ARTIKELRhapsody

TAD show bij Rhapsody

Jan de Jeu | 14 mei 2014 | TAD

Harry van Dalen heeft, zoals bekend, een uitstekende neus voor het selecteren van topsystemen. Net als Rhapsody lange tijd de enige winkel in Nederland was waar het topsysteem van Sonore te beluisteren was, is het nu de enige plek waar je een referentie systeem van TAD kunt beluisteren. De eerste grote show met TAD kon ik helaas niet bijwonen maar de herkansing van 10 mei 2014 liet ik mij niet ontgaan. Op naar de Borneolaan in Hilversum dus.  

Maar voor ik in de auto stap even een korte introductie over het merk TAD oftewel Technical Audio Devices Inc. Voor de gemiddelde Nederlandse muziekliefhebber zal dat geen overbodige luxe zijn want zoals gezegd; TAD is alleen te horen bij Rhapsody en ook dat kan nog maar sinds kort. Het bedrijf is opgericht op 1 oktober 2007 en heeft zijn hoofdkantoor in het Japanse Tokyo. Toch is het niet Japan maar de USA waar de top producten van TAD ontwikkeld zijn. TAD Labs is namelijk een divisie van Pioneer en dat bedrijf bouwde rond 1997 in California een research center voor luidsprekerontwikkeling. Hoofd development werd Andrew Jones, o.a. bekend vanwege zijn werk aan de Uni-Q driver van KEF. Hij is degene die verantwoordelijk is voor de TAD systemen die ik vandaag ga beluisteren.

In het kader van dit showverslag voert het te ver om diepgaand in te gaan op de technische aspecten van de luidsprekers en de elektronica. Eén belangrijk aspect dat in beide vandaag te beluisteren luidsprekers een cruciale rol speelt wil ik u echter niet onthouden. Zij maken gebruik van een door Andrew Jones ontwikkelde Coherent Source Transducer (CST) waarbij in het hart van de midrange conus een dome tweeter geplaatst is. Met diafragma’s vervaardigd uit beryllium; licht en vormvast. Waarmee dus een perfecte puntbron wordt gecreëerd die alle frequenties van 250 Hz tot 100 kHz weergeeft. Met als groot voordeel dat tijd en fase fouten niet op kunnen treden.

Voorprogramma
Aan het begin van de één uur durende autorit naar de villa van de Sound Masters besluit ik als appetizer radio 4 aan te zetten. De muziek zet ik echter al snel weer uit wanneer ze overstemd wordt door het monotone geluid van de ruitenwissers en de kletterende regen. Het zorgt voor een stukje stilte in mezelf waardoor ik volledig open sta voor de komende muzikale ervaring. Wanneer ik de hal van de villa betreed hoor ik uit de grote luisterruimte stemmen opklinken terwijl in de kleine ruimte volop muziek wordt gespeeld. Ik besluit dan ook om eerst die dj even de hand te schudden voordat ik me naar Harry en zijn set spoed. Zoals altijd is dat ook nu weer Rob Wattimena, een muziekliefhebber pur sang. Bij binnenkomst verstomt de muziek en kijk ik tegen de rug van Rob aan die naar de Moon CD speler loopt om een CD te wisselen. Op het audio rack – dat zoals altijd diagonaal en uit het midden tussen de luidsprekers staat – zie ik verder een Signature 10 draaitafel uit de toplijn van Pro-ject, compleet met Kiseki Blue element, en een Moon phono voorversterker. Met uiteraard een TAD versterkercombinatie; de C2000 voorversterker en de M2500 eindversterker.

De TAD luidsprekers zijn van het type Evolution One.  Een vloerstaande 3-weg basreflex luidspreker met twee 18 cm woofers en een Coherent Source Transducer (CST). Powercords zijn Sunyata Python en Anaconda met triton line conditioners. Interlinks en luidsprekerkabels; Sunyata Anaconda. Voor ik Rob kan begroeten word ik overvallen door Nick Bärtsch Ronin. Ik gebruik bewust de term overvallen omdat het voor mij op geen enkele andere wijze te beschrijven is. Herkent u dat? U staat bij een optreden, hoort om u heen het geroezemoes van het publiek en plotseling begint de band te spelen. Dat is het gevoel dat me overvalt, dat me grijpt. Rob ziet het en knikt begrijpend. Wat ik oppik is de energie van de muziek zoals die gegenereerd wordt tijdens een live optreden. De allesomvattende grootte van het beeld, het gewicht en de massa van de instrumenten. Genietend zit ik het nummer uit, waarna ik gebruik maak van de pauze tussen twee CD’s om afscheid te nemen van dit muzikale voorprogramma en me op te maken voor de hoofdact in de grote luisterruimte. I’m in the mood.


EDITORS' CHOICE