Showverslag: Devialet en Magico bij Rhapsody


Jan de Jeu | 04 juli 2012 | Fotografie PHOTO40 | Devialet

Voor mij is een audio show altijd weer een erg leuk uitje. En dan heb ik het, in tegenstelling tot wat u misschien zou verwachten, niet over één van de jaarlijks terugkerende grote audio shows waarop meerdere importeurs vertegenwoordigd zijn.

Nee, dan heb ik het over zo’n show waarin een dealer enkele merken uit zijn pakket combineert en daarmee één of meerdere sets samenstelt waar fervente muziekliefhebbers en audiofielen met genoegen naar komen luisteren.

Er bestaan dealers die dit soort shows nooit organiseren. Anderen koppelen dit soort evenementen aan een jubileum of laten tussen de shows jaren voorbij gaan waarbij zij hun activiteiten beperken tot het tijdens winkeluren open zetten van de voordeur. Slechts een enkeling beschikt over een combinatie van kenmerken als mogelijkheden, energie, enthousiasme etc. om regelmatig dit soort dealershows te organiseren.

Eén van de winkels met een groot aantal shows per jaar is Rhapsody, één van de mooiste High-End winkels die ik in ons land ken. De winkel van klankmagiër Harry van Dalen die gehuisvest is in een prachtig dertiger jaren pand in Hilversum.

We schrijven 30 juni 2012. Het is een mooie, zonnige dag en ik loop door de lommerrijke Borneolaan naar het statige pand op nummer 25. De show begint om tien uur maar ik ben, zoals altijd, wat vroeger op de plaats van bestemming aangekomen. Ik ben dan ook één van de eerste bezoekers. Het biedt me de gelegenheid om enkele korte gesprekken te voeren alvorens het echt druk wordt.



Via de hal stap ik de grote luisterruimte binnen. Daar bevinden zich de belangrijkste mensen die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Allereerst is daar natuurlijk gastheer Harry van Dalen van Rhapsody. Niet alleen de man die de sets samengesteld en getuned heeft, maar ook de man die op zijn eigen unieke en vakkundige wijze de demo in de hoofdruimte zal verzorgen. Hij ontvangt me op allerhartelijkste wijze en stelt mij voor aan een tweede belangrijke man; area sales & marketing manager Thierry Massoubre van Devialet, het merk dat tijdens mijn aanwezigheid niet alleen de versterking, maar ook de D/A conversie en het streaming gedeelte voor zijn rekening neemt.

Vervolgens schud ik de hand van Hennie Dolleman, eigenaar van D&D Audio, de Nederlandse importeur van Devialet. Terwijl ik met hem in gesprek ben komt Rob Wattimena binnen. Hem ken ik als een aimabel mens maar ook als een echte muziekkenner en hij verzorgt de demo in ruimte twee waar de spiksplinternieuwe Magico S5 luidspreker speelt. Wanneer de anderen elk huns weegs gaan blijf ik achter met Harry en voer ik een gesprek waarin ik een filosofische kant en diepgang van Harry leer kennen waarvan ik het bestaan niet eerder kon bevroeden. De impact van zijn woorden blijft me, in combinatie met de muziek, gedurende de rest van de ochtend demo bezighouden.

Aan de slag

In de grote ruimte waarin ik me bevind staan de reeds langer op de markt zijnde Magico Q3 luidsprekers met een paarprijs van 46.000 euro. Met dikke zwarte luidsprekerskabels van Kubala-Sosna Research zijn zij verbonden met de twee mono geschakelde Devialet D-Premiers. Het is voor de eerste maal dat in Nederland met twee mono geschakelde Devialets wordt gespeeld. Ditmaal niet in chroom uitgevoerd, maar in wit. Persoonlijk vind ik dit veel fraaier overkomen dan de standaard – in mijn ogen ‘Teutoonse’ – chroom versie.

Op het Pagode Edition rack van Finite Elemente staan als bronnen een Moon 650 D DAC/CD transport -waarvan tijdens de demo alleen het transport wordt gebruikt omdat de D-Premier de DAC levert- en een Aurender muziek streamer die gedurende mijn aanwezigheid verder niet gebruikt wordt. Interlinks en stroomkabels zijn indrukwekkend dikke exemplaren van Shunyata.

Harry heeft ervoor gezorgd dat zijn vriendin voor mij op excellente wijze een cappuccino bereid heeft en terwijl ik zit te genieten legt Harry een eerste schijf in de Moon. Het is meteen al een verrassing en op zich verbaast me dat niet. Ik ken Harry als een echte muziekliefhebber die tijdens zijn demo’s altijd prachtige, en tegelijkertijd meestal minder bekende, muziek draait. Wat mij betreft; Hulde! Wanneer ik hem na het beluisteren van de track vraag wie dit is krijg ik als antwoord; Renaud Garcia Fons. Nooit van gehoord. Tijdens het luisteren dacht ik eerst aan een cello, maar ik schoof die gedachte vrijwel direct weer terzijde; dit klinkt veel voller, dikker, dichter. Het blijkt te gaan om een gestreken bas waarbij er geen vier, maar vijf snaren worden bespeeld. Schitterend! Ik blijk niet de enige te zijn die dit kan waarderen want wanneer ik me later tijdens de break naar het verkooppunt van de software spoed blijken alle beschikbare exemplaren reeds verkocht te zijn. Damn!

Vervolgens toont Harry aan dat deze combinatie van Devialet en Magico uitstekend in staat is om verschillen tussen de diverse opnames bloot te leggen. Een mediterraan klinkende dame, begeleid door gitaar en piano, blijkt met veel reverb te zijn vastgelegd terwijl een in de huiskamer van Mark Levinson met behulp van twee microfoons gemaakte opname, met daarin naast de stem van een blueszanger een heerlijk klinkende sax, uitzonderlijk ‘droog’ over komt. Dat brengt me op de klankkwaliteit van deze set. Daar kan ik kort over zijn. Alle audiofiele superlatieven zijn van toepassing met als absoluut sterkste punt het hoge realiteitsgehalte waardoor je als luisteraar het gevoel krijgt bij de opname aanwezig te zijn.

Nadat er enige tijd muziek beluisterd is, start Thierry om elf uur met zijn verhaal over de Devialet D-Premier. Hij is speciaal voor deze demo overgevlogen uit Wenen. Thierry weet heel duidelijk over te brengen dat het hier gaat om een uniek apparaat. Het is niet alleen een versterker – of, zoals in dit geval, twee mono versterkers – maar ook een DAC, een phono voorversterker en een wifi apparaat. Dit laatste kenmerk verwijst naar één van de belangrijkste kenmerken van de Devialet D-Premier; het apparaat is future proof.

De allereerst kopers van dit apparaat hadden bijvoorbeeld nog niet de beschikking over de wifi feature. Deze is pas eind 2011 geïmplementeerd. En nu komt het; diegenen die al in een vroeg stadium de D-Premier aanschaften, konden later via de website van Devialet gratis de nieuwste software downloaden waarmee ook voor hen wifi tot de mogelijkheden ging behoren. Dit is voor mij eigenlijk de belangrijkste boodschap die Thierry heeft. Zodra je de Devialet D-Premier aanschaft, ben je er van verzekerd dat ook de in de toekomst beschikbare mogelijkheden en upgrades zonder meerprijs binnen je bereik komen te liggen. Devialet lijkt zich als een van de weinige fabrikanten te houden aan de toezeggingen die gedaan zijn tegenover zijn ‘ early adaptors’ . Een geruststellende gedachte. 

Devialet D-Premier steelt de show

Met die wetenschap in het achterhoofd wordt de Devialet D-Premier dus wel een heel aantrekkelijk alternatief. Hennie Dolleman geeft aan dat er vanaf maandag 2 juli opnieuw software updates gedownload kunnen worden. De nieuwe AIR versie maakt verliesloze weergave van 24/96 kHz bestanden mogelijk. Weergave van bestanden in 24/176,4kHz en 24/192kHz formaat worden afgespeeld doormiddel van downsampling naar respectievelijk 88,2kHz en 96kHz. Deze nieuwe AIR versie ondersteunt ook Internet Radio Streaming met behulp van iTunes (weergave is wel afhankelijk van het aangeboden formaat).

Voor deze nieuwe functies is een upgrade naar versie 5.6 van de D-Premier firmware nodig. Ook komt er dan een gratis app beschikbaar waarmee het scherm van de D-Premier kan worden weergegeven op een iPhone, een iPad of een iPod Touch. Met de nieuwste software versie wordt ook toon- en balansregeling in het digitale domein mogelijk. Wat mij nog het meest aanspreekt in het ontwerp is de mogelijkheid om met de configurator op de website van Devialet de diverse poorten te configureren. Op deze wijze kun je het apparaat volledig afstemmen op je eigen wensen.

Gebruik je geen phono dan kun je daar bijvoorbeeld een extra digitale ingang van maken. Wil je daarentegen als vinyl verzamelaar naast de RIAA curve ook nog de specifieke curve hebben om optimaal de oude DECCA of Columbia albums af te spelen, dan kunnen die curves op een SD kaart worden gedownload en in het apparaat worden gestoken. Staat de desbetreffende curve niet op de site omdat nog niemand er ooit naar heeft gevraagd dan is een email naar de fabrikant voldoende om die curve op de configurator te laten verschijnen.

Na zijn lezing geeft Thierry een demonstratie van het direct streamen van zijn laptop naar de D-Premier. Even hapert het, maar dit blijkt op het conto van het netwerk van Rhapsody geschoven te kunnen worden. Er komen meerdere vragen uit het publiek die stuk voor stuk op adequate wijze worden beantwoord door Thierry. De naam D-Premier impliceert mijns inziens dat er na de Premier nog meerdere apparaten in de range zullen volgen. Thierry laat zich daarover echter niet uit. Na een korte pauze wordt opnieuw gestart met het draaien van muziek.

Zelf maak ik gebruik van de break om me te begeven naar de tweede, veel kleinere, luisterruimte waar de in chroom uitgevoerde Devialet D-Premier in stereo configuratie met Shunyata luidsprekerkabels aangesloten staat op de nieuwe Magico S5. Ook in deze kleine luisterruimte gebeurt er iets bijzonders. Rob draait er met de pas enkele dagen geleden voor het eerst aangesloten Magico S5 luidsprekers. Ik hoor duidelijk dat de losheid die ik in de grote luisterruimte bij de Magico Q3 luidsprekers bespeurde, bij de S5 weergevers nog niet waar te nemen is. Jammer, want daardoor komt de klasse die deze speaker - van 30.000 per paar - in zich heeft, er nog niet volledig uit.

Rob doet zijn best en de CD’s die hij in het Moon transport draait, hebben zonder enige twijfel een grote muzikale waarde. Op mijn verzoek draait hij ook enkele LP’s. Tenslotte schijnt de D-Premier over een uitstekende phono stage te beschikken die perfect af te stemmen is op het gebruikte element, in dit geval een Benz Ruby. Ondanks het feit dat de S5 nog onvoldoende los speelt, weet de Bergmann Sindre draaitafel mij direct in de muziek te trekken bij het draaien van ‘Into the Labyrinth’ van Dead Can Dance en ‘Just a little lovin’ van Shelby Lynne. Jan Coenen, de drijvende kracht van Symphony Audio Import (importeur van o.a. Bergmann, Magico en Kubala-Sosna Research) vertelt dat deze prachtige draaitafel, inclusief tangentiale arm, voor 8500 euro van eigenaar verwisselt. Afgemeten tegen de gelijkwaardige concurrentie naar mijn mening een alleszins redelijke prijs.

Wanneer ik later naar mijn auto loop bedenk ik me dat dit soort shows voor een belangrijk deel bijdragen aan het plezier dat je als consument aan de muziek en audio hobby kunt beleven. Allereerst maak je kennis met nieuwe muziek die gedraaid wordt op een met zorg samengestelde set, die perfect is afgestemd op de geoptimaliseerde ruimteakoestiek. Maar je hoort ook hoe vertrouwde muziek weergegeven wordt door zo’n topset. En dan heb ik het nog niet eens over de gastvrijheid en het deskundige commentaar. Ik kijk alweer uit naar de volgende show.