(Gesponsord artikel)

Hi-Visit AudioXperience


Max Delissen | 14 maart 2014 | Fotografie Paul Vermeulen

Het is alweer een kleine vijf jaar geleden dat AudioXperience voor het laatst door Hifi.nl is bezocht in het kader van een Hi-Visit. Er is sindsdien heel wat veranderd bij deze eigenzinnige hifi-winkel die is gevestigd in het Brabantse dorp Nuenen. Hoogste tijd dus om er weer eens een kijkje te gaan nemen.

Nu is het niet zo dat het ook vijf jaar geleden is dat ik zelf voor het laatst bij AudioXperience ben geweest. Verre van dat, ik kom er met enige regelmaat. Bijvoorbeeld omdat er een pers-introductie plaatsvond van de nieuwe geïntegreerde versterkers van Naim of omdat er een gezellig en leerzaam evenement werd georganiseerd. Vooral met dat laatste hebben de mannen van AudioXperience de laatste jaren een ijzersterke reputatie op weten te bouwen.

Wanneer ik op de dinsdagochtend van mijn bezoek door Martijn Lavrijsen, één van de eigenaren van AudioXperience, allervriendelijkst wordt ontvangen is nog goed te zien dat er het voorgaande weekend weer zo’n dealershow heeft plaatsgevonden. Twee dagen lang heeft de winkel in het teken gestaan van La Bella Italia, ter ere van de introductie van de nieuwe Olympica-serie van het Italiaanse luidsprekermerk Sonus Faber. En wie denkt dat het dan blijft bij een opstelling van de luidsprekers in kwestie en een zuinig koppie thee of koffie voor de bezoekers, komt bij AudioXperience voor een verrassing te staan.

De winkel werd voor dit evenement bijna volledig opnieuw ingericht, met Italiaanse designmeubels en -lampen van een bevriende woonspecialist. Er waren hapjes en drankjes van een echte Italiaanse cateraar en een originele Vespa scooter - die helaas al is opgehaald als ik er ben - maakten de sfeer compleet. "Ja", zegt Martijn Lavrijsen wanneer hij mijn bewonderende blik ziet. "Als je zoiets doet moet je het goed doen."

Dat uitgangspunt blijkt al snel de rode draad van het verhaal te worden, en wanneer we even later aan een kop verse Italiaanse (natuurlijk…) cappuccino zitten is het tijd om de ontwikkelingen die zich sinds mijn vorige Hi-Visit hebben voorgedaan eens op een rijtje te zetten.

Het gaat namelijk niet alleen om de installatie

"De eerste grote verandering sinds de vorige HiVisit is natuurlijk de komst van Erik", begint Martijn. En met Erik bedoelt hij Erik Paulus, die in de lente van 2010 het team kwam versterken. "Met de komst van Erik hebben we iemand in huis gehaald die op dat moment zijn sporen in de hifi al ruimschoots had verdiend, en die bij zijn vorige werkgever ook ruime ervaring had opgedaan met zaken die met woninginrichting en design te maken hadden. Dat paste uitstekend bij de nieuwe richting die we niet lang na de vorige Visit hebben gekozen. We wilden ons verder specialiseren in het hogere hifi-segment, met een sterke nadruk op de totale beleving van de klant en een naadloze integratie van de muziekinstallatie in de woonomgeving."

Erik vult aan: "Het gaat namelijk niet alleen om de installatie. We richten ons heel specifiek op de totale beleving van de klant. Daarom proberen we, zodra we hebben vastgesteld waar een klant zich voor bij ons heeft gemeld, zo snel mogelijk een afspraak thuis te maken. We moeten de ruimte zien, want pas dan kunnen we een goed advies geven. Niet alleen over hoe het klankmatige ideaal van de klant kan worden gerealiseerd, maar ook hoe de specifieke wensen ten aanzien van het design moeten worden ingevuld. De mogelijkheden, maar vooral ook de onmogelijkheden, kun je nu eenmaal niet vanuit de winkel vaststellen."

"Daarom installeren we ook bijna alle sets die we verkopen zelf bij de klant. Om zeker te weten dat het wordt zoals we het samen met de klant hebben vastgesteld, om ervoor te zorgen dat alles klinkt en werkt zoals het hoort. Dat kost redelijk veel tijd, maar wij vinden het vanzelfsprekend, zelfs essentieel. Onze klanten vertrouwen erop dat wij het hele technische deel voor onze rekening nemen, zodat zij zelf alleen maar hoeven te genieten als het er uiteindelijk staat."

"Zo’n traject is redelijk intensief en je leert elkaar dan ook goed kennen. Zo ontstaat een relatie met de klant die veel sterker is dan wanneer je cash-and-carry werkt. Het komt wel eens voor dat een goede klant ons belt met de vraag hoe hij na een verbouwing zijn luidsprekers opnieuw moet opstellen. Dan gaan we op pad, als pure service. Voor het overgrote deel van onze vaste klanten zijn we veel meer dan de winkel waar ze hun hifi-spullen hebben gekocht. Voor die mensen zijn we een partner in goede geluidsweergave."

Eigen Visie

Zo, die mag op een tegeltje… Maar niet nadat ze me hebben uitgelegd hoe dat vol te houden is. Nu schuift ook Hans Oosterwaal, de andere eigenaar van AudioXperience, even bij het gesprek aan. Hij legt uit: "Toen we merkten dat de slechte situatie in onze branche niet geheel aan onze deur voorbij zou gaan hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn we heel hard gaan nadenken. Welke kant gaat de markt op? Wat gaan wij daarmee doen? Het gevolg was dat we in een moeilijke tijd toch flink zijn gaan investeren, vooral in zichtbaar blijven op de markt en in het warm houden van de goede betrekkingen die we met onze klanten hebben."

"Dat vergde hard werken en slim handelen, omdat we onze nieuwe focus op klanten en bedrijfsprocessen vooral op de achtergrond wilden laten plaatsvinden. In de winkel heeft de klant daar in directe zin weinig van gemerkt. Maar indirect wel, want we hebben zeker ook gekeken naar onze relaties met merken en importeurs en de manier waarop we investeerden. Nuchter blijven ook, aan de eigen visie vasthouden en niet met allerlei gehypete merken in zee gaan. Wat wij wilden was een keuze voor een duurzaam en breed inzetbaar pakket merken."

"Wanneer we aan uitbreiding van het assortiment dachten moest zo’n nieuw merk echt een aanvulling op ons pakket vormen. We verzamelen geen merken, dat leidt alleen maar af van je focus. We werken daarom met een overzichtelijk pakket dat we goed beheersen en waarmee we alle kanten op kunnen. Maar dan ben je er nog niet. Een winkel vol spullen levert niks op als er geen klanten komen. Daarom zijn we, met de gewenste doelgroep in ons achterhoofd, regelmatig allerlei leuke dingen gaan organiseren om mensen in de winkel uit te kunnen nodigen. Alleen dan kun je ze laten zien en horen wat wij onder een totale beleving van goede muziek verstaan."

Veranderen om te Overleven

"Wanneer wij als hifi-branche willen overleven zullen we moeten veranderen", zegt Martijn. "De tijd dat in ieder huis een hifi-installatie stond is voorbij, en ik denk niet dat die ooit terug zal komen. Maar dat betekent niet dat er geen belangstelling is voor goede muziekweergave. Mensen moeten opnieuw leren genieten. Niet alleen van muziek, maar van alles. De tijd nemen om te leven. Om lekker te eten, om leuke dingen met familie of vrienden te doen. Daar vervullen wij niet zo’n hele grote rol in, maar we moeten hem nou ook weer niet onderschatten."

"Wij denken dat we met onze manier van werken mensen kunnen inspireren, en daar heb je voor de langere termijn veel meer aan. Láát hifi desnoods geen mainstream handel meer zijn die op premium-lokaties in de binnenstad moet zitten. Wij zijn nog steeds heel gelukkig met onze keuze om juist niet in een drukke winkelstraat te gaan zitten. Dat geeft rust in de winkel en tijd voor aandacht. Het is voor een nieuwe klant misschien even wennen dat onze voordeur niet de hele dag open staat, maar iedereen is altijd welkom." Hij priemt nadrukkelijk met de wijsvinger op de koffietafel om die woorden kracht bij te zetten. "Schrijf je dat op? Want dat is echt belangrijk. Als iemand wil luisteren hebben we natuurlijk het liefst dat er van tevoren een afspraak wordt gemaakt, want dan kunnen we de aandacht geven die nodig is. Maar gewoon aanbellen mag écht…"

Op naar de Toekomst

Het enthousiasme voor 'alles muziek en hifi' is bij AudioXperience bijna tastbaar en werkt aanstekelijk. Hoopverlorenen die op een gegeven moment sombere uitspraken over de hifibranche beginnen te mompelen zou ik als medicijn eigenlijk een kop Italiaanse troost en een goed gesprek aan de koffietafel van AudioXperience moeten voorschrijven. Het is onmogelijk om te voorspellen hoe de hifi zich zal ontwikkelen, maar de 'Nuenense Formule' lijkt mij dermate toekomstvast dat ik ervan overtuigd ben dat deze winkel zich staande zal houden als Partner in Goede Geluidsweergave. En dat moet niet alleen voor de huidige klanten een geruststellende gedachte zijn.

AudioXperience
Spegelt 66
5674 CD Nuenen
t +31(0)40 290 63 44
www.audioxperience.com
info@audioxperience.com

Openingstijden:
Woensdag t/m vrijdag van 10:00 uur tot 17:30 uur.
Zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.
En op afspraak.