Recensie: Pride (blu-ray)

Jan Luijsterburg | 26 februari 2015

Ja dat kunnen ze wel, de Britten. Hun eigen geschiedenis romantiseren zonder de feiten al te zeer geweld aan te doen, in een aansprekende filmvorm. Een flinke dosis humor en warmbloedige personages, gespeeld door acteurs die het klappen van de zweep meer dan kennen, zorgen ervoor dat iedereen er blij van wordt, hoe treurig de aanleiding ook is.

Het verhaal speelt tijdens de Britse mijnwerkersstaking van 1984, toen Margaret Thatcher een kil bewind voerde. Omdat de actie tot het uiterste werk doorgevoerd werd pure armoede een praktische bedreiging van de staking: hoe lang kunnen gezinnen het uitzingen zonder geld? Hulp kwam uit een onverwachte hoek: de Londense homobeweging. Onder het motto de ene minderheid ondersteunt de andere, samen voor gelijke rechten, werd er geld ingezameld.

Probleem was aansluiting te vinden bij de mijnwerkersbonden. Die geneerden zich namelijk meer dan een beetje om geholpen te worden door homo’s. Uiteindelijk komt het tot een busreis naar het dorpje Onllwyn in Wales, waar men niet weet wat de afkorting LGSM (Lesbians and Gays Support Miners) betekent. Ondanks de grote verschillen en onderlinge problemen ontstaat een bijzondere band. Een paar mijnwerkers leren zelfs, geïnspireerd door de flamboyante homoseksuelen, dat ze hun vrouwen een plezier doen door ook te gaan dansen. Feelgood van de bovenste plank.

Er zijn een paar extra’s meegeleverd waarin wel erg vaak herhaald wordt dat dit een ontzettend belangrijk en uniek verhaal is, en hoe geweldig de cast en crewleden wel niet zijn. Dat alles iets te snel gemonteerd op net te nadrukkelijke, voortdurend doorspelende achtergrondmuziek. Gevalletje plank mis. Interessanter is een korte docu over het echte verhaal, waarin, doorsneden met authentieke nieuwsbeelden, de oorspronkelijke personages aan het woord komen.

Aanvullende informatie

• Land en jaar: VK 2014
  • Speelduur: 120 minuten