Eerste batch Depeche Mode catalogue reissues (LP)


Eric de Boer | 20 maart 2014

Voor fans van Depeche Mode kwam eerder dit jaar het goede nieuws naar buiten dat ze hun vinylcollectie van studioalbums van de band konden aanvullen of vernieuwen. Music On Vinyl/BMG kondigde aan om - in samenwerking met platenlabel Rhino en de band zelf - de complete studiocatalogus opnieuw te persen op 180 grams vinyl. De eerste vier albums die door het Haarlemse platenlabel zijn geperst zijn inmiddels uitgebracht.

 

De eerste van drie batches met vier albums bestaat uit de langspelers Some Great Reward, Black Celebration, Songs Of Faith And Devotion en Music For The Masses.

Depeche Mode werd in 1980 opgericht in Basildon, Essex. De band bestond in eerste instantie uit Dave Gahan op zang, Martin Gore op gitaar, keyboards en vocalen, Andy Fletcher en Vince Clarke, die beiden ook de elektronische toetsen bedienden. Na hun debuutalbum Speak & Spell uit 1981 verliet Clarke de band, die zich al in de kijker hadden gespeeld van de Britse new wave-liefhebbers.

Het volgende jaar kwam A Broken Frame uit, waarna Alan Wilder zich officieel bij Depeche Mode voegde om keyboards en drums –mede- voor zijn rekening te nemen. Het derde album, Construction Time Again uit 1983, liet horen dat de band zich steeds meer op industriële invloeden richtte, met veel samples die tussen de melodieën door werden gebruikt om de nummers luister bij te zetten. De new wave-/synthpop-richting werd dus verlegd en de band kreeg echt een eigen klank.

Some Great Reward (1984)

Music On Vinyl brengt de studioalbums van Depeche Mode niet in chronologische volgorde opnieuw uit, maar start met het album dat de internationale doorbraak van de band betekende. In 1984 bracht het vierkoppige gezelschap Some Great Reward uit, dat met de eerste single People Are People een flinke vlucht nam. Eerst in Europa, later ook in de Verenigde Staten.

De overzeese doorbraak kwam voornamelijk door het feit dat veel luisteraars in de V.S. de disco en softrock zat waren, en binnen de opkomende gothic stroming waren ook de vernieuwende industriële elektronische klanken van Depeche Mode meer dan welkom. Het album Some Great Reward staat bol van goede nummers, waaronder de door Martin Gore geschreven ballad Somebody, de bekende track Master And Servant en natuurlijk fraaie composities als Blasphemous Rumours. De eenvoud van feitelijk vrij basale melodieën worden op dit album mooi omlijnd samples en sterke teksten. De plaat klinkt op de 180 grams herpersing fris, open en dynamisch.

Muziek: 8
Klank: 8 ½
Kwaliteit persing: 9
Speelduur: 40:19 minuten

Black Celebration (1986)
Op Black Celebration, het volgende album dat in de eerste serie Depeche Mode herpersingen is uitgebracht, laat de band horen dat een tikje meer duisternis in de muziek helemaal niet misstaat. Het titelnummer, waarmee het album opent, laat meteen horen dat het menens is. De duistere teksten, die ook op de eerste single van het album (Fly On The Windscreen - Final) onmiskenbaar zijn, passen goed bij het stemgeluid van Dave Gahan.

Maar ook de vocalen van Martin Gore krijgen meer ruimte op Black Celebration, hij is te horen op A Question Of Lust, Sometimes, It Doesn’t Matter Two en het nogal nihilistische nummer World Full Of Nothing. De band, die voor dit album extra muzikale ondersteuning kreeg van producer Daniel Miller en Gareth Jones, toonde zich tekstueel nog sterker dan op het voorgaande album.

Met scherpe arrangementen (luister maar naar Stripped, dat veel later zo fijn door Rammstein werd gecoverd), snedige vocalen en af en toe een verassend emotioneel aspect is Black Celebration toch wel één van de parels van de tachtiger jaren op elektronisch populair gebied. De LP sprankelt nog wat meer dan z’n voorganger, maar klinkt ook een tikkeltje dunner. Karakteristieke charme die is overgebleven uit het tijdperk, dat feilloos is overgezet op vinyl.

Muziek: 9
Klank: 8 ½
Kwaliteit persing: 8
Speelduur: 41.12 minuten

Music For The Masses en Songs Of Faith And Devotion

Music For The Masses (1987)

Het derde album dat opnieuw is geperst is Music For the Masses. Depeche Mode vond in David Bascombe een sterke coproducent, daar hun vrogere producent Daniel Miller het te druk had met zijn werk voor platenmaatschappij Mute. Bascombe was net klaar met het produceren van Peter Gabriels So en vooral zijn werk met Tears For Fears sprak de leden van Depeche Mode erg aan.

Het resultaat mocht er - muzikaal gezien - zeker wezen, want Music For The Masses sprak heel de wereld aan. Zowel op muzikaal als op tekstueel niveau was Depeche Mode geëvolueerd tot een krachtig geheel dat zichzelf wist te dragen. De eerste drie singles van het album waren succesvol, ook in Amerika. Strangelove, Never Let Me Down Again en het enorm sterke Behind The Wheel zijn nog steeds tracks die erg aan weten te spreken.

Hoewel de samples minder indringend zijn dan op voorgaande twee albums, heerst er wel sereniteit in de productie en de indertijd gekozen mixage. Tracks als Little 15 en vooral ook I Want You Now zijn hiervan lichtende voorbeelden. Het geheel klinkt volwassen, groots en aanstekelijk. De herpersing laat het meer doordachte productieproces goed horen en weet de gelaagdheid, het af en toe bewust benadrukte stereobeeld en de dynamiek op bijna audiofiele wijze horen. Genieten!

Muziek: 9 ½
Klank: 9
Kwaliteit persing: 9
Speelduur: 43:24 minuten

Songs Of Faith And Devotion (1993)

Het laatste Depeche Mode album dat in de eerste van drie reeksen herpersingen is uitgebracht, is Songs Of Faith And Devotion. Dit is het achtste studioalbum van de band, dus wordt Violator - vooralsnog - overgeslagen. Op deze LP is Depeche Mode duisterder en zelfs wat agressiever dan ooit tevoren, wat mede te maken heeft met de toenmalige opkomst van de grunge-stroming.

Met name David Gahan was verantwoordelijk voor een meer rockgeoriënteerde klank die op Songs Of Faith And Devotion hoorbaar is. Met een andere producer (Mark Ellis, bekend als Flood) en grotendeels erg sterke tracks (I Feel You, Walking In My Shoes en The Mercy In You) weet Depeche Mode echter een eigen gezicht te behouden. Terwijl op het album ook wordt geëxperimenteerd met gastkoren (op het door gospel beïnvloede nummer Condemnation) en andere musici zoals Steáfán Hannigan op een Ierse doedelzak (Judas).

Deze historisch gezien memorabele plaat klinkt iets minder helder en dynamisch dan de andere albums, maar is nog steeds erg mooi om te beluisteren met meer diepgang in de bassen en diverse experimentele toepassingen op de mixtafel.

Muziek: 8
Klank: 8
Kwaliteit persing: 9
Speelduur: 47:26 minuten

En daarmee is de eerste lading herpersingen van Depeche Mode een feit. Ik heb een sterk vermoeden dat de technici van Music On Vinyl gebruik hebben mogen maken van de in 2007 geremasterde bestanden die zijn gebruikt voor de indertijd uitgebrachte serie sacd’s. De heldere klank, de vrij grote mate van dynamiek en niet in de laatste plaats de liner notes van Daniel Miller op de insert van Music For The Masses en de binnenhoes van Songs Of Faith And Devotion sterken dat vermoeden.

In ieder geval zijn de persingen stuk voor stuk voorbeeldig en is de uitvoering per album niets minder dan fraai, met luxe gatefold sleeves voorzien van dito drukwerk. De volgende serie Depeche Mode heruitgaven dient zich inmiddels alweer aan en dat belooft wat, gezien de kwaliteit van deze albums.

Label: Music On Vinyl (BMG/ Sony Music)
Website