Bowers & Wilkins 685


Rene Smit | 19 juli 2007 | Fotografie Rene Smit | B&W Range

Op het moment dat ik via B&W Nederland een set 685 speakers geleverd krijg moet de complete serie nog officieel geïntroduceerd worden. Ik heb dus een regelrechte primeur in handen.

Een eerste kennismaking met B&W speakers in mijn eigen luisterruimte ongeveer twee jaar geleden leverde positieve ervaringen op. Toen ging het om een set 705N monitors uit de middelste reeks van B&W. De 6-serie is de meest betaalbare range van B&W, binnen deze serie is de 685 monitor bovendien de op één na goedkoopste. Ten tijde van de levering had ik nog geen flauw idee van de prijs van de speakers. Na het uitpakken staan er twee redelijk forse monitor speakers op tafel. Het uiterlijk en de afwerking doen mij vermoeden dat het gaat om speakers die ongeveer 450 euro per stuk moeten kosten, later zal blijken dat deze speakers voor “slechts” 300 euro per stuk van eigenaar verwisselen.

De geheel nieuwe 6 serie werd half mei geïntroduceerd en bestaat uit diverse modellen. Naast de twee monitor speakers zijn er nog twee vloerstaanders en twee centerspeakers beschikbaar. Alles bij elkaar een assortiment dat zowel de stereo- als surround liefhebber kan bedienen. De 685 is een uit de kluiten gewassen monitor, de exacte maten zijn 340x198x331mm. De 685 is niet zomaar een opgewaardeerde versie van een eerdere serie maar een compleet nieuw ontwerp. In de nieuwe serie wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van technologie die tot voor kort voorbehouden was aan de duurdere 800 reeks. Zo is de 25 mm aluminium dome tweeter geplaatst in een behuizing die oorspronkelijk ontwikkeld is voor de baanbrekende Nautilus speakers. Hierdoor kan het afstraalgedrag van de tweeter naar achter toe exact gereguleerd worden. Ook wordt er gebruik gemaakt van Neodymium magneten uit de 800 in plaats van de ceramische magneten uit de vorige serie. Voordeel van het gebruik van deze magneten is het formaat, ze zijn een stuk kleiner, waardoor de tweeter en de woofer dichter bij elkaar in de baffle geplaatst kunnen worden. Hierdoor ontstaat een homogener geluidsbeeld omdat de units samen bijna als een puntbron functioneren.

Op de nieuwe internetsite www.bowers-wilkins.com is een fraaie dwarsdoorsnede te vinden van de tweeter, magneet en buis. Hier naar kijkend snap ik bijna niet dat B&W in staat is de speakers voor 300 euro per stuk in de winkel te zetten. Voor het midden en laag wordt gebruik gemaakt van de zo kenmerkende gele kevlar unit. In de 685 heeft deze unit een doorsnede van 165mm. Door het onregelmatige oppervlak van deze conus ten opzichte van conventionele gladde oppervlakken wordt het ontstaan van staande golven tegen gegaan. Aan de voorzijde is ook nog de baspoort te vinden met de typische B&W golfbal structuur. De structuur zorgt ervoor dat de lucht zonder bijgeluiden door de poort vloeit. Kleine details die er bij elkaar voor zorgen dat de opbouw van het filter simpel kan blijven. Omdat naast de verbeterde prestaties het oog wat wil is de nieuwe reeks in meerdere soorten fineer leverbaar: Black Ash, Light Oak, Red Cherry en Wengé. De geleverde set is uitgevoerd in Light Oak en zal in vele interieurs in te passen zijn. Aan de achterzijde is een dubbele set aansluitterminals te vinden welke alle gangbare stekkers, spades en blanke draad accepteren.

Aansluiten en opstellen

De speakers worden geplaatst op 60 centimeter hoge Sound Organisation stands die met zand afgevuld zijn om trillingen te dempen. Tussen de speakers en stands worden bolletjes Blue Tak gebruikt om de boel stevig te verankeren. Onder de stands zitten spikes gemonteerd. Om de vloer niet te beschadigen en extra te dempen worden Target Spike Shoes ingezet. De speakers staan ongeveer 2 meter uit elkaar en heel licht ingedraaid. De afstand tot zij en achterwanden is minimaal 80 centimeter. Met Inakustik LS1002 luidsprekerkabels is verbinding gemaakt met mijn vM MA240 en PA535 versterkers. Zo ontstaat een bi-amp configuratie om het maximale uit de speakers te halen. Tussen de vM MA240 versterker en de digitale bronnen wordt gebruik gemaakt van Siltech SQ88 G5 MKII interlinks.

Ten tijde van de test had ik de beschikking over een Cambridge Azur 640C V2, Marantz SA11 en NAD T585 speler. Analoog wordt verzorgd door een Clearaudio Champion draaitafel met Shelter 201 element. De phonotrap is een vM PHM3. Onder alle apparatuur zitten dempers van Vibrapod en de phonotrap en digitale bron staan op Master Base. Alle andere gebruikte interlinks zijn van Sharkwire in puur zilver en verzilverde uitvoering. Netsnoeren zijn Supra Lorad aangesloten op een Inakustik verdeeldoos AC1502-6. Er is voorzien in een gescheiden stroomgroep voor de A/V set en daarvoor zit een AHP klankmodule in de meterkast. Genoeg techniek, het is luistertijd!


Luisteren

Ik begin met de CD “Inside Job” van Don Henley, het album kent meerdere tracks die de moeite waard zijn. “Goodbye to a river” is een lied dat ik kies, een rustig gedragen nummer met een instrumentaal intro. Het trillen van de vellen van de drums klinkt tastbaar en echt. De laagweergave is rustig en strak en kent meer druk dan je in eerste instantie verwacht van een speaker met dit formaat. Natuurlijk halen de speakers het qua laagweergave niet bij de normaal in gebruik zijnde Audiovector M3i Super vloerstaanders. Die speakers hebben een 3x grotere kast en een extra woofer ter beschikking. Het laag van de 685 is echter dusdanig dat zonder subwoofer van muziek genoten kan worden. Wat het meest in het “oor” springt is de delicate en transparante hoogweergave. De tweeter klinkt super makkelijk en open zonder een spoor van scherpte of te neigen naar een analytische weergave.

Volgend album is Bruce Springsteen’s “Born in the USA”. Mijn persoonlijk favoriete nummer is: “My hometown”, sinds ik zelf kinderen heb is de tekst van het nummer nog pakkender. De basdrum in het intro komt recht uit het midden met wederom verassend veel druk voor een kleine speaker. Percussie zoals de beatring links in het beeld en de bekkens rechts klinken helder en open. Ze raken niet ondergesneeuwd in het grote geheel maar blijven individueel te volgen. Grote plus is ook de uitstekende breedte van het geluidsbeeld. Het gaat met het grootste gemak ver buiten de speakers.

Om niet altijd naar dezelfde cd’s te luisteren pak ik het titelloze album van A.J. Groce uit de kast. A.J. is de zoon van de legendarische Jim Groce en klinkt ondanks zijn blanke huid als een zwarte blues/soul zanger. De track “Which way Steinway” is een swingend nummer en wordt met verve weergegeven door de B&W 685 speakers. De contrabas is hoorbaar maar speelt geen rol van betekenis. Hier bereiken de speakers hun grenzen qua laagweergave. Wel is er weer die prima breedte en diepteplaatsing. De blazers en drumkit staan meters naar achter in het beeld. De koperblazers zouden iets meer bite mogen hebben maar afgezet tegen de prijs van de speakers is dat verklaarbaar. Nog diverse cd’s passeren de revue en telkens valt de openheid en transparantie van de speakers op. In het nummer “I can’t make you love me” van Bonnie Raitt’s live album “Road Tested” is bijvoorbeeld een barchime te horen en die lijkt bijna los in de ruimte te hangen.

Ten tijde van de test had ik de beschikking over de prachtige Marantz SA11 SACD speler. Die speelt op een duidelijk hoger niveau dan mijn eigen Cambridge Azur 640C V2, niet verwonderlijk gezien de bijna 6x hogere prijs. Opvallend is het wel te constateren dat de B&W685 speakers de verschillen perfect laten horen. De speakers groeien als het ware mee met de gebruikte bron. Op een SACD sampler van het label Channel Classics staat het nummer “Anxiety” van Astor Piazzolla. De bandonéon wordt prachtig gevangen in de ruimte. Er is veel lucht en ruimte om de instrumenten zoals van de violen links in het beeld. Een andere fraaie sampler is van Philips, een opname van het Budapest Festival Orchestra onder leiding van Ivan Fischer. Die SACD is meegeleverd met de 1e generatie Philips SACD spelers. Eén van de stukken die uitgevoerd wordt is de Boléro van de componist Ravel. De diepteplaatsing is meer dan goed en de verschillen in klankkleur van de diverse instrumenten worden prima uitgelicht.

Conclusie

Gedurende de gebruiksperiode is het duidelijk geworden dat de zogenaamde “trickle down technology” zijn vruchten heeft afgeworpen. Met de 685 zet B&W een speaker in de markt die ruim boven de gevraagde prijs van 300 euro presteert. Qua uitstraling is de speaker misschien wat 13 in een dozijn, de prestaties zijn dit zeker niet.

Verwijderen van de fronten geeft de speakers al wat meer cachet met de gele Kevlar woofers en de fraaie metalen omlijsting van de tweeters. De sterkste punten zijn voor mij het zeer goede stereobeeld, zowel in de breedte als in de diepte, de transparantie en detaillering van de tweeter. Combineer de speakers met een goede betaalbare versterker en bron en je hebt een set die voor jaren muzikaal plezier kan zorgen. Wanneer je de smaak te pakken hebt en wilt upgraden dan zullen de speakers niet de beperkende factor zijn. Meer dan van harte aanbevolen!




Prijs:
B&W 685: 300 euro per stuk

Importeur:
B&W Nederland
Brugwachter 9
3034 KD Rotterdam
Tel. 010-4134422
www.bowers-wilkins.com

Gebruikte Hardware: 

vM MA240 geïntegreerde versterker vM PA535 eindversterker vM PHM3 phonotrap Cambridge Azur 640C V2 CD speler NAD T585 multispeler Marantz SA11 CD speler Clearaudio Champion platenspeler met Shelter 201 element

Bekabeling en accessoires:

Siltech SQ88G5 Classic Sharkwire SC-L03 interlinks Inakustik Black&White LS1002 luidsprekerkabels Inakustik AC1502-6 stekkerblok Supra Lorad netsnoeren AHP klankmodule Target Spike Shoes Master Base en Vibrapod dempers Alphason audiorack.