Best Klinkende Album - De Top 30
Samen met onze lezers gingen we eind vorig jaar op zoek naar De Best Klinkende Plaat Aller Tijden. Dat hebben we geweten: de reacties kwamen destijds met briefladingen tegelijk binnen. We kregen bevlogen motivaties ter grootte van een A4’tje, soms kort en krachtig: ‘Koude rillingen van het laag’, ‘Spettert de groeven uit!’, ‘Onvoorstelbare sound’. `Op deze plaat klinkt een Aldi-versterker als een high end buizenversterker`.
Omdat de Top 30 zoals die toen ontstond vrij tijdloos is, los van een enkel album dat er misschien sindsdien aan toegevoegd zou kunnen worden, is het aardig deze nog eens naar voren te halen. Daarnaast brachten we ook een overzichtje van de slechtst klinkende albums: de Top 3 vind je hier. En we vroegen de branche naar hun visie op de Top 30 zoals onze lezers die samenstelden: wat dat opleverde, vind je hier.
Natuurlijk, bij deze verkiezing hoort ook een klein stukje subjectiviteit, zo kwamen we enkele platen van Katie Melua, Deep Purple en The Beatles tegen bij zowel ‘Best Klinkend’ als ‘Slechtst Klinkend Album’ (een schaduwverkiezing die we tegelijkertijd organiseerden, zie voorgaande alinea). Maar uit de vele inzendingen konden we een representatieve Top 30 samenstellen. Eén plaat stak er met kop en schouders bovenuit, hier is onze Top 30!
Top 30 Best Klinkende Platen Aller Tijden 1 |
Het ultieme eargasm: Amused to Death van Roger Waters.
“Gewoon helemaal top zowel muzikaal als kwalitatief! Zeker the gold edition, maar de gewone uitvoering is ook mooi. Zo puur en zo zuiver”, schrijft Erik over de plaat van de voormalig Pink Floyd-voorman. Mark luistert bij voorkeur naar de ‘Sony Super Bit Mapping golddisc`. "De QSoundmix op deze disc blijft onovertroffen. Vol details. Strak laag en verveelt nooit.”
Foto: Roger Waters
“Klinkt glashelder”, is de motivatie van John van der Maden. “Vol met sound gadgets”, schrijft Marc Bruyn. “Surround uit twee luidsprekers groeit mee met de verbeteringen in de installatie”, schrijft Alex ’t Zand. Bert Kruizinga vult aan: “De combinatie van het verhaal dat Roger Waters vertelt, de verschillende emoties gedurende de plaat, het subtiele gebruik van QSound maakt dit album tot een onvergetelijke reis. Het roept sterke reacties op bij diegene die `m luisteren, van ‘geweldig’ (en gelijk kopen) tot ‘Ik heb `m gestopt, omdat ik er creepy van werd.” “Dynamisch”, juicht André Hoogendam. “Effecten zijn schitterend en zelfs Rogers speeksel is goed hoorbaar.”
De nummers 2 tot en met 5
Nummer 2: Touch - Yello
Nummer 3: Acoustic live - Nils Lofgren
Nummer 4: Metallica - Metallica
Nummer 5: The Last Resort - Trentemøller
Inkoppertjes & verrassingen
Min of meer voor de hand liggend in de Top 10: Dark Side of the Moon van Pink Floyd en The Colour of Spring van Talk Talk. Ook Mark Hollis solo kwam langs: “Twee Neumann M49`s, plaatsing van de muzikanten ten opzichte van de mics bepaalde volume en plaatsing, minimale equalizing en minimale compressie. Resultaat: een onwaarschijnlijk prachtige, natuurlijke opname, gaat dat horen!”, schrijft Vincent Valstar over het album Mark Hollis. Meer verrassend zijn Anathema met het kersverse album We’re here because we’re here, en Kilo van The Nits, waarover later meer. Czeslaw Kobylko is lyrisch over Body & Soul van Joe Jackson. "Waanzinnige dynamiek, zeer natuurlijk klinkende instrumenten, je wordt door de blazers echt omver geblazen!"
Foto: Anathema
Andere opvallende platen die genoemd werden, maar buiten de top 30 vielen: Arizona Dream van Goran Bregovic. “Er zijn meer soorten bas dan het eentonig gebonk van veel slechte geluidsinstallaties. Droge doffe bas, vette elektronische bas, van laag tot heel laag”, schrijft Manuel Dierick. “Vooral de track Gunpowder bevat alles in één. Mooie heldere opname, veel timbre en een heel mooi stereobeeld wat past bij de sfeer van de film waarbij het hoort. Schitterende plaat overigens, met Iggy Pop.” Peter Grootfaas roemt Bim Shermans Miracle. “Sensationele akoestische reggae. Moeilijk te geloven dat muziek zo rijk kan klinken, de muziek spat echt de speakers uit!"
Verschillende stijlen
Burial & elektronika
Michel Bourgonje houdt een warm pleidooi voor Burial van Burial. “Geschocked was ik toen ik Burial voor het eerst hoorde; de ritmes, de melodieën, de baslijnen, en vooral het holle lege geluid. Maar ook zeker het gevoel, de emotie en de lading wat verstopt zit achter een filter van mist draagt bij aan een bijna religieuze beleving die ik ervaar bij dit album. Ik wil dan ook tegen iedereen zeggen; stel je open voor deze plaat want makkelijk is ie niet, maar als het kwartje valt, dan valt hij ook echt en ga je er denk ik de rest van je leven van genieten. Voor deze verkiezing heb ik opzettelijk gekozen voor een elektronische plaat, want de meeste ‘audiofielen’ weten helemaal niets van deze stroming. Heel jammer, want er komt heel veel mooie en goede elektronica uit om gewoon naar te luisteren vanuit je luie stoel en wat op een goede stereo een waar genot kan zijn.”
Foto: deel van albumhoes Burial
Audiofiele opnames
Natuurlijk werden er ook audiofiele opname genoemd, zoals In Blue van Karrin Allyson. Marco Schroor schreef: “Dit is gewoon de best plaat aller tijden. 2 x 180 gram (blauw vinyl) van het label Pure Audiophile Records. ‘Half speed mastered by Stan Ricker’, kan bijna niet beter. Een aanrader als je hem nog op vinyl kan vinden, de cd klinkt ook geweldig."
I. de Klein noemt The Oxnard Sessions vol.1 van Mike Garson. “Combinatie van dynamiek, melodie en ritme is uniek. Energiek en geweldig met timing uitgevoerd. Het raakt je hart. Op natuurlijke fullrange systemen met tijdcompensatie beste resultaat. Minder goede systemen vallen door de mand."
Nederlands product
Opvallend veel Nederlandse producten werden genoemd. Zoals Kilo van The Nits, waarvan meer albums langskwamen: de meest audiofiele band van de lage landen? J. Raven schrijft: “Zowel de EP Kilo als later cd Henk/Kilo (de nummers van Kilo), zijn altijd mijn referentie bij het luisteren van apparatuur. Fantastisch natuurlijk klinkende piano en ongeëvenaarde bas!"
Ook de Twee Meter Sessies kwamen verschillende keren langs. “Alsof je er live bij bent in de studio”, schreef WM Harmsen. “Wat een heerlijke muziek en wat een prachtopnames. Met name Bruce Cockburn met If I had a Rocket Launcher vind ik een juweeltje. Duidelijk te horen dat dit in de oude kleine 2-meter-studio is opgenomen. Laat ontzettend intiem horen hoe Bruce volkomen één is met zijn gitaar. Jan Douwe verdient een award voor deze cadeautjes”, vindt Ronald van der Kraan.
Foto: Jan Douwe Kroeske
Arthur de Boer noemt Mo van The Mo uit 1980. “Geweldige dynamiek zonder enige compressie. Aan vocalen van Heidie Helder is ook totaal niet geknoeid. Het lijkt er op alsof de opnames direct gesneden zijn. Ik draai deze plaat al bijna dertig jaar en ben elke weer verbaasd over de ‘eenvoud’ van het geluid.” Reinier van Essen gaat voor Walkin’ on eggs van Nighthawks at the Diner. “Het bewijs van Nederlandse bodem dat audiofiel opgenomen muziek met een geheel eigen jazzy stijl ook gewoon pruimbaar kan zijn.” André Prinsen herinnert ons aan Wilde Bloemen van Frank Boeijen. “Voor zover ik weet het enige NL-album in QSound!" [zie ook winnaar Amused to Death- red].
Daan Reestman bejubelt Eldorado van Michiel Borstlap. “Geproduceerd door studiowonder en Earforce-eigenaar Reindert van Zalk. Hij tovert alle mogelijke geluiden tevoorschijn die recht doen aan een goede installatie." Ivo Westerneng gaat voor Eight Miles High van Golden Earring, maar dan eigenlijk alleen nummer 5: Eight Miles High. Duur: 19:00 minuten. “Daar zouden ze een cd of single van moeten maken. Waarom? Je luistert automatisch, je hebt niet door dat je luistert omdat je alleen met de muziek bezig bent en omdat het een Nederlandse band is. Ik luister de laatste tijd alleen Nederlands, pff op cd is dat slecht zeg! Ik heb wel NAD voor- eind versterker + NAD cd speler + hoofdtelefoon versterker + Grado GS-1000i, dus Nederlanders zijn slecht in cd’s opnemen. Opvallend hoog in de lijst (nummer 25) Dear John van Ilse DeLange. Marcel “Ze zit nog net niet bij je op schoot met een geweldige band!”
Jazz & Beyond
Jazz & beyond
Er kwam ook veel jazz voorbij. Natuurlijk de ‘geluidsklassieker’ Jazz at the Pawnshop (`de ultieme live-beleving`, Ruud Bakker), en ook Kind of Blue van Miles Davis’ en Chet van Chet Baker. “Prachtige muziek in al zijn eenvoud. Het is alsof de trompet van Chet Baker praat. En de opname (begin jaren `60 ) is gewoonweg fenomenaal!”, aldus Ronny Velter. J. van der Wal noemt Quiet Kenny van Kenny Dorham. “Prachtige Rudy Van Gelder-opname uit 1959 voor Blue Note, en perfect geremastered door JVC op XRCD (20-Bit-K2). Een no-nonsense jazz-album uit de tijd dat het onvolprezen principe ‘geen noot teveel’ werd gehanteerd. De musici staan gewoon in je huiskamer en op een realistisch geluidsniveau waan je jezelf aanwezig bij de opname!”
Foto: deel van artwork Jazz at the Pawnshop
In de categorie klassiek werd onder meer genoemd: Gustav Mahler – Symfonieën / Radio Sinfonie Orchester Frankfurt o.l.v. Eliahu Inbal (Denon CO-72589/604). “Onvoorstelbaar transparant en ruimtelijk; prachtige impressie van de opnameruimte”, stelt Nisse. Rob de Lugt noemt The Nutcracker van Tchaikovsky door Kirov Orchestra o.l.v. Valery Gergiev. “Deze Kirov-serie van Philips zijn de beste opnamen die ooit gemaakt zijn door de heren de Groot en de Jong.” Arjen Kruisman wees ons op een pareltje uit de wereldmuziek: Baaba Maals Missing You. “Een akoestische bel van geluid rondom, heel natuurlijk aanvoelend.” Ook La Cantina van de Mexicaanse Lila Downs kwam langs.
Aanraders Tot slot nog wat aanraders door onze lezers. Bert Bunte: “Beyond Recall - Klaus Schulze. Deze Duitse musicus timmert al decennia aan de elektronische weg en weet nog steeds te vernieuwen en te verrassen. Dit album klinkt bijzonder transparant en ruimtelijk. Het doet je woonkamer bij wijze van spreken twee keer groter lijken dan hij in werkelijkheid is. Aanrader.” Kees Ruigrock noemt Your Future Our Clutter van The Fall. “Voor de meeste mensen is dit geen muziek en inderdaad, Mark E. Smith kan niet zingen, maar deze cd klinkt echt geweldig, vooral de drums.”Erwin Lanser adviseert The Pirates Gospel van Alela Diane. “Hoe puur en melancholisch kun je het krijgen? Folk anno nu.” Ene ‘Pojo’ roemt het vinyl van On the Way to the Peak of Normal van Holger Czukay uit 1981. “Mooi analoog zou men nu zeggen. Czukay heeft met sommige Can-elpees ook wonderen verricht, maar het is heel moeilijk te digitaliseren. Zelfs niet met die SACD-uitgaven van zogenaamde originele opnamen.”Een goed klinkende plaat hoeft niet veel geld te kosten, weet Huub Weijers, die de cd-versie van The Legendary Italian Westerns van Ennio Morricone voor vijf euro uit de restjesbak plukte. “Klinkt subliem.”Ronald van Oort tipt Telecoteco van Paula Morelenbaum. “Zangeres staat drie-dimensionaal geprojecteerd in de woonkamer. Breedte, diepte en heel veel Zuid-Amerikaanse warmte, die als honing de electrostaten uitstroomt en bezit neemt van al je zintuigen.”Hans van Zeeland adviseert Festina Lente van Aurelia Feria. “Zo min mogelijk getruc met pan-potregelaars; nauwelijks compressie:what you hear is what you get. (Van de muziek moet je houden en de zanger is mijn smaak evenmin, maar de geluidskwaliteit is opmerkelijk)”"Een plaat om je vingers bij af te likken", zegt Joop Derksen over Moving Pictures van Rush. "Een reis vol emotie en diepgang, prachtig opgenomen en geproduceerd. Elk instrument is tot de puntjes geproduceerd. Brille van de hoogste klasse. Zeker de versie van Mobile Fidelity plakt me gefascineerd op de bank. Al duizendmaal geluisterd, verveelt nooit!"Jan Bangs ...And Poppies From Kandahar is de favoriet van Max. "Ondanks de vaak synthetische herkomst van de geluiden is dit een uiterst analoog klinkend album, warm, zeer gedetailleerd en ruimtelijk, met een enorm frequentiespectrum en zeer spannende composities."“Het spettert de groeven uit”, zegt Harry de Graaf over Enigmatic Ocean van Jean-Luc Ponty. “De opname blinkt uit door frisheid nu nog steeds. Als runner up noem ik Gazeuse van Gong.” Jules Hezemans prijst Rage Against the Machine van Rage Against The Machine. "Niet alleen fantastische muziek, maar ook prima dynamiek en open geluid. Ik kocht dankzij nummer 5 van de cd de Tjoeb-cd-speler van Ah, omdat die liet zien dat mijn Denon-speler rommel was.""Hoofdzakelijk akoestisch/vocaal en klein van opzet met een typering die ik muziek wil noemen", schrijft Alexander van Dieren over Down the Way van Angus & Julia Stone. "Geen technische foefjes maar prachtig gelaagde muziek inclusief een superieure opnamekwaliteit. Veel ruimte en rust in de opname en werkelijk alles komt op een sublieme manier en vol synergie los van de speakers."Wen Haagen, ten slotte, vindt dat we massaal aan Damnation van Opeth moeten. “Een plaat moet je raken! Wat mij betreft staat het fragiele album Damnation van Opeth op eenzame hoogte! Een plaat die de symfo/psychedelica van de jaren `70 laat herleven (veel gebruik van de mellotron) en opgenomen is met enerzijds de analoge warmte uit die tijd, en anderzijds geluidstechnisch helemaal in het heden staat en waarbij je het gevoel en de emotie van de muzikanten zowaar kunt ruiken! Zelfs bepaalde opname-oneffenheden staan er haarfijn op! Kortom, een opname die heel ‘oprecht’ is en niet tot in den treuren is opgepoetst; een klassieker.” |
Benieuwd naar welke platen het slechtst uit de bus kwamen bij onze lezers? Bezoek dan het artikel rond de Slechtst Klinkende Plaat - onze schaduwverkiezing!