PS Audio PWT en PWD drive/dac


Henk Boot en Marja Vandeloo | 05 november 2009 | Fotografie Henk Boot en Marja Vandeloo | PS Audio

Wie herinnert zich de slogan van Sony nog uit 1982 bij de introductie van het nieuwe medium, de cd? Het was Perfect Sound Forever en nagenoeg de hele audio industrie viel er als een blok voor. En zoals met zoveel zaken die op het eerste gezicht fantastisch lijken, viel het perfecte van de sound al snel best tegen.

Nu zo’n 27 jaar later staan de zaken met betrekking tot digitale audio er een stuk anders en florissanter voor dan bij de introductie. Laten we eens een aantal zaken de revue passeren en we beginnen met een boude uitlating: een muziek cd is geen digitaal medium. Digitaal is een techniek om gegevens in twee statussen weer te geven; positief en niet-positief gerepresenteerd door een 1 en een 0. Zo’n 1 of 0 wordt een bit genoemd en een groep bits is dan weer een byte die samen met andere bytes weer een woord kunnen vormen. Terug naar de audio cd. Op een audio cd is met de beste wil van de wereld geen bit te vinden. Even ter verduidelijking, op een data cd zijn deze wel te vinden. Op een audio cd zijn patronen van landen en velden te vinden. Landen en velden zijn onder een microscoop te zien als putjes van verschillende lengte die afgewisseld met vlakke stukjes in een spiraal van binnen naar buiten lopen.

De putjes kunnen negen verschillende groottes hebben die T3 tot en met T11 worden genoemd. De ontwerpers bij Philips en Sony hebben een ongelofelijke taak volbracht om een digitaal signaal dat bij de opname wel degelijk uit ‘echte’ nullen en enen bestaat op een compact medium over te zetten. Wat hebben ze daarvoor gedaan? Ze hebben een van de factoren die een golf, een sinus, bepaalt achterwege gelaten. De factor tijd ontbreekt in het signaal op een audio cd. Dit is mogelijk doordat er een constante is opgenomen in het geheel. Deze constante is de sample klok die een vaste frequentie heeft van 44,1KHz. Dit scheelt veel ruimte als het muziekbestand wordt opgeslagen. Een andere vinding is de representatie. Door het idee van nullen en enen achterwege te laten omdat deze te veel leesfouten veroorzaakte op de uiterst kleine schaal waarop alles zich afspeelt, kon men zich richten op een andere representatie van het signaal. Door nu af te spreken dat er altijd een 0 wordt gelezen elke keer als de sample klok een tik geeft behalve als op dat moment er een overgang is van een land naar een put en van een put naar een land is er ook een nullen en enen patroon uit te lezen, maar dan zonder de mechanische problemen. De putjes komen met een constante snelheid langs de laser, daarom draait de cd met een variabel toerental van snel naar langzaam als er van binnen naar buiten van de schijf wordt gelezen.

Om de gegevens te representeren met de negen verschillende putlengtes is nog een stap genomen. Ter voorkoming van een onjuiste vertaling van bit informatie naar putjes, wordt de bit informatie met een zogenaamde Eight to Fourteen modulatie van 8-bits woorden omgezet naar 14-bits equivalent ervan. Een EFM getransformeerd woord heeft altijd tenminste twee opeenvolgende nullen en nooit meer dan 10 opeenvolgende nullen. Dus een ‘woord’ of putje op een cd is nooit korter dan 3 bits en nooit langer dan 11 bits. Deze putjes worden daarom T3 tot en met T11 genoemd. Probleem opgelost zou je denken toch? De laser heeft het makkelijker gekregen en leesfouten zijn zo verminderd. Een algoritme maakt van de resulterende nullen en enen weer een keurig signaal dat door de Digital to Anolog Converter, de DAC opzijn beurt wordt omgezet in een analoog audiosignaal. Helaas, was het maar zo eenvoudig. Er moest nog een ingenieus foutcorrectie systeem worden toegevoegd.

Het gaat om geluidskwaliteit

In tegenstelling tot een data cd kent een audio cd geen Cyclic Redundancy Check, CRC, mogelijkheden. CRC is een extra code die aangeeft wat de checksum van het bijbehorende data deel is. Klopt een herberekening van de checksum niet met de gelezen data, dan wordt een correctie gemaakt op basis van de CRC gegevens. Dat gaat goed als je woorden van bits leest, maar niet als je een representatie leest waar pas later woorden van bits van gemaakt worden. Daarom is bij audio cd het Reed-Salomon algoritme toegepast. Dit uiterst complexe geheel is in staat bij een milde fout een extra opgeslagen stukje informatie – een stel extra putjes – te lezen of als dat ook niet meer lukt op basis van het algoritme, informatie erbij te ‘verzinnen’. Let op, een audio cd heeft maar 1 keer de mogelijkheid om gegevens te lezen en kan niet ‘even terug’.

Deze manier van omgaan met slecht leesbare plekken van een cd werkt wonderwel. Vette vingers, krassen en dergelijke hebben relatief weinig invloed op de verwerking van de gegevens op een audio cd. Op de technische verwerking niet, maar wel op de geluidskwaliteit!

En het is juist die geluidskwaliteit waar het ons om te doen is. Het blijkt dus dat een audio cd niet echt digitaal is en dus analoog. Nu weten we dat analoge muziek opslag gevoelig is voor invloeden van buitenaf. Dat geldt dus net zo voor een audio cd. Iedere muziekliefhebber heeft dan ook een of meerdere audio cd geluidsverbeterende hulpmiddelen in huis. Dat kan variëren van een eenvoudig doekje om de cd schoon te maken tot, ja je kunt het zo gek niet bedenken. Laten we eens een rijtje opnoemen. Vloeistoffen om te reinigen of de cd antistatisch te maken, snij apparaten om de randen bij te werken zodat er geen strooilicht de werking van de laser beïnvloed, matjes en pucks om de cd te verduisteren, te stabiliseren of beide. Nog verder gaan degaussers om de cd te demagnetiseren en lichtflits apparaten die een intense lichtbundel enige honderden keren afvuren op het cd plaatje. Of wat te denken van het met uiterste zorg ‘rippen’ van cd’s met Exact Audio Copy via een hoogwaardige FireWire of SCSI verbonden cd lezer en dan vervolgens de ‘rip’ weer uiterst zorgvuldig weg te schrijven op een gouden cd al dan niet gevolgd door een volgende behandeling? En dan zijn er de audiofiele muziek labels die hun cd’s leveren met groen getint policarbonaat of zelfs – extreem duur – glas.

En al deze en nog vele andere tweaks en aanpassingen met racks en voetjes onder cd spelers hebben allemaal invloed op het geluid! Of het nu beter of slechter wordt doet er even niet toe, er is invloed van buitenaf op het geluid; een bewijs van de analoge geaardheid van het medium.

Een definitieve oplossing is de audio cd als data cd te beschouwen en de muziek ervan af rippen en vervolgens op te slaan op de harde schijf van de computer. Zo kan deze aanpak een slechte plek op de schijf herhaaldelijk lezen om de informatie toch ‘exact’ te verkrijgen. Dit lijkt een goed idee, de variabele analoge kant van de audio cd is daarmee omzeild en de computer kan een constante kwaliteit leveren in bit-is-bit vorm. Deze redenering is uiterst valide zij het dat er een maar aan kleeft. En die maar is, het blijft een computer en geen kwaliteits audio product.

Zelfs de Mac niet

Een computer, hoe stil ook zoals een Mac Mini, doet altijd nog andere zaken terwijl een stuk muziek wordt verwerkt. Naast de invloed van huishoudelijke bezigheden van het computer besturings systeem is een computer ook elektrisch druk bezig. Logisch, het apparaat is gebouwd om gegevens te verwerken en niet om puur muziek te maken. Wat we dus eigenlijk willen is een pure ‘muziekserver’ die audio cd’s behandelt als data cd’s. Dus geen computer die muziekweergave ‘erbij’ doet.

Aan het beperkte rijtje pure muziekservers is nu de PS Audio Perfect Wave Transport en Perfect Wave DAC toegevoegd. Deze combinatie komt niet zomaar uit de lucht vallen omdat muziekservers aan populariteit winnen. Het Amerikaanse PS Audio heeft een lange geschiedenis in het werken met digitale bronnen. Paul McGowan, de P in de naam PS Audio, heeft al in 1996 onder de naam Genesis Technologies de Digital Lens op de markt gebracht. In die tijd was dat een revolutionair apparaat en dat is het dertien jaar later nog steeds. De Digital Lens maakt gebruik van geheugen om muziek in op te slaan en vandaar weer door te sturen verder de audio keten in. Het geheugen is niet groot genoeg om een hele cd in op te slaan, en dat hoeft ook niet. De Genesis lens heeft een geheugen dat genoeg is om enkele seconden muziek in op te slaan net genoeg om de jitter, weer een van de analoge componenten van digitale audio, te elimineren. Jitter is kort gezegd een tijdprobleem dat zich voordoet bij het aflezen van een cd en het verder verwerken van de muziekgegevens. Naast het zich ontdoen van jitter verwijdert de manier waarop de lens werkt ook allerlei huishoudelijke gegevens die op een cd staan in de vorm van subcodes die ondermeer aangeven wanneer er een nieuwe track aankomt. Muziek die via de lens gaat is dus het meest pure dat van een cd kan afkomen.

In meer recente jaren is PS Audio blijven werken aan een perfecte oplossing voor digitale audio. Veel van de PS Audio medewerkers in Boulder Colorado zijn computer liefhebbers maar constateren toch dat een computer meer geschikt is voor andere zaken dan audio weergave op hoog niveau. Dat PS Audio ook veel waarde hecht aan wat hun klanten en toekomstige klanten vinden blijkt uit de shows zoals CES in de VS en dichter bij huis de High End in München waar ze telkens de meest recente versie van de muziekserver tonen in testversies. Zo heeft het systeem een tijd onder de werknaam Memory Link zich vertoond aan het publiek. Pas begin dit jaar is het product af en kunnen we spreken van de Perfect Wave Transport en Perfect Wave DAC.

In de Perfect Wave Transport of PWT vinden we zaken terug waar PS Audio zich al lang mee bezig houdt. McGowan verwijst zo bijvoorbeeld naar de Power Plant, de stroom re-generator die het bedrijf levert. Het kan niets veranderen aan de inkomende stroom maar kan die wel hergenereren zonder alle vervuiling die in het originele signaal zit. Op deze manier gaat ook de PWT te werk. De luisteraar luistert nooit direct naar de cd, altijd naar de bewerkte, geschoonde gegevens. Dit doet de PWT door de aangeboden cd te lezen met een cd ROM mechanisme, dus eigenlijk een computer cd drive en geen top model Esoteric of Philips audio drive die de meeste high end cd spelers gebruiken. De PWT is geen computer als zodanig, het is een high end audio speler die gebruik maakt van computer technieken. Er zit een microprocessor in net als een in een computer, maar deze is geprogrammeerd om enkel audio gerelateerde zaken te verwerken. Het besturingssysteem is door PS Audio zelf geschreven. De software gebruikt een eveneens door PS Audio geschreven Multiple Read Error Correction protocol – een soort Exact Audio Copy - om de gegevens bevrijd van de single speed – read once audio verwerking zo accuraat mogelijk te rippen van de cd als data en dan over te dragen aan de ingebouwde Digital Lens. Deze versie van de Digital Lens heeft nu een geheugen capaciteit van 64MB en kan dus een aantal minuten muziek opslaan. Ontdaan van alle niet noodzakelijke gegevens zoals de genoemde subcodes krijgt het muzieksignaal van de Lens ook een nieuwe nauwkeurige klok mee. De PWT stuurt nu het geschoonde, ge-herklokte signaal door naar de PWD of een andere DAC. Het uitsturen kan via een heel scala aan mogelijkheden.

Om te beginnen is er een TOSLINK optische uitgang, dan is er een standaard S/PDIF RCA uitgang. Gebalanceerd uit is aanwezig in de vorm van een AES/EBU XLR uitgang, maar verreweg de mooiste uitgang is toch wel de I2S – I squared S. Deze uitgang maakt gebruik van een HDMI kabel en is voorlopig enkel te gebruiken in combinatie met de PWD vanwege het eigen PS Audio protocol dat is gebruikt. Het grote voordeel van I2S is dat het standaard protocol is voor communicatie tussen cd spelers en DAC chips of deze nu intern of extern zijn. Een I2S signaal is in tegenstelling tot een S/PDIF signaal een parallel signaal van data (muziek) en klokinformatie. S/PDIF is een gemultiplext serieel signaal waarbij de diverse gegevensstromen eerst in serie worden gezet, dan verzonden om daarna weer uitgepakt te worden. Bij het I2S protocol hoeven deze extra slagen niet te worden uitgevoerd.

Rondwandeling

Maar laten we eerst eens om het apparaat heen lopen. Aan de voorkant van de 43 x 36 x 9 cm grote PWT zit links boven de stand-by schakelaar vermomd als het PS Audio logo. Dan volgt de cd lade met rechts daarvan het multi-functie LCD touchscreen. De bovenkant van de kast bestaat uit zwart gelakt hoogglans gepolitoerd hout en dat geldt voor zowel de zilverkleurige als de zwarte uitvoering. Aan de achterkant is het wat drukker. Links bevindt zich de aansluiting voor het netsnoer met daarboven de hoofdschakelaar. Dan volgt een ethernet aansluiting en een RS232 ingang. Onder deze aansluitingen is een gleuf voor een SD geheugen kaart. Meer naar rechts zijn de al genoemde XLR, RCS, TOSLINK en HDMI aansluiting voorzien. Het geheel met de hoogglans bovenzijde en de afgeronde hoeken is een tijdloos ontwerp en verraadt aan de buitenkant niet wat er aan techniek in zit.

De PWD DAC ziet er nagenoeg hetzelfde uit als het transport. Aan de voorkant ontbreekt de cd lade, maar het LCD touchscreen is identiek aan dat van de PWT. Aan de achterkant links weer de netaansluiting met daarboven de hoofdschakelaar. Meer naar rechts bevinden zich de in- en uitgangen. Als digitale ingangen zijn er de XLR, RCA en TOSLINK naast een USB poort en twee HDMI I2S ingangen. Eronder is plaats voor de analoge uitgangen met een keuze uit XLR en RCA. In het midden zit een met twee schroefjes afgesloten uitbreidingsslot wat bedoeld is voor de Network Bridge waarover straks meer.

Ook hier is het weer de fraaie buitenkant die de techniek aan de binnenkant afschermt. Het hart van de PWD is een Wolfson WM8741 chip. Deze chip biedt diverse sample rates aan de gebruiker. Zo staan 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4 en 192KHz ter beschikking als oversample instellingen. PS Audio heeft ervoor gekozen al deze sample rates onder te brengen in het menu van de PWD. Bijzonder hierbij is de optie Native. Deze keuze zorgt ervoor dat de DAC chip in het geheel geen sample rate conversie doet, dus ook niet 1 maal. Verder kent de WM8741 chip een aantal filter algoritmes welke via het menu ter beschikking komen. Ieder filter haalt iets weg om iets anders voor te laten gaan. Het is daarom prettig te kunnen experimenteren met de filters in de DAC. Het is wel zo dat filters pas echt effect hebben bij hoge sample waarden en bij gewone 44,1KHZ 16 bits cd’s eigenlijk weinig effect hebben. Grofweg zijn er twee hoofdtypen filters, lineaire fase filters en minimum fase filters. DAC’s met filters van het eerste type zijn eigenlijk al jaren de standaard en hebben een positieve invloed op het frequentie gebied maar laten daarbij het tijd gebied een beetje achterwege. Minimum fase filters werken juist andersom en hebben een positieve invloed op het tijd domein. In de PWD zijn vijf filters met de hand te selecteren terwijl de Auto optie zelf een keuze maakt afhankelijk van de ingestelde sample waarde. Handmatig valt te kiezen uit een apodiserende of een langzaam afvallende instelling voor beide hoofdgroepen filters. Een apodiserende instelling kapt wat scherper af dan een zogenaamde Soft Knee filterinstelling. Alhoewel de Auto instelling in de meeste gevallen het prettigst klinkt, is de vrijheid om te kiezen een mooie bijkomstigheid.

De PWD biedt nog meer vrijheid, maar dat ligt nu nog heel even in de toekomst. Het expansie slot aan de achterkant is namelijk de plek waar een extra functie van de DAC kan komen, de Network Bridge. Dit is een mogelijkheid om van de DAC een muziekserver te maken. De Bridge maakt in de PWD contact met een derde HDMI poort en heeft zelf een Digital Lens aan boord. De andere kant van de Network Bridge heeft een ethernet aansluiting die het mogelijk maakt een Network Attached Storage, NAS, apparaat te gebruiken als muziekbron. Een NAS kan vele terabytes aan muziek opslaan en als er een hoge RAID configuratie aanwezig is, zijn de opgeslagen bestanden ook nog bestand tegen diskuitval. Op de Bridge zit een aparte ARM CPU die ‘embedded’ Linux draait en gebruikt wordt voor het verwerken van FLAC en MP3 coderingen. De tijd van de fysieke cd of ander optisch medium is bijna voorbij en downloaden is de toekomst. Door nu de downloads op een NAS op te slaan, eventueel samen met geripte cd’s uit de ‘fysieke’ collectie is de PWD een ideale schakel in het nieuwe digitale systeem. De planning bij PS Audio is dat de Network Bridge begin 2010 beschikbaar is.

PWT en PWD met fysieke media

Maar nu terug naar de PWT-PWD combinatie en fysieke media. De combinatie is onderling verbonden met een door de importeur meegeleverde HDMI kabel. Netsnoeren zijn van Acoustic System net als de overige interconnects en luidspreker kabels. Overige apparatuur is een Audio Note Meishu met WE 300B buizen en Avantgarde Duo Omega weergevers. Bij het overhalen van de hoofdschakelaar aan de achterkant van de combinatie licht het LCD schermpje op. Bij de PWT verschijnt dan tegen een donkerblauwe achtergrond eerst Initializing gevolgd door Load Disk met een aardig symbooltje. Aanraken van het symbooltje zorgt ervoor dat de cd lade opent. Bij het inleggen van een cd valt het op dat de lade wat wiebelig is doordat het tandwielmechanisme om de lade te besturen maar aan een kant zit. Cd in de lade en een licht tikje ertegen doet hem inslikken. Met de meegeleverde afstandsbediening kan dit uiteraard ook. Dan verschijnt een grote 1 op het schermpje met daarboven de symbooltjes voor Play, Stop, Repeat en Eject. Rechts komt (nu nog) het PS Audio logo in beeld.

Op de PWD verschijnt in het scherm ook een aantal symbolen. Zo is er een voor de sample waarde, de keuze van het filter, de fase en welke input is geselecteerd. Het staat de gebruiker vrij om de laatste zelf van een naam te voorzien. Het aanraken van het symbool zorgt voor een keuze lijst met beschikbare ingangen en bij keuze van een ingang is een volgende mogelijkheid het benoemen ervan. Hiervoor verschijnt een QWERTY toetsenbord op het scherm. Makkelijker kan eigenlijk niet. Voor de eerste cd valt de keuze op Native voor de sample waarde, Auto als filter, de fase blijft ongemoeid en als input is I2S een goede start.

Terug naar de PWT waar nu een vinger op het Play-icoon ervoor zorgt dat de cd hoorbaar naar een hoge snelheid spint gedurende een seconde. Hierna is de speler stil. Als het volume op de versterker wordt opgedraaid, blijven de luidsprekers stil. Wat nu? Al snel blijkt het de PWD te zijn. Die heeft een eigen volume regeling en wanneer de stroom uitvalt of zoals nu voor het eerst erop komt, staat het volume op nul. PS Audio is van mening dat – ondanks het feit dat ze voorversterkers maken – geen voorversterker de beste voorversterker is. Daarom zit er een volume regeling in de PWD. Met een vinger of de afstandbediening is het volume snel op 100% of wel 2 Volt uitgangsspanning gezet en komt er muziek uit de weergevers. Overigens is het volume de enige instelling die bij een stroomonderbreking naar de standaard instelling gaat. Alle overige aangepaste instellingen blijven bewaard.

Bij het beluisteren van een aantal cd’s vallen twee zaken op. Als er niet eerst op Stop wordt gedrukt maar gelijk op Eject, dan blijft de muziek gewoon nog doorspelen terwijl de cd lade al geopend is en de cd verwijderd. Dit kan een kleine drie minuten duren; de PWT is met recht een Memory Player. Een andere ervaring is de intensiteit van het LCD scherm. Het is afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht. In een ruimverlichte omgeving is het scherm sterker verlicht dan in een donkere omgeving. Als het licht afgedekt wordt door een lichaam bijvoorbeeld bij het wisselen van en cd, dan verandert de intensiteit van het LCD scherm.

Na uren geluisterd te hebben is de conclusie voor gewone Red Book cd’s dat de speler combinatie een heel rustig muziekbeeld neerzet. Het geluid is nooit vermoeiend, de presentatie biedt een mooie ruimtelijke afbeelding en de coherentie is uitstekend. Belangrijker, de combinatie transport en DAC zorgt voor een heel muzikaal geheel door de dynamische eigenschappen en de timing die perfect is. Nergens is er het gevoel te bespeuren dat de musici niet samen spelen maar ieder apart in een ruimte. En nergens zijn scherpe randjes te ontdekken die vaak aangeven dat er digitaal bronmateriaal wordt gebruikt. De PWT/PWD als cd speler kan zich meten met de top van de ‘reguliere’ cd spelers.

CD en DVD`s

De PWT kan nog meer dan gewone cd’s draaien. Ook DVD-R schijven met WAV bestanden zoals de Reference Recordings HRx uitgaven met 176,4 KHz 24 bits opnames. En dan zijn er HiRes downloads als je geen RR HRx ter beschikking hebt. Op diverse sites zijn HiRes proefdownloads te vinden. En met zo’n download kan een DVD-R gemaakt worden, maar waarom niet de download rechtreeks naar de PWD sturen via de USB mogelijkheid?

De PWD wordt gelijk herkend als DAC door de gebruikte Windows Vista laptop als de USB kabel er tussen is aangesloten. De Engelse Linn en de Noorse 2L sites hebben een aantal gratis verkrijgbare HiRes opnames die onder andere de het 24/96 formaat hebben, de maximale resolutie voor de USB poort. De ontwerpers van de PWD sturen het signaal van de USB poort direct naar de I2S DAC ingang. Bij het afspelen met FooBar laat het scherm van de PWT de sample waarde 96 zien. Hoge resoluties hebben toch wat meer lucht en ruimte informatie dan het aloude 16/44,1 formaat. Het is wel opletten dat de opnames echt met een hoge resolutie zijn gemaakt niet kunstmatig verhoogd zijn. Ondanks het feit dat de USB ingang niet via een Lens gaat is de geluidskwaliteit opmerkelijk goed, misschien wel het beste dat we via USB hebben gehoord. Ruimte, transparantie en rust, het is er allemaal in ruime mate. Nog hogere resoluties kan de PWD ook aan, maar dan op dit moment enkel nog met tussenkomst van een schijfje. Het FIM label heeft ook een hoge resolutie opname ter beschikking gesteld voor een gratis download. De Carmen Habanera Fantasia opname is origineel een analoge en is in 32/352,8 omgezet. Dit kan de PWT niet aan via een WAV bestand op een DVD maar er is ook een 24/176,4 versie beschikbaar op de site. Deze is gedownload en op een DVD gebrand. Ook hier weer veel detail bij het afspelen. Luisteren naar dit soort hoge resolutie opnames werkt verslavend. Ook al kan de PWT/PWD gewone cd’s prachtig weergeven, een echt HiRes muziekbestand biedt veel meer informatie die met 16/44,1 toch achterwege blijft. Een beetje spitten op het internet leert al snel dat het aanbod aan hoge resolutie downloads tegen aantrekkelijke prijzen snel toeneemt.

Er is al opgemerkt dat het PS Audio logo op de PWT verschijnt bij het afspelen van een schijfje. Nu heeft de PWT ook een Ethernet poort en een SD kaart wordt meegeleverd. De SD kaart is niet het geheugen van de Digital Lens maar dient ergens anders voor. Wanneer de PWT is geregistreerd op de PS Audio website is dit van belang voor de garantie maar ook voor een aantal opties waaronder het gebruik van hoesafbeeldingen en titellijsten. Aansluiten van de PWT op het thuisnetwerk met internet toegang is eenvoudig met een voldoende lange ethernet kabel. Nog handiger is het om een ethernet naar WiFi omzetter te gebruiken zodat er geen kabel nodig is. Als er verbinding is met de PS Audio Globalnet ‘cloud’ dan verschijnt in het PWT scherm ‘internet ok’. Wanneer nu een cd wordt geladen dan komt de titel en de tracklijst in beeld. In het geval de verbonden website ook nog de hoesafbeelding voorradig heeft, dan komt die op de plaats van het PS Audio logo te staan. Deze informatie slaat de PWT automatisch op het SD kaartje op. De 1GB is voldoende voor heel wat cd informatie. De volgende keer als dezelfde cd in de lade verschijnt en ook al is de ethernet verbinding verbroken, dan haalt de PWT de opgeslagen informatie van de SD kaart op en toont ze op het schermpje.

De Perfect Wave Transport en DAC zijn voorbeelden van toekomstvaste audio producten die weldoordacht zijn ontwikkeld en uitgevoerd. Het transport kan overweg met Red Book cd’s, geperst of gebrand en Dvd’s met WAV bestanden. SACD en DVDA schijven zijn niet te gebruiken wat te maken heeft met beveiligingszaken binnen deze formaten en het gebruik van een ‘computer’ drive. Met de opkomst van downloads als manier om muziek in huis te halen is de PWD daar perfect op voorbereid en de PWT ook als de download op DVD wordt gebrand. Als straks de Network Bridge beschikbaar is HiRes geluid helemaal makkelijk te verwerken. Naast alle technische kwaliteiten en mogelijkheden klinkt de combinatie muzikaal gezien ook nog eens bijzonder goed. PS Audio kan met deze combinatie de competitie met veel duurdere traditionele spelers/combinaties met een gerust hart aan net als met de paar veel duurdere high end muziekservers die er zijn.