Recensie: The Fall - Seizoen 2 (dvd)

Jan Luijsterburg | 09 april 2015

Het eerste seizoen van de Britse, zich in Belfast afspelende thriller 'The Fall' eindigde zonder dat de seriemoordenaar opgepakt werd. Dat was, na een geweldige opbouw, wel onbevredigend maar maakte het wachten op serie twee extra spannend.

Was in de eerste reeks de ogenschijnlijk sympathieke moordenaar Paul Spector (Jamie Dornan, inmiddels vooral bekend van Fifty Shades of Grey) het meest succesvol van de twee, in veel oogpunten gelijkaardige jagers, in de tweede serie is het de beurt aan politie-inspecteur Stella Gilbson (Gillian Anderson, van de X-files) om toe te slaan. Dat gaat zeer geleidelijk en met vallen en opstaan, maar aan het wurgen van meisjes met donker haar komt de ogenschijnlijk lieve huisvader en hulpverlener voor rouwenden niet meer toe. Wel komen we geleidelijk steeds meer over hem te weten.

Schrijver Allan Cubitt nam de rol van regisseur over van Jakob Verbruggen, die de eerste serie voor zijn rekening nam. Of het daardoor komt weet ik niet, maar seizoen twee ziet er iets conventioneler uit. Het is er niet minder spannend door. De voortdurende getergde personages blijven fascineren, dank zij het sterke script en het fantastische acteerwerk van de hoofdrolspelers.

Voor de spannende ontknoping, waarin Spector steeds meer gefascineerd raakt door Gibson, is gekozen voor een extra lange aflevering. En wat zag ik bij het zoeken naar achtergrondmateriaal over de serie? Er komt een seizoen 3! Dat is nog eens iets om naar uit te kijken, want The Fall is pure topkwaliteit!

VK 2014
Speelduur: 5 x 60 minuten + 1 x 90 minuten (3 DVD’s)
Regie en scenario: Allan Cubitt