Bentley FlyingSpur – What’s in a Naim?


Rob van Ginneken | 25 mei 2014 | Fotografie Fabrikant | Naim Audio

In gegoede kringen kijkt men niet op een paar centen. Dan rij je met de nieuwe Bentley FlyingSpur in elk geval in stijl. Onder de kap spint een 'dubbelgespierde' W12 motor die de enorme limousine in alle rust over de weg sleurt. Dat komt goed uit, want zo wordt de luisterpret met de sublieme Naim installatie niet gestoord.

De eerste indrukken zijn - laten we zeggen - imposant. Wat je ook gewend bent... de Bentley FlyingSpur is zo gigantisch dat je toch even slikt. In de wetenschap dat je voor de test net een stap Legal formulieren van de fabriek hebt getekend. Sommige pagina's zelfs op drie plekken. Alsof ze de vraag stellen: weet je het wel zeker?

Bentley's & Bugatti's

Niet zo'n rare vraag. Voor de deur van mogelijk de meest bizarre autoshowroom in ons land – Bentley's en Bugatti's staan in Leusden als Polootjes zij aan zij opgesteld – staat de voor ons gereserveerde, tamelijk immense limousine zelfs stilstaand indrukwekkend te zijn.

Over het prijskaartje heerst enige verwarring. Bij ons dan. Want 170 mille klinkt al riant, maar dat blijkt dan vóór belastingen te zijn. Een heer van stand vraagt kennelijk niet naar dergelijke details. We schatten hem in op een kleine drie ton...

De FlyingSpur is chique en strak van lijn tegelijk. De kenner vraagt zich zelfs af hoe je die opmerkelijk scherpe vouwen over de flank in hemelsnaam uit de plaatwerkpersen krijgen. Twee énorme ovale uitlaatpijpen en banden van sportwagenformaat geven meer dan een hint dat er onder de motorkap iets bijzonders aan de hand is.

Zeshonderdtwintig

Klopt. Een 6-liter twaalfcilindermotor in zogenaamde W-opstelling. Zeg maar drie rijen van vier, en dan onder een hoek naast elkaar. Zoals alleen moederbedrijf Volkswagen die maakt. In dit geval is het de meest potente uitvoering ooit, met twee turbo's en rond de 620 paardenkrachten. Voor de kenners: 800 Nm trekkracht. Vier, vijf keer modaal. Gelukkig worden zowel de voor- als de achterwiel aangedreven om dat geweld op de weg te krijgen. Kort nadat we vertrekken, begint het namelijk ook nog te miezeren.

Het oog valt op een stickertje links naast het stuur. Of we niet harder willen rijden dan 260 kilometer per uur, zo maant de Volkswagen Reifen Service ons. Want er zitten winterbanden onder. Het klinkt overbodig, maar de FlyingSpur heeft in volle galop een topsnelheid van dik 320 kilometer per uur. Wederom: bizar. Alsof de niet zelden Chinese kopers van dergelijke hyperluxe limo's daar zelfs maar vaaglijk in de buurt gaan komen.Of in 4,3 seconden naar de honderd optrekken. Want dat kan hij ook...

Geef gas en de hele auto lijkt door een enorme hand te worden opgepakt en vooruit geworpen. Op zo'n moment brullen de twaalf cilinders en de uitlaten het trouwens zodanig krachtig uit dat de stevige geluidsisolatie van de Bentley het maar net kan beteugelen. Ondertussen haal je zelfs met een ingetogen rijstijl maar met moeite een verbruik van één op vijf.

Andere wereld

De FlyingSpur is niet alleen vijf meter dertig lang, maar het is ook een beetje een auto van een andere wereld. Achterin heb je op elektrisch verstelbare fauteuils een riante zitplek. Met een eigen - uitneembaar paneeltje - dat van alles in de auto op afstand bedient. Tot de temperatuur van het optionele koelkastje aan toe. Toch lijkt het eerder een auto die je zelf rijdt. Anders koop je waarschijnlijk eerder een Rolls-Royce. De doelgroep is microscopisch klein, zou je denken, maar het valt niet te ontkennen dat Bentley een heel eigen karakter heeft.

Voorin? Fantastische stoelen en een interieur dat met zijn opstaande randen een soort kruising is tussen de Rolls van Miss Moneypenny uit de Thunderbirds en een Victoriaanse luxe gentleman's club in Londen. Met veel leer en hout. Fraaie stiksels. Metalen accenten. En de geur van rijkdom.

Werkelijk alle luxe is aan boord. Toch is de FlyingSpur in vergelijking met pakweg een Mercedes S-klasse geen overmatig geavanceerde auto. Vooral als het om veiligheidstechniek gaat. Maar ook het infotainment en de navigatie verdienen geen prijzen. De Brit biedt eerder een samengaan van power, stijl en raffinement. Het is bij een gewicht van twee en een halve ton bovendien knap dat hij ook vol gas aardig goed te dirigeren is.

Gesoigneerd zoeven

Maar in de praktijk gaat het toch vooral over gesoigneerd voortzoeven. Daar passen de lichte besturing, het zacht geveerde onderstel – dat alle oneffenheden soepel wegstrijkt – en de zijdezacht schakelende 8-versnellingsautomaat allemaal prima bij.

En natuurlijk kun je bijna geen betere plek bedenken om naar muziek te luisteren. Vergeet dus zeker niet om het Naim systeem mee te bestellen. Voor 5.610 euro, wederom voor belastingen, heb je alles.

Maar hoe zit het met die audio?
Naim for Bentley

Naim is al vijf jaar partner van Bentley waar het om audio gaat. Ze steken – zo melden de Britten – gezamenlijk zo'n achttien maanden research en ontwikkeling in elk nieuw Bentley-model om hun high end-audio op de cabine af te stemmen. Naast akoestische analyses met speciale apparatuur komt daarbij met name ook het gespecialiseerde 'oor' van de Naim technici in actie. Overigens staat daarnaast ook met stip genoteerd dat er buiten de auto zo min mogelijk te horen is.

Het is opmerkelijk om te beluisteren dat het karakter van de installatie per model toch verschilt. In de Bentley Mulsanne worden 15 luidsprekers door een dubbele versterker unit met 2.200 Watt 'aangedreven'. Het geheel heeft zoveel macht dat we de binnenspiegel op hoog volume letterlijk zagen bewegen. Zonder akoestisch de weg te verliezen.

In de FlyingSpur gaat het meer om ingetogen klasse. Natuurlijk kom je niets tekort met de (enkele) 1.100 Watt digitale versterkerunitachterin de nieuwe Bentley. In dit geval zijn er elf speakers aan boord. Met dertien versterkerkanalen. De beide subwoofers achter de fauteuils achterin hangen namelijk samen aan vier stuks. Wat meteen opvalt is het enkelvoudige luidspreker rooster in elke achterdeur. Een primeur: Balanced Mode Radiators.

Grote units met een zeer brede range.

Het resultaat mag er zijn. Met de standaard DAB+ radio in actie valt bijvoorbeeld op dat het hoog duidelijk helderder doorkomt dan op FM. Helaas blijkt het signaal in de regio van Leusden - waar de importeur zit – niet over te houden. We komen zodoende niet zinvol toe aan de speciale 'digital mode' in het soundprocessor instellingenmenu, dat er volgens Bentley is om 'digitale signalen van radio of iPod beter tot hun recht te laten komen'. Lees: wat lagere bitrates.

Het is maar één van vijf standen in de DSP digital sound processor. Respectievelijk Naim Audio, Enhanced, Spoken word en Classical. We houden het bij de huisafstemming van Naim en geven de DSP opdracht het geluid voorin optimaal te laten klinken.

Geïnspireerd door een bezoek aan het Fleetwood Mac concert in de Ziggodome, valt de keuze daarbij op een solo CD van Lindsey Buckingham. Het klinkt in de Bentley wat je noemt 'snaarstrak'. Alles lijkt zich keurig boven het dashboard en motorkap af te spelen en wederom valt het heldere hoog op. Maar ook stemmen en akoestische instrumenten komen verrassend realistisch door.

Naim is er in geslaagd een stevig en gecontroleerd laag te bieden zonder dat je hoort waar dat vandaan komt. Er zijn auto's die meer spektakel in huis hebben, maar wat in de FlyingSpur overheerst is een ingetogen aanpak. En veel controle. Noem hem ook wat dat betreft een heer van stand.