(Gesponsord artikel)

Hi-Visit EP:Beerepoot in Hoorn


Max Delissen | 30 maart 2012 | Fotografie PHOTO40

Tijdens de lange autorit die me van Eindhoven naar Hoorn brengt, heb ik tijd genoeg om na te denken over de toenemende rol die filiaalbedrijven en winkelketens in de huidige hifi-markt spelen. In een branche die behoorlijk last heeft van de slechte economische omstandigheden presteren deze bedrijven soms opvallend goed. Hoe flikken ze dat?

Vandaag hoop ik daar een vinger achter te krijgen bij mijn bezoek aan EP:Beerepoot in Hoorn, die onlangs naar een nieuw pand zijn verhuisd en daarbij hun vloeroppervlak hebben verdubbeld.

Het grote pand ligt op het eenvoudig bereikbare bedrijventerrein Hof van Hoorn aan de rand van de stad. Dat betekent een ruime opzet en voldoende gratis parkeerplaats, en als ik even later samen met de fotograaf het enorme pand binnenloop staat eigenaar Robert van Wettum ons al op te wachten. Hij is één van de drie huidige eigenaren van de firma EP:Beerepoot die 45 jaar geleden als familiebedrijf in West-Friesland werd opgericht door Sjaak Beerepoot. Sindsdien is het een begrip in de regio.



Zoals de huidige naam al aangeeft is het bedrijf aangesloten bij de Nederlandse tak van de van oorsprong Duitse inkoop- en winkelorganisatie ElectronicPartner. Deze keten kenmerkt zich door een verregaande vrijheid in het individuele winkelbeleid van de aangesloten partners (meer dan 500 in Nederland en ruim 5000 in Europa) die het voordeel van centrale inkoop en van internationale afspraken met leveranciers en belangenorganisaties genieten. Hierdoor zijn de kosten van inkoop en advertising lager en is er duidelijkheid naar de consument over zaken als garantie en prijsbeleid.

360 graden foto - klik op de afbeelding om een panoramascherm te openen!

De twee andere filialen van EP:Beerepoot bevinden zich in Wevershoof en Bovenkarspel. De winkel in Hoorn is echter de hoofdvestiging waar ook de administratie en inkoop zijn ondergebracht. Oorspronkelijk was de winkel gevestigd in de binnenstad van Hoorn, waar op 400 m2 met de ruimte moest worden gewoekerd. In 2002 verhuisde de winkel naar het bedrijventerrein waar ze nu - op een andere plek - nog steeds zitten. De Experience Store die tien jaar geleden werd geopend was een veel grotere winkel. Een groei die echter ruimschoots werd overtroffen met de verhuizing naar de huidige locatie, die 2800 m2 vloeroppervlak heeft, verdeeld over twee verdiepingen. Vandaag de dag werken er in totaal zo’n 47 mensen.

De nieuwe winkel

Na een uitstekende kop koffie - daar kom ik zometeen nog even op terug - neemt Robert ons mee voor een rondleiding door het pand. We bekijken eerst de benedenverdieping die voor ongeveer de helft is gevuld met entertainment-elektronica en voor de andere helft met kleine huishoudelijke apparaten en computers. Het assortiment is breed en het is meteen duidelijk dat er goed is nagedacht over de indeling.

Vooraan in de winkel bevindt zich de verkoopbalie. Hier staan ook de koffie-machines en friteuses uitgestald in rekken die nu eens niet recht-toe-recht-aan zijn neergezet. In plaats daarvan hebben ze ruime, rond lopende vormen en ze zijn ook nog eens laag genoeg om altijd de hele winkel te kunnen overzien. Daarachter staan aan de rechterzijde van het pand de computers en bijbehorende accessoires, waarna de indeling naadloos doorloopt in de Domotica-afdeling die zich achter in de winkel bevindt.

“Dat hebben we heel bewust zo ontworpen,” zegt Robert van Wettum. “Deze open en organische manier van uitstallen geeft een prettig gevoel van ruimte en nodigt uit tot rondneuzen. Mensen lopen er omheen en zien zo meer producten en blijven langer in de winkel. En ze mogen overal aankomen, we benadrukken niet voor niets dat we ons op beleving richten. De rest van de inrichting moet ook aan het gevoel bijdragen dat je hier welkom bent. Geen harde verlichting, veel daglicht, gedekte en warme kleuren…”

Woonaccessoires, Witgoed en Bedrijfsfilosofie

Links in de winkel loopt de kleine en grote hifi ook op geheel natuurlijk wijze over in diezelfde Domotica-afdeling, waar we onder andere het merk Eminent tegenkomen dat zeer betaalbaar is en oplossingen biedt die zonder noemenswaardig hak- en breekwerk kunnen worden toegepast. Verder bevindt zich precies in het midden van de benedenverdieping een enorme ronde ruimte waarin de televisies staan opgesteld en aan de wanden hangen.

360 graden foto - klik op de afbeelding om een panoramascherm te openen!

Robert legt uit: “Zoals je ziet hebben we veel daglicht in de winkel, maar de grote glazen wand die daarvoor zorgt stelde ons wel voor een probleem. Je kunt er immers niets voor zetten, dus waar moesten we al die televisies laten? De oplossing was deze ronde ruimte. Die biedt plaats aan enorm veel televisies en we hebben er ook een mooie aangepaste verlichting in kunnen maken zodat de beeldkwaliteit nog beter uitkomt.” Ondanks het grote aantal beeldschermen gaat er een bepaalde rust uit van de ruimte, die aan beide kanten een brede doorgang heeft zodat niemand zich er ingesloten voelt.

De hifi-afdeling beschikt over drie aparte luisterruimtes waarvan er een speciaal is bedoeld voor demonstraties met Harman Kardon-apparatuur. Alle ruimtes zijn sfeervol en vooral spaarzaam ingericht. Hier worden individuele sets opgesteld als een klant behoefte heeft om in alle rust te luisteren. De luidsprekers en geluidsapparatuur staan buiten tegen de ronde wand van de televisieruimte. In de grote luisterruimte zijn ook de professionele in-wall luidsprekers van Bose verwerkt. “We zijn sinds kort Bose-dealer, maar we hebben niet alleen de consumentenproducten,” zegt Robert. “Omdat we al een tijdje heel succesvol zijn met domotica hebben we in overleg met Bose besloten om ook hun professionele producten te gaan voeren. We werken voor onze Custom Install projecten samen met sterke installatiebedrijven die in de buurt van de klant werkzaam zijn. Een lokaal aanspreekpunt is - ook achteraf - veel handiger”. Met zichtbare trots vervolgt hij: “We hebben net gehoord dat onze offerte is geaccepteerd om een groot wellness-resort in de buurt helemaal van beeld en geluid te gaan voorzien. Dat wordt echt een soort referentieproject”.

Woonaccessoires, Witgoed en Bedrijfsfilosofie
Op de eveneens zo’n 1400 m2 grote eerste verdieping is al het witgoed uitgestald. Een adembenemend aantal koelkasten, wasmachines, droogtrommels, fornuizen en wat dies meer zij staan in dezelfde speelse maar tegelijkertijd logische en overzichtelijke wijze opgesteld als de apparatuur beneden. Maar voor je daar bent passeer je eerst een aantal volledig ingerichte en operationele keukens en de nieuwste aanwinst in het assortiment: een aantal kasten met mooie, exclusief ogende maar nochtans betaalbare woonaccessoires. Dat loopt van grote vazen van glas en keramiek tot sierkussens, wijnglazen en koffieserviezen.

Ik realiseer me meteen dat dit voor de lezers van HiFi.nl wellicht wat minder interessant is, maar ik sta er toch even bij stil. Letterlijk zelfs, want terwijl de fotograaf beneden aan het werk gaat drink ik hier mijn tweede kop koffie en praat ik verder met Robert over de cruciale onderdelen van de bedrijfsfilosofie. Bij de kasten met woonaccessoires zijn een aantal zitjes ingericht waar zo te zien klanten kunnen plaatsnemen om iets te drinken. “We bieden onze klanten hier inderdaad graag een kopje koffie aan”, zegt mijn gastheer. “We zijn trots op ons koffie-assortiment. Wij verkopen enorm veel koffie en we hebben een eigen merk dat we betrekken van een branderij die afgelopen jaar derde is geworden op een internationaal kampioenschap. Mensen die bij ons een espressoapparaat kopen gaan bijna vanzelfsprekend ook onze koffie gebruiken. En daarvoor komen ze dan weer regelmatig terug in de winkel, wat elke keer weer een contactmoment voor ons is. Het voordeel van een breed assortiment is dat mensen ideeën opdoen bij hun bezoek aan onze winkel. Het is heel normaal dat iemand die binnenkomt voor een paar stofzuigerzakken niet veel later terugkomt voor een mooie televisie die hij eerder heeft gezien.”



“Om het belevings-concept te ondersteunen organiseren we voortdurend leuke dingen om klanten iets extra’s te bieden. Koffie-demonstraties, live-cooking, demodagen van fabrikanten. Dan hebben we soms wel 500 tot 600 mensen per uur in de winkel. We spelen soms ook in op de actualiteit. Toen het onlangs zo hard vroor hebben we bijvoorbeeld zo’n vierhonderd liter erwtensoep uitgedeeld. Persoonlijke aandacht voor onze klanten is enorm belangrijk. We hebben niet voor niets een zeer grote vaste klantenkring. Onze manier van werken is er altijd op gericht dat een klant tevreden de winkel verlaat, ‘snelle verkoop’ daar doen we hier niet aan. We leiden ons personeel intern op waarbij we ook bewustzijn kweken voor de zeer belangrijke rol die een verkoper in onze winkels speelt. De meeste collega’s zijn al lang bij ons. Op iedere afdeling zijn specialisten aanwezig die echt alles weten, maar iedereen kan in principe overal ingezet worden. Een klant hoeft dus nooit lang te wachten voor hij met kennis van zaken geholpen wordt.”

Hij vervolgt: “We zetten hoog in op service. Daarom hebben we ervaren monteurs in dienst die bij de klant thuis reparaties uitvoeren en daarnaast zijn er voortdurend vijf eigen auto’s op pad die spullen bezorgen en aansluiten. De bezorger vertrekt pas als de klant met zijn nieuwe aanwinst aan de gang kan. Ook de bezorgers hebben hun specialiteit. De een weet meer van wasmachines, de ander van televisies, daar houden we rekening mee in de planning. Dat kost relatief veel tijd en moeite maar het gevoel van vertrouwen dat klanten erdoor krijgen is onbetaalbaar. Ondanks dat we bijna 50 mensen in dienst hebben willen we ook heel graag het gevoel van een familiebedrijf bewaren. We organiseren regelmatig iets leuks voor onze mensen. We staan hier elke dag opnieuw met de intentie om er iets moois van te maken en de verbondenheid die je daarvoor nodig hebt is ons veel waard.”

Conclusie

Aan het eind van het gesprek vraagt Robert of het voor mij niet vreemd is om in een winkel als de zijne te komen. Want men verwacht in de Hi-Visit rubriek waarschijnlijk toch eerder een exclusieve high-end audiozaak. Tijdens mijn mijmeringen op de heenweg heb ik mezelf die vraag ook al gesteld. Het antwoord dat ik hem dan ook meteen kan geven is dat een Visit als deze vaker voorkomt dan menigeen denkt. En dat het in mijn ogen niets uitmaakt in wat voor winkel de hifi-set of de televisie wordt verkocht, als de klant er maar op een uitgewogen assortiment, vriendelijk en bekwaam personeel, een duidelijke bedrijfsmatige visie en goede service kan rekenen.

En daar voldoet EP:Beerepoot wat mij betreft ruimschoots aan. Oké, voor een exotische buizenversterker of een platenspeler moet je misschien ergens anders je heil zoeken, maar de doelgroep van high end hifi is relatief klein terwijl het aantal mensen dat gewoon iets goeds zoekt enorm groot is. En de winkels die dat deel van de markt goed bedienen kunnen blijkbaar binnen tien jaar hun vloeroppervlak verdubbelen. Dan zullen ze dus wel iets heel erg goed doen. Waarvan akte!

Kijk voor meer informatie over EP:Beerepoot op de website

360 graden foto - klik op de afbeelding om een panoramascherm te openen!