Teufel: Stiekem Beroemd


Redactie HiFi.nl | 19 november 2011 | Teufel

“Stiekem beroemd.” Een slogan van twee woorden waar Teufel eigenlijk wel heel treffend mee omschreven wordt. Het merk is de nummer 1 webwinkel voor luidsprekersystemen in Europa, de naam is bij iedereen bekend, en toch is die bekendheid stiekem te noemen.

Omdat Teufel zich nou eenmaal niet op directe verkoop richt, geen fysieke verkooppunten houdt, en dus in het straat- of winkelbeeld een weinig geziene merknaam is. Tijd om het hele verhaal eens uit de doeken te doen.

Teufel werd in de zomer van 1979 in Berlijn door Peter Tschimmel opgericht als Lautsprecher Teufel OHG, een detailvakhandel voor onderdelen. Het basisidee: de markt voor hoogwaardige hifi luidsprekers een technisch alternatief bieden in de vorm van voorbereide onderdelen. “Waarom zouden muziekfans veel geld voor kant-en-klare luidsprekers uitgeven, als het bouwpakket veel goedkoper kan?” werd de filosofie, waarmee het bedrijf al snel een rol van betekenis ging spelen op de Berlijnse markt.

In 1980 evolueerde de eerste stappen reeds in een eigen winkel in Berlijn, nu onder de naam Lautsprecher Teufel. In de schappen alles dat je voor de bouw van een luidspreker nodig hebt; van chassis en frequentieverdelers en van bedrading tot een snijplan voor de houten behuizing. Het zelfbouwen werd een hit, en tussen 1983 en 1987 wisten hifi-fans in West-Duitsland bij Tschimmel gezamenlijk meer dan twintigduizend Teufel-kits te vinden. Goede testresultaten in de hifi-vakpers hielpen het bedrijf uiteindelijk met het predicaat `uiterst succesvolle starter onder de Duitse luidsprekerspecialisten`.

Vanaf 1988 begint Teufel met de verkoop van complete luidsprekers, waardoor het verkoopsysteem volledig omgegooid werd: afscheid van de vakhandel georiënteerde verkoop, invoering van verzendhandel met verkoop uitsluitend direct aan de uiteindelijke gebruiker. In de jaren die erop volgden heeft Teufel veel kwalitatief hoogwaardige audio-producten ontwikkeld, en geproduceerd. Het portfolio werd stevig uitgebreid, en omvat inmiddels home cinema luidsprekers, multimedia- en pc-systemen en verschillende audioproducten voor de iPod – onder de naam iTeufel. Maar dat is een paar stappen overslaan..

Wat er binnen het model van Teufel ook werd overgeslagen, was de tussenpersoon. En dat bleek een doorslaggevend voordeel: luidsprekers van de M-serie worden tot wel 66% voordeliger verkocht en de onderzoeks- en ontwikkelafdeling van het bedrijf draait op volle toeren op zoek naar nieuwe materialen, aanpassingen en verbeteringen. Het resultaat van de stappen die het merk in deze periode zet: de splinternieuwe luidsprekerserie Teufel Concept, wiens eerste model Concept M 300 in 1990 op de markt kwam. De Concept M is een doorontwikkeling van de M-serie, en de verkoop van volwaardige speakers blijkt een goede zet voor Teufel: de nieuwe producten bereiken een groter publiek dan de losse onderdelen alleen.

Concept M 300

Ontwikkeling door de jaren heen

Sinds 1990 zijn de luidsprekers van Teufel alleen nog maar direct via de fabrikant leverbaar. En omdat research, ontwikkeling, kwaliteitscontrole, magazijn en demonstratiezaal nog steeds in de handen van hetzelfde, ervaren team liggen, is de Teufel-prijspolitiek met alle voordelen nog altijd op basis van de directe aanschaf bij de fabrikant.

Teufel team (te) Berlijn

In 1996 presenteerde Teufel zich als het eerste Duitse bedrijf dat luidsprekers had met de THX-licentie – een bijzonder veeleisende standaard voor de weergavekwaliteit van home cinema-installaties. In hetzelfde jaar werd de twintigduizendste M 200 verkocht, misschien wel de meest verkochte luidspreker, en had het Teufel Theater 8 systeem (Teufel M 900 THX/M 6000 THX) haar debuut.

Europa`s grootste
Weer tien jaar later is Teufel de grootste directe verkoper van luidsprekers in Europa. Er wordt gestart met de 2.1 multimedia wereld; Concept C is het eerste model. Ook iTeufel wordt op de kaart gezet, en de iTeufel Clock, Dock en wekkerradio volgen. 

Teufel verhuist in 2007 onder een nieuwe eigenaar en directeur naar Gewerbehof Bülowbogen in Berlijn. Nieuwe, grote ruimtes in industrieel design van de jaren `20 zijn de perfecte basis voor de moderne luidsprekers en voor een topklasse klantenservice, zo stelt het bedrijf. De succesvolle LT-serie wordt met de modellen LT 2 en LT 5 uitgebreid, en de opvolger van de het klassieke System 5 THX Select verschijnt; de kleinste THX Select luidsprekerset ter wereld presenteerde zich in een nieuwe, nogmaals verbeterde versie.

Teufel Consono home cinema set

Met de System 9 THX Ultra 2 zet Teufel vervolgens een nieuwe maatstaf. Het system heeft een hybride technologie, waarbij twee actieve subwoofers in de vloerstaande zuilen zijn geïntegreerd. Teufel brengt op basis van deze techniek ook luidsprekersets zoals de Theater Hybrid 4 op de markt. In de jaren erna volgen diverse awards en prijzen in bladen en op websites, onder meer voor Theater 10, de iTeufel Box en System 9. Het Engelse Home Cinema Choice kroont System 9 THX Ultra 2 tot ‘Best Speaker System’, en er wordt opnieuw doorontwikkeld om een opvolger op de markt te kunnen zetten.

Raumfeld
2010 was het ‘Teufel-jaar’, waarin het Duitse merk onder het motto ‘Uitstekend Geluid, Voordelig Geprijsd’ haar dertigste verjaardag vierde. Later in het jaar wordt bekend gemaakt dat het merk zich ook op streaming gaat richten, door de inlijving van het audio streaming merk Raumfeld, én al haar werknemers. Raumfeld stelt gebruikers in staat draadloos van een groot aantal audioformaten en online audiodiensten als Napster te kunnen genieten, via een geluidssysteem dat voldoening biedt aan de ware audiofiel. Het hart van het Raumfeld systeem is een intuïtieve, gebruiksvriendelijke afstandsbediening, waarmee alle functionaliteiten van het geluidssysteem eenvoudig vanuit elke kamer te bedienen zijn.

De Teufel presentatie in Amsterdam (foto: Jiri Büller)

Afgelopen september tot slot kwam Teufel voor een presentatie naar Amsterdam, waar we kennis konden maken met System 10 THX Ultra 2, en het merk een greep uit het assortiment presenteerde, met onder meer enkele modellen van Raumfeld en Ultima 40 luidsprekers, de best verkochte Teufel speakers in Nederland. Ook bracht het merk in dezelfde periode nieuwe 5.1 home cinema sets op de markt.

Ultima 40