Recensie: Venice – Venetian Vinyl (Best Of) (LP)

Eric de Boer | 30 januari 2016

De Amerikaanse folk-/ country-rockers van Venice genieten vooral ook in Nederland een zeer trouwe fanbasis. Het is dan ook niet zonder reden dat de band koos voor Music On Vinyl voor het uitbrengen van een uniek, door de band zelf samengesteld verzamelalbum met daarop hun favoriete akoestische tracks. Het resultaat is ook echt alleen op vinyl verkrijgbaar en biedt een erg ontspannen luisterervaring met een erg fraaie klank.

De band Venice werd in 1977 opgericht door de gebroeders/ neven Michael, Kipp, Mark en Pat Lennon. Allen waren afkomstig uit het gelijknamige plaatsje in Califorië en hun unieke manier van musiceren in combinatie met meerstemmige vocalen sprak zowel liefhebbers van West Coast rock, country en folk aan. Het was een optreden in Jan Douwe Kroeskes radio- en tv-programma 2 Meter Sessies dat de band in ons land op de kaart zette, terwijl de band in eigen land al met veel artiesten had samengewerkt.

Met het materiaal van zes studioalbums met daarop veel akoestisch gespeelde nummers, voorzien van vocalen, koos de band zelf 23 nummers die de kalmere kant van het muzikale oeuvre van Venice weergeven. De muziek op Venetian Vinyl is afkomstig van studioalbums van 1997 tot 2013 en heeft –volgens de band- tot doel om een speciaal licht te werpen op de meest sfeervolle tracks die Venice heeft opgenomen. Een Best Of, beperkt tot het akoestische deel van hun muziek.

De keuze voor een ‘vinyl only’ release is een bewuste. Venice speelt handig in op de hype, maar geeft ook weer wat het afspelen van vinyl voor zowel de muziek als de luisteraar kan betekenen. De binnenkant van de fraaie klaphoes meldt: “We wanted to make an LP you could slide out of the 12 “ jacket, gently lay on a turntable, lower the arm and wait for that comforting sound when the needle touches the record… then kick back and relax.” Een prima benadering van positieve eigenschappen van het medium.

Dat kick-back-en en relaxen deed de band ook op de muziek die op Venetian Vinyl staat. Hoewel de tracks over een periode van 16 jaar zijn opgenomen, lijkt de tijd stilgestaan te hebben wanneer je de dubbel-LP beluistert. Het meerstemmige geluid van de broers en neven, geeft weer dat de bandleden naast hun hardere werk ook genieten van het rustige element dat binnen hun genre mogelijk is. Vocalen bekleden veelal de voorgrond, maar de band die samenspeelde met veel grote namen (o.a. the Doobie Brothers, Bruce Springsteen, Elton John, Don Henley, Brian Wilson en Linda Ronstadt) geeft op vrijwel alle tracks een fraaie muzikale invulling aan de muziek. De liefde voor de akoestische gitaar lijkt groot en op de uitvoeringen valt weinig tot niets aan te merken.

Alle goede intenties ten spijt, is Venetian Vinyl soms net iets te ontspannen om in z’n geheel met aandacht te beluisteren. De relaxte sfeer van de tracks, die initieel ter afwisseling op de originele albums stonden, zorgt ervoor dat de aandacht van de luisteraar soms dreigt te verslappen. Toch weet Venetian Vinyl wel te plezieren, ook als rustige achtergrondmuziek tijdens een ontspannen avond. Al dan niet vergezeld van een goed glas vocht naar keuze. Klankmatig komt de dubbel-LP erg goed uit de verf en herbergt de muziek af en toe audiofiele eigenschappen. Liefhebbers van de rustiger werken van The Eagles, muziek op het Stockfish label en natuurlijk fans van Venice zullen aan Venetian Vinyl erg veel plezier kunnen beleven.

• Muziek: 7 ½
  • Klank: 9
  • Kwaliteit persing: 9 ½