ISE 2014 - de trends in woord en beeld

Beurstrends. We houden ervan, omdat ze ons toestaan om een verslag van zo’n beurs enige structuur mee te geven. En omdat ze een beeld geven van de apparatuur en/of features die je morgen  - of als het even kan vandaag nog! – wil hebben.

Maar niet alle AV-beurzen laten zich zomaar 'vangen' in een paar overzichtelijke trends. En aangezien ISE helemaal geen AV-beurs is, wordt één en ander er niet eenvoudiger op. Toch hebben we wel degelijk twee interessante trends opgemerkt. Al waren de eerste sporen daarvan ook al wel op CES te zien…

Big ass DLP-projector van Barco. Linksonder in beeld hebben we onze iPhone neergelegd, zodat je een idee krijgt van de grootte van het bakbeest. 

We hebben het dan concreet over Auro 3D en over Wisa. Auro 3D is een nieuw surroundformaat - of beter: een nieuw gamma van verschillende surroundformaten -, terwijl Wisa een norm is voor het draadloos overbrengen van geluidssignalen. Auro 3D is het geesteskind van Wilfried Van Baelen, de man achter het befaamde Galaxy Studio complex in Mol. Dus ja, bij deze hebben we zowaar een 'eigen' Benelux surroundformaat! Kort gezegd biedt Auro 3D de mogelijkheid om een extra geluidslaag weer te geven die zich boven het normale 5.1 weergavegebied bevindt.

Dit is de Datasat RS20i surround processor. Compleet met Dirac kamercorrectie en Auro 3D.

Nu is dat allemaal leuk en aardig, maar je kunt je natuurlijk afvragen hoeveel mensen bereid zullen zijn om elf luidsprekers plus een subwoofer in hun woonruimte te integreren. Want inderdaad, Auro 3D is niet alleen bedoeld voor commerciële bioscopen - die hebben ruimte genoeg -, maar ook voor de home cinema markt. Op de ISE kregen we dan ook al enkele AV-processors te zien die het formaat ondersteunen. Het gaat om apparaten van Storm Audio en Datasat. Maar als we goed ingelicht zijn, gaat het formaat binnenkort ook zijn weg vinden naar apparaten van een aantal minder esoterische merken. Waarschijnlijk zullen die hun opwachting maken op de IFA in september.

De ISSP 12.200 AV-versterker. Beschikt over twaalf keer 200 watt (!!) vermogen  en heeft zestien kanalen aan surround processing. En Auro 3D.

Of het wat gaat worden? In commerciële bioscopen allicht wel - Wilfried Van Baelen heeft al contracten op zak van enkele zéér grote namen in de filmwereld, dus dat zit wel goed -, maar in de thuisbioscoop lijkt het ons een moeilijk verhaal. Want als het aantal mensen dat bereid is om een volwaardige 5.1 luidspreker set-up neer te zetten al zo klein is, hoe populair zouden systemen dan kunnen worden waarvoor je twee keer zoveel luidsprekers nodig hebt? Mmmmm, juist.

Links een kluis en rechts een koelkast. Nope, het zijn de twee nieuwe subs van Steinway-Lyngdorf.

Wisa
Over naar Wisa. Dat is eigenlijk een letterwoord, dat staat voor Wireless Speaker & Audio Association. Het draadloos transporteren van geluidsignalen lukt al wel door middel van RF, Wifi en Bluetooth. Maar elk van die technologieën heeft zo zijn eigen problemen. Bluetooth is bijvoorbeeld alleen geschikt als de zender en de ontvanger zich op niet meer dan enkele meters van elkaar bevinden. Ruim onvoldoende dus voor 'whole house' toepassingen. RF heeft een wat groter bereik, maar voor de hifi liefhebber is de kwaliteit niet goed genoeg. Datzelfde kan gezegd worden over Wifi, al is het bereik hiervan wel genoeg - zeker als je met extenders werkt - om je hele woning te dekken.

Iemand heeft de idee om reclame te maken op de beursvloer wel erg letterlijk genomen.

Wisa belooft een draadloos bereik van honderd vierkante meter, en dat in combinatie met een quasi compromisloze geluidskwaliteit. En met een bitdiepte/sampling rate die kan oplopen tot 24 bit/96 kHz. Om al teveel interferentie van andere draadloze systemen te vermijden, opereert het Wisa systeem in het domein tussen de 5.2 en de 5.8 GHz. Een interessant gegeven is de 'Dynamic Frequency Selection' techniek. Hierbij worden voortdurend vijftien kanalen gemonitored, zodat in het geval er dan toch interferentie zou ontstaan, meteen kan geswitched worden - op een onhoorbare manier, schijnt het - naar één van de overige vrije kanalen. Daarbij zouden vertragingseffecten - 'latency' in vakjargon - tot een absoluut minimum beperkt blijven. Op dit moment is Wisa nog niet geschikt om doorheen muren te functioneren - en dus is het vandaag nog geen whole house oplossing -, maar daar wordt naar verluidt wel volop aan gewerkt.

Twee bollen, met een spiegel ertussen? Nee, het zijn gewoon twee Cabasse luidsprekers met een Devialet systeem erbij.

Nu is of wordt zo'n norm natuurlijk pas echt interessant als het draagvlak voldoende groot is. Dat draagvlak is er wel, maar dan voornamelijk bij Amerikaanse fabrikanten. Waarvan de producten bij ons maar in beperkte mate verkrijgbaar zijn. Om die redenen is Wisa op dit moment nog niet bijster relevant voor de Europese markt. Maar dat kan snel veranderen, natuurlijk. Er is overigens wel al een Europese luidspreker die aan de Wisa standaard voldoet: de BeoLab 17 van B&O. En Sharp heeft de eerste HD audio speler met Wisa al op de CES voorgesteld. Dus ja, er gebeurt al wel wat…

Ja, natuurlijk willen we ook 4K op onze desktop. Met deze 28-inch 288P6LIEB monitor van Philips kan het.

4K!
En ja, natuurlijk is 4K één van de buzzwords op de beursvloer. Maar dan op een heel andere manier dan dat op een consumerbeurs het geval is. Tv toestellen die voor de consumentenmarkt bestemd zijn, worden aan de inkom tegengehouden door een stel potige uitsmijters die er geen misverstand over laten bestaan: géén tv's op de beursvloer. Tenminste: daar lijkt het wel op, want waar je op de IFA en de CES zo'n beetje wordt doodgegooid met tv's, zijn ze op ISE nauwelijks aanwezig. Wat er wél volop te zien is, zijn allerlei nieuwe mogelijkheden om 4K beeldsignalen te distribueren door de hele woning. Best knap allemaal, maar we vragen ons wel af in hoeverre één en ander compatibel zal zijn als er uiteindelijk 4K bronmateriaal beschikbaar wordt. Wait and see…

Wel lekker, zo’n 4K beeld aan 120 frames per seconde…

MERK

EDITORS' CHOICE