ARTIKELRhapsody

De reis naar binnen – Harry van Dalen

Op een steenworp afstand van het mediapark is in een karakteristieke Hilversumse villa Rhapsody gevestigd; een winkel waar muziekbeleving verkocht wordt door de charismatische eigenaar, Harry van Dalen. Rhapsody geldt in Nederland als een van de toonaangevende high end-winkels. Ook heeft Van Dalen zijn sporen verdiend als klankregisseur bij Turtle Records en als eigenaar van een hifi-importeurschap. Hifi.nl sprak met hem over muziek en spiritualiteit.

Harry van Dalen, opgegroeid in een klein Brabants dorpje, is naar eigen zeggen autodidact. “Ik heb geen enkele opleiding. Ik was een nakomeling en mijn ouders hebben me daardoor erg vrij gelaten. Ik was veertien en liep al met vriendjes die drie jaar ouder waren door Amsterdam. Ik heb toen, rond 1969, alle groten der aarde gezien: Joe Cocker, Santana, The Who, noem maar op. Muziek was mijn vlucht. Ik woonde in Brabant, had lang haar en werd overal vanaf gegooid. In die tijd was ik gek op de muziek van David Crosby en van Morrison Hotel van The Doors. In 1971 kwam Roxy Music in het Concertgebouw, wauw, dat was echt te gek, stonden er een paar nichten op het podium met een kuif in hun haar. Ook de kleding van die gasten was geweldig, ik moest meteen mijn hele garderobe omgooien”.


Wie: Harry van Dalen
Beroep: Hifi-goeroe
Bekend van: Rhapsody, More Music en Turtle Records

Ik was zestien jaar, had geen opleiding en ben toen maar een tijdje in een fabriek gaan werken. Maar ik besefte al gauw dat dit niet mijn toekomst kon zijn. Toen ben ik maar een etaleuropleiding gaan volgen via LOI, en etalages gaan bouwen in het dorp. Zo kwam ik ook bij de plaatselijke platenzaak terecht. Die bood me een baan aan, dat zag ik wel zitten. Jazzrockliefhebber als ik toen al was, ben ik daar veel jazzplaten gaan inkopen. Dat liep verrassend goed. Toen de eigenaar elektronica ging verkopen, Pioneer, Sansui en dat soort dingen, kreeg ik daar gelijk een goed gevoel bij.

Hifi

Als ik mensen wat laat horen tijdens een demonstratie is het belangrijk dat ze zich openstellen voor de muziek. Dat vraagt ook een investering van mijn kant. Ik moet de juiste sfeer creëren zodat mensen begrijpen wat ik wil overbrengen. Bijna iedereen komt met bepaalde verwachtingen naar de winkel, is als het ware geblokkeerd: ze hebben verwachtingen over hoe muziek moet klinken. Ik moet de mensen als het ware eerst bevrijden van deze verwachtingen, of zoals ik dat noem `de poort openzetten`. Ik moet dus hun intentie aftasten, hun mimiek lezen, hun energie voelen. Alleen dan kan ik de set vinden die perfect bij hun behoeften aansluit.

Het is bij live-muziek niet anders. Het gaat niet om de beste solo, maar over de juiste energie, de intentie waarmee het gemaakt wordt. Muziek met een echte intentie doet het op een goede muziekinstallatie eigenlijk altijd goed, of dat nu Maria Callas of Pink Floyd is. Een goed hifi-systeem kan pure lol geven, omdat je lekker naar muziek kunt luisteren. En een hifi-set kan je inspireren, omdat je muziek gaat luisteren waarnaar je normaliter niet zou luisteren. Het verbreedt je horizon. Ik zoek energie in een hifi-set, anders kan ik er niet naar luisteren, want live-muziek draait immers ook om energie. Bij de set die je thuis hebt staan moet je je lekker voelen. Het moet een meerwaarde geven aan hoe je muziek luistert. De set moet niet bepalen wat er gedraaid wordt, jij bepaalt het!


EDITORS' CHOICE