Arcam AVR-360


Eric de Boer | 11 juni 2012 | Arcam

Het is de laatste tijd een komen en gaan van versterkers en receivers in huize De Boer. De meeste voorjaarsshows zitten er weer op en de meeste merken hebben hun nieuwe producten officieel geïntroduceerd aan het publiek.

Op de ASSA show in het AZ-stadion eerder dit voorjaar zag ik de nieuwste receiver van Arcam, de AVR-360. Deze mocht een tijdje later ook mijn set tijdelijk komen versterken voor een recensie. Waarvan akte.

De nieuwe Arcam receiver is eigenlijk een wat vereenvoudigde versie van de vorig jaar door mij geteste AVR-400. De prijsstelling van bijna 2200 euro voor die home theater receiver ligt voor sommige mensen net wat te hoog en Arcam speelt in op de huidige koopkracht door die receiver ook in een wat vereenvoudigde uitvoering op de markt te brengen. De Britten hebben getracht om de voor Arcam typische kwaliteitseisen nog steeds te kunnen waarborgen. Dat betekent volgens het merk dat muzikaliteit en gemak nog steeds hoog in het vaandel blijven staan.

Dieet
De afgeslankte versie van de AVR-400 die het merk nu ook aanbiedt, is wat het uiterlijk betreft niet aangepast. Ook de mogelijkheden en aansluitingen zijn hetzelfde. Even recapituleren; een strakke vormgeving met een groen oplichtend display, de bijgeleverde inmeetmicrofoon, vijf hdmi 1.4a-ingangen die 3D passthrough en 1080p/24fps ondersteunen, vier digitale coaxiale- en twee optische aansluitingen, een meerkanaals ingang, zes stereo tulpstekkerverbindingen, ethernet- en usb-connectiviteit en een zone-aansturing. Ze zijn allemaal aanwezig. Ook de afstandsbediening van de AVR-360 is identiek en zelfs het gewicht is exact hetzelfde ten opzichte van de uitgebreidere versie. De enige verandering ten opzichte van de vierhonderd euro duurdere broer van deze receiver zit aan de binnenkant. Arcam heeft namelijk een besparing weten te vinden in het voedingsgedeelte.

Het nieuwe instapmodel van de home cinema receivers uit de FMJ serie van het merk heeft een wat compacter en simpeler bemeten voedingsgedeelte gekregen. Op papier uit zich dit –ondanks het gelijkblijven van het gewicht van het apparaat- in een afname van het vermogen van de receiver. Kan de AVR-400 in stereo 130 Watt per kanaal en bij meerkanaals gebruik 90 Watt per kanaal opleveren, ligt dit bij de nieuwe goedkopere versie op respectievelijk 90 en 75 Watt per kanaal.

De AVR-360 in gebruik

Arcam’s overzichtelijke gebruikersinterface (GUI) is niet gewijzigd en inmeten middels de bijgeleverde microfoon is dan ook snel gedaan. Ik verbind de Arcam met twee blu-ray spelers, een digitale PVR van Samsung en natuurlijk met mijn Neo-PDP plasmascherm. Alle beeldkabels die ik gebruik zijn van de OxyPure-lijn van Bandridge, die een goede prijs-kwaliteitverhouding kennen. De verbinding met de NAS die met mijn router verbonden staat geschiedt met afgeschermde bekabeling van Icidu en voor de overige bronnen gebruik ik interlinks van InAkustik, Ixos en L.A.T. International. De stroomvoorziening wordt geleverd middels een PS Audio Quintet stekkerblok dat is bekabeld met Chord en Cassiopeia netvoedingskabels. De aangesloten speakers behoren allen tot mijn referentieset en treft u onderaan deze recensie.

Nu recenseer ik (zoals de vaste lezer van dit medium ongetwijfeld weet) behalve hifi-apparatuur ook veel muziek op cd en vinyl. De verschillende platenmaatschappijen hebben de afgelopen tijd niet stilgezeten en de Arcam receiver deed dus volledig dienst in de tijd dat het component mijn weergevers mocht aansturen. Voor de nodige ontspanning kijken mijn partner en ik ook graag films en series en heel af en toe een gewoon tv-programma, wat middels de ARC ondersteunende hdmi-aansluiting ook prima ging. De AVR-360 toont zich een prima partner voor al deze media en biedt middels de overzichtelijke afstandsbediening veel gebruiksgemak aan de eigenaar.

Kijken en luisteren via de Arcam
Diverse films en muziekstukken hebben zoals eerder vermeld over de AVR-360 op mijn speakers en tv-scherm mijn huiskamer mogen verrijken. Zo hebben wij vrijwel het hele tweede seizoen van de serie 24 via de receiver afgespeeld. De snelle actiestukken en knap vertolkte intriges van deze serie rondom Kiefer Sutherland die als de chauvinistische Jack Bauer Amerika weet te redden uit handen van diverse binnen- en buitenlandse terroristen en politici heeft ons via de Arcam prima weten te vermaken. De beste beeldkwaliteit werd echter bereikt door de output van de receiver op ‘bypass’ te zetten. De Torino processor geeft bij Full HD beelden een prima doorvoer, maar de dvd die door de Arcam werd ge-upscaled naar 1080 beeldlijnen wilde weleens kleine haperingen vertonen bij zeer snelle bewegingen. Dit werd verminderd door de blu-rayspeler zelf het upscalen naar Full HD te laten uitvoeren. De meerkanaals geluidskwaliteit was overigens prima, de receiver leverde voor home theater-geluid vooral in midden- en hoge tonen veel helderheid zonder kilte of scherpte ten gehore te brengen.  

Kijken en luisteren via de Arcam

Ook muziek werd vanaf een hoog-resolutie beeldplaat afgespeeld. Na het concert te hebben bijgewoond was het wel even wennen aan de minder heftige albumuitvoering van Steven Wilsons Grace For Drowning, maar vooral de meerkanaals uitvoering met het bijpassende DTS-HD Master Audio geluidsspoor is zeer mooi via de blu-rayversie van dit album. Zo kent het geheel instrumentale nummer Remainder The Black Dog een lange opbouw om uit te monden in een psychedelisch hoogtepunt waarbij zowel toetsen, saxofoon en gitaren zeer dynamisch weten uit te halen. De Arcam geeft het netjes, soms zelfs ietwat terughoudend weer. Dit is waar liefhebbers van het Engelse hifimerk dan ook de loftrompet over opsteken, Arcam biedt muzikaliteit en zal nooit vermoeien. Enig nadeel van deze receiver is dat drukke passages in de opname voor wat minder controle zorgen op mijn grote frontweergevers. Dat maakt dat het geluidsbeeld wat inboet aan grootte, een iets makkelijker aan te sturen luidspreker zal met deze receiver beter te combineren zijn.

Dezelfde conclusie moet ik ook trekken als ik muziek stream via de AVR-360. Gelukkig heeft Arcam niet bespaard op de netwerkfunctionaliteit van dit instapmodel en ik kies er bewust voor om dezelfde tracks af te spelen die vorig jaar ook de recensie van de AVR-400 sierden. Onder andere Allan Taylors album Hotels And Dreamers met The Beat Hotel, dus. Nog steeds geeft de Arcam GUI geen album art of aanvullende informatie weer. De plaatsing van de diepe, karakteristieke stem is redelijk tot goed, hoewel de onlangs door mij geteste Rotel RSX-1562 daar nog net iets beter in wist te excelleren. Het hoog van de Arcam is daarentegen een stuk verfijnder en zachter dan die receiver en hoewel het beter had gekund is de ruimtelijkheid en stage van deze Brit erg netjes. De allerlaagste uithalen van de percussie zorgen voor veel vraag naar vermogen van de eindversterkers, die in de bypass-stand (met de processor buiten gebruik gesteld) weliswaar 90 Watt kunnen leveren maar de grote Goldenote Reales niet geheel kunnen controleren. Wanner ik mijn kleinere als surroundluidsprekers gebruikte Monitor Audio’s inzet als hoofdluidspreker blijft bij deze dynamische stukken het geluidsbeeld een stuk beter overeind.

Ook vinyl komt veelvuldig langs. Zo speelde de Speakers Corner herpersing van Tchaikovsky’s 1812 Overture die origineel op Decca werd geperst. Dit weergaloze stuk werd door de man gecomponeerd voor de All Russian Art And Industrial Exhibition na een opdracht hiervoor te hebben ontvangen van Nicholas Rubinstein. De finale van deze ouverture is bekend vanwege de koperblazende sectie die de toenmalige hymne “God Save The Tsar” ten gehore brengt, uitgeleid door een aantal kanonslagen. De beroemde Telarc-persing is dit niet, maar deze versie uitgevoerd door Kenneth Alwyn en het London Symphony Orchestra is er niet minder om. Strijkers klinken zijdezacht, blazers fel maar niet overheersend. Waar het stuk dynamische hoogtepunten bereikt weet de Arcam over de Monitor Audio’s redelijk overeind te blijven, het geluidsbeeld zakt niet weg in de rommeligheid die wel hoorbaar was over de grotere Goldenotes. En op overheldere of te felle tonen kan je ook deze Arcam niet betrappen, het is een gedegen allemansvriend op weergavegebied.

The Bottom Line

Waar veel producenten van receivers de voorkeur hebben voor zoveel mogelijk certificeringen en chips in te bouwen in een verder zo goedkoop mogelijke omgeving is het de ontwerpers van de AVR-360 gelukt om trouw te blijven aan de geluidssignatuur waar het merk Arcam al jaren om bekendstaat. Een niet vermoeiende maar vrij muzikale weergave die overeind blijft, dus. Wel is gebleken dat de versimpelde voeding die is gebruikt om de kostprijsverlaging door te kunnen voeren de Arcam wat kritischer maakt wat betreft luidsprekerkeuze. Een hoog rendement is dus aan te bevelen om het meest van de kunsten van deze home cinema-receiver te kunnen genieten.

Het is prijzenswaardig dat Arcam er niet voor heeft gekozen om op zaken als Dolby Volume of de netwerkmogelijkheden te besparen, want de functionaliteit van de AVR-360 is nog steeds gelijk aan die van zijn grotere broer, de AVR-400. En natuurlijk zijn er altijd nog wensen zoals gapless streamen van bijvoorbeeld Flac-bestanden. Maar ook Arcam blijft innoveren en komt goed mee met concurrenten in deze klasse. En dan blijft ook mijn conclusie gelijk aan die van afgelopen jaar, zeker als ik de prijsstelling meeneem in het eindoordeel. Een relatief goedkope en zeer complete home cinema-receiver die stijlvol is in uiterlijk, mogelijkheden en weergave, die AVR-360!

Arcam AVR-360: 1799 euro
Leverbaar in zwart