Introductie nieuwe producten bij JK Acoustics


Jan de Jeu | 31 mei 2014 | JK Acoustics

Als recensent ontvang je regelmatig uitnodigingen voor audio gerelateerde evenementen. Sommige daarvan belanden rechtstreeks bij het papierafval, anderen verdwijnen in een bakje in mijn kantoor. Slechts van een enkeling wordt de datum direct in de agenda genoteerd. Dit is het verslag van zo’n geaccepteerde uitnodiging uit de laatste categorie. 

Door de jaren heen heb ik in mijn luisterruimte de nodige ontwerpen van JK Acoustics mogen ontvangen. De laatste keer betrof dat een luidspreker waarvan ik de naam nu bovenaan het lijstje van de te presenteren nieuwe producten zie staan. De JK Prestige Air luidspreker. Andere nieuwe namen die op de uitnodiging vermeldt staan; de JK Reference Stereo AMP, een JK Bluetooth update voor de Reference dac, de JK Optimax Junior luidspreker en de JK Optimax II luidspreker. Op de uitnodiging staan verder twee data genoemd die vallen op een vrijdag en een zaterdag. Mijn keus valt op de zaterdag, al was het alleen maar omdat ik dan in ieder geval weet dat dit systeem al wat langer in deze combinatie opgesteld staat en gespeeld heeft. Met alle voordelen van dien. 

Vader en zoon Ketelaar
Wanneer ik op de desbetreffende zaterdagmorgen het bekende pand in ’t Harde binnenstap is één blik voldoende om te zien dat deze introductiedag een succes is. In de ruimte heerst een gezellige drukte. Achter de kleine toonbank zie ik Johan Ketelaar’s echtgenote Hennie druk in de weer met het schenken van koffie en thee. Naast haar zoon Marthijn die met een klant de mogelijkheden van streaming audio doorneemt. Johan Ketelaar neemt op dat moment een lp van de boven op een audiorack staande platenspeler af. Hij heeft me alweer gezien en steekt ten teken van begroeting zijn hand op, nog voordat hij de lp in de hoes laat verdwijnen. Het is de laatste lp die ik die dag zal zien want verder worden er alleen nog maar cd’s gedraaid. Iets wat ik me heel goed voor kan stellen want de draaitafel en het kleine Sonos kastje onderin het rack zijn de enige componenten die niet ontworpen zijn door het duo vader en zoon Ketelaar. Alles wat daar tussenin staat wel en die producten horen vandaag dan ook centraal te staan. Op de bovenste glasplaat staat het nieuwe JK Reference cd loopwerk (2950 euro). Met een aluminium frontlader, en als optische drive een Philips Pro2 unit. Daaronder de JK Reference Pre Amp (2400 euro) en nog een verdieping lager de JK Reference dac (2750 euro) die in de duurste 70 Bits uitvoering 1450 euro duurder is. Vermeldenswaard is verder dat zowel de Pre Amp als de dac gevoed worden vanuit een Ultimate Accupack (2950 euro). De reeks wordt afgesloten met de spiksplinternieuwe JK Reference Stereo Amp (3250 euro). Een eindversterker die ik als prototype even thuis heb gehad ten tijde van mijn recensie periode met de JK Prestige Air luidsprekers, maar waarvan de voeding in deze definitieve versie op een nog hoger plan gebracht is. Het rack wordt aan beide kanten geflankeerd door de JK Optimax II luidsprekers (1495 euro), terwijl zij op hun beurt weer de JK Prestige Air luidsprekers aan hun zijde hebben. Het zijn deze laatste luidsprekers die gedurende mijn verblijf bij Ketelaar Hifi de muziek weergeven. Bij mij thuis speelde slechts één actieve subwoofer met DSP module, inbegrepen bij de prijs van 9500 euro. Hier staat niet alleen helemaal links in de ruimte een subwoofer, maar staat ook geheel rechts van de set nog een tweede (slave) exemplaar, daarmee de totaalprijs verhogend met 1000 euro. De volledige bekabeling van de set is afkomstig uit de Reference lijn van JK Acoustics. 

Verfijning
De leden van de familie Ketelaar hebben het druk genoeg op dit moment en dat geeft me de gelegenheid om me eerst eens helemaal op de spelende set te richten. Voorafgaand aan dit bezoek heb ik mijn aantekeningen uit de recensieperiode met de JK Prestige Air combinatie nog eens doorgekeken en ik herken wat ik destijds al beschreef. Opnieuw is het schone en open karakter van het geluidsbeeld het eerste wat me opvalt en raakt. Het tweede opvallende is de directheid van het geluid. Veel sterker nog dan ik mij kan herinneren uit de thuissituatie. Het maakt dat ik mij niet los kan maken van de aantrekkingskracht van de muziek die op dat moment weerklinkt. Thuis draaide ik in de review periode diverse nummers van Patricia Barber en ook nu klinkt deze Amerikaanse zangeres. ‘So in Love with you, am I’ hoor ik haar zingen en ik ben weer onder de indruk van de verfijning die het duo Ketelaar met hun producten steeds sterker weet door te voeren. Wat mijn bewondering extra groot maakt is de constatering dat die verfijning op geen enkele wijze gepaard gaat met een toename van (onnatuurlijke) scherpte. Ook de volgende zangeres - Jennifer Warnes met ‘If It Be Your Will’- onderstreept nog eens de organische, natuurlijke klank van deze set. Zowel Johan als Marthijn zijn druk in gesprek waardoor ze geen van beiden op tijd bij de set zijn om de cd te wisselen en ik het begin van het laatste nummer op de cd hoor. De live uitvoering van ‘Joan of Arc’, uitgevoerd in het sportpaleis in Antwerpen. Een gigantische ruimte met daarin een bruisende mensenmassa. Mooi om te horen is het natuurlijke karakter van het handgeklap en het fluiten en roepen van verspreid in het publiek zittende mensen. Het vergroot de betrokkenheid die de set in deze samenstelling van nature al heeft. Voordat Jennifer echt aan zingen toekomt wordt de cd gewisseld en wordt het stokje overgenomen door de Duitse zangeres Ulla Meinecke. Johan draait ‘Die Tãnzerin’. Jarenlang door audiofielen gekoesterd als referentienummer. En niet voor niets. De set slaagt met vlag en wimpel waarbij vooral de weergave van het laag indruk op mij weet te maken. Nadat Johan Ulla ingewisseld heeft voor Nils Lofgren met zijn ‘Keith don’t go’ voegt hij zich bij mij om mij bij te praten over de nieuwe producten. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik tegelijkertijd toch regelmatig in de muziek getrokken word waarbij me opvalt hoe snel, puntig en meeslepend het gitaarspel klinkt.

Ik kom pas weer los van de muziek als Johan me gebaart hem te volgen naar de achterliggende ruimte waar tijdens de Nationale Pick up dagen draaitafels gecontroleerd worden door een team deskundigen van JK Acoustics, aangevuld door analoog goeroe Aalt Jouk van den Hul. Op de werktafel staan twee luidsprekers die ik het best kan omschrijven als verkleinde uitvoeringen van de JK Prestige Air. Persoonlijk vind ik ze erg fraai en ik kan me voorstellen dat dit model aan zal slaan na de introductie die gepland is voor volgend jaar. De tweede bijzonderheid is een mono eindversterker die eveneens pas volgend jaar beschikbaar zal komen. Het is een mono eindversterker die als JK Reference Amp toegevoegd zal worden aan de JK Reference serie. Verwachte prijs; 2650 euro. Mijn aandacht wordt vooral getrokken door de in het midden van de frontplaat dominant aanwezige meter die tijdens het spelen het aantal geleverde Watts aan zal geven. Johan wijst me op een display van een metertje dat in het stopcontact steekt en het getal 11 aangeeft. De hoeveelheid Watts die de eindtrap aan stroom trekt. Inderdaad, erg laag en als zodanig steeds belangrijker in een tijd waarin de energieprijzen onverminderd hoog zijn. 

Echte kunstenaars

Griezelig echt
We keren terug naar de ruimte waar Marthijn nu de cd’s draait en ik volg vanaf de zijlijn de gesprekken die Johan heeft met bezoekers van deze introductie dag. Het zijn vrijwel allemaal mensen die al met JK Acoustics componenten spelen. Unaniem prijzen zij, terecht in mijn ogen, de geluidskwaliteit van de set en een enkeling toont zich geïnteresseerd in een thuis demo. Daarbij zijn het vooral de JK Prestige Air luidsprekers die de mensen aanspreken.

Van Johan hoor ik later dat deze klanten thuis veelal met zijn Reference 1 +2 luidsprekers spelen en dat enkelen inmiddels al besloten hebben om hun set in te ruilen voor de nieuwe generatie Ketelaar luidsprekers. Het is voor mij weliswaar al enige tijd geleden dat ik de Reference 1+2 gehoord heb maar op grond van wat ik mij herinner is de JK Prestige Air in klankmatige zin een duidelijke stap vooruit. Ook in visuele zin genieten zij voor mij de voorkeur al realiseer ik me dat dit vooral een kwestie van smaak is. Tussendoor blijft de muziek aan mij trekken en op een bepaald moment besluit ik om me maar even totaal over te geven aan de muziek. Ditmaal gezeten in het midden van de bank die voor mijn gevoel de beste afstand tot de set heeft. ‘Ruimte’ schrijf ik in de notities op mijn smartphone. En dan heb ik het over ambiance tijdens de weergave van ‘Fever’ in de uitvoering van Elvis ‘The King’ Presley. Prachtig zoals de trom weerklinkt en zoals Elvis ‘flaming youth’ uitspreekt. Je hoort hoe hij zijn tong tegen zijn tanden drukt en ziet hem als het ware de mondbeweging maken. Griezelig echt.

Leuk is daarna de eigen opname van Johan die hij in het verleden maakte van het kerkorgel in Heusden. De cd waar het op staat is afkomstig uit een doos die hij onlangs vond. Daarbij ook een mooie opname van een snaarinstrument, gemaakt met twee microfoons. De set laat alles glashelder horen. Een live opname van Jimmy Smith en onder andere Roy Hargrove ten tijde van het North Sea Jazz Festival brengt me echt tot swingen en een oude Decca opname van een Rachmaninoff symfonie bewijst nog maar weer eens overduidelijk dat er in die tijd bij dat prestigieuze klassiek label ware toonkunstenaars aan de knoppen zaten. Terwijl ik me dat bedenk hoor ik één van de bezoekers iets in dezelfde trant tegen Johan zeggen; “Jullie zijn echte kunstenaars”. Ik kan hem alleen maar gelijk geven. Wanneer ik me tenslotte eindelijk los kan rukken van de muziek, en afscheid genomen heb van de familie Ketelaar, loop ik bij de deur langs een partytafeltje met daarop een stapeltje flyers dat me bij aankomst niet opgevallen is. Op de flyer de aankondiging van de Nationale Pick up dagen die dit jaar plaatsvinden op 1 en 2 november. Twee dagen waarop analoog liefhebbers uit het hele land naar ’t Harde komen. Al dan niet vergezeld van hun platenspeler die zij na kunnen laten kijken voor een bedrag van 10 euro. Het vormt voor mij de aanleiding om de laatste aantekening van de dag te maken. 

JK Acoustics
tel: 0525-652639
e-mail: info@jkacoustics.nl
Website