Musicmask verandert luisterervaring


Marc Brekelmans | 26 maart 2011 | Fotografie Marc Brekelmans

De introductie van een revolutionair hifi-product, iets wat iedere hifi-installatie ongeacht prijsklasse of samenstelling kan verbeteren, daar komt de complete vaderlandse hifi-pers op af. Gisteravond waren de collega’s van Vi-fi, HVT en Music Emotion dus allen aanwezig. Maar ook andere mensen uit de hifi-branche waren naar Chattelin Audio Systems in Den Haag getogen om deze opmerkelijke presentatie bij te wonen.

Iedereen was in het ongewisse gelaten over wat hen te wachten stond. Onder de belofte van strikte geheimhouding mocht ik al een week voor de introductie kennis maken met dit revolutionaire product en de eerste ervaringen met Musicmask - want zo heet dit nieuwe product - optekenen in de rust van de huiselijke omgeving. Mijn enthousiaste reactie was voor collega Max Delissen aanleiding om me te vergezellen, maar ook hij wist niet wat voor soort product het betrof. 


Peter Chattelin vertelt over zijn ervaringen met Musicmask

Toen we rond het tijdstip van de uitnodiging arriveerden bleek de opkomst erg goed en de winkel van Peter zat dan ook lekker vol. Met een drankje in de hand werd er vrolijk gespeculeerd over wat ons te wachten stond. Iedereen was het er in elk geval  over eens dat het iets bijzonders moest zijn als Peter Chattelin zo enthousiast is. 


Corly Bedacht legt uit hoe hij tot het Musicmask concept is gekomen

Na een kwartiertje mochten de genodigden plaats nemen in de grote luisterruimte van Chattelin Audio Systems. Peter stak van wal. Of het ons ook altijd opvalt dat de muziek ‘s avonds laat, als de lichten gedimd zijn, de muziek beter klinkt. Of we ook niet vaak met de ogen dicht zitten te luisteren. Dat dit helpt om meer betrokken te raken bij de muziek, er als het ware meer in te verdwijnen. En tenslotte: dat er iemand is die met dit gegeven aan de slag is gegaan om onze muziekervaring te verrijken. 


Corly Bedacht met zijn Musicmask

Die man is Corly Bedacht, een gedistingeerd ogende, lange, slanke man van middelbare leeftijd. “Al vanaf mijn zesde levensjaar speel ik piano en in mijn tienerjaren heb ik in een hifi-zaak gewerkt. Eigenlijk ben ik altijd met muziek bezig geweest. Ik merkte dat ik vaak met de ogen dicht naar muziek zat te luisteren en dat ik soms, om me nóg beter op de muziek te kunnen concentreren, daarbij zelfs mijn handen voor mijn ogen hield. Blijkbaar was het dichtknijpen van de ogen niet voldoende om me helemaal van de buitenwereld af te sluiten. Licht dringt namelijk gewoon door de oogleden heen. Maar het was tijdens een volledig verduisterde meditatiesessie dat mijn ogen geopend werden: blijkbaar kom je in een andere ‘staat’ als visuele prikkels uitgeschakeld worden. Met dit gegeven ben ik aan de slag gegaan en heb informatie ingewonnen bij audiciens. Die vertelden me dat er op dit gebied in Amerika uitgebreid onderzoek was gedaan. De conclusie van die onderzoeken was dat als je visuele prikkels elimineert je gehoor ‘beter’ wordt. Zoals blinden ook een beter gehoor hebben dan niet-blinden. Maar het de meest verrassende ontdekking was dat als niet-blinden 20 minuten lang verstoken bleven van visuele prikkels, hun gehoor op eenzelfde niveau kwam te liggen als dat van blinden. Ik ben twee jaar met dat onderzoek bezig geweest voor ik samen met een industrieel ontwerper de Musicmask heb ontwikkeld: een bril die je volledig afsluit voor visuele prikkels, maar waarbij je je ogen wel open kunt houden. Dat laatste is belangrijk, aangezien gebleken is dat je met je ogen open alerter blijft.”

Luisteren met Musicmask

Na een korte inleiding krijgen alle aanwezigen een Musicmask uitgereikt, want the proof of the pudding is in the eating. Peter Chattelin speelt het Pie Jesu uit het Requiem van Rutter. De set bestaat uit  Avalon luidsprekers en Spectral versterking, maar eigenlijk doet dat in deze context niet ter zake: de demonstratie had ook met een veel bescheidener set gedaan kunnen worden. We luisteren eerst zonder bril. De weergave staat op bijzonder hoog niveau, de sopraan staat mooi in het midden en het koor draagt de muziek. Een tweede sessie, maar nu met bril, geeft een compleet andere beleving: omdat de muziek visueel niet meer beperkt wordt door de muren van de luisterruimte lijkt het beeld veel breder en dieper te worden, alsof je in de opnameruimte aanwezig bent.


Nee, ze kijken niet naar een 3D-film

Bij een tweede sessie met minimalistische jazz van het Bo Stenson Trio is de werking van de Musicmask zelfs nog duidelijker. Luisteraars geven aan dat ze bij de tweede track inmiddels gewend zijn aan het feit dat ze niets zien. Wellicht dat daar de nog betere werking van de Musicmask door verklaard kan worden. 


De set verdwijnt

Na de luistersessies volgt een levendige discussie, maar niet omdat mensen twijfelden aan het nut van de Musicmask. Nee, de aanwezigen struikelden over elkaar heen om verklaringen te geven voor hetgeen ze hoorden. Iedereen was enthousiast en wilde graag een duit in het zakje doen om de loftrompet te steken over de Musicmask.


Zonder woorden...


Verbaasde blikken na de demonstratie

Het mag duidelijk zijn dat de Musicmask - die overigens een zeer bescheiden verkoopprijs van 32,95 euro kent - een zeer goede indruk heeft gemaakt op de aanwezigen. Opmerkelijk is dat iedereen het fenomeen van ‘blind’ luisteren kent en gebruikt - ogen dicht, licht dimmen - maar dat niemand eerder op het idee is gekomen om daar een product voor te ontwikkelen. Maar zoals altijd liggen de beste ideeën het meest voor de hand.

Voor meer informatie of om de Musicmask te kopen (met een 10 dagen niet-goed-geld-terug-garantie), ga naar: www.mymusicmask.com