Audio Expert - Beste Keus: Van webwinkel naar (high-end) audiospecialist


Werner Ero | 14 juli 2015 | Fotografie Werner Ero
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 15 mei 2015

Wanneer ik de naam Beste Keus noem, zal er beslist bij een behoorlijke groep al snel een blik van herkenning ontstaan. ‘Is dat niet die webwinkel in Best waar je heel veel verschillende artikelen snel en voordelig kunt bestellen?’ Klopt helemaal en dat is wat Beste Keus inmiddels al 12 jaar lang tot een waar begrip heeft gemaakt. Maar oprichters Ronnie Smits en Bas Teulings zijn ook scherp genoeg om te zien dat de markt inmiddels stevig aan het veranderen is.



Enerzijds zijn verschillende van hun concurrenten inmiddels opgekocht door grote en vermogende bedrijven, die koste wat het kost het huidige marktaandeel van hun nieuwe melkkoe minstens willen behouden en het liefst willen vergroten. Anderzijds blijkt er ook in toenemende mate bij de consument behoefte te zijn aan meer specialisatie en kennis. Nog steeds voor een goede en eerlijke prijs, maar nu gekoppeld aan een gedegen en liefst persoonlijk advies.



Ik zeg maar meteen eerlijk dat toen mijn hoofdredacteur mij onlangs vroeg of ik een artikel over een nieuwe winkel van Beste Keus wilde gaan schrijven, ik nu niet bepaald van enthousiasme stond te springen. Niet dat ik iets heb tegen webwinkels - integendeel zelfs want ik koop er zelf ook regelmatig - als meer het feit dat ik een internetaanbieder in het specialistische audiosegment niet zo zie zitten. Los van verkoop van bijvoorbeeld accessoires of software wat wel goed via zo’n type winkel kan, vind ik het adviseren van serieuze audio/video producten namelijk nog steeds het werk van echte specialisten.
Maar mijn gezicht klaarde zienderogen op toen mij vervolgens werd verteld dat het dit keer niet om een nieuwe webwinkelvariant zou gaan, maar om een heuse ‘ouderwetse’ fysieke winkel, vol met mooie audio en video componenten!



Verrassende binnenkomer
Een volgende verrassing ontstond toen bleek dat deze nieuwe winkel in het voormalige pand van Hobo Hifi in ’s-Hertogenbosch is gevestigd en dat is een reisafstand van mijn woonplaats tot de winkel van slechts 15 minuten! Terwijl ik mij op dat moment nog steeds maar weinig voorstelling van Beste Keus als gespecialiseerde audiowinkel kon maken, is een afspraak echter snel gemaakt. Terwijl ik op de eerste dag van april op weg ga naar deze nieuwe winkel, moet ik zeggen inmiddels toch behoorlijk nieuwsgierig te zijn geworden naar wat mij daar te wachten staat. Veel tijd om er nog langer over na te denken heb ik verder niet, want voordat ik het weet sta ik voor het pand aan de Hinthammerstraat 111-113. Zoals zo vaak in grotere steden is ook hier de eerste horde weer het overwinnen van de bekende parkeerperikelen. Wat Audio Expert betreft kan er zelfs pal voor de deur daadwerkelijk worden geparkeerd. Maar let dan wel op dat het maar voor een korte tijd is. Prima geschikt om iets op te halen of te brengen, maar niet geschikt voor een langer bezoek. Het is dan vervolgens heel fijn om te weten dat er om de hoek een prima parkeergarage aanwezig is, met tarieven die nog redelijk voordelig zijn. Na een korte wandeling van slechts enkele minuten zie ik aan de rechterkant de voor mij bekende contouren van het voormalige Hobo winkelpand opdoemen. Als basiskleur is wit, aangevuld met de accentkleuren blauw en rood gebruikt. Het geeft het geheel een frisse uitstraling die positief opvalt in het vaak wat donkere winkelbeeld. Ook bij binnenkomst wordt deze lichte en frisse sfeer in het interieur doorgetrokken en ontstaat samen met organische materialen als ruw hout en steen, een stijlvolle en omarmende sfeer.

 

Meer dan een mooi plaatje

Terwijl ik zo door het eerste winkeldeel heenloop en aandachtig de nodige presentaties van de duidelijk onderverdeelde merken en een accessoire wand bekijk, valt mij op dat ik nog steeds niemand van het winkelpersoneel ben tegengekomen. Na nog wat verder de winkel in te zijn gelopen, hoor ik opeens stemmen uit een bepaalde ruimte komen. Wanneer ik daar mijn hoofd om de hoek steek, zie ik in een werkelijk prachtig gestileerde luisterruimte uiteindelijk ook mijn gastheer in de persoon van bedrijfsleider Peter van Tuijl. Samen met een winkelmedewerker is hij nog druk bezig met het installeren van net binnengekomen complete McIntosh set die een paar Kef Blade luidsprekers aan zal gaan sturen!



‘Ah, je bent er al’ zegt Peter terwijl hij mij enthousiast de hand schud. ‘De winkel is ook pas één dag geopend en we zijn dan ook nog druk bezig om hier en daar nog de laatste puntjes op de i te zetten.’ Terwijl Peter voor een kop thee zorgt, bekijk ik ook alvast even het linker deel van de winkel. Feitelijk zie ik hier eenzelfde soort open en lichte opbouw als het rechterdeel. Oftewel vooraan bij de winkelpui zowel verschillende beeldscherm/eenvoudige hometheater configuraties en streaming systemen zoals Sonos en Denon’s Heos, terwijl er verder naar achteren, een duidelijke prijstechnische opbouw in hifi stereosystemen te zien is. Nadat Peter  zich met de thee en koffie weer heeft gemeld en al snel blijkt dat hij een diepgewortelde liefde en kennis voor de audiomaterie bezit, merk ik op dat ik zo’n soort winkel als Audio Expert eigenlijk helemaal niet achter het Beste Keus concept had gezocht. Duidelijk geamuseerd vertelt hij vervolgens olijk dat ik niet de eerste ben die dat zegt en dat achter deze koerswijziging natuurlijk een hele gedachtegang zit.



Webwinkel oorlog
‘Bijna iedereen kent Beste Keus als de webwinkel met het grote assortiment en de scherpe prijzen. Op zich niets mis mee en het is een formule die ook 12 jaar na de start nog steeds goed functioneert. Maar de laatste vijf jaar zijn er toch wel een aantal belangrijke veranderingen in webwinkelland te bespeuren. Niet alleen zijn verschillende collega’s overgenomen en maken inmiddels onderdeel uit van veel grotere organisaties. Maar ook willen deze bedrijven maar al te graag hun positie in dit steeds feller bevochten marktsegment op zijn minst handhaven en liefst nog verder uitbouwen. Om dat te bereiken zijn ze bereid heel diep te gaan. Zo diep dat ze zelfs incalculeren om dan maar een bepaalde periode helemaal geen of weinig winst te maken en op die manier de slag te winnen. Bij Beste Keus die nog steeds dezelfde onafhankelijke organisatie als in de begindagen is, zien wij dit met lede ogen aan. Uiteraard willen wij ook de consument de bekende scherpe prijs en goede service geven die wij tot op heden altijd hebben gedaan. Maar alles zo maar weggeven om maar je marktaandeel te blijven behouden, vinden wij een ongezonde en ongewenste situatie die niet past in onze bedrijfsvoering. Naast prijs zijn ook service en klantvriendelijkheid altijd een andere belangrijke pijler van onze organisatie geweest. Dat tezamen met een duidelijke behoefte onder consumenten voor een meer persoonlijke benadering, deed ons beseffen dat het voor ons tijd werd om als onderneming een volgende stap te zetten.’



Meer specialisatie, persoonlijker benadering
‘Oftewel meer specialisatie en professionalisering, waarbij deze Audio Expert winkel de eerste van een reeks is waarvan in de nabije toekomst nog meerdere varianten zullen gaan verschijnen. Maar met alleen mooie ideeën ben je er natuurlijk nog lang niet, want je moet ook keihard werken aan een gedegen concept en visie.’ Na dit uitgesproken te hebben schuift ook de toevallig net op dat moment in Den Bosch aanwezige Beste Keus mede oprichter Ronnie Smits bij de tafel aan. ‘Ah, schijnbaar stel ik mij op precies het juiste tijdstip aan je voor! Maar Peter heeft gelijk, om zo’n avontuur als dit succesvol aan te kunnen gaan, moet er gedegen worden georiënteerd en moet je heel goed weten waar je uiteindelijk naar toe wilt. Eén van de belangrijkste zaken is de juiste mensen om je heen hebben. Peter is daar een mooi voorbeeld van. Ooit begonnen als hobbyist is hij er in geslaagd om van zijn hobby daadwerkelijk zijn beroep te maken. Buiten dat kan hij nog steeds werkelijk in vuur en vlam staan van een mooie set of geluidsweergave en zoiets straalt altijd af op je klanten. Naast enthousiasme en de juiste productkennis, moet het concept en de mensen die het verkopen zakelijk heel goed in elkaar zitten en dient duidelijk te zijn wat je als winkel voor signaal wilt afgeven.’

 

Doordachte winkelindeling

‘Zoals je denk ik inmiddels zelf ook al waar hebt genomen, is er een duidelijke opbouw in onze winkel aangebracht. Helemaal vooraan bij binnenkomst de immer bewegende beeldblikvangers en staat er kleinschalige instap hifi. Hoe verder je vervolgens naar achteren gaat, hoe meer divers en kwalitatief hoogwaardig het assortiment word. Hier gaan we trouwens heel ver in en waarschijnlijk zelfs veel verder dan de meesten in eerste instantie zullen verwachten. Zo kan men bij Audio Expert al terecht voor een eenvoudige hoofdtelefoon, instap home theather opstelling of eenvoudig streaming systeem, maar bieden we ook werkelijke top high-end audioproducten aan zoals de hier opgestelde Kef Blade luidsprekers met McIntosch aansturing en AudioQuest bekabeling! Om alles maximaal tot zijn recht te kunnen laten komen hebben we een tweetal aparte demoruimtes tot onze beschikking, waarvan er één zelfs volledig akoestisch is geoptimaliseerd. Hier kan met assistentie van het winkelteam naar hartenlust worden geëxperimenteerd en is het na afloop uiteraard ook mogelijk om de spullen vrijblijvend thuis uit te proberen. Qua service gaan we zelfs zo ver dat wij aan al onze klanten een levenslange productsupport aanbieden! Dus zelfs na bijvoorbeeld 10 jaar mogen klanten nog altijd gerichte productvragen stellen en zullen wij redelijkerwijs alles in het werk stellen om hem of haar nog steeds zo goed mogelijk te helpen!’



Oplossingsgericht
Wanneer ik in de winkel rondkijk zie ik dat er nergens prijskaartjes zichtbaar zijn. Is dat omdat de winkel nog nieuw is en er nog geen aanbiedingen zijn, of is dat een (heel) bewuste keuze? ‘Nee hoor, die prijskaartjes komen er ook in een later stadium niet. Bij Audio Expert willen we namelijk vooral oplossingsgericht denken. Het liefst zien we dat een klant zich meld met zijn budget, vragen- en wensenlijstje en wij aan de hand daarvan ons advies uit kunnen brengen. Overal prijskaartjes en wilde aanbiedingen, verwart en verblindt een klant alleen maar. In dit kader is het interessant te melden dat als je echt moeite doet de wensen te analyseren, zo iemand ook regelmatig met een veel minder kostbare oplossing de deur uit gaat! Als hij uiteindelijk maar echt tevreden de deur uitgaat. Want er is geen betere reclame dan tevreden klanten!’



Levendig & afwisselend
Niet om jullie te kwetsen hoor en ik weet dat je als je pas een nieuwe winkel begint misschien nog niet alles hebt staan, maar jullie winkel komt voor mij nu wel heel rustig qua opgestelde artikelen over. Is dat een bewuste keuze of moeten er misschien nog meer producten binnenkomen? Peter schiet meteen in de lach, om dan quasi ernstig opnieuw van wal te steken. ‘Mede door mijn audio achtergrond en duidelijke denkbeelden heb ik voor ‘mijn’ Audio Expert winkel feitelijk carte blanche van Ronnie gekregen. De rustige indeling is dan ook heel bewust gekozen en komt zeker niet zomaar uit de lucht gevallen. Wat ik heb gemerkt is dat klanten nogal onrustig en vooral snel afgeleid worden als een winkel te vol staat. Bij onze winkel hebben we als je goed kijkt, daarom alles zoveel mogelijk onderverdeelt in eigen merken en productgroepen. Daarbij is zelfs de sfeer en presentatie helemaal op zo’n merk toegespitst. In ons magazijn zijn echter nog veel meer producten voorradig. Hierdoor kunnen we niet alleen onze klanten meer aanbieden dan op het eerste gezicht zichtbaar is, maar houden we ook de winkel rustig en zijn we in staat om onze winkel levendig en afwisselend te houden. Iedere keer dat je hier komt zul je dan ook kunnen zien dat andere merken en deels andere opstellingen de winkel avontuurlijk houden. Zo is er altijd weer wat nieuws en leuks te beleven.



Conclusie
En zo eindigt mijn eerste kennismaking met een winkelconcept wat misschien wel de toekomst van de branche laat zien. Bij Audio Expert blijkt alles namelijk zo klaar als een klontje te zijn, wordt er nergens een rookgordijn opgeworpen en blijkt ‘ouderwetse’ klanttevredenheid gelukkig weer het hoogste goed te zijn. De winkel oogt daarbij bijzonder overzichtelijk en biedt toch een groot assortiment. Uiteindelijk erg verrassend is het feit dat het assortiment tot zelfs in de serieuze high-end doorloopt en dat naast audio en video men ook niet vies is van custom install toepassingen. Zelfs voor de nieuwste home theater weergavestandaards zoals Dolby Atmos. Auro 3D of DTS-X kunt u al bij deze specialist terecht. Kortom een interessante en zeer welkome aanvulling in het Nederlandse A/V-winkellandschap.

Audio Expert - Beste Keus
www.audioexpert.nl