Recensie: The Amazing Catfish (dvd)

Jan Luijsterburg | 15 januari 2015

De jonge Claudia leidt een eenzaam, weinig vreugdevol leven en belandt dan ook nog eens in het ziekenhuis met een ontstoken blinde darm. Ze maakt er kennis met Martha, een alleenstaande moeder van vier kinderen, die ondanks haar slechte gezondheid gezegend is met een enorme drang het leven tot iets moois te maken. Als ze het ziekenhuis verlaten trekt Claudia in bij het chaotische gezin.

Het korte interview dat als extra meegeleverd wordt op deze DVD maakt duidelijk dat het gegeven autobiografisch is. Debuterend regisseuse Claudia Sainte-Luce, die dus niet toevallig dezelfde voornaam heeft als de hoofdpersoon in de film, ontwikkelde zich door de ontmoeting met een buitengewoon vitale aids patiënte van eenzame wees tot sociaal wezen.

Ellende verpakken met luchtige humor leidt tot troostrijke films. Het is een succesformule, kijk maar naar Intouchables. Net als die film wordt er nog een reisje ondernomen met de zieke, hier niet in een sportauto maar in een gele kever, visbak mee op de imperiaal. Absurde situaties zijn er naast in het prettig gestoorde gezin ook op het werk van Claudia, als demonstratrice van producten in een grote supermarkt, waar ze onder meer ontharingsproducten moet demonstreren.

Kern van de boodschap is dat mensen elkaar nodig hebben en samen veel ellende kunnen doorstaan. En als het overleven uiteindelijk ophoudt dan wordt er in stijl afscheid genomen en blijven de onderlinge banden in stand.

De kracht van The Amazing Catfish is de overrompelende authenticiteit die tussen alle regels door voelbaar is en ieder vermoeden van effectbejag in de kiem smoort. Op de loer liggende clichés worden met verve vermeden. Een van haar dochters van de echte Martha, Wendy, speelt zichzelf in de film en doet dat op hartverscheurende wijze. Echter dan dit krijg je het niet, ook niet in documentaires.

Het camerawerk van Agnès Godard, beroemd van de films van Claire Denis, maakt dat alles er schitterend uit ziet en optimaal binnenkomt.

• Land en jaar: Mexico, 2013
  • Speelduur: 89 minuten