Aangenaam: Smart Audio


Redactie HiFi.nl | 05 maart 2012

Spannende tijden voor Leo Heijmans en Jan Lammers. Samen gingen zij deze week officieel van start met Smart Audio, een nieuwe importeur in hifiland, die voor de Nederlandse markt de zorg zal dragen voor de merken Focal, Myryad en Inakustik en daarvoor kan rekenen op een bestaand en extensief netwerk van dealers.

Een uitgebreid gesprek op de redactie van HiFi.nl voor de primeur van deze nieuwe speler in onze branche!

Smart Audio ontstaat uit de samenvoeging van Heijmans Sound & Vision en Jan Lammers BV, respectievelijk de bestaande importeur van de genoemde merken en de onderneming van Jan Lammers, die zijn sporen verdiende bij iEar’ in Tilburg. Doelen van het jonge, maar ervaren partnerschap zijn onder meer een uitbreiding van de producten, scherpere leveringen, verhoogde service en een algehele versterking van het ondernemerschap door intensief met het bestaande dealernetwerk aan de slag te gaan.

Smart Audio betekent ook slimme audio-oplossingen, met merken die hun naam in onze branche ruimschoots gemaakt hebben. Wat heet, Focal is een grote speler in Europa en kan ook in Nederland rekenen op een marktaandeel dat voldoende is om in de GfK-noteringen opgenomen te worden, omgeven door gerenommeerde partijen als Bowers & Wilkins, Dynaudio, Monitor Audio en KEF. Ambities zijn dan ook niet beperkt: “Wij gaan het grootste en sterkste luidsprekermerk van Nederland worden,” liet Leo Heijmans in zijn enthousiaste presentatie optekenen.

“De markt verandert,” zo vervolgde hij. Er moet scherp geschakeld worden om aan het spel mee te kunnen doen. Een actuele ontwikkeling laat zich graag als voorbeeld aanhalen; nu Ahold internetverkoper Bol.com overgenomen heeft, om een rol te kunnen spelen in online verkopen die toch al steeds belangrijker werden, zien we de markt verder in twee groepen verdeeld worden. De speciaalzaken voor high-end elektronica, en het ‘entry-level’ van de grote ketens en online retailers. Smart Audio wil op beide vlakken aan de slag.

Nieuw: Focal Spirit One hoofdtelefoon

Met het aanbod van Focal, Inakustik en Myryad kún je ook in beide markten aanwezig zijn. Een hifi systeem zoals het op AV-NU meegebrachte Bird laat zich overal verkopen. Een systeem dat de moderne mogelijkheden van streaming, docking en de applicaties van bijvoorbeeld Apple opzoekt. Hetzelfde geldt voor de XS-systemen, het Myryad Mi Music System, of een aangekondigd product als de Spirit One hoofdtelefoon. Maar voor lijnen als Utopia en Electra blijven de hifiliefhebbers altijd naar de specialisten komen.

Groeimogelijkheden

Smart Audio, dat zich met diverse audio-oplossingen volledig op de A in AV richt, ziet met name voor Focal veel potentie. Voor zover dat uit eerder genoemde quote nog niet duidelijk was, natuurlijk. Het merk dat afgelopen zomer met Naim fuseerde, haalde met die stap heel wat kennis, techniek en (dus) mogelijkheden voor innovatie in huis. Mogelijkheden die op termijn ongetwijfeld zullen leiden tot diverse productinnovaties. Ondanks dat er in de praktijk voor consumenten van Focal en Naim niets verandert, heeft die samenwerking ongetwijfeld diverse implicaties voor een uitbreiding van het aanbod die haast onvermijdelijk lijkt.

Daarnaast betekent de nieuwe situatie voor Focal in de Benelux een scheiding van het Nederlandse verkoopgebied enerzijds en de Belgisch/Luxemburgse markt anderzijds. Dankzij deze verdeling kan Smart Audio in samenwerking met het Franse merk haar eigen stempel op eerstgenoemde marktgebied gaan drukken.

We zullen op korte termijn met het nieuwe Focal Bird systeem aan de slag gaan. Bird betekent een nieuwe manier van luisteren naar muziek, door gebruik te maken van Kleer technology kan men met elke Apple iPad, iPhone of iPad of zelfs via de PC de muziek via een dongle wireless en ongecomprimeerd worden weergegeven. Bird heeft een uniek concept; de versterker/ subwoofer en ontvanger is één component. Daarop kunnen drie verschillende ‘Bird’ luisprekers op worden aangesloten, voor elke muziekliefhebber een model; Little Bird, Bird of Super Bird.

De uitgebreide bespreking van de Bird die we bij HiFi.nl op de redactionele planning zullen zetten, is slechts een klein onderdeel van de plannen van de nieuwe importeur. Merken als Sugden en Thorens zijn in goede verstandhouding naar respectievelijk Hifi Corner Trading en Viertron gegaan, die zorg zullen dragen voor de distributie in Nederland. “Sugden heeft bij Hans van Eijk, agent bij Hifi Corner, weer een goed huis gekregen,” zo laat Willy van der Velde desgevraagd optekenen, terwijl je hier kunt lezen dat Thorens bij Viertron opnieuw mooi terecht gekomen is.

Marijn Nederlof, directeur Viertron BV, vertelt glimlachend wanneer we hem naar de uitbreiding vragen: “Ik vind het erg spannend Thorens draaitafels te kunnen gaan verkopen. Het contrast tussen de digitale systemen van Meridian en puur analoge draaitafels van Thorens is geweldig. Een groter contrast in producten is niet te vinden en geeft een dynamiek in de bedrijfsvoering waarbij de klant uiteindelijk van Viertron de beste support krijgt. Niet met oogkleppen op één verhaal vertellen maar de ervaring uit beide werelden versterkt elkaar. Een dealer kan daarmee terugvallen op onze brede ervaring en kennis (reeds 35 jaar geleden was Viertron actief in de handel met verkoop van Eagle naalden en elementen, red.) en daar is de consument dan weer beter mee af."

De focus bij Smart Audio ligt nu op het trio Focal, Myryad en Inakustik, terwijl er daarnaast plannen zijn om in het voorjaar een nieuw merk als vierde aan te laten sluiten.  We wensen Leo en Jan veel succes, en gaan de ontwikkelingen van dichtbij in de gaten houden. 

Smart Audio
Zuideinde 281B
1511 GP Oostzaan
T: 020-62565265
E: info@smart-audio.nl 
Website