Review: Om de wereld in 50 concerten (dvd)

Jan Luijsterburg | 30 april 2015

Bij gelegenheid van het 125-jarig bestaan toerde het Koninklijk Concertgebouworkest in 2013 de wereld rond. Alom bejubeld documentairemaakster Heddy Honigmann maakte er een mooie film van.

De titel en de subtitel, ‘Een reis naar de kern en de kracht van muziek’, doen vrezen voor een topzware en overvolle reportage. Gelukkig is Honigmann wel wijzer en toont zich in de beperking een meester. Ze spreekt met slechts enkele van de orkestleden in drie van de bezochte steden: Buenos Aires, Soweto en Sint Petersburg. En met amper een handjevol mensen uit die steden die aangeraakt worden door de muziek. Daarbij richt zij de camera vooral op plaatsen waar ogenschijnlijk niets gebeurt. Gevolg is een heerlijk ademende documentaire met een muzikaal tempo. Tonen komen pas tot hun rechten door tussenliggende pauzes, immers.

Aan de praktische aspecten van de tournee maakt Honigmann weinig beelden vuil. Aardige details trekken de aandacht, zoals de speciale coolpacks die voor de violen zijn gemaakt, zodat ze niet blootgesteld worden aan temperatuurschommelingen die het stemmen lastig maken. Leuk is de opening van de film, waarin een slagwerker mooi invoelbaar maakt hoe het is om in een symfonie slechts één keer in actie te komen om de bekkens te laten knallen. Dirigent Mariss Jansons te zien dirigeren tijdens een repetitie heeft geen toelichting nodig. De onversneden, intense muziekbeleving straalt van hem af.

Aan het woord komen vooral bezoekers van de concerten. Een Argentijnse taxichauffeur vertelt hoe belangrijk het voor hem is in zijn auto gebruikt naar klassieke muziek te kunnen luisteren. Een meisje in Soweto slaat helemaal dicht van emotie als ze duidelijk probeert te maken wat muziek voor haar betekent.

Juist door de bescheiden, subtiele aanpak slaagt de film er in haar hoogdravend ogende doel te bereiken om kern en kracht van muziek te verbeelden.

Nederland, 2014
Speelduur: 94 minuten