Hi-Visit: Hi-Fi Klubben Rotterdam


Redactie HiFi.nl | 24 februari 2015 | Fotografie Beeldhouwers

Vorig jaar Pasen werd in Rotterdam de vijfde vestiging van Hi-Fi Klubben geopend. Hoe verging het de winkel - die oorgasmes garandeert - daarna? We namen een kijkje en spraken met shopmanager Fred Marchée. “Ons unieke concept werpt z’n vruchten af.”

Het is bijna gewijde grond. Na het bombardement lag hier alles plat, op een karkas van de beroemde Laurenskerk en een deel van het postkantoor na. Anno 2015 bruist Rotterdam rond de Blaak, met de grootse markt op de Binnenrotte en vooral: de nieuwe, sensationele Markthal, een architectonische mijlpaal in de havenstad.

Pal tegenover de Markthal ligt de nieuwe winkel van Hi-Fi Klubben. Gevestigd in een blok aan de Hoogstraat dat na de oorlog als een van de eerste weer werd opgebouwd en daarom nu beschermd stadsgezicht is. Een absolute a-locatie, bevestigt shopmanager Fred Marchée. “We zitten in het centrum midden in de looproute van het winkelend publiek.”

Vorig jaar april werd de zaak geopend, de vijfde Hi-Fi Klubben in Nederland. Het gaat goed met de Scandinavische keten in ons land: er wordt alweer serieus nagedacht over nieuwe vestigingen. Het geheim is het ‘unieke concept’, weet Fred. Essentieel onderdeel van dat concept: muziek, zo vertelt hij, terwijl op de achtergrond de stem van Johnny Cash klinkt uit B&W-speakers. “Je moet naar de muziek luisteren, niet naar kabels of versterkers. Muziek staat bij ons voorop, dan ga je de vanzelf de hifi verkopen.”

Bad Sound
Dus is het motto ‘Bad sound kills good music’ en ‘Oorgasme gegarandeerd!’, en staat er voor de ingang van de zaak aan de Hoogstraat 137 een abri met aankondiging voor een instore-optreden van rockband De Staat, hangt er binnen aan de muur een elektrische gitaar, en klinkt er heel bewust uitgekozen muziek.

Ja, Hi-Fi Klubben is best wel rock ’n roll voor een hifi-winkel, en daardoor - zeker ook voor jongeren - zeer laagdrempelig, vindt ook Fred, die hiervoor zo’n dertig jaar bij Snijders Hifi werkte, die in dit pand gevestigd was. “We zijn allesbehalve een traditionele hifi-zaak. We zijn fris, open en helder, met een zeer zorgvuldig uitgekozen assortiment. Je kunt beter van een paar merken [zoals Argon, Bowers & Wilkins, Marantz, NAD, Sonos, Dali, Denon -red] heel veel hebben, dan van heel veel merken heel weinig. Wij hebben al een keuze gemaakt voor de klant, en die apparatuur is redelijk down-to-earth.”

Dit betekent ook minder high-end, al kun je bij de compacte Hi-Fi Klubben Rotterdam - waar je bewust in een oogopslag kunt zien wat er allemaal te koop is - ook nog terecht voor een versterker van Classé à 20 duizend euro. Fred: “Met alle respect, esoterische klankschalen en andere dubieuze geluidsverbeteraars zijn aan ons niet besteed. Onze focus ligt op no-nonsense geluidsbeleving.”

Succesverhaal

In Hi-Fi Klubben gaan kekke hebbedingetjes als de podspeakers van Scandyna hand in hand met ‘traditionele’ Denon-draaitafels of Bower & Wilkins-speakers à 1800 euro. Bij de winkel koop je al een goede Denon-versterker voor 150 euro of een DAB-radio van huismerk Argon, voor slechts 99 euro. Een ‘succesverhaal’ van Argon is de Stream 2 met Spotify Connect van 149 euro, die Fred zojuist nog aan een klant adviseerde.

“De kinderen van die meneer wilden gaan streamen met zijn high end-set. Dankzij de Stream 2 kan pa lekker naar zijn high end-platen blijven luisteren en de kids naar Spotify. Een kleine, maar fantastisch werkende oplossing. Dit was een belangrijke vraag uit de markt, daar moet je meteen op inspelen, in plaats van afwachten. Argon is wat dat betreft een perfect merk, denkt heel oplossingsgericht.”

Vet geluid
Voor de beleving van veel Rotterdammers is Hi-Fi Klubben nog steeds een beetje Snijders Hifi. “Dat was een prachtige zaak”, zegt Fred, “maar wij doen wel echt iets anders nu.” Met veel oud-klanten drinkt hij nog vaak een bakkie koffie. Natuurlijk krijgt hij ook wel liefhebbers over de vloer die een aantal merken uit het verleden zullen missen. Jammer dan, vindt Fred. “Ondertussen is het hier wel twee keer zo druk als in een traditionele winkel.” Ook de soms behoorlijk spectaculaire prijzen zullen hierin meespelen. ‘Nooit duurder dan de goedkoopste’, is niet voor niets een ander motto, en ‘Vet geluid voor opruimprijzen’.

Het klinkt voor de hand liggend, maar ook een niet te onderschatten onderdeel van de succesformule: klantvriendelijkheid. “Als er iemand bij een apparaat staat vragen wij niet: ‘Kan ik u misschien helpen?’ Nee, dan gaat het eerder van: goeiemiddag, mooie versterker hè en dan, tak, goeie muziek erop. Alles staat aan hier en werkt en met een leuk stukje muziek kun je mensen veel eerder overtuigen.” Zo’n ‘leuk stukje muziek’ vinden ze in Rotterdam bijvoorbeeld ‘Touch’ van Yello. Die elpee draait op de Argon TT-2.

Omdat de clientèle bestaat uit ouderen, maar zéker ook uit jongeren - ‘een belangrijk verschil met de traditionele winkel’ – heeft Hi-Fi Klubben - veel jonge medewerkers in dienst. Fred Marchée: “Onze Remco is nog geen twintig, maar hij weet zowel jongeren als ouderen te enthousiasmeren.”

Ondertussen loopt het deze vrijdagochtend storm bij Hi-Fi Klubben. “Dit is nog niks”, aldus Fred, nadat hij tussendoor weer even een klant heeft geholpen. “Je moet hier ’s op een zaterdagmiddag komen rond een uurtje of vier. Veel traditionele hifi-zaken moeten moeite doen om dat laatste uurtje door te komen, maar de kans dat wij om vijf uur de deur dichtrekken is minimaal.”

Luisterruimtes
Op de bovenverdieping van Hi-Fi Klubben in Rotterdam wordt hard gewerkt aan de inrichting van twee luisterruimtes. “Die hebben we hard nodig. Mensen moeten ergens in alle rust en op hun gemak kunnen luisteren.” De luisterruimtes waren er al bij Snijders Hifi, en stralen nog ‘een jaren zeventig-gevoel’ uit volgens Fred. Ze worden nu aan de huidige maatstaven aangepast.

Een kamer wordt een filmruimte met Dolby Atmos, in de ander komt onder meer de 800-serie van B&W te staan. Het enige gedeelte dat boven niet op de schop gaat is het toilet. Die dateert nog van vlak na de oorlog en is met z’n oude houten deur en tegeltjeswanden een vreemde ‘antieke’ eend in de bijt. Maar ook bijna gewijde grond, lacht Fred Marchée, vandaar.