REVIEW

Roger Waters - The Wall Live in Surround

Redactie HiFi.nl | 23 juli 2013

Concertbesprekingen zie je niet zo vaak op HiFi.nl, maar aangezien we met z’n allen natuurlijk wél muziekliefhebbers in hart en nieren zijn, willen we er af en toe toch eens eentje de revue laten passeren. Al helemaal als het om een audiovisueel überspektakel in surround gaat. En dat van de man die ons Best Klinkende Albums-toplijstje topt.

Roger Waters stond afgelopen donderdag 18 juli al in de Gelredome in Arnhem, als try-out voor een september-optreden in de Amsterdamse ArenA, maar wij besloten om in plaats daarvan twee dagen later de show op de Belgische festivalweide van Werchter te gaan bezoeken. Aangekomen op de weide, blijkt daar zowaar een 150 meter brede en 12 meter hoge, witte muur opgetrokken te zijn...

Goed voor een projectie oppervlak van – komt ie! – 1.800 m2. Tegenover de muur staan meerdere torens opgesteld, waar zich een batterij aan HD-projectoren in bevinden. In totaal worden er eenenveertig Barco DLP-projectoren ingezet, elk goed voor een lichtopbrengst van zo maar eventjes 20.000 lumen. En een gewicht van meer dan 150 kilogram per stuk.

8560 x 1620 pixels
De resolutie van de beelden – grotendeels gebaseerd op de content van de originele The Wall-tour uit 1980 – bedraagt een slordige 8560 x 1620 pixels. Eat your heart out, 4K! Een ‘Full Boar 4’ regietafel van Barco High End Systems leidt één en ander – lees: de projectoren zelf en nog een trucklading of drie aan andere beeldgerelateerde apparatuur – in goede banen. Ja, het is wel wat anders dan de drie armtierige – nou ja, er bestond in die tijd gewoon niets beters – 35 mm projectoren waar de klus in 1980 mee geklaard diende te worden. Eén en ander resulteert anno 2013 dan ook in een visueel verbluffend spektakel dat onovertroffen is in zijn soort. En dat laatste is eigenlijk best wel jammer. Want waarom krijgen we niet méér shows van dit kaliber te zien? Ondanks de gigantische kosten die zo’n monsteronderneming met zich meebrengt, blijkt het zaakje wel degelijk winstgevend te zijn. Dus daar ligt het niet aan.

Oooooh’s en Aaaaaaah’s!
En het geluid? Al van bij het openingsnummer – ‘In the Flesh’ – en de snippets uit Stanley Kubrick’s beroemde prent Spartacus – ‘I am Spartacus!’ hoor je plots overal om je heen roepen, het is werkelijk angstaanjagend – zijn we volkomen overdonderd. Het geluid komt werkelijk van overal op je af – op voorwaarde dat je jezelf iets of wat strategisch ten opzicht van het podium opstelt, that is –, en dat op een zodanige manier dat gewone stereo plots hopeloos ouderwets lijkt. Machinegeweervuur dat pal achter je tekeer gaat, snoeiharde ontploffingen – duidelijk voelbaar onder je voeten, en dat in de buitenlucht! – en zelfs een Messerschmitt die over de hoofden van het publiek raast, het is een decibelfeestje zoals we het nog niet gauw meegemaakt hebben. En al helemaal niet in die kwaliteit.

Een betere demo voor surround geluid hebben we nog nooit gehoord. Waters en zijn team trekken op dat vlak werkelijk alle registers open: van regelrechte schrikeffecten – ratelende mitrailleurs achteraan, een stem die van ergens aan de zijkant ‘Run!’ brult, een in de verte rommelend onweer dat niet veel goeds voorspelt –, over atmosferische, gezellig in de achterste hemisfeer rondkabbelende synthesizergeluiden, ‘Ooooooh’s en ‘Ahhhhhh’s’ van de achtergrondkoortjes, en ga zo maar door. Kortom: een feest voor de oren.

Blu-ray
Helaas: we hebben geen idee of er al dan niet een blu-ray staat aan te komen van deze show, maar we hopen alleszins van wel. Als die er komt zijn wij de eerste die ‘m kopen. En als je nog de kans hebt om tickets te bemachtigen voor deze show – het doek valt op 21 september in Frankrijk –, dan moet je vooral niet twijfelen. Op 8 september passeert het spektakel voor de laatste keer in Amsterdam…

Harde feiten tot slot

  • The Wall is één van de meest succesvolle concerttours ooit. De show is intussen zo’n 200 keer opgevoerd voor 3.335.000 mensen. En dat telkens voor uitverkochte zalen, arena’s en festivalweides;
  • Er zijn dertig trucks met opleggers nodig om het zaakje te transporteren;
  • Er staan 200 mensen op de payroll, plus nog eens 60 mensen voor de opbouw van het podium;
  • De architect van dit megaspektakel (hij kluste onder meer ook voor The Rolling Stones, U2 en Madonna) wist te vertellen dat het ontwerp en de bouw van de set zo’n 50 miljoen euro kost. De man is helaas overleden
  • Aantal bezoekers in Werchter: 35.000 + 1 varken (kenners weten waar we het hier over hebben);
  • Van het dubbelalbum The Wall zijn inmiddels meer dan 40 miljoen exemplaren verkocht;
  • Niet slecht voor een 69 jarige die over zichzelf sprak als ‘that poor, miserable Roger from years ago’...


EDITORS' CHOICE