REVIEWMarantz

Review: Marantz SA-14S1 en PM-14S1 SACD/versterker-duo

Ruud Jonker | 25 augustus 2014 | Marantz

Marantz kwam op het lumineuze idee om de nieuwe stereoset PM-14S1 en SA-14S1 door de postbode langs te laten brengen. De gloedvolle maar soms ook kille decembermaand was daarmee gered. High Quality geluid nam de plaats in van de Tivoli en een ooit aangespoelde Minidisc portable, waar bij gebrek aan iets ambitieuzers tussen de reviews in naar geluisterd wordt.

Uit: Music Emotion, januari 2014

Met de Marantz-dozen nog onder de kerstboom, werd de luisterruimte gevuld met passend decemberrepertoire. Sinterklaas en kerst vonden hun apotheose in ‘Happy Newyear’ van Abba. Vanaf de Japanse limited edition single (Darts White Christmas DSS-13), ooit gescoord bij Hiroshi Zumi in Tokyo. Want de Marantz PM-14S1 heeft een heuse MC-phono-ingang. 

Welke reden kan iemand hebben om vandaag de dag nog te investeren in een (sa)cd-speler? De bijbehorende versterker PM-14S1 heeft nog niet de status van bedreigde audiofiele diersoort, want versterkers zullen voorlopig wel nodig blijven. Wel, er is absoluut niets mis met cd-weergave. Veel moderne cd’s bieden een ongekende geluidskwaliteit. De toegevoegde waarde van deze fysieke drager is dat de eigenaar beschikt over een kast gevuld met schijven en de daarbij horende documentatie in de vorm van een boekje, uitvouwbladen en foto’s. Daarbij hoort een zekere ‘pride of ownership’. Het is heerlijk om met zo’n collectie fysieke cd’s bezig te zijn. Een gegeven is dat er in de wereld miljarden cd’s bestaan. Die poets je niet zomaar even weg door te roepen dat streaming momenteel de grote trend is. Er zijn volksstammen die nog blue amberols, 78-toeren schijven en elpees draaien.

Ken Ishiwata tijdens de introductieshows van de modellen, najaar 2013 (verslag)

Streaming, althans als het om de beschikbaarheid van hi-res bestanden gaat, heeft voordelen. Los van vermeende vormen van gebruiksgemak is de geluidskwaliteit het meest doorslaggevende argument. Althans, dat zou het moeten zijn. Maar de industrie kan natuurlijk ook gewoon hi-res bestanden op fysieke schijven leveren, zoals Bert van der Wolf onlangs deed met Turtle Records. De echte reden dat streaming door ieders strot wordt geduwd, is dat de muziekindustrie de absolute controle wil hebben over wat iedereen thuis afspeelt en dat streaming een nieuwe bron van inkomsten vormt. Vooral voor de sites met downloads en veel minder voor de artiesten. Die (uit commercie gedreven) dwang is vergelijkbaar met de introductie van HDMI, waardoor video- en audiosignalen vrijwel buiten de controle van de consument komen te liggen. Het ideale model is ‘streaming from the cloud’. Dat betekent dat de consument thuis zelfs helemaal geen bestanden meer heeft. Je streamed ze via een cloudprovider op basis van een ‘pay per view’ model. Als je drie keer achter elkaar ‘Hotel California’ wil draaien, kun je drie keer betalen. Een andere belangrijke reden voor het afschaffen van de cd is dat de licenties verlopen zijn. Er is voor de industrie nauwelijks meer iets te verdienen aan de cd-technologie, althans dat denkt men. In Nederland accepteren we in ieder geval kritiekloos de fraaie praatjes van marketeers. Die hebben altijd wel een verhaal om de echte redenen te verbloemen. Het doet denken aan Thorens, dat in 1974 in een brief aan een klant communiceerde dat de TD-124 echt verouderd was ten faveure van de TD-125. De geschiedenis heeft in ieder geval anders geleerd. Maar, je voelt je tegenwoordig haast maatschappelijk buitengesloten als iemand een cd-speler in je huis ontdekt en constateert dat er nog niet wordt gestreamd. Het resultaat is dat hele collecties waardevolle cd’s het huis uit worden getrapt, inclusief cd-spelers. De consequenties van die nonchalance zijn dat er over enkele jaren geen cd-speler meer wordt gebouwd, dat cd-winkels verdwijnen en dat platenmaatschappijen alleen nog maar bestanden verkopen. In de bureaulade ligt dan een 5Tbyte-schijf met 80.000 mp3-tjes. Romantische vrijetijdsbesteding toch?

MERK

EDITORS' CHOICE