ARTIKEL

Dennis Waakop Reijers Muziekbeleving

In deze De Muziekbeleving Van... staat Dennis Waakop Reijers (Rotterdam 1975) centraal. Als producer/componist is hij de grote, maar onbekende man achter de wereldberoemde Bredase DJ Tiësto (Tijs Verwest, 1969). Sinds 2001 droeg Waakop Reijers bij aan al het Tiësto-repertoire. Samen vormen ze ‘The band’ zoals Tiësto het zelf zegt.  Hun nieuwste wapenfeit heet In Search of Sunrise Vol. 7 en verschijnt binnenkort. In deel 20 van De Muziekbeleving van een gesprek met sterproducer Dennis Waakop Reijers.



“Op heel jonge leeftijd had ik al het idee dat muziek of geluid een bijzondere plek in mijn leven zou gaan innemen. Dat is altijd wel blijven hangen, maar ik kon het nooit zo plaatsen. Dat kwam vijftien jaar later pas. Mijn familie was niet erg muzikaal. Ja, mijn opa speelde piano in een bigband, maar daar heb ik niet veel van meegekregen. Ik was wel zelf al op heel jonge leeftijd bezig met geluid. Op mijn achtste nam ik op een dubbel cassettedeck muziek op van de radio. Probeerde vervolgens dingetjes achter elkaar te monteren. [lachend] Die bandjes moet ik misschien nog wel ergens hebben. Zal nu wel wat gedateerd klinken. Op mijn tiende kreeg ik een Commodore 64, die ik uitbreidde met een kaartje waardoor je een paar seconden kon samplen.”


(Foto: Jiri Büller)


Zwarte muziek

“Mijn eerste muziek op de lagere school was iets van Five Star. Een kopie van een cassette. Heb ik helemaal grijs gedraaid. De eerste elpee die ik kocht was het debuut van Madonna, met Lucky Star erop, volgens mij haar tweede single. Mijn eerste single was iets van Janet Jackson. Een echte platenverzamelaar ben ik nooit geworden. Je had destijds nog geen dance, wel breakdance, electric boogie en hiphop, dat vond ik allemaal erg leuk. En Prince natuurlijk. Meer de zwarte muziek. Ik had helemaal niets met nettere rock als Golden Earring of Rolling Stones..”


The Prodigy




“Op mijn veertiende op de middelbare school ging ik voor het eerst naar een concert. MC Hammer in Ahoy, een verjaardagsfeestje van een vriend. Behoorlijk indrukwekkend, maar vooral hard. Ik weet nog dat in de krant stond dat het leek alsof hij constant met een hamer op je kop sloeg. Een paar jaar daarna kwam The Prodigy. Hoe hun beats klonken, op rock en hiphop, dat was ontzettend gaaf. Wat betreft elektronische muziek waren dat mijn eerste helden, die zijn wel belangrijk geweest. Ik ging die stijl ook zelf een beetje uitproberen. Ik had een vriendje in de klas met een synthesizer. Ik mocht er een beetje mee spelen. Op mijn zestiende heb ik van mijn krantengeld mijn eerste eigen synthesizer gekocht.”


Ingenieur

“Tijdens mijn studie aan de TU in Delft werd het pas wat serieuzer allemaal. Mijn studieadviseur vond dat ik wel wat externe motivatie kon gebruiken. Dat werd de muziek. Heb toen min of meer de keuze gemaakt voor de muziek. [lachend] Met grote dank aan mijn studieadviseur. Maar ik mocht van mijn ouders mijn studie niet laten versloffen. Ben uiteindelijk afgestudeerd, dus mag me ingenieur noemen. Ik doe niets in die richting, maar heb wel profijt gehad van mijn studie. Je denkvermogen en inzicht ontwikkelt zich enorm. Bovendien is het bedienen van elektronische apparaten een stuk makkelijker.”


Eerste productie

“Mijn eerste plaatje maakte ik in 1996, voor platenlabel Mid-Town, een soort verre voorloper van trance. In 1999 volgde ook voor Mid-Town een remix van het nummer The Beat is flow, een bekend nummer destijds. Dat was onder de naam Full Fillers en mijn allereerste uitgebrachte productie. Maar dat voelt nu als een ver, grijs verleden.“

Tiësto

“Mijn eerste serieuze remixen maakte ik eind jaren negentig, toen Tiësto in beeld kwam. Ik leerde hem kennen rond de zomer van 1998. We kenden elkaar nog niet, maar een vriend van me die in een muziekzaak werkte had me getipt aan Tijs. Die vroeg aan mij als een soort test of ik een remixaanvraag voor hem kon doen. Hij was toen al behoorlijk bekend, had eind ‘97 al op Innercity gestaan en in ’98 was hij er headliner. Ik doorstond de test en vrij snel daarna zijn we vrij intensief gaan samenwerken.”


(Foto: Jiri Büller)


‘The band’

“In 2001 hebben we het eerste Tiësto-album samen geproduceerd. We werken sindsdien met z’n tweeën aan de productie en de composities. Daarachter staat nog een klein groepje dat zorg draagt voor alle omliggende zaken. Maar puur met z’n tweeën zijn we verantwoordelijk voor de nummers. Tiësto noemt ons ‘The band’. In mijn contract staat vermeld dat ik ook voor derden of voor mezelf dingen mag doen, maar in de praktijk kom ik daar niet aan toe. Bovendien zijn we zo’n sterk team samen, dat het zonde is geen gebruik te maken van die gebundelde krachten.”


Trance

“Wat we doen wordt altijd meteen in de hoek van de trance geduwd, maar dat is niet terecht. Ik zou het zelf nooit trance noemen. We zijn veel breder. Als je recente remixen beluistert zit daar veel trance in, maar ook hele andere invloeden zoals rock, klassiek en pop.”


EDITORS' CHOICE