NIEUWSSennheiser

Jubileum: Sennheiser houdt het al 70 jaar binnen de familie

Redactie HiFi.nl | 10 februari 2015 | Sennheiser

De Duitse fabrikant Sennheiser, vooral bekend van haar hoofdtelefoons en microfoons, bestaat zeventig jaar. Sennheiser werd in 1945 opgericht door Fritz Sennheiser en is nog altijd in het bezit van de familie (foto onder). Momenteel wordt het bedrijf gerund door zijn kleinkinderen Daniel en Andreas Sennheiser.

Sennheiser heeft de afgelopen zeven decennia veel impact gehad op de evolutie van audiotechnologie, van ’s werelds eerste open hoofdtelefoon, de HD 414, en de draadloze technologie die met het Digital 9000 systeem op gang kwam, tot de hedendaagse innovaties zoals MobileConnect, een alomvattende toepassing voor audio-streaming voor slechthorenden.

Vele patenten en prijzen – waaronder een Emmy, een Grammy en een Oscar – kenmerken de drijfkracht van het bedrijf. “In het verleden hebben onze producten de audiowereld keer op keer verrast en verbijsterd. Waarom? Omdat er verder werd gegaan dan de reguliere standaard. Daardoor had niemand deze producten verwacht", vertelt medebestuurder Andreas Sennheiser.

In den beginne
Sennheiser werd op 1 Juni 1945 door elektrotechnisch ingenieur prof. Dr. Fritz Sennheiser opgericht in Wedemark, in de buurt van Hannover in Duitsland, onder de naam Laboratorium Wennebostel – afgekort “Labor W”. Eerst was het bedrijf succesvol met de verkoop van buisvoltmeters, maar Fritz Sennheiser had meer ambitie: hij wilde goede bestaande producten nog beter maken en nieuwe technologieën bevordenen, wat leidde tot een constante stroom aan nieuwe toepassingen.

Gedurende de jaren groeide het assortiment gestaag. In 1947 bracht Sennheiser de eerste microfoon op de markt die intern ontwikkeld was. De eerste richtmicrofoon volgde in 1956, en een jaar later werd Labor W omgedoopt tot Sennheiser electronic – de start van een merk dat tien jaar later een wereldwijde hausse zou aanzwengelen door het ontwikkelen en produceren van de eerste open hoofdtelefoon.

Tweede en derde generatie
In mei 1982 vond de eerste generatiewisseling plaats bij Sennheiser. Prof. dr. Jörg Sennheiser, zoon van prof. dr. Fritz Sennheiser, werd aangesteld als bedrijfsdirecteur, en zijn vader werd commanditair vennoot. Door de jaren heen moderniseerde en internationaliseerde prof. Dr. Jörg Sennheiser de bedrijfsstructuur, en maakte hij van het bedrijf een GmbH & Co. KG.

Sennheiser opende een nieuwe fabriek in Tullamore, Ierland, en een bijkantoor in Burbank, Californië in de VS voor onderzoek en ontwikkeling. Er volgde in de VS nog een fabriek in Albuquerque, New Mexico en er werd een samenwerkingsverband met William Demant Holding uit Denemarken aangegaan, wat in 2003 leidde tot de oprichting van Sennheiser Communications A/S.

In juli 2013 namen Daniel Sennheiser en dr. Andreas Sennheiser, de zonen van prof. dr. Jörg Sennheiser, het over als CEO van Sennheiser electronic GmbH & Co. KG. Beiden delen ze de ambitie van hun grootvader en vader in hun doel om de hele audiosector vorm te geven middels een dynamische cultuur van innovatie en een vastberaden passie om uit te blinken.

En zo kon Labor W, een start-up die in een huis met vakwerkgevel in Wedemark begon, uitgroeien tot een mondiale speler die al jarenlang een continu groeiende omzet in stand houdt. Sennheiser heeft inmiddels meer dan 2.700 werknemers, waarvan ongeveer de helft in Duitsland gevestigd is. In 2013 genereerde het familiebedrijf, dat onafhankelijkheid nog steeds als kernwaarde heeft, een omzet van ongeveer 590,4 miljoen euro.

De toekomst
Als innovatie-gedreven bedrijf wil Sennheiser een sleutelrol blijven spelen in het vormgeven van de toekomst van audio. De fundering hiervoor is al gelegd met de nieuwe Innovation Campus die op het bedrijfsterrein in Wedemark in Duitsland gebouwd is, welke in maart 2015 officieel de deuren zal openen.

“Hier zullen we, net zoals in onze wereldwijde innovatiecentra, in cross-functionele teams werken die het brede bereik van onze expertise samenbrengen om unieke toepassingen vorm te geven, zoals het nog verder individualiseren van audiocontent", legt de andere medebestuurder Daniel Sennheiser uit.

“In de toekomst zullen we onze productontwikkeling nog zorgvuldiger afstemmen op de werkelijke behoeften van onze klanten, waar die ook ontstaan – op live podia, bij professionele studioproducties, in kantoren, of simpelweg bij het luisteren van muziek ter ontspanning – terwijl we altijd streven akoestische perfectie te bereiken.”

Voor de mensen die meer willen weten over Sennheiser; gedurende de resterende maanden van hun jubileumjaar zal het online magazine “Bluestage” iedere maand achtergrondverhalen publiceren over de producten van de audiospecialist en haar bedrijfsgeschiedenis. Meer informatie zal beschikbaar worden gesteld op deze site.


EDITORS' CHOICE