Bentley Continental Flying Speed Spur met NAIM


Rob van Ginneken | 24 december 2008 | Naim Audio

De Bentley Flying Spur Speed. Zijn naam heeft de smaak van racewagens uit vervlogen tijden. Open snelheidsmonsters, die begeleid door het geluid van een huilende mechanische compressor en brullende uitlaatpijpen over het circuit van Le Mans raasden. De bestuurder zelden meer dan luttele meters van de eeuwigheid verwijderd.

De overeenkomsten met zijn moderne nazaat gaan verder dan je zou denken. De gesoigneerde uitstraling van de Speed - en zijn ambachtelijk afgewerkte interieur - werken namelijk bedrieglijk.


(Foto: Bentley)

In het tjokvolle vooronder van de luxe full size limousine regeert een motorisch pretpakket. Een zesliter 12-cilinder in zogenaamde W-opstelling, die onder druk wordt gevoed door twee turbo’s. In deze nieuwe getunede uitvoering is dat goed is voor 610 paardenkrachten.

Het maakt de Speed tot zo ongeveer de snelste limousine ter wereld. Met een topsnelheid van 200 miles, ofwel 322 kilometer per uur. Maar veel indrukwekkender is zijn verbluffende dynamiek. Ondanks een gewicht van rond de 2,5 ton gaat de Bentley zo ongehoord hard van de plek dat zelfs dikke Porsches en Ferrari’s zich misschien twee keer moeten bedenken voor ze het duel aangaan. Elke inhaalspurt is ook in een oogwenk voorbij. Met een diepe grom gaat de Brit met enorme stappen vooruit en blijft onverstoorbaar hard accelereren. In alle zes de automatische geschakelde versnellingen opnieuw. Tot rijbewijsversnipperend tempo.

Cee Oo Twee

Met een dergelijk eigenzinnig karakter, een verbruik van pakweg één op vijf en de CO2 uitstoot van een stadsbus scoort de nieuwe Bentley weliswaar geen punten in de milieuwereld, maar de autoliefhebber bekijkt en beluistert het met kippenvel. Want de twaalfcilinder klinkt ook fenomenaal. Het ene moment zoef je fluisterstil voort, het volgende lijkt er een zwaar gedempte racemotor te ontwaken. Zijn techniek is bijpassend geavanceerd.


(Foto: Bentley)

Om dat geweld aan de weg te brengen, is vierwielaandrijving standaard. Ook de vering doet computergestuurd zijn werk en de schokdempers kun je na een druk op de knop via het infotainment beeldscherm naar eigen smaak afstellen. Samen met de enorme Pirelli P-Zero Rosso sportbanden zorgt het ervoor dat de Speed ondanks zijn vervaarlijke overgewicht ook bochtenweggetjes met smaak verslindt.

Waarbij gas loslaten voor de bocht telkens een diep rommelend geluid in het uitlaatsysteem oproept. Een getemde echo van zijn verre racevoorvaderen. Die overigens niet eens durfden te drómen van zoiets als zijn futuristische carbon remschijven. Enorme ‘stoppers’. Het past allemaal bij een gespleten persoonlijkheid waarbij zelfs die van Dr. Jekyll en Mr.Hyde in het niet zinkt.


(Foto: Bentley)

Stap in zijn interieur en je waant je ergens in de negentiende eeuw in het centrum van Londen in zo’n chique gentlemen’s club. Clubfauteuils, veel hout en uitzicht op de open haard. Maar dan in een 21e eeuwse setting. Met zacht leder beklede stoelen met ingebouwd massagesysteem, fraaie stiksels, handgeschuurd aluminium, pianolak interieurpanelen, chroom accenten, een Breitling klokje. Lederkleuren, houtsoorten en alle mogelijk ander details kun je in hoge mate zelf kiezen. En de geluidsinstallatie wordt voor aflevering geheel naar wens ingesteld, inclusief de zenders in de favoriete volgorde.

Naim

Naast de geweldig sterke W12 en de carbon remmen valt er nog een primeur te noteren: je kunt de toch al niet bepaald modale geluidsinstallatie (twaalf speakers) opwaarderen naar het ‘Naim for Bentley Premium Audio System’. Dat staat overigens te boek voor een meerprijs van 9.952 euro, wat onze zeer compleet uitgeruste Speed op 356 mille brengt. De basisuitvoering – what’s in name – komt op 293.625 euro.

 
(Foto: Bentley)

Laat met een druk op de knop de kofferbak zoeven en je vindt daar bovenin een intrigerende lichtmetalen kast met het merklogo van Naim. Dat ook op de onderste speakers in de deuren te vinden is. In totaal worden dertien aangepaste luidsprekers plus twee subwoofers van power voorzien door 1,1 kiloWatt versterkervermogen, die op zijn beurt wordt gevoed uit de tuner, de cd-wisselaar of een eigen geluiddrager via de digitale aansluiting. Het geheel wordt gecombineerd met een nieuwe generatie DSP (digitale geluidprocessor) om het geluid samen met de maatwerk speakers optimaal op het Bentley interieur af te stemmen.

Ongekend resultaat

Het resultaat mag er zijn. Wie in een sportieve bui stevig rijdt, zal weliswaar alleen de motor willen horen, maar op alle andere momenten doet de Naim goed werk. Gek detail: de speakers voorin zitten in de hoogte nogal ver uit elkaar, zodat je bijna beter achterin kunt zitten. Waar hoog, midden en laag wel keurig boven elkaar zijn gemonteerd.


(Foto: Bentley)

Op het beeldscherm kan het geluidsplaatje snel bijgesteld worden. Standaard heb je een gesimuleerd ‘rondom’ effect, maar voor onze luister-cd kiezen we als verstokte stereofielen toch maar liever voor een sterke nadruk op de voorste kanalen. Samen met de centraal geplaatste speakercombinatie bovenop het dashboard levert dat meteen een fraaie bühne op.


(Foto: Bentley)

Oké, we hebben wel eens gunstiger geplaatste tweaters gehoord en het laagste laag lijkt wat onbestemd van onder en achter je te komen, maar het zo belangrijke ‘midden’ is fraai. Zeer fraai. Zodat stemmen en instrumenten prima klinken en lekker in de ruimte staan. Dankzij het rondom geïsoleerde glas kun je de volumeknop trouwens ongehinderd naar rechts draaien zonder passanten buiten mee moeten luisteren. Noblesse oblige.