Marantz SA7003 (SA) CD-speler


Kilian Bakker | 24 december 2008 | Marantz

Enige tijd geleden werd de Marantz instap CD-speler, de CD5003, in combinatie met de PM5003 versterker besproken door ondergetekende. Gezien met name de CD5003 naar meer -veel meer- smaakte, werd er besloten om ook de instap SACD-speler van Marantz aan de digitale tand te voelen.

De SA7003 is een pure tweekanaals Super Audio CD en CD-schijfspeler met een nieuw loopwerk wat is opgebouwd uit een degelijk Pioneer DVD-loopwerk (zo te zien met de OWX8060 laser -zie foto), gevat in een custom-versie van een Sony KSM-2 lademechanisme.

De standaard kunststof onderdelen zoals de CD-lade worden bij Marantz vervangen door zogeheten ZYLON onderdelen die zowel een hogere rigiditeit als betere dempingseigenschappen hebben (waardoor vibraties in het mechanisme worden gereduceerd). Dit nieuwe ZYLON SACD/CD-loopwerk is overigens ook compatibel met CD-R/RW schijven en met MP3/WMA bestanden.

Een hoogwaardige Cirrus Logics CS4398 chip neemt de D/A omzetting voor zijn rekening en de analoge uitgang is voorzien van Marantz` eigen Current Feedback Hyper Dynamic Amplifier Modules (HDAM-SA2). De uitgangstrappen zijn geheel dual-mono en discreet opgebouwd en het binnenwerk ziet er verzorgd en overzichtelijk uit. Het grootste gedeelte van de bekabeling is getwist en via tie-wraps verankerd en enkele kritische verbindingen zijn van RF-stoppers (ferrietkralen) voorzien. De analoge en digitale trappen hebben elk hun eigen printplaat en de geregelde voedingslijnen zijn van zwart geanodiseerde aluminium koellichamen voorzien. Vrijwel nergens is er gebruik gemaakt van SMD-componenten behalve voor het servo-circuit wat zich onder het loopwerk bevindt.

Groovy baby, yeah

Het nieuwe Marantz chassis voelt solide aan maar het is jammer dat men de kap niet heeft gedempt. Mischien dat Marantz dat in het vervolg wel zal doen want de eerder besproken CD5003 had een dempings-blokje op de klembrug van zijn lademechanisme. De fraai ogende SA7003 heeft een centraal geplaatst loopwerk met daaronder het display wat kan worden gedimd. Zes bedieningstoetsen, een hoofdtelefoonuitgang met volumeregeling en een aan/standby toets maken het minimalistische front af. Het lademechanisme beweegt op soepele en beheerste wijze, wat voor `proud ownership` zorgt.

Nog opmerkelijker dan de prettige werking is de aanblik van de geopende ZYLON lade want die is maar liefst bruin van kleur (groovy baby, yeah!). Aan de achterzijde bevinden zich de ver uit elkaar geplaatste Cinchbussen van de analoge uitgang, de uitschakelbare Remote-link bussen, de digitale uitgang die in S/P-DIF en Toslink is uitgevoerd en een tweepolige IEC aansluiting. Dat laatste geeft de tweakende audiofiel de mogelijkheid om een betere lichtnetkabel toe te passen. De digitale uitgang biedt overigens alleen signaal voor CD-weergave of de PCM-laag van een hybride SACD.

De SA7003 wordt geleverd met de nieuwe Marantz afstandbediening, een uit de kluiten gewassen multitalige handleiding, een lichtnetkabel en een Stereo signaaltouwtje. Laatstgenoemde kan men in de doos laten want deze speler verdient beter. Hij meet 10,7 bij 44 bij 34 (HXBXD), weegt 5,9 kilo en is leverbaar in zwart of `silver-gold`.

Luisteren

De SA7003 bleek tamelijk gevoelig te zijn voor lichtnetfase (met de juiste poling was de weergave overduidelijk beter), iets om rekening mee te houden bij een uitleen of demo. Dit is een SACD-speler dus werden er vele SACD`s gedraaid, zoals The Paperboys Live At The Stockfisch Studio waarvan de track Comfort And Kind werd beluisterd. De zang van Tom Landa werd met een opvallende rust en goede muzikale betrokkenheid gepresenteerd terwijl de fluit en de fiddle beide een tonaal rijke klank meekregen. De slagen op de grote trom kwamen op royale en krachtige wijze naar voren terwijl de harmoniëring van de samenzang goed uit de verf kwam. Ontspannenheid is het sleutelwoord bij de presentatie van deze speler. De weergave met de SA7003 als bron was luistercomfort pur sang, geen mega-strakke of overanalytische weergave maar juist een speler om mee tot rust te komen. Die rust staat overigens niet in de weg van dynamiek of impact want deze speler weet best raad met energie.

Van de Rebecca Pidgeon SACD The Raven (Remastered) werd de track You Got Me beluisterd. De akoestische lead-gitaar kwam met flink expressief en krachtig grommende bassnaren naar voren terwijl de solo van de tweede gitarist lekker soepel klonk. Rebecca Pidgeon`s zang was in één woord verleidelijk. In ons systeem werd deze muziek niet eerder op dusdanig meeslepende wijze gepresenteerd door een sub-750 Euro (SA)CD-speler.

De Ben Harper CD Fight For Your Mind verdween in de ZYLON lade waarna de track Excuse Me Mister werd beluisterd. De intro, met gitaar en drum kreeg een opvallend solide presentatie mee terwijl Ben Harper`s zang (door een antieke microfoon) ontspannen over kwam, met een goed uitgelichte ademhaling. Het geheel kreeg een levendige en stevige presentatie mee (met name in het laag). De instrumenten kwamen niet met een al te duidelijke scheiding naar voren maar er was wel sprake van een vrije ruimtelijke afbeelding.

Nog meer indrukken

Van de Billy Bragg CD Mr. Love And Justice werd de track I Almost Killed You beluisterd. De flamenco-stijl handklappen werden mooi los afgebeeld, met natuurlijk klinkende smakken (geen dunne, piekerige petsen). Billy Bragg`s zang kwam zeer direct, zelfs confronterend over waarbij de pittige sibillance goed onder controle bleef. De elektrische gitaar (met de Reverb op maximaal) werd heel knap vertolkt, met een overtuigende rauwheid bij de aanzetten en een praktisch gorgelend klinkende uitsterving. Deze track kan bij sommige CD-spelers te fel of zelfs rommelig gaan klinken. De SA7003 hield het overzicht en de flow in stand en bewees dat hij goed met complexe klankstructuren kan omspringen.

 

Ook energieke Jazz-sessies kwamen goed uit de verf zoals track 3 van de Bassface Swing Trio Plays Gerschwin (Stockfisch SACD). Bij de prachtige snare-drum intro kwamen zowel het trommelvel als de veren heel duidelijk naar voren. Het uptempo pianospel was tonaal fraai maar kwam net iets aan articulatie tekort terwijl bij de staande bas het plukspel op plastische wijze naar voren kwam. Tijdens de drum solo was elke tik, klak en stomp boeiend om naar te luisteren; deze betaalbare SACD-speler weet wel hoe hij percussie op meeslepende wijze moet weergeven. Bij verschillende SACD`s stelde de SA7003 een goede dynamische vrijheid ten toon waarbij de ruimtelijke afbeelding royaler was dan met CD`s.

Bij het wisselen van een mooie SACD voor een mooie CD was er echter geen sprake van auditieve ontwenning. Hij stelde zelden teleur en alhoewel dat als een sober compliment klinkt, is het in feite een grote pluim want menig betaalbare multitasking speler heeft moeite met het gelijkwaardig behandelen van verschillende schijfformaten. Er werden ook SHM-CD`s beluisterd, zoals The Best Of John Renbourn. Bij de solo-gitaar track The Wildest Pig In Captivity kwamen de harde plukken (en slagen) op de snaren zowel flink impulsief als soepel over, met een tonaal rijke klank.

Conclusie

Eerst de nieuwe CD5003, nu de SA7003; over luisterplezier gesproken. De digitale instap schijfspelers van Marantz zijn gevaarlijk goed geworden (als audiofiele tijgernootjes). Dit is een fijne muziekverzamelaar-speler en mensen met een uitgebreide collectie CD`s en SACD`s mogen hem hoog op hun betaalbare speler-wenslijstje zetten. Het is geen imponerende druktemaker maar een goed geluimde vertolker die met uitstekende muzikale samenhang te werk gaat.
Marantz, you did it again.


Aanvullende informatie:
Marantz Benelux:
Internet: www.marantz.com
Telefoon: 040-2507800

Marantz SA7003: 599,- Euro (in zwart of silver-gold).

Gebruikte Hardware:

Bron:

Marantz CD 72II  Cambridge DacMagic

Versterkers:

Exposure Super XXV NVA AP-10

Weergevers:

Monitor Audio Studio 2SE Stirling Broadcast LS 3/5a-V2

Kabels:

QED Qunex 2 Monster M1000 QED Profile 4X4

Lichtnet:

Lapp/Popp strip Belden IEC Kemp SNS Plug