Tamron SP 24-70 mm, 70-300 mm & Sigma C 17-70 mm


Ulco Schuurmans | 19 maart 2015

Wisselobjectieven op spiegelreflexcamera’s zijn er in verschillende optische en mechanische kwaliteiten voor foto en video. Elk cameramerk voert wel een toplijn met de hoogste prestaties en een veel simpelere kit-serie objectieven. Daartussen nemen de onafhankelijke objectievenfabrikanten zoals Tamron en Sigma positie in. Tamron mikt met de Super Performance (SP) en Sigma met Contemporary en Art op de foto/videograaf die een goed verwisselbaar zoomobjectief tegen een betaalbare prijs zoekt.



Menigeen koopt een spiegelreflex of systeemcamerabody met een zogenaamde kitlens er op. Er is immers vaak al een flink bedrag in de body geïnvesteerd en als set met een kitzoomobjectief ben je dan voordelig uit. Voordelig inderdaad, maar of het optisch en mechanisch allemaal zo kwalitatief goed uitpakt is zeer de vraag. Om de prijs laag te houden zijn kitobjectieven minder lichtsterk en onscherper in de hoeken, er kunnen zichtbare vertekeningen en lichtafval optreden en ook mechanisch is het allemaal niet je van het. Na enige tijd en bij het vorderen van de eigen techniek gaat zo’n kitlens dan flink tegenvallen.
Een standaard- of telezoom met hogere optische en mechanische van het cameramerk loopt al snel in de papieren of is zelfs onbereikbaar voor de hobbybeurs. Dan komen de betere objectievenseries van Tamron (SP) en Sigma (Comtemporary, Art en Sports) in beeld. Behoorlijk veel meer kwaliteit ten opzichte van de kitlens en toch nog betaalbaar. Dat geldt nog veel meer voor een Full Frame spiegelreflexcamera.

Tamron 24-70 mm f/2.8 Di VC USD SP
De Special Performance-reeks van Tamrom is bedoeld voor de doelgroep gevorderde en professionele foto- en videogebruikers. Het gaat om relatief lichtsterke, optisch en mechanisch goed presterende, spatwater en stofdichte objectieven voorzien van optische beeldstabilisatie en een snelle stille scherpstelmotor. Tevens zijn de SP-objectieven zowel geschikt voor Full Frame als APS-C beeldsensoren. De beeldstabilisatie en AutoFocus kan de gebruiker naar believen aan- en uitzetten.
Een zoom met het brandpuntbereik van 24-70 mm biedt zowel een flinke groothoek als een bescheiden telelens. Let bij APS-C op de brandpuntsverlenging of cropfactor (gemiddeld 1,6-1,6 maal). De AF werkt perfect, lekker snel, accuraat en heel stil. Ook heel geschikt voor video-opnamen. Doordat de frontlens niet draait kan je rustig polarisatie- en andere filters toepassen. En met de ingebouwde optische beeldstabilisator  (Vibration Compensation, VC) valt zelfs op 1/8 tot 1/15 seconde nog rotsvast te fotograferen. In de praktijk heb je twee diafragmastoppen winst en dat komt van pas bij lichtzwakke omstandigheden. Een ander voordeel van de OIS is het rustige zoekerbeeld.



De scherpte in het beeldcentrum is prima en in de hoeken goed. In ieder geval een stuk beter als bij veel kitlenzen het geval is. Zoals te verwachten zijn de prestaties bij Full Frame net iets beter dan bij APS-C. Met de diafragmaopening van F.2.8 valt best te werken zij het dat er bij Full Frame lichtafval zichtbaar is. Deze verdwijnt echter al snel bij F4-F5.6. Een aantal camera’s kan de lichtafval digitaal corrigeren en anders lukt dit ook met de betere software voor fotobewerking. Bij een APS-C-sensor is de lichtafval aanmerkelijk minder. Er is sprake van lichte tonvormige (groothoek) en kussenvormige (telestand) vertekening die binnen de praktische perken blijft. Eveneens achteraf softwarematig te corrigeren.
De drie Low Dispersion (LD) glaselementen houden kleurafwijkingen als chromatische aberratie heel laag. Er is weinig overstraling en de Bokeh ziet er fraai uit. De mechanische uitvoering kan zich meten met die van de grote cameramerken. Kortom, een objectief dat er in deze prijsklasse mag wezen. Leverbaar voor Canon, Sony en Nikon.

Hoge prestaties met Super Performance en Contemporary

Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD SP AF
Het logische vervolg op 24-70 mm is het zoombereik 70-300mm. Ideaal voor portret tot actie, sport, natuur en samengedrukte landschappen. In de SP-reeks heeft Tamron hier de 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD SP AF.  De mechanische uitvoering is uitstekend en je kunt zelfs door een venster de instelafstand zien. Zoals gebruikelijk zijn de beeldstabilisator VC en de AF uit te schakelen.



De scherpstelling werkt fluisterstil, snel en accuraat. Ook bij video. De frontlens draait niet mee, handig bij polarisatie- en graduated-filters. Bij een APS-C-camera valt er vrijwel geen lichtafval te bespeuren. Hetzelfde geldt voor de vervorming, die blijft in de praktijk onder de 1%.
De beeldscherpte in het centrum en aan de randen zijn al bij de volle opening behoorlijk goed. Licht diafragmeren geeft een uitstekend beeld voor deze objectiefklasse. Alleen op 300 mm loopt de scherpte wat achteruit. Er is nauwelijks sprake van overstraling. Alleen de Bokeh vonden wij minder mooi als bij het 24-70 mm zoomobjectief. Ook bij dit objectief nauwelijks tot geen chromatische aberratie. Kortom, een geduchte concurrent voor de 70-300 mm objectieven in de duurdere Nikon- en Canon-klasse. Leverbaar voor Canon, Nikon.



Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro (OS) HSM C
Met de toevoeging Contemporary (C), Art (A) en Sports (S) typeert Sigma haar nieuwste reeks objectieven. Een ander interessante toevoeging van Sigma voor deze objectieflijnen is een USB-standaard / adapter (dock) waarmee de gebruiker het objectief qua scherpstelling en optische specificaties geheel naar eigen smaak en inzet met de computer kan configureren en firmware updates kan doen. Daarnaast is Mount Change Conversion service mogelijk, de objectieven uit de A-C-S serie kunnen (tegen betaling) worden omgebouwd naar een andere vatting indien men achteraf kiest voor een ander cameramerk.
Wij bespreken hier de relatief lichtsterke viermaal 17-70 mm standaardzoom voor APS-C-camera’s.
Een bereik van 17-70 mm betekent in de praktijk 26 mm groothoek tot 105 mm teleobjectief. Daarmee zijn circa 85% van alle veel voorkomende opnamen te maken. De prijs die je voor een groter zoombereik naar tele moet betalen is een diafragmaverloop van F 2.8 naar F4, 1 stop minder lichtsterk. Daar valt echter in de praktijk goed mee te leven. Een korte instelafstand van 22 cm maakt semimacro-opnamen mogelijk.



Voor de mechanische uitvoering alle lof. Degelijk, relatief licht, een vloeiend lopende zoom ring, AF en OIS aan/uit te schalen en bestand tegen spatwater en stof. De scherpstelling is stil, snel en nauwkeurig. Bij het uitzoomen neemt de lengte van het objectief met een factor 2 toe. De frontlens draait niet mee.
De scherpte ligt in het algemeen flink boven die van goedkope kitlenzen. Alleen op F2.8 bij 17 mm ogen de hoeken iets zachter. Na 1 stop diafragmeren verdwijnt al de lichtafval in de hoeken bij 17 mm. De vervorming valt binnen de praktische toleranties. Sigma voorziet in softwarematige correctieprofielen voor bijvoorbeeld Adobe Lightroom en Photoshop.



Wij zagen geen overstraling of chromatische aberratie van betekenis. Dit is mede het gevolg van het toepassen van asferische glaselementen in het objectief. De Bokeh is voor dit type objectief boven gemiddeld. Kortom, je betaalt een paar honderd euro meer en krijgt daarvoor een stuk betere standaardzoom dan de doorsnee kitlens. Geschikt voor Canon, Nikon en Sigma. (Zonder beeldstabilisator voor Sony en Pentax).