IFA 2015 - Teufel en Raumfeld


Jamie Biesemans | 14 september 2015 | Teufel

Op IFA zagen we een oude bekende voor het eerst met een eigen stand: Teufel. Hoewel het Duitse merk een thuisbasis heeft in Berlijn, kwam je het nooit tegen op de Messegelände. Maar dit jaar was er een echte primeur: Teufel én Raumfeld hadden een grote en best wel opvallende stand, met een prominente plek in de hal waar de meeste hifi-merken staan. En alsof de stand nog niet genoeg was, kon je buiten niet naast de indrukwekkende M.A.N.-truck kijken die Teufel van het Duitse leger heeft gekocht en in de Messe Berlin-tuin parkeerde. De vrachtwagen – de Thundertruck - bevat 7.800 watt aan versterking, geleverd door acht Teufel ROCKSTER-speakers.



Opvallend aan de stand is dat Teufel hier eigenlijk met twee merken staat. Teufel zelf én met Raumfeld, een zustermerk dat gespecialiseerd is in betere multiroom-audio.  Raumfeld is er al even, maar krijgt nu een meer uitgesproken profiel. Op IFA zagen we 
bijvoorbeeld ook twee nieuwe producten, gericht op tv-audio. Met multiroommogelijkheden, uiteraard. We spraken er over met Sascha Mallah, de sales en marketing directeur van het bedrijf, ook om wat meer te ontdekken over de nieuwe koers van het Duitse Raumfeld.



We staan hier letterlijk bij een ‘muur’ van Raumfeld-producten. Alle toestellen die we hier zien zijn al aangekondigd, niet? 
Jawel. Een van de highlights is onze nieuwe Sounddeck, een all-in-one system die gemaakt is om onder een tv te plaatsen. Het heeft twee down-firing subwoofers, vier luidsprekers aan de voorkant en twee aan de zijkant. Door wave-guide-technologie te gebruiken, kunnen we met de Sounddeck een hele brede soundstage geven. Je sluit hem aan via HDMI en een afstandsbediening wordt meegeleverd, maar je kan de remote van je tv gebruiken. En sowieso kan je alles van Raumfeld met de Raumfeld-app bedienen. Want de Sounddeck blijft een toestel dat je net als alle andere Raumfelds als multiroom-apparaat kan inzetten. De Sounddeck komt in december op de markt en kost 999 euro, en is in twee kleuren verkrijgbaar: zijdewit en matzwart.

Onze Raumfeld Soundbar is een alternatief en komt met een bijzondere subwoofer. Het is een compacte subwoofer die gemaakt is om onder een bank te plaatsen of aan de muur te plaatsen. Ook hier hebben we weer een onzettend brede sweetspot en modi voor stereo en film. Het heeft drie down-firing woofers en draadloos, en is ook in zijdewit of matzwart te verkrijgen. Hij is vanaf 1 september verkrijgbaar voor 1.299 euro, incluis subwoofer. 

Bij concurrenten zie je dat multiroom-soundbars uitgebreid kunnen worden met draadloze speakers. Gaan jullie dat doen? 
Technisch is het mogelijk, maar we hebben er voor gekozen om het niet te doen. Wij zijn van mening dat de Raumfeld-klant een strakke opstelling wil en niet per se een 5.1 of 7.1-systeem dat de woonkamer vult. Als dat toch het geval is, dan hebben we ons zustermerk Teufel dat uit die hoek vandaan komt. Dan kan je beter bij Teufel een 5.1 of 7.1-systeem te halen en te combineren met de Raumfeld Connector2 , onze digitale netwerkspeler die elk analoog systeem Raumfeld-compatibel maakt. In de app wordt het dan automatisch herkend als een Raumfeld-toestel en je blijft de kracht hebben van het Teufel-systeem. Die optie gaan we ook actie aanprijzen via de Teufel-website. We bieden ook pakketten met de Connector, om daarmee de brug tussen de twee merken duidelijk maken. Of er later Teufel-systemen komen met ‘Raumfeld Inside’, dat zien we later nog. 

Dat zou wel een interessante stap zijn, want je probeert toch net om Teufel en Raumfeld wat apart te positioneren, niet? 
Raumfeld is sinds een half jaar helemaal zelfstandig, met een eigen klein team. We willen het als individueel merk op de markt te zetten, maar toch gaan we altijd zeggen dat Raumfeld met Teufel één bedrijf vormt.  Dat het audio-DNA uit één bedrijf komt, dat de audio- en mechanische ingenieurs uit één team komen, zodat we het beste uit Teufel-audioknowhow kunnen halen en combineren met Raumfeld-design. Maar ook met de software van Raumfeld. Weinig mensen weten bijvoorbeeld dat we 35 mensen in Berlijn in ons softwareteam hebben. 

Software ontwikkelen

Software ontwikkelen is iets dat minder zichtbaar is in traditionele hifi. Terwijl het wel heel belangrijk is bij multiroom-producten.
Zeker, het is net daarmee dat je een groot verschil kan maken. Op de markt zijn er eigenlijk maar twee spelers die echt hun eigen software maken, onze grote concurrent uit Amerika en wij.  Daarnaast heb je een aantal WiFi-multiroom-chips die in China gemaakt worden, maar dan heb je maar weinig mogelijkheden om de features te bepalen. Je loopt dan mee met wat de leverancier kan aanbieden. Je ziet dan verschillende merken met dezelfde features en kwaliteit opduiken. Bij Raumfeld hebben we de focus volledig op kwaliteit gelegd: een goede geluid, soundprocessing, maar ook bouwkwaliteit van de producten. We bieden veel houten behuizingen, zelfs onze sound deck en subwoofer is uit hout. Bij onze speakers die voor de badkamer zijn bedoeld, daar hebben we wel voor kunststof gekozen. Ook onze drivers zijn heel voorzichtig gekozen of zelfs voor Raumfeld ontwikkeld, zoals de coax-driver die in de Raumfeld Cube zit. Onderdelen als aluminium plaatjes in de Raumfeld-toestellen zijn ook echt volledig aluminium. 



Het is ondertussen wel heel druk geworden in de multiroom-markt, met veel merken die een stukje van de taart willen. Bouwkwaliteit en geluidskwaliteit zijn jullie uithangborden, hoe belangrijk vinden jullie hi-res? 
Wij streamen standaard in lossless FLAC, maar we kunnen ook hi-res bestanden aan. Of een gebruiker het verschil echt hoort, zal van hem afhangen. Ik vind dat je het wel hoort bij grotere systemen, bij kleinere systemen zal het toch moeilijk zijn om het verschil te 
horen tussen hi-res en lossless. En dan hebben we het over alle kleinere speakers, of daar nu Raumfeld of een ander merk op staat. Dat is gewoon fysica. 



Een van de zaken die uniek is voor jullie zijn toestellen als de Stereo M, waarbij je echt twee speakers hebt die als links en rechts fungeren. Ergens is dat echt heel klassieke hifi. Niemand anders heeft het. 
We komen natuurlijk uit de hifi-hoek. We zien natuurlijk ook wat de interesse is in hifi en hoeveel mensen terugkeren naar echte stereo. Iets dat we de laatste 15 jaar uit het oog verloren hebben, is de affiniteit voor goed geluid. We waren trots op een heel kleine mp3-speler met honderden of duizenden liedjes, wel altijd met heel slechte geluidskwaliteit. Je kon soms niet meer herkennen welke instrumenten er gebruikt werden. Maar nu zie je dat mensen terug naar kwaliteit willen. Ze mogen minder tijd dan ooit hebben, ze willen wel in die één of twee uur ontspanning de beste kwaliteit beleven. We zien meer en meer mensen die richting uitgaan. 

Multiroom

Blijft het wel moeilijk om mensen net op Raumfeld te wijzen. Online zoeken naar ‘multiroom’ levert je veel hits op. Hoe gaan jullie dat aanpakken?
Het is niet makkelijk. Wat we moeten blijven doen is ons verhaal vertellen. We zijn nu bezig met niet alleen het merk online te promoten en met offline partners te werken, maar we gaan nog een stap verder. Hier in Berlijn, onder ons hoofdkantoor in de Bikini Hause, hebben we een flagshipstore. In Amsterdam openen we op half november onze eerste Nederlandse store, we kijken nu al naar een locatie in Antwerpen of Brussel. We kijken naar locaties in Hamburg, Dusseldorf, Wenen, Zurich… We hebben een plan om winkels te openen voor beide merken, om zo Teufel en Raumfeld dichter bij mensen te brengen. Uiteraard blijven we online verkopen, dat is onze bread & butter. Je hebt de mogelijkheid om producten acht weken lang thuis te testen en te horen, iets dat echt werkt. We hebben in Berlijn ook een customer support met een team van Nederlanders, die op vragen kunnen antwoorden. Dat zijn de punten waar we proberen een verschil te maken.



Bij het multiroom-gebeuren waren jullie er heel vroeg bij, van rond 2008. Dat is heel wat vroeger dan de andere merken die nu op IFA met multiroom uitpakken….
Ja, we hadden al heel vroeg een visie. We hebben natuurlijk aanvankelijk de focus gelegd op Duitstalige landen, omdat we feedback nodig hadden rond de gebruikerservaring. Zoals je al zei, is software voor een audiobedrijf nieuw terrein. We hebben enkele jaren 
hard moeten werken, maar nu zijn we zo ver – met de nieuwe mobiele app die net verscheen – dat we de stap kunnen maken naar het grote publiek. Het gemakkelijkheid van het bedienen, gebruiken, installeren, is nu zo hoog dat we de grote massa kunnen aanspreken. Daar ben ik trots op. Heel wat bedrijven moeten die ervaring nu nog beginnen opbouwen. Dat hebben we al vijf jaar lang gedaan, met heel veel systemen en in veel huishoudens.