Beeld en Projectie op ISE 2012


Redactie HiFi.nl | 04 februari 2012 | Fotografie PHOTO40 | Epson

ISE 2012: groter, dunner, slimmer en helderder. Het driedaagse evenement Integrated Systems Europe (ISE) in de Amsterdamse RAI, de grootste B2B-beurs voor AV en elektronische systemen in Europa, gaf een veelzijdige inkijk in de toekomst.

HiFi.nl belicht een aantal interessante beeld- en projectiestands. Inclusief het grootste plasmascherm ter wereld, de dunste videowall, een 4K-projector, 3D zonder brilletje en de introductie van een privé-bioscoopje zonder scherm. Ofwel een greep uit de noviteiten van de grootste ISE-showvloer ooit.

Samsung met een grote stand op ISE 2012 (PHOTO40)

"Eindelijk! Eindelijk thuis, in het vliegtuig, de trein of waar dan ook een filmpje kijken zonder dat iemand meekijkt." Het kan zeer binnenkort dankzij de Moverio, een geweldige gadget op de ISE 2012, toch niet bepaald een gadgetbeurs. In Japan is hij al verkrijgbaar, in maart of april introduceert Epson het inventieve apparaatje annex privé-bioscoopje in Europa. Waar hebben we hier mee te maken? Een bril en een control unit die precies in de hand past.

De bril zet je op en een nieuwe wereld gaat voor je open. Maarten Kuenen (business manager Benelux & Nordics) van Epson legt uit: “Twee projectoren in de bril vertonen een beeld in de lucht waardoor je het idee krijgt dat je naar een scherm van pakweg 200 inch kijkt op 20 meter afstand. Niemand anders ziet je video en ondertussen kun je gewoon in de gaten houden wat er om je heen gebeurt. Het unieke aan het systeem is dat het volledig stand alone is; er komt geen dvd-speler bij kijken. Je kunt de Moverio dus ook overal mee naar toe nemen.”

De bediening loopt volledig via het portable mediakastje met touchpad en navigatiefunctie, dat ook nog ‘s wifi (via Android ) biedt, zodat je kunt surfen en streaming media kunt bekijken. En overigens ook 3D in side-by-sideformaat kunt bekijken. Met de Moverio wil Epson laten zien dat ze niet alleen staat voor kwaliteit, maar ook voor innovatie. Kuenen verwacht veel van het apparaatje, dat 599 euro gaat kosten. “Hiermee spelen we echt in op de jongste generatie. Gadgetfreaks moéten dit hebben.”

Nieuwe reeks projectoren Epson

Het blijkt nauwelijks te veel gezegd: na een demonstratie van de doorzichtige multimediabril door de Franse Epson-medewerkster Valerie zijn ook wij verkocht.

LED, projectie en touchscreens

Epson had nog meer te bieden. Het bedrijf pakte uit met een 3D-bioscoop, haar hele segment aan nieuwste projectoren, waaronder apparaten met hogere lichtopbrengst (haar eerste met 10 duizend lumen, voor grote auditoria), een slimme, lichtgewicht projector (1,7 kilo) met ingebouwde camera die de randen van het scherm ziet en nieuwe producten op het gebied van ‘edge blending’. Met twee projectoren werd één indrukwekkend groot panoramisch beeld vertoond zonder overloop.

De Epson 3D-bios (PHOTO40)

Nieuw is ook een ep, euh app, de iProjection, die gratis geïnstalleerd kan worden op een iPad of iPhone om zo een powerpointpresentatie rechtstreeks en draadloos naar een Epson-beamer te sturen.

Epson iProjection

Ook op educatiegebied heeft Epson hoog ingezet. Zo was er de tweede generatie ultra-shortprojectoren te zien: ideaal voor in het klaslokaal. Het maakt het bord - en vaak ook de pc - overbodig, want met de twee digitale pennen - die tegelijk muis zijn - kun je overal op schrijven. “Je bespaart zo 750 euro per klaslokaal”, aldus Kuenen. Epson realiseerde zelfs haar eerste losse speakers, die samen met een ‘control connection box’ voor aan de muur de klasopstellling compleet maken. “We gaan steeds meer richting totaaloplossing.”

LG (PHOTO40)

LG introduceerde nieuwe professionele LED-monitoren en `s werelds `slimmest Bezel` (meerdere schermen met een vrijwel naadloze overgang), Projecta futuristische ‘shoot-out’ projectiedoeken, die herinneringen oproepen aan het aloude diascherm, Sharp onthulde een 80-inch interactief whiteboard, en Panasonic pronkte met het grootste plasmascherm ter wereld: 152 inch, Full HD 3D (zie onder). Met interactieve display van U-Touch. “Voor slechts 499.000 euro is hij helemaal van jou”, lacht vertegenwoordiger Stefano Tura. Het bedrijf presenteerde ook hufterproof LCD-schermen voor buiten, schermen voor conferenties, maar ook voor high end home cinema; variërend in prijs van 7 tot 79 duizend euro. Voor de laatste prijs krijg je wel een scherm van 103 inch. “ Populair op jachten”, weet de Italiaan.

Panasonic touchscreen (PHOTO40)

Ook Panasonic doet aan ‘edge blending’, maar dan met drie of vier projectoren. Absolute publiekstrekker in haar stand was de gigantische 20k-projector ofwel ‘The world smallest and lightest 20.000 lumen projector’. Via het Offset for Live-initiatief wil Panasonic overigens duurzaamheid bevorderen: kopers kunnen hun CO2-verbruik compenseren.

(PHOTO40)

Beeldoplossingen

3D or not 3D, dat was een van de hamvragen op de ISE. Nieuwe en betere 3D-toepassingen voor de consumentenbranche waren er in overvloed, voor professionele doeleinden wordt het driedimensionale beeld nog minder toegepast. Al ontwikkelde Philips (in samenwerking met het Brabantse Dimenco) een soort middenweg met haar 42’’ 3D-display voor foto en video: 3D zonder bril, ook in te zetten voor reclamedoeleinden. Een andere opvallend product in de Philips-stal: een transparante display, te gebruiken voor een koelkast bijvoorbeeld.

In openbare ruimtes worden steeds meer iPads en Android-tablets gebruikt; denk aan winkels of musea. Om deze apparaten te beveiligen ontwikkelde Vogel’s de TabLock, een ultradunne behuizing van hoogwaardig aluminium en staal, die diefstal en onbevoegd gebruik voorkomt.

Vogel`s Tablock

Ook speelt het merk slim in op de toenemende vraag naar videoconferencing met stijlvolle meubels. Alle benodigde apparatuur past er in, de meubels zijn door het design te integreren in elke omgeving en dankzij ingebouwde wielen makkelijk te verplaatsen.

Een touchscreen oppervlak met vijftig `touchpoints` bij Samsung (PHOTO40)

Op het gebied van videoconferencing biedt LG een all-in-one oplossing; door eenvoudige configuratie en installatie is haar nieuwe multiconference unit binnen no time te installeren. Samsung maakte de blits met alleen al haar grote, stijlvolle stand, gevuld met onder meer de dunste videowall ever, ‘square displays’ en zakelijke displayoplossingen zoals bovenstaande.

(PHOTO40)

Bij de home cinema van Sony was het soms dringen. Bezoekers moesten er ‘ouderwets’ hun kaartje laten scannen. Pronkstuk in de goed geïsoleerde bioscoop - gebouwd door het Vlaamse bedrijf Cinedream - was de fonkelnieuwe 4K-home cinemaprojector, de VPL-VW1000ES. Met een resolutie van 4096x2160 en 8,8 miljoen pixels en een levensechte sound beleefde de bezoeker er op intieme en haarscherpe wijze een overdonderende bioscoopervaring dankzij de trailer van de binnenkort te verschijnen The Amazing Spiderman. Ter vergelijking, zo benadrukte de Japanse demonstrator; full HD heeft slechts 2,1 miljoen pixels, om vervolgens het levensgrote verschil in ‘reality creation’ te laten zien.

Samsung Video Wall (PHOTO40)