Recensie: David Sanborn – Time And The River (LP)

Eric de Boer | 29 juni 2015
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 01 juni 2015

SAMENVATTING

Met Time And The River laat David Sanborn horen dat leeftijd geen beperkende factor hoeft te zijn als het gaat om spelkunst, variatie en innovatie. De plaat heeft een ontspannen sfeer die ervoor zorgt dat de muziek extra aimabel wordt. De productie, die ook in handen van Marcus Miller lag, lijkt gemaakt voor vinyl, waarbij de saxofoon gedetailleerd en helder –maar nooit schel- overkomt en de overige instrumentatie er fraai omheen wordt verspreid. Een goede hifi-installatie maakt van deze plaat een feestje. De LP biedt een verfijnde luisterervaring, die ook audiofielen aan zal spreken. Ik vermoed dat we dit album dan ook op hifi-shows tegen zullen komen, wat in dit geval geen nadeel hoeft te zijn.

Het vijfentwintigste album dat uit de handen van saxofonist David Sanborn afkomstig is heet Time And The River. Na een lange periode vindt de 69-jarige zijn vroegere kompaan Marcus Miller weer terug en samen komen de heren –aangevuld door diverse muzikanten en artiesten- een ontspannen weg terug waarin jazz, soul en zelfs blues samenkomen. Music On Vinyl brengt het album uit op vinyl, dat prettig in het gehoor ligt.

De in Tampa, Florida geboren saxofonist David Sanborn is allang geen vreemde meer. Ook niet in ons land, waar hij vaak speelde op het North Sea Jazz Festival. De artiest staat vooral bekend om zijn fusion jazz met invloeden van pop en R&B. Met vijfentwintig albums op de teller (startend vanaf Taking Off uit 1975) vergaarde Sanborn maar liefst zes Grammy Awards en acht van z’n platen kregen een gouden status. Eén werd zelfs platina.

Hoewel David Sanborn vooral veel airplay genoot met zijn smooth jazz spel, was hij door de jaren heen ook erg actief als sessiemuzikant. Zo was zijn saxofoon te horen op albums of podia van David Bowie, James Brown, Brian Ferry, Eric Clapton, Stevie Wonder, Paul Simon, Jaco Pastorius, Elton John, Roger Waters en nog veel meer platen en projecten. Aan ervaring geen gebrek, dus. Sterker nog, veel muziek is dankzij David Sanborn voorzien van een unieke signatuur.

Na 15 lange jaren zonder gezamenlijk album voegden David Sanborn en bassist/ producent Marcus Miller zich weer samen voor Time And The River. Beide heren genieten zo veel ervaring, dat ze niets meer te bewijzen hebben. De plaat laat dat duidelijk horen, hoewel het spel van zeer hoog niveau is. Van relaxte eigentijdse jazz (zoals de track Drift) tot aan soul en R&B (Can’t Get Next To You, met ex-Tower Of Power zanger Larry Braggs op zang), speelt Sanborn de sterren van de hemel zonder krampachtig lyrisch over te komen.

De muziek spreekt voor zich, nipt af en toe aan fusion, en weet met een ‘steady groove’, een gezonde dosis funk en een dikke knipoog naar R&B te vervoeren. De twee artiesten -Miller speelt natuurlijk mee op Time And The River- zorgden dan ook voor een kundige invulling van de overige instrumenten. Met gitaristen als Yotam Silberstein en Nicky Moroch, toetsenist Roy Assaf, Peter Hess op fluit en tweede sax, Marcus Baylor op drums en Javier Diaz op percussie tilt het gezelschap de muziek boven het ego uit. Een fraai rustpunt op Time And The River is de door Randy Crawford op bijna zwoele wijze vertolkte versie van Windmills Of Your Mind. En een Afro-Latijnse weg wordt succesvol bewandeld op de track Spanish Joint, waarbij ook de percussie een extra grote rol toebedeeld kreeg. De afsluiter van de plaat, Overture (afkomstig van The Manchurian Candidate) laat de saxofoon fraai horen, terwijl de door Assaf bespeelde piano het geheel plezierig ondersteunt. Een prachtig einde van een gevarieerd album.

Aanvullende informatie

• Muziek: 8 ½
  • Klank: 9