Mirage Omnisat 6 (stereo)


Philip van Deijk | 15 april 2003 | Mirage

(Een kort woord vooraf door de redactie: deze recensie betreft de Mirage Omnisat luidsprekers. Deze zijn door de HiFi.nl-auteurs Joop van Nugteren en Philip van Deijk besproken. Respectievelijk in een 5.1 en daarnaast een stereo opstelling. Hieronder leest u de tweekanaalsopstelling. Voor het artikel dat gaat over de opstelling voor Home Cinema, klikt u op deze link.)

Mijn vriendin kijkt altijd als eerste zodra ze thuiskomt naar de plaats waar de audio opgesteld staat. Staat er iets nieuws, dan heeft ze wel iets op te merken. Dus ook deze keer nu ik de nieuwe Omnisat-lijn van het Canadese luidsprekermerk Mirage in huis had. Zij vroeg zich af of ik nieuwe tuinverlichting had gekocht en deze binnen neerzette. Ik keek haar vragend aan en zij antwoordde snedig “dat ze de bolletjes behoorlijk op tuinverlichting vond lijken”. En ach, ik kon haar niet eens ongelijk geven nadat ik een blik naar buiten op onze tuinverlichting wierp. Gelukkig is de term tuinverlichting veel te minderwaardig voor deze Omnisat-set. Al zien ze er dan een beetje vreemd uit met de woofer en tweeter aan de bovenzijde van een eivormige kast. Een kast die boven op een aluminiumkleurige ovale paal staat. Nieuwsgierig geworden inmiddels? Op naar wat achtergrondinformatie!

Origine

Van origine zijn Mirage luidsprekers bipolaire ontwerpen, wat wil zeggen dat het geluid zowel naar de voorzijde als naar de achterzijde afstraalt. Vanuit deze gedachte is de fabrikant, in de persoon van ontwerper Andrew Welker, op een omnipolair luidsprekerontwerp gekomen. Omnipolair, wat houdt dat precies in? Ik citeer: “Gebruik maken van twee speciaal gevormde akoestische reflectoren die strategisch zijn geplaatst boven de hoog- en mid/laag units, is het mogelijk om het zeer brede en realistische Mirage “Ik ben er” geluidsveld nauwkeurig te reproduceren”. Zo dat had ik niet anders in het kort kunnen uitleggen. Met andere woorden Mirage wil binnen de beperking van een kleine behuizing, met gebruikmaking van de akoestische reflecties uit de luisterruimte, een realistisch geluidsbeeld creeren. Dat realistische geluidsbeeld wordt weergegeven door gebruik te maken van het direct en geflecteerd geluid, in de verhouding 30% direct en 70% gereflecteerd. Alles te bereiken met een zeer gunstige en concurrerende prijsstelling. De Omnisat luidsprekers zijn zowel als set als per stuk verkrijgbaar wat een groot pluspunt is. U kunt namelijk stereo beginnen en later gemakkelijk doorgroeien naar een 5.1 of 7.1. Of naar nog meer luidsprekers.

Daarbij genieten deze satellietluidsprekers graag ondersteuning van een LF150 actieve subwoofer. De sub is instelbaar tot 120Hz. Het mag dus geen probleem zijn om in welke luisterruimte dan ook de sub goed met de satellieten te laten integreren. Aan de voorzijde van de sub zit verder nog een faseschakelaar en een volumeregelaar. Dat die plaats heel handig is kom je achter als je een sub in je systeem in moet gaan inregelen. Ik zou er niet aan moeten denken dat zulke schakelaars, zoals vaak gebeurt, aan de achterzijde of aan de onderzijde zijn gemonteerd. Ondanks dat ik een volwaardige Homecinema 5.1 set tot mijn beschikking kreeg van de importeur, zijn slechts de twee satellieten en de sub gebruikt. Mijn systeem is geheel op stereoweergave is ingesteld. Niet geheel onbelangrijk, het financiele gedeelte. De set kost 2350 euro in een 5.1 opstelling. Voor één losse satellietluidspreker betaalt u 350 euro en de LF150 subwoofer verwisselt voor 650 euro van eigenaar. Niet de minste bedragen, dus m’n verwachtingen waren hoog gespannen.

Mirage Omnisat 6 (stereo)

Plaatsen en aansluiten

Mijn Audio Research versterker liet ik tijdelijk het veld ruimen voor een prijstechnisch meer in verhouding staand brok elektronica. Ik heb de luidsprekers aangestuurd met een Rotel RB-970BX eindversterker, voorzien van een passieve regeling voor het volume. Ook de kabels heb ik zolang verruild voor meer betaalbare, doch verhoudingsgewijs goede kabels van het merk Supra. De bron dit keer niet alleen de Teac/Audio Alchemy/M-Audio cd combinatie, maar ook een draaitafel om de Omnisat`s tot het uiterste te pressen. Het plaatsen van nieuwe luidsprekers vergt altijd veel tijd, je moet de plaats in je luisterruimte ontdekken waar de luidsprekers optimaal presteren. En omdat dit een set inclusief sub is, was het een hele kluif om de zaak goed geplaatst en afgeregeld te krijgen. Een sub was in mijn luisterruimte wel nodig, omdat het laag van de satellieten alleen ontoereikend bleek. Het geluid is dan te kaal en te iel. Uiteindelijk houden de satellieten het beneden de 60 Hz voor gezien. Dat was ook cross-over frequentie waar de sub steun in het laag begon te verlenen. Geen bonkend en boemend laag, maar subtiel en net waarneembaar, doch dat leest u verder in de luistertest. De satellieten stonden op bijpassende stands ruim een meter van de muur, ongeveer op de plek waar normaal mijn Avalons staan. De sub links achter de linker satelliet op een afstand van 30 cm van de muur. Proefondervindelijk was dit in mijn luister/woonkamer de beste plaats.

Muziek

Ik heb zoals gebruikelijk weer heel veel muziek gedraaid op zowel cd als lp. In uiteenlopende stijlen, pop rock, jazz en blues. De set is uiteindelijk veel langer blijven staan dan oorspronkelijk de bedoeling en planning was. Waarom? Het speelde zo lekker. De Mirage ging geen moment vervelen en er trad geen enkele vorm van luistermoeheid op. Op de zaterdagavond werd het laag van de sub iets zwaarder aangezet en zijn er voor het stappen gaan andere cd’s gedraaid dan ik normaal er door heen jas. De ambiance van een club of discotheek kwam zo al heel dichtbij. Maar goed, daar zal ik u verder niet mee vermoeien. Ik beperk me in deze tot meer toegankelijker muziekstijlen.

Mirage Omnisat 6 (stereo)

Luisteren

Omdat de luidsprekers nieuw uit doos kwamen heb ik ze eerst met muziek uit mijn Sony tuner geruime tijd in laten spelen. In het begin klonken de Omnisat’s een beetje blikkerig en kleefde het geluid aan de luidsprekers. Raak dus niet in de stress als u net een set heeft gekocht, aangesloten en vervolgens tot de ontdekking komt dat het niet klinkt. Geef de Omnisat’s een paar dagen inspeeltijd en u wordt vorstelijk beloond. Daarna ben ik begonnen met Tori Amos, een oude bekende, met de cd ‘Strange Little Girls’. De synthesizers in het nummer ‘New Age’ worden krachtig en vol overtuiging de luisterruimte ingestuurd, de stem is iets minder scherp omlijnd neergezet, maar klinkt wel heel makkelijk en natuurlijk. De lage tonen die op deze cd in grote en diepe getale aanwezig zijn, worden lekker strak en voelbaar neergezet. Vooral op track elf ‘Raining Blood’ is het een genot om de set harder te laten spelen. En dat alles zonder dat het echt rommelig wordt. We zoeken een tweede oude bekende op in de vorm van de MTV ‘Unplugged’ cd met Eric Clapton. Een cd die oeverloos vaak is gedraaid maar mij in ieder geval niet gaat vervelen op een goede set. Er is zoveel informatie op deze cd verborgen dat een “slechte set” plompverloren door de mand valt. De ambiance is dan weg, het gitaarwerk klinkt afstandelijk, is niet goed te volgen en de stem van Eric is niet te lokaliseren. Zo niet met de Mirage Omnisat, het podium en het daarbij behorende geschuifel is aanwezig. De ruimtelijkheid. De stem staat er duidelijk omlijnd, evenals het gitaarspel met het daarbij behorende vingerwerk. Niets van dit alles wordt door de Omnisat verdoezeld.

Gaande weg het draaien van steeds meer cd’s kom ik erachter dat deze Mirage Omnisat-set een combinatie is die lekker te beluisteren valt en die de basisprincipes van de “high-end” weergave onder de knie heeft. Alles uiteraard in relatieve zin, het is niet terecht deze set te vergelijken met bijvoorbeeld de Avalons. Maar in verhouding krijg je bij Mirage meer waar voor je geld. Door met het luisteren van muziek. Bij het blad JazzNU wordt regelmatig een cd geleverd en die zijn doorgaans de moeite waard. Zo zat er laatst een cd van het Blue Note label bij met muziek van o.a. Bobby McFerrin. Het meeslepende nummer ‘A Piece, A Chord’ wordt zeer fraai neergezet. In dit nummer is perfect te horen of de sub ten opzichte van de satelliet netjes is afgeregeld. Goed afgeregeld geeft mooi laag, strakke 3D impressie en een stem die vol neer wordt gezet. Slechte afregeling zorgt voor een overheersend laag waar je snel moe van wordt en wat je het liefst uitzet. Ook gaat ruimtelijkheid verloren en blijft er van detaillering, waar de Omnisat juist goed in is, niet veel over. Ik blijf nog even steken bij deze cd en gaan verder met Rachelle Ferrell met ‘You Send Me’, een cover van Sam Cooke. Het is een live registratie opgenomen in Montreux. Madame Ferrell staat bekend om haar jankende, snerpende en scherpe stem. Via de Omnisat’s, aangestuurd door de Rotel, is van schel- of hardheid niets te merken. De stem staat als een huis en klinkt fel en snel en kent ten opzichte van de overige instrumenten een goede diepteplaatsing. Ook hier is het laag weer dik in orde. De lage kickdrum en de elektrische bas verzanden niet in een brei maar zijn afzonderlijk goed te volgen, mijn complimenten! Datzelfde geld voor haar stem, deze heeft zoveel volume en kracht dat het lijkt of je naar een groter systeem zit te luisteren. De sub is hier duidelijk debet aan. Dat een dergelijke cd ook goed is voor een ontdekkingsreis door muziekland ervaar ik met de voor mij onbekende Joe Lavano met ‘Viva Caruso’. Een Latijns-Amerikaanse swingmix van sax, harmonica en veel percussie. Het geluid is rijk en vol van exotische klanken, welke fraai in de luisterruimte worden neergezet. Ik bemerk dat ik niet meer naar de set zit te luisteren maar me mee laat voeren op de klanken van de muziek. Zittend op de bank met mijn ogen dicht doet dit nummer mij verlangen, in deze koude wintermaanden, naar witte stranden, palmbomen, blauwe lucht en zee. Omringd worden door mooie dames met schuddende billen en ……  Ja totdat het nummer is afgelopen. Ik m’n ogen opendoe en weer met beide benen in dit koude kikkerlandje sta.

Hoe houdt de set zich met groot werk waarin een snerpende blazerssectie, violen en slagwerk gaat stampen. De cd ‘Dear Ella’ van DeeDee Bridgewater wordt uit het rek getrokken. Een cd met zowel kleine intieme bezettingen alsook grote orkesten en big bands. Hij doet over de Mirage zijn werk naar volle tevredenheid. Alleen merk je dat het bij de grote orkesten en big bands een klein beetje vastloopt op een hoog volume. De nummers ‘A-Tisket, A-Tasket’, ‘Oh Lady Be Good’ of ‘My Heart Belongs To Daddy’ vragen het uiterste van de set. Intiemere nummers als ‘Mack The Knife’ worden ook zo weergegeven en als logisch vervolg belanden we bij muziek van o.a. Diana Krall, Cassandra Wilson en Patricia Barber. Eveneens mijn favorieten. Diana en Cassandra worden fraai weergegeven, hoewel op deze cd’s heel hoorbaar is waarom duurdere luidsprekers de moeite waard zijn. Dat uit zich in de aanzet en het uitsterven van de percussie, piano en stem en de plaatsing die achter blijft t.o.v. duurdere systemen. Een schande? Nee helemaal niet. Zoals ik al eerder schreef, de Omnisat’s zijn niet duur en dan kan en mag je ook niet zulke erg hoge eisen stellen. Wat wel goed overeind bleef waren de stemmen van de dames, die werden met kracht weergegeven en klonken absoluut niet iel. Je kon merken dat achter de stem een volwaardig lichaam zit. Ook aan autoriteit ontbrak het niet. Noch aan fundament, neergezet in pianoaanslagen door Diana Krall of Jacky Terrason, de laatstgenoemde speelt mee op de cd ‘Rendez Vous’ van Cassandra Wilson. Draai je gewone pop op niet audiofiele labels dan komen de Omnisat’s goed mee en spelen ze bovengemiddeld goed. Ik heb een stapel oude cd’s van U2, de Simple Minds, Fleetwood Mac, UB40 en ga zo maar door, met heel veel plezier gedraaid.

Mirage Omnisat 6 (stereo)

Conclusie

Tja, en dan kom er een moment dat je ook van een set als de Mirage Omnisat afstand moet nemen. Dat de set langer is blijven staan dan de bedoeling was, zegt veel over de kwaliteiten. Draai je audiofiele cd’s dan hoor je bepaalde tekortkomingen van deze luidsprekers, die er met duurdere luidsprekers gewoon niet zijn. Met normale cd’s vallen tekortkomingen gelukkig niet of nauwelijks op en draait het spul lekker mee. Je mag ook geen “high-end” weergave verwachten van deze luidsprekers, daar zijn ze niet voor bedoeld. Voor de “high-end” markt heeft Mirage een andere lijn, die gezien het hoge niveau van deze luidsprekers wel eens heel verrassend kan zijn. Ik heb in ieder geval zeer van genoten en de Omnisat met sub. Het is zondermeer een luidspreker combinatie die bijzonder veel waar voor het geld biedt. Niet alleen klankmatig maar ook qua uiterlijk. Het is een luidspreker waar heel veel zorg aan de afwerking is besteed. Ik weet zeker dat met een goede bron, goede versterker en kabels, indien op deze set luidsprekers aangesloten, een heel hoog niveau haalbaar moet zijn. Het is een echte allrounder die op ieder vlak mee kan. Dat maakt de luidspreker juist zo fijn. Er wordt niet op bepaalde parameters extra hoog gescoord omdat er op een ander vlak iets weggelaten is.

Helaas ben ik niet in het bezit van een hometheater opstelling. Het lijkt me een waar genoegen films te kijken waarbij het geluid weergegeven wordt door een vijftal Omnisat’s en een LF150 subwoofer, aangestuurd vanuit een goede surroundversterker. Ik zou zeggen, indien u op zoek bent naar een nieuwe, hetzij stereo hetzij surroundset, neem dan beslist de Mirage Omnisat’s in uw zoektocht door hifiland mee. Beluister ze thuis op uw eigen set, in uw eigen luisterruimte met uw eigen muziek en waardeer de geluidsweergave.  

Meer informatie  

Importeur
Penhold B.V.
Telefoon 0345 – 588080
E-mail info@lookenlisten.nl
Web www.lookenlisten.nl

Gebruikte apparatuur

Sony SA5ES tuner
Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie
Audio Alchemy DDE 32+ jitter reductie/upsampling
M-Audio 24/96 Super Dac
Audio Research CA-50 geïntegreerde buizen versterker
Rotel RB-970BX versterker met passieve volumeregeling
Mirage Omnisat satelliet speakers
Mirage LF150 actieve subwoofer
Avalon Avatar speakers
Interlinks: Monster/MIT/Supra
LS-kabels: MIT / Siltech / Supra
Accessoires: Creaktiv audio meubel, Lapp en rubber netsnoeren