrijd van zich horen. Een complete ‘buizen’ keten van Lua musiceerde er via Con Emozione mk2 luidsprekers heel levendig en kleurrijk op los. Met op het meubel voor de liefhebbers een waar feestje van een zacht rode gloed binnen glimmend glaswerk. Duidelijk een installatie met in al zijn onderdelen dezelfde ‘DNA’.



Ernaast noteerden we de primeur van de grote Lumen White Artisan luidsprekers. Gevoed door een strak vormgegeven en al even strak klinkende Symphonic Line set. Dat de grote hal probleemloos vulde.

Het gevoel achteraf? Een prettig luisterevenement duidelijk. Jammer dat AZ op expeditie in de Kuip juist dat weekeind de HiFive kan geven. Nou ja, als je zoals bovengetekende op een steenworp afstand van de kuip bent geboren dan. Maar dat gehéél terzijde.