Recensie: Van Piekeren – “Lijf & Rauw” EP (CD)

Eric de Boer | 17 januari 2015

Afgelopen jaar was het de ras-Utrechter Jan van Piekeren die aangenaam wist te verrassen met de eerste CD van zijn gelijknamige band. De charismatische singer-songwriter met zijn markante zware stemgeluid heeft inmiddels al diverse optredens achter de rug, en kwam ook op televisie als een van de kopstukken in een documentaire over een bekende Utrechtse straat. Afgelopen week presenteerde de band de nieuwste aanvulling op hun discografie, in de vorm van “Lijf & Rauw”.

Schrijver, zanger en entertainer Van Piekeren toog afgelopen week met zijn band naar de Utrechtse wijk Zuilen, om daar voor een select publiek de EP “Lijf & Rauw” te dopen middels een spreekwoordelijke Nieuwjaarsduik. De EP bevat acht nummers, die als het ware ‘Unplugged’ zijn opgenomen. Semi-akoestisch dus, in dezelfde setting als de theatertoer van het Nederblues-gezelschap.

Onlangs was Jan van Piekeren te zien in de VPRO documentaire De Voorstraat. Jan schreef –samen met bandlid en gitarist Johan Fransen- daarvoor de gelijknamige titelsong, waarvan ook de totstandkoming op beeld werd vastgelegd. “Lijf & Rauw” begint dan ook met deze ode aan de stad Utrecht en zijn inwoners. Van Piekeren laat wederom horen dat zijn rokerige, doorleefde stemgeluid prima passen bij de poëtische teksten die de vrijdenkende krasse knar uit zijn geest-verruimde glimmende hersenpan weet te toveren. “Met je Heuvelrug mooier, dan door Venus bedoeld. Het bloed in je grachten, dat je hartje verkoelt… Utrecht , mijn stad, waar ik borrel en buis. De Voorstraat, mijn dorp, Hier ben ik thuis…”

Trots op de Nederlandse taal, dat moge duidelijk zijn. Het nummer past echter prima in het repertoire dat Van Piekeren al een tijd in deze bezetting in op diverse podia laat horen. Aangevuld door Fransen, bassist Lars Hurks en cajon (drumkruk)percussionist Hans Boosman klinkt Van Piekeren ingetogen en toch licht versterkt op de EP. De semi-akoestische setting laat niet alleen het vocale deel goed naar voren komen, ook de warme klanken van de gitaar, de percussie en in iets minder aanwezige mate de baspartij dansen mooi om de zang heen. Dat komt tracks als het verhalende Boze Droom (een bewerking op het nummer van Hans Kosterman), Kerkgeheimen en Over En Uit nogal ten goede. Muziek in dienst van poëzie, geschreven door een gevoelige kleinkunstenaar. Uitvoeringen van nummers met een persoonlijke serieuze ondertoon (Ik Ben Allang Dood) worden door de meer minimalistische setting eveneens fraai geaccentueerd. En wie goed luistert, kan enkel door het fraaie gitaarwerk al gecharmeerd raken van deze EP van Van Piekeren.

Wie Van Piekeren live heeft meegemaakt, zal ongetwijfeld meer hebben met de tekstuele invulling van de nummers. Op het podium omlijst Jan de nummers met anekdotes, autobiografische verhalen en nuchtere stadsretoriek. Toch zijn de meeste tracks, die hun weg naar “Lijf & Rauw” hebben gevonden, ook los van de theatrale setting te waarderen. Toegegeven, Van Piekeren maakt kleinkunst met een hoofdletter ‘K’. En dat moet je aanspreken. Zijn kenmerkende stemgeluid beperkt de zanger af en toe, wat op een minder zwaar door muziek omlijste semi-akoestische setting extra naar voren komt. Misschien zelfs meer dan op De Verdieping. Het geeft de man charisma en de teksten geloofwaardigheid.

Voor een album dat grotendeels in eigen beheer werd geproduceerd en uitgegeven, is de EP “Lijf & Rauw” voorzien van een erg goede geluidskwaliteit. Naast de open weergegeven vocalen (waarin ook de tweede stemmen af en toe goed hoorbaar zijn), komen de klanken van alle instrumenten mooi gelaagd en op natuurlijke wijze naar voren. De fijne dynamiek van bijvoorbeeld de percussie en de ronkende klank van de bas worden hoorbaar, de galm uit de klankkast van de gitaar wordt tastbaar. Het uiteindelijke mixen lag in handen van André van den Bunt van Buntstudio.

Wie dit gezelschap –nog- niet op het podium mee heeft mogen maken, krijgt op “Lijf & Rauw” in ieder geval een eerlijke en fraai klinkende afspiegeling van een live optreden voorgeschoteld. Nederlandstalige muziek voor wie verder durft te kijken dan commercie!