Recensie: Heli (dvd)

Jan Luijsterburg | 19 februari 2015

Mexico mag een mooi vakantieland zijn, maar het heeft ook een minder leuke kant. De misdaad rond de grootschalige drugshandel trekt diepe sporen in het dagelijks leven van de burgers. Een lijk dat aan een brug hangt te bungelen is er nauwelijks nog iets om van op te kijken.

Hoe iedereen te maken kan krijgen met de drugshandel en het bijbehorende geweld wordt gedemonstreerd aan de hand van het verhaal van Heli, een jonge arbeider in een autofabriek. Hij woont met zijn familie, bestaande uit vader, vrouw, baby en zus in een schamel huisje. Zusje Estela wordt verliefd op een jongen die in opleiding is bij de politie. Om aan geld te komen drukt hij een in beslag genomen partij cocaïne achterover en verstopt die buiten ieders medeweten in het huis van Heli. De gevolgen zijn heftig en dramatisch.

De statische, observerende cameravoering en het onopgesmukte, beetje slome spel van de acteurs maken dat het getoonde geweld onopgesmukt en realistisch overkomt. Juist door effecten te mijden komt het extra hard aan. Dit is geen entertainment geweld, maar de alledaagse realiteit. Drugshandelaren en politie doen nauwelijks voor elkaar onder in het hanteren van onmenselijke methoden om hun doelen te bereiken. Geen leuke boodschap, maar wel een belangrijke: geweld kan iedereen treffen, je hoeft er helemaal geen slecht mens voor te zijn.

Dit alles maakt Amat Escalante, van wie we hier eerder zijn debuut Sangre bespraken, tot een groot filmmaker. Dat zag ook de jury van het filmfestival van Cannes, waar hij met Heli in 2013 de prijs voor de beste regisseur mocht ontvangen, als jongste ooit. Ook cameraman Lorenzo Hagerman werd veelvuldig bekroond om zijn indrukwekkende beelden, die prachtig overkomen op deze DVD uitgave.

Aanvullende informatie

• Land en jaar: Mexico, 2013
  • Speelduur: 105 minuten