ARTIKELWadia

Presentatie en eerste praktijkervaringen Wadia 1- en 3-serie

Werner Ero | 13 maart 2015 | Fotografie Werner Ero | Wadia

Wadia, roemrucht uit de VS afkomstig merk wat al halverwege de jaren tachtig furore maakte met hun vooruitstrevende digitale producten. Zo was het merk één van de allereerste die met een losse D/A-converter (bij Wadia altijd Decoding Computer genoemd) op de markt kwam. Ook de discspelers en de eind jaren negentig geïntroduceerde PowerDAC, wisten in korte tijd een legendarische status te verwerven. In de jaren die volgden werd het echter langzaamaan steeds stiller rond dit eens zo bruisende en innovatieve merk. Gelukkig is die tijd inmiddels weer voorbij en is door grote inspanningen van eigenaar Fine Sounds Group, duidelijk weer een nieuwe weg naar boven gevonden. Bij de Nederlandse Wadia importeur Audiac, vond dan ook onlangs de presentatie plaats van twee gloednieuwe productlijnen in de vorm van de kleine 1- en de ‘full size’ 3-serie.


Wie op de afgelopen AZ audio show in Alkmaar is geweest, heeft daar al voor het eerst met deze nieuwe Wadia modellen kennis kunnen maken. Bijzonder stijlvolle apparaten die op een gedistingeerde manier een mooi sober soort van luxe uitstralen en daarbij tevens op knappe wijze, zeker qua vormgeving, nog steeds hun oude roots niet verloochenen. Mede door mijn persoonlijke ontmoeting tijdens het 30-jarig jubileum van Sonus Faber in Italië (een ander merk van de Fine Sounds Group) met deze getalenteerde ontwerper, is meteen te zien dat ook deze nieuwe Wadia loten aan het verbeeldende brein van de Italiaanse Livio Cuccuza zijn ontsproten. Wederom ontwaar ik weer die typische combinatie van een zowel ingetogen als zwierig lijnenspel en mooi materiaalgebruik met fraaie contrasten, als de kenmerkende handtekening van deze jonge en gedreven grafisch ontwerper. Wat ik vooral erg knap vind is dat hij hoewel bij ieder aangesloten merk van deze investeringsgroep een bepaalde Italiaanse zwier en levensplezier in de ontwerpen aanbrengt, hij ook de oorspronkelijke roots goed weet te bewaren. Hierdoor zie je niet alleen echt wat nieuws voor je staan, maar zie je ook in één oogopslag de kenmerkende merkidentiteit terug.

Wadia 1, 3 en meer
Voor wie nu misschien hoopt en denkt dat ook het vroegere Wadia merk eigen geluid bij de overname door de Fine Sound Group bewaard is gebleven, moet ik je helaas teleurstellen. In zowel de eersteling in de vorm van de door mij in 2013 uitgebreid geteste Intuition 01 geïntegreerde versterker, als de nieuwe 1- en 3-serie, is sprake van een wezenlijk ander signatuur. Iets waar ik later in deze in eerste kennismaking nog wat uitgebreider op terugkom. Van het oorspronkelijke Wadia team uit de beginjaren zijn vandaag de dag nog maar enkele mensen terug te vinden. Toch is het schijnbaar genoeg om samen met een ander team, ook in het nieuwe Wadia programma, de zo bijzondere digitale schakelingen in een aangepast jasje te implementeren.

Geheel nieuw is echter de inbreng van het minstens zo respectabele Amerikaanse merk McIntosh. Een naam die staat voor één van de meest uitgesproken visuele looks van alle audiomerken op onze aardbol en net als bijvoorbeeld een merk als Harley Davidson, een prachtig voorbeeld van de typische ‘American way of life’ is. Maar achter deze doorgaans opvallende façade van stijlvolle, zwart glazen frontpanelen, ‘McIntosh blauwe’ verlichting en een iconisch logo, gaat ook het grootste moderne hightech bedrijf met uitgebreide elektronische productiefaciliteiten van de Fine Sounds Group schuil. In het ontwerp procédé voor de nieuwe Wadia modellen is dan ook een uitgebreide rol voor dit in de staat New York gelegen bedrijf toebedeeld. Zo is het leeuwendeel van de analoge Wadia elektronica in nauwe samenwerking met de ingenieurs van McIntosh ontworpen. Hierdoor komen verrassende en verfrissende zaken aan de oppervlakte. Eén daarvan is dat in bijvoorbeeld het voorversterkerdeel van de nieuwe Wadia 3-serie, de vroeger veel gebruikte digitale volumeregeling, nu weer vertrouwd en vooral goed analoog is!

Als gevolg geen resolutieverlies meer bij lage volumestanden door een te laag aantal beschikbare bits, maar weer die mooie vloeiende, betrokken en hoog oplossende ‘ouderwetse’ weergavekwaliteit. Een andere wezenlijke verandering in verschillende apparaten is het gebruik van zowel klasse D versterkertechniek als schakelende voedingen. Nog steeds is klasse D een techniek die voor mij wat omstreden is als het om de beste geluidskwaliteit gaat. Anderzijds staat de techniek ook niet stil en worden er langzaam maar zeker, steeds beter presterende producten mee ontworpen. Aangezien tijdens de presentatie ook een vertegenwoordiging van de Fine Sounds Group zelf aanwezig is, kon ik zelfs loskrijgen dat de Wadia familie in de nabije toekomst ook naar boven nog verder zal worden uitgebreid in de vorm van een 5-serie. Terwijl het assortiment dan voorlopig zal worden gecompleteerd met een 7-serie, die vooral voor home cinema toepassingen zal zijn bedoeld.


EDITORS' CHOICE