Hi-Visit: 010HiFi
What’s New?
Goos en Eric hebben het hifi-dealerschap nog net niet uitgevonden, dus een nieuwe speler is 010 Hifi bepaald niet. De keuze om na de opzegging door voormalig huurder HOBO hifi een aantal jaar terug zelf weer in het wereldje te duiken, was dan ook eigenlijk een hele logische. “Op deze locatie hoort gewoon een hifi-zaak thuis. Het logo van Dick Bakker zit nog verwerkt in de voordeur, de gehele regio weet ons te vinden.” Je zou kunnen stellen dat een hifi-functie is vastgelegd in het bestemmingsplan voor Pleinweg 136.
Het feit dat Eric en Goos vanuit hun kennis, ervaring en vooral ook netwerk tegen de stroming ingegaan zijn in een periode dat een winkel sluiten meer aan de orde van de dag was dan er één te openen, heeft ze vervolgens geen windeieren gelegd. De winkel heeft een make-over gehad, de zaken gaan goed en de heren hebben inmiddels twee nieuwe collega’s omdat ze de handen te vol kregen. De meest in het oog springende ontwikkeling is echter een prachtige nieuwe luisterruimte.
Beleving
Toegegeven, ‘prachtig’ is inderdaad niets teveel gezegd. Achterin de zaak, netjes met een schuifdeur en akoestisch verantwoorde gordijnen van de rest van de winkel (en de oren van andere klanten) af te schermen, is een volledig nieuwe ruimte opgedoken. We zijn nog niet begonnen aan een rondleiding van de winkel of we nemen hier graag al even pauze – bij deze set willen we nog wel even blijven. Eric overhandigt me de iPad en ik duik via Tidal en Sooloos in de muziekbeleving die Bowers & Wilkins 803 D3 heet. Laat mij maar even, heren.
Hi-Visit 010HiFi: Filosofie
010 Hifi is een moderne speciaalzaak: het volledig gerenoveerde pand oogt fris en vriendelijk, de gastheren heten je warm welkom en het assortiment is een fraaie combinatie van reguliere hifi-componenten – vinyl, versterkers en vloerstaanders – en eigentijdse toepassingen voor muziekbeleving – streaming, hoofdtelefoons en multiroom-apparatuur – ongeacht het formaat van je portemonnee. Of, zoals verwoord in de slogan op de ramen van de winkel: ‘new audio’ en ‘classic audio’. Het sluit naadloos aan op twee uitspraken die Goos bij onze eerdere Hi-Visit deed. Enerzijds onderkende hij dat de markt in de zeven jaar dat hij elders actief was aardig is veranderd (“vooral de bronproducten, het gaat bijna allemaal via streaming”), anderzijds moet een speciaalzaak als deze zich gewoon blijven richten op de ‘echte hifi’ – “de basis voor goed geluid blijven toch speakers met een goede versterker. Dat zal ook altijd zo blijven.” De bron is daarin niet altijd bepalend. Naast de moderne oplossingen van Sonos en Bluesound ook voldoende ruimte voor combinaties van Audio Physic en Primare daarom.