BMW M5 Touring


Rob van Ginneken | 02 augustus 2007 | B&W

BMW M5 Touring met Individual High End Soundsystem

Power!

BMW had zijn geluidsinstallaties al heel verdienstelijk voor elkaar, maar sinds kort kan de autokoper met een goedgevulde portemonnee bij het merk uit Beieren een ´overtreffende trap´ bestellen. BMW Individual High End Audiosysteem, noemen ze het voluit. En waar kun je zoiets beter beproeven dan in de nagelnieuwe M5 Touring? Binnen heb je dan 825 Watt tot je beschikking, terwijl er in het vooronder een V10 motor met dik 500 paardenkrachten schuil gaat.

Tja, het is in een audiorubriek misschien een beetje vloeken in de kerk, maar om heel eerlijk te zijn is het eigenlijk geen faire strijd. Als het om muzikale klanken gaat, delft de geluidsinstallatie altijd het onderspit tegenover het fenomenaal machtige geluid dat uit het vooronder van onze M5 Touring opstijgt. Een auto waar je alle klassieke kreten voor uit de kast kunt trekken.

Eentje doen maar? We hebben hier te maken met een wolf in schaapskleren. Het stationwagen koetswerk belooft weliswaar het karakter van een veelzijdige gezinsauto – en hij is ook inderdaad heel praktisch in het gebruik – maar in feite is dat hoogstens een excuus richting familie en collega’s om voor deze verzengend snelle bolide te kiezen. Hoe wil je anders waarmaken dat het dringend nodig is om een 5-liter V10 met 507 paardenkrachten achter het gaspedaal te kiezen. En een trekkracht die zelfs dikke diesels doet verbleken.


De BMW 5-liter V10 levert een slordige 507 PK - dat zou genoeg moeten zijn.

Wie de spectaculaire launch control durft te gebruiken, waarbij het monster volautomatisch volgas wordt gelanceerd, zal binnen 4,8 seconden de honderd voorbijflitsen. Luttele tellen later is ook 200 verleden tijd en stuit de M5 op de elektronische begrenzer bij 250 kilometer per uur. En neem van ons aan: voor een béétje liefhebber is het motorgeluid dat daarbij door de auto galmt van kippenvel niveau.

Oké, oké, terzake dan maar. Voor er weer een vermanend mailtje binnenkomt met de prangende vraag of dat met die pk’s nu echt nodig is in een audio medium. Ook al hebben we het hier over Carfi.nl. Misschien verzacht het de pijn van de audio puristen als we het vermogen omrekenen naar 372, 8 kiloWatt?

Omlijsting

Het zal inmiddels duidelijk zijn dat de M5 een voortreffelijke omlijsting is voor audiofiele expedities. Overigens is het systeem ook leverbaar in de (indien mogelijk nog exotischer) M6 en alle meer alledaagse 5-seriemodellen. In ons specifieke geval staat het Individual High End Soundystem voor 2.898 euro extra op de rekening. Als uitbreiding op de bestaande audiotechniek.



Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor een roedel hoogwaardige luidsprekers uit Duitsland. BMW betrekt ze namelijk van de Ulmer specialist LPG, die volgens welingelichte bronnen overigens ook in de hifi-wereld actief is. Zo gauw we daar vissen naar de betreffende merken klapt de LPG-woordvoerder echter als de spreekwoordelijke oester dicht. Hadden we kunnen weten, want het is in kringen van toeleveranciers not done om over de klant te praten.

Dat neemt niet weg dat de mannen in samenwerking met de BMW ontwikkelingsafdeling uitstekend werk hebben verricht. Zonder daarbij al te exotisch in het interieurdesign in te grijpen. Sterker nog: aan de headunit valt niets te zien. De bediening van het geheel gebeurt ook gewoon via de iDrive controller (een menuknop op de console). Alleen de speakers zelf zijn door hun aantal en speciale afwering herkenbaar als een ‘Individual’ accessoire.

Wat bij het luisteren meteen opvalt, is de rust die het geheel uitstraalt. Met zijn 9-kanaals digitale versterker (825 Watt) heeft hij meer dan voldoende macht om de muziek hard en strak door te laten komen. Een geavanceerde digitale signaal processor maakt gebruik van zogenaamde DIRAC signaalbewerking om de akoestische eigenaardigheden van het automobielinterieur met toon- en tijdcorrectie weg te strijken, zodat de luisterplekken optimaal worden bediend.


Resultaat

Het resultaat mag er – als gezegd – absoluut zijn. Wanneer we alle beschikbare equalizerinstellingen en dergelijke ruwweg neutraal instellen valt er zowel in de stereo- als de surroundmodus veel te genieten. Saillant detail: de BMW heeft niet alleen snelheidsafhankelijke volumeregeling om de toenemende herrie bij hogere snelheden op te vangen, maar stelt ook zijn geluidsbeeld snelheidsafhankelijk bij.

Als gebruikelijk is het vooral de CD-speler die luisterpret belooft. Als extra (414 euro) is ook een USB aansluiting beschikbaar om andere audiobronnen aan het systeem te koppelen. Daarbij valt op hoe mooi de BMW zijn geluidsplaatje schildert. Stemmen en instrumenten klinken overtuigend en zijn goed te plaatsen, de zanger komt boven de grille in actie en een gitaar zweeft ergens tussen het dashboard en de virtuele snelheidsmeter die ergens boven de motorkap wordt geprojecteerd. Kickdrum komen hard en strak door, het hoog is mooi helder en we hebben nog maar weinig automobielinstallaties gehoord met een dergelijk goed ‘midden’. Allen de oorsprong de lage tonen lijkt een beetje te zweven. Wellicht een gevolg van een iets te hoog inschakelpunt van de woofers, die ergens middenin onder de vloer zijn geplaatst? Terwijl de aansturing van de midden- en hoogspeakers voorin juist heel verfijnd gebeurt.

Ontspannen

Het valt ook op dat de installatie heel ontspannen zijn prestaties levert en dat is waarschijnlijk terug te voeren op het hoge rendement van de speakers. In de M5 worden 16 speakers toegepast, met Neodym magneet en lichte extreem stijve ‘Hexacone’ conus. Het geheel is goed voor een geluidsdruk van 112 dB en reikt van 18 Hz tot 24 kHz. Kortom: een geluidsinstallatie die je rustig in een adem mag noemen met die van bijvoorbeeld een Lexus. Door zijn digitale techniek iets anders van karakter dan Dynaudio in een VW, maar op zijn eigen manier zeker hoogwaardig.

  

Tot slot een kleine rondleiding langs de 16 luidsprekers. Naast de beide (zijden) dome tweeters in de raamstijlen en twee speciale middentonen luidsprekers in de voordeur is voorin ook een coaxiale centerspeaker op het dashboard te vinden. Verder: twee (22 centimeter) woofers centraal onder de vloer, twee coaxiale speakers zijdelings achterin, plus twee middentonen luidsprekers en tweeters achterin. Een goed gevulde orkestbak die de investering beslist waard is.