Van Medevoort MA 340 en PA 230


René van Es | 23 april 2002 | Van Medevoort

Ooit gehoord? Van Medevoort!

In januari 2002 ben ik zoals u hebt kunnen lezen op bezoek geweest bij Audioart, de makers van de Van Medevoort luidsprekers en elektronica. Een aangename kennismaking met een door audio gepokt en gemazelde firma die al jarenlang de schappen van de detailhandel vult. Het kan haast niet uitblijven dat een dergelijke kennismaking gaat leiden tot het bespreken van apparaten als je die ter beschikking kunt krijgen. En tot het afdalen tot op printplaat niveau om het thuis nog eens op je in te laten werken. Ad van Medevoort leverde op mijn verzoek een geïntegreerde versterker af en een losse eindversterker. Zo kon ik meerdere vliegen in één klap slaan en wordt dit een recensie van verschillende combinaties.

De MA 340 en de PA 230

Hoe je het ook wendt of keert, het uiterlijk valt op. Alle huidige vM’s zijn gebouwd in stalen behuizingen. De kasten altijd zwart, het front leverbaar in matzilver met zwarte knoppen of het zeer gedistingeerde uiterlijk een zwart front met mat zilveren toetsen. Als één van de weinige fabrikanten zorgt Audioart ervoor dat van elk apparaat de knoppen op dezelfde plaats zitten, het logo gelijk is, de lettertypes gelijk zijn etc. Zelfs de displays zien er hetzelfde uit en zijn te vinden op gelijke locatie op het front. Zet een toren vM neer en verbaas je over de eenheid die je tegemoet straalt. De afmetingen van de twee kasten zijn met elk 434 x 102 x 390 mm exact gelijk (ook het gewicht scheelt nauwelijks, 11 kg tegen 11,5 kg). Niet zo heel belangrijk, maar het oog voor detail doet meer inventiviteit vermoeden. De MA 340 is een geïntegreerde versterker die voor 90% gelijk is aan de beschikbare voorversterker de CA 230 in combinatie met de PA 230 eindversterker. De bedieningsorganen zijn sober. Druktoetsen voor de bronkeuze, aan/uit en volume. De gekozen bron wordt aangeduid met rode led’s. Op de achterzijde een ruime keuze aan ingangen. Een enkele XLR voor b.v. een cd speler of d/a converter, vijf ingangen met cinch stekers. Een tape out en opvallend een pre-out en main-in cinch set. Het is mogelijk om de versterker als voorversterker te gebruiken of als eindversterker. In de versterker zijn de voor- en eindtrap via een schakelaar te scheiden. Op de pre-out is uiteraard een tweede eindversterker aan te sluiten, een actieve subwoofer, een externe processor, equalizer o.i.d. Een enkele set luidsprekeraansluitingen is beschikbaar die banaan stekers, spades of blank draad accepteren. Tenslotte een tweetal cinch bussen voor het doorkoppelen van de signalen van een afstandsbediening. De eindversterker PA 230 is nog simpeler, aan/uit schakelaar op de voorkant. Achterop XLR en cinch ingangen en de remote bussen. De omschakeling XLR/cinch vindt plaats met een schakelaar op de printplaat en is evenmin van buitenaf bereikbaar. Luidspreker aansluitingen zijn gelijk aan de MA 340. Met de bekende euro steker is er variatie mogelijk met netsnoeren.

Aan de binnenkant zijn de overeenkomsten tussen de MA 340 en de PA 230 groot. De printen voor de eindversterkers zijn exact gelijk. Elk kanaal heeft zijn eigen print. In de MA 340 delen twee printen een koelplaat, in de PA 230 is er voor elke print een eigen koeling voorzien. De voeding bestaat voor beide uit een 300 VA ringkerntrafo. De voedingen zijn afgevlakt met in totaal 4 x 4700 uF aan capaciteit. Een derde printplaat aan de zijkant van de beide apparaten bevat de stuurelektronica, de beveiligingen tegen onder andere kortsluiten en DC en voorziet in de stand-by spanning. In de MA 340 is uiteraard de print voor de voorversterker aanwezig en neemt daar een prominente plaats in. Een ALPS Blue regelt het volume. Elke versterker is handgebouwd en bevat uitsluitend discrete componenten. Geen ic’s aan de ingang, geen goedkope opamp’s in de signaalweg. Handgebouwd wil bij vM in tegenstelling tot de Engelse cottage industrie niet zeggen slordig, maar juist met veel liefde en zorg. De afwerking straalt je tegemoet. Vanuit de voeding en via de voorversterker worden bi-polaire eindtransistoren aan het werk gezet om aan uw speakers vermogen te leveren. Beide apparaten leveren continue meer dan 2 x 110 watt aan 8 Ohm. Als echte stroomleveranciers zijn lage of moeilijke belastingen (electrostaat) geen probleem. Enkele andere specificaties, ingangs impedantie lekker hoog met 50k. Dempingfactoren tussen de 1200 en 1500. Signaal/ruis verhouding >100 dB. Alle ingangen en uitgangen zijn relais geschakeld (Omron) en bedienbaar vanaf de afstandsbediening. Door de DC bus te koppelen zijn alle vM apparaten in één keer aan en uit te zetten. Via de RC bus zijn signalen door te geven naar de tuner en de cd speler. Met één afstandsbediening regelt u een complete audioset naar wens.

Van Medevoort MA 340 en PA 230

Welke combinaties

Met drie signaalbronnen ter beschikking maak je makkelijk muziek. Het ontbreken van een phono ingang maakt het noodzakelijk mijn Clearaudio Basic in te zetten. Aangestuurd door een Highphonic element in een Pro-ject Perspective. Cd speler had ik ook wel van vM willen betrekken, maar was niet beschikbaar. Dus de Teac/Monarchy Audio set bleef op zijn plaats. Cd loopwerk met losse jitter reductie en daar achteraan een losse d/a converter. De tuner mijn Musical Fidelity waar een X-10D bij staat om het niveau te reduceren en de uitgangimpedantie te verlagen. De vM versterkers zijn aangesloten met mijn eigen kabels (VdH, Puresonic, Ocos, Supra) en onderling verbonden met vM zilveren interconnects type SC-4S. De vM kabels op die plek om zoveel mogelijk binnen de ontwerpfilosofie te blijven. Netsnoeren van Lapp en volledig afgeschermd. De totale set is geaard en deels gefilterd via een eenvoudig netfilter. Op het laatste moment is nog gebruik gemaakt van een Kemp Elektroniks Power Source waar de hele set op kon draaien. Luidsprekers dit keer mijn Electra 926 zonder subwoofer. Er zit maar één pre-out op de vM MA 340 en die ging naar de PA 230 (op de meeste geïntegreerde versterkers helaas zelfs geen!!). Tevens is er veel gespeeld met ter beschikking staande Dynaudio Audience 122 en Hepta Frontier luidsprekers. Standesign racks dienden als ondergrond en ik ben niet aan het tweaken geslagen met speciale voetjes. Er is gespeeld in de volgende combinaties:
- MA 340 als stand alone versterker
- MA 340 als voorversterker met de PA 230 als eindtrap
- MA 340 voor de basspeakers en de PA 230 voor de tweeters (bi-amp)
- MA 340 voor de tweeters en de PA 230 voor de bassen (bi-amp)
- PA 230 via XLR op mijn Clearaudio Balance

De indruk

Als alle relais hebben geklikt zet de muziek in. Zonder brommen, zonder zuchten en zonder ruisen. Sade ligt in de cd lade en een enorm live gevoel bekruipt me. Ik speel dan met de Dynaudio Audience 122. Maakt niet zoveel uit of ik met de combinatie MA 340/PA 230 speel of met de MA 340 alleen. De Dynaudio heeft geen bi-amp mogelijkheid. Sade swingt en zet een zeer groot podium neer. De diepte is haast tastbaar en ook in de hoogte en breedte vult het beeld zich. Het maakt waanzinnig muziek. De rust van de Dynaudio blijft overeind. Net als de sprankel frisse JMLab zijn waarde houdt als ik van speakers wissel. Ik lever dan wel diepte in. De versterker kan het dus wel, de combinatie speaker/versterker is in dat opzicht minder. Wat het geheel zo pakkend maakt is de geschapen sfeer. Mijn normale Clearaudio/Monarchy Audio combinatie bakt daar veel minder van en gaat eerder in de richting van analytisch. Van Medevoort doet een zeer geslaagde poging het live concert te laten herleven. Door met Diana Krall. Haar laatste cd is lief en zacht. Draai hem niet te vaak want dan val je in slaap. Zoals altijd is bij Krall de bas dik en vet aangezet. De vM werkt er braaf aan mee om de kamer te vullen. Haar stem blijft neutraal en met de hoes in de hand denk ik toch “ik wil wel eens uit met de dame”. De muziek wordt tot in detail weergegeven al bespeur ik bij mijzelf een gevoel dat er meer moet zijn. Het is zo netjes allemaal. Zo afgemeten. In de cd kast dan maar naarstig op zoek naar iets wilds.

Dead Can Dance speelt de nummers 1 en 2 van de cd Into The Labyrinth met verve op de vM combinatie. Alles is er wat je wilt. De diepe drums, de knetterende slagen die van links boven moeten komen, de diepe stem. De muziek is spannend en opwindend en blijft ook na vele malen draaien boeien. Een beetje vergeten staat Loreena McKennitt tussen vele andere artiesten. Wie haar niet kent, ze maakt een soort wereldmuziek met veel invloeden uit Ierland, Wales, de Kelten en Noord Afrika. Een bijzondere cd van haar is To Drive The Cold Winter Away. Opgenomen in een drietal kerken/kloosters zingt zij liederen die haar in de jeugd zijn bijgebracht. Haar herinnering aan haar muzikale jeugd. Het speciale geluid, mijn vrouw noemt haar in positieve zin een heks, doet vervlogen tijden als beelden op het imaginaire netvlies projecteren. Beelden van langzaam bewegende monniken die door de gangen schuifelen. Het is geen makkelijke cd om aan te horen. De muziek is niet toegankelijk voor een groot publiek en de opname verbergt details die slechts op een top set hoorbaar zijn. Kleine opname foutjes of bijgeluiden zijn hoorbaar. Zoals Loreena het zelf omschrijft, die bijgeluidjes zijn als in ophaaltjes in de trui die oma breide om bescherming te bieden aan de koude winter. Je moet weten waar ze zitten om ze op te merken. Haar vele andere cd’s liggen wat makkelijker in het gehoor en ik kan u aanbevelen er eens een te beluisteren.

Ik maak even een zijsprong om het experiment te beschrijven met bi-ampen. Een korte uitleg vooraf. Achter op veel luidsprekers zitten twee aansluitingen voor luidsprekers. Veelal doorverbonden bij aanschaf met een plaatje. Zonder dit plaatje zijn de hoge tonen speakers geheel gescheiden van de lage tonen. Het is op die manier mogelijk om met dubbele kabels de speakers aan te sluiten op een versterker. Het voordeel kan een betere weergave zijn omdat de beïnvloeding van de tweeter door de woofer (andersom is veel kleiner) wordt kortgesloten bij het punt waar in de keten de laagste impedantie aanwezig is, de uitgang van de versterker. Kun je twee separate kabels gebruiken (bi-wire), dan kun je ook een stap verder gaan. Bi-amp. Eén versterker sluit je aan op de basspeakers, een tweede versterker stuurt de tweeters aan. Het voordeel gaat hier een grote stap verder. Moet versterker A veel vermogen leveren aan de basunits, dan zal dat zeker zijn negatieve invloed hebben op het delicate tweeter signaal. Scheid je die twee geluidssignalen, dan zal dat bas geweld niets veranderen aan de behandeling van het tweeter signaal in versterker B. Ik heb het hier dus niet over een 4-kanaal versterker met een enkele voeding die als 2x2 stereo wordt aangesloten. Nee echt twee gescheiden wegen voor hoog en laag. Met de vM nemen we de proef op de som. Als speakers de JMLab Electra 926 zonder sub woofer. Eerst de MA 340 als enkele aansluiting ter referentie (dat had dus ook een CA 230 met één PA 230 kunnen zijn). Dan vervang ik de MA 340 eindtrap door de PA 230 en laat ik de MA 340 alleen staan als voorversterker. Ik hoor geen eigenlijk geen verschil. De PA 230 en MA 340 zijn overduidelijk elkaars gelijke. Op het afspeelniveau in mijn kamer maakt het niet uit dat de voorversterker stroom over heeft als de eindtrap geen dienst doet. Slechts om reden van flexibiliteit zou ik het extra bedrag uit willen geven. Anders is het als de MA 340 vermogen mag geven aan de tweeters en de PA 230 de woofers kan aansturen. De Electra 926 maakt de scheiding tussen de woofers enerzijds en het midden/hoog anderzijds. Het is een 3-weg systeem. De MA 340 heeft dus een zware klus om het meest in het oor springende muziek signaal te versterken. Maar doet dat met verve. Nu heb je wel een kwaliteitswinst die zich vertaald in meer kracht en gemak. Het verschil is niet subtiel maar duidelijk. Over de gehele linie is alles een stapje beter. Het voelt alsof er een sterkere motor in een auto is gezet. Gemak, souplesse, eigenschappen en definitie gaan vooruit. Omdraaien van de zaak, dus de MA 340 op de woofers en de PA 230 op midden/hoog verandert weinig. Aardig in de war gebracht met alle kabelwisselingen zag ik ook nog kans om links en rechts te verwisselen op de basspeakers terwijl ik dat niet deed op midden/hoog. Ook een speciaal effect, dat helaas ten koste gaat van de muziekweergave.

Een laatste experiment was het aansluiten van de PA 230 op mijn Clearaudio Balance voorversterker met Puresonic XLR kabels. Het viel me niet tegen, het viel me niet mee. De verfijning van mijn Monarchy Audio SM-70 klasse A hoorde ik niet terug. Alles werd vlakker, minder dynamisch of opvallend en het “Yes” gevoel nam af. Het blijft altijd moeilijk om in een set die met zorg is opgebouwd een enkel component te vervangen, maar je kunt wel vaststellen of de zaak beter of slechter wordt. De PA 230 is gewoon een goede versterker. Niet meer en niet minder in deze combinatie. De onlangs geteste Electrocompaniet, met een veel veel hoger prijskaartje, scoorde beter en deed iets extra’s t.o.v. Monarchy. De kracht nam toe. vM maakt het geluid als het ware eenvoudiger en meer doorsnede dan ik gewend (verwend??) ben. Meer muziek passeerde de revue terug in de normale setting. Oud werk en nieuw werk. Pop, jazz en klassiek. De vM bleef lekker spelen. Zonder mankeren en zonder storende ruis of brom. Ook niet opvallend goed of slecht. Heel makkelijk en gelijkmatig. Dat vind ik ook de beperking/winst in deze apparaten. Het is geen absoluut high end spul waar een maximum aan detail uit komt. Of grote dynamiek. Let op ik zeg dus niet dat het absoluut geen high end is. Het ligt eraan waar de lezer/luisteraar zijn essentie legt. vM is beduidend beter dan veel andere apparatuur. Het is mijns inziens niet gebouwd op het laatste audiofiele nootje maar veeleer op degelijkheid en toepasbaar in vele situaties. Het zijn werkpaarden, goed genoeg om op een concours een prijs in de wacht te slepen. De onverstoorbare zwoegers voor elke dag. Het is ook niet nodig om er veel mee te rommelen. Ze klinken zoals ze zijn. Een goede kabel, een goed netsnoer en aan de slag. Wie niet maalt om tweaken doet hier en juiste keuze.

Van Medevoort MA 340 en PA 230

Wie kan ik het aanraden?

Zonder op een stoel te willen klimmen van een verkoper zie ik voor de MA 340 en de PA 230 of andere vM componenten een duidelijke markt. Ik verplaats mij in de gedachtegang van buren en familie. Mijn geknoei met geluid vinden ze prachtig maar is aan hen niet besteed. Wat ze zoeken is veelal een zeer goede set die zich probleemloos laat bedienen. Eén die jarenlang mee zal gaan en niet aan mode verschijnselen onderhevig. De werkers die muziek maken. Men eist een hoge kwaliteit maar is niet bereid te investeren in voetjes, tientallen kabeltjes, matjes en audiofiele cd’s. Kijkend naar mijn resultaat met Van Medevoort denk ik, ja in dat marktsegment hoort het. Muziek zoals het is met een gemak in de omgang die mijn vrouw deed verzuchten, was het hier in huis altijd maar zo. En dat denkt mijn buurman net zo. En zijn buurman ook. Laat René maar knoeien, wij zijn tevreden met iets goeds. In het achterhoofd speelt de prijs. Van Medevoort zoekt het niet in de goedkope sector. Dat kan ook niet omdat alles handgebouwd is en de ontwikkelkosten op kleine series drukken. Zo ook de inkoop van componenten. Dus kan het niet anders dan dat vM een klantenkring heeft die zijn nirvana heeft gevonden in de geboden geluidskwaliteit, de betrouwbaarheid en de synergie tussen apparaten. Het concept spreekt mij aan, de kwaliteit is hoog, de muzikale eigenschappen op niveau, de service betrouwbaar en de uitval minimaal. Dat samen acht ik een solide basis om met Van Medevoort een muzikaal systeem op te bouwen tegen een verantwoorde prijs. Wie de moeite neemt het upgrade pad te bewandelen en door te groeien naar bi-amp toepassing zoals hier getest, zal daar zeker de revenuen van ontvangen.

Prijzen

MA 340 geïntegreerde versterker € 1583,-
PA 230 stereo eindversterker € 1266,-
SC4S-75 stereo interconnect 2 x 75 cm € 164,- per set

Gebruikte apparatuur:

Pro-ject Perspective platenspeler
Highphonic MC-A300 moving coil element
Clearaudio Balance voorversterker
Clearaudio Basic phono voorversterker
Monarchy Audio SM-70 klasse A versterkers
Van Medevoort MA 340 geïntegreerde versterker
Van Medevoort PA 230 eindversterker
JMLab SW900 actieve subwoofer
JMLab Electra 926 luidsprekers
Dynaudio Audience 122 luidsprekers
Hepta Frontier luidsprekers
Teac VRDS-T1 cd loopwerk met Trichord Clock 2
Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box
Monarchy Audio M22B Dac
Musical Fidelity Elektra E50 tuner met Musical Fidelity X-10D
Sony MDS-JE500 minidisk speler
Interlinks: Linn Analogue, VdH The First, The First Ultimate, The Source HB, Puresonic XLR, TAF Next 1, Van Medevoort SC-4S, Gotham GAC-2, Belden
LS-kabels: Ocos, Supra 2 x 4 mm2 Classic,
Optisch: Audioquest, Deltac
Accessoires: Eigenbouw netfilter, Kemp Elektroniks Power Source, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 muurbeugel, rubber netkabels, WBT steker materiaal, Lapp kabels, separate audiogroep