Recensie: NITS – Hotel Europa (LP)

Eric de Boer | 06 juli 2015
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 09 juni 2015

Hotel Europa is veel meer dan een bijeengeraapt stel live tracks die op een verzamelaar zijn geplaatst. Het is een bloemlezing op de geschiedenis en kwaliteit van NITS als band in de laatste kwart eeuw. Innovatief, warm, intiem en kunstzinnig. Niet alle tracks zijn even sterk uitgevoerd of opgenomen (luister maar naar Dutch Mountains), maar over het algemeen zit het met de productie prima in elkaar en zijn de twee LP’s een genot om te beluisteren. De echte fan zal naast het vinyl ook de dubbel-cd willen hebben, waar geen 23 maar 31 nummers op staan. De tracks, klank en uitvoering van de dubbel-LP zijn in elk geval de moeite meer dan waard!

Een Nederlandse band met een staat van dienst die meer dan vier decennia bestrijkt, het komt niet heel vaak voor. Golden Earring komt meteen in de geest bovendrijven, maar NITS zijn ook al sinds 1974 aan het musiceren. Hotel Europa zag onlangs het levenslicht en bestaat uit een vrij complete compilatie van live tracks die in de periode tussen 1990 en 2014 zijn opgenomen op plaatsen verspreid over ons hele continent. Music On Vinyl bracht het album tevens uit als dubbel-LP, waarvan de eerste 500 persingen op genummerd, helder vinyl werden geperst.

De band NITS werd in 1974 in Amsterdam opgericht als The Nits door zanger/ tekstschrijver Henk Hofstede, percussionist en drummer Rob Kloet en toetsenist Robert Jan Stips. In een periode van veertig jaar heeft de band talloze albums uitgebracht, waarbij elk album weer anders wist te klinken dan zijn voorganger. Urk uit 1989 was de titel van het eerste live-album met daarop muziek uit de gehele eerste 15 jaar van het bestaan van de band. De muziek op dat album werd tijdens een tour opgenomen.

En nu, 25 jaar later, is er dan Hotel Europa. Wederom een compilatie van live vertolkte tracks, maar afkomstig van diverse tournees. De titel geeft de vele door NITS bezochte steden weer, waar men natuurlijk in een hotel overnachtte rondom een concert. Dit wordt op leuke wijze geaccentueerd met foto’s en data die de insert, albumhoes en tracks omlijsten. Een kleine, persoonlijke kijk in het nomadenleven van een Nederlandse band. De kunstzinnige pop-rock die NITS hebben gemaakt in dezelfde periode van 25 jaar wordt op deze live compilatie fraai aangehaald, hoewel de CD-versie van het gelijknamige album natuurlijk meer ruimte bood dan twee LP’s.

En wat moet je dan nog zeggen over zo’n fraai stuk geschiedenis van de vaderlandse muziek op een verzamelaar? De muziek die gekozen is voor de vinylversie van Hotel Europa laat horen dat de band op diverse podia een stuk warmer, intiemer en rijker klonk dan vanuit de studio na de productie. Logisch. Het kenmerkende stemgeluid van Henk Hofstede doet het perfect, de weergave geeft af en toe weer dat de man bijna in de microfoon kruipt. Intens. Toetsenist Robert Jan Stips was niet de gehele periode aanwezig als bandlid en is daarom ook niet op alle tracks hoorbaar. Hoewel die periode op prima wijze werd ingevuld door de overgebleven bandleden (met de nodige personele aanvullingen), is zijn spel toch wel een van de fijne toevoegingen gebleken op het podium en de albums. Allemaal hoorbaar op Hotel Europa. En natuurlijk het uitgebreide percussiewerk van Rob Kloet, dat op zich al een kunst genoemd mag worden.

Als verzamelaar is Hotel Europa logisch opgebouwd en werkt het album van het heden terug naar het verleden. De twee LP’s beginnen met Five Fingers (van het album Malpensa uit 2012) en eindigt –hoe kan het ook anders- met Dutch Mountains (afkomstig van In The Dutch Mountains uit 1987). Tussendoor komt er veel (maar voor de NITS-fan nooit genoeg) fijne muziek aan bod, dat soms in een grote bezetting zoals Walking With Maria, het fraaie Eifersucht of Giant Normal Dwarf en soms in kleinere bezetting wordt vertolkt. Hoogtepunten zullen voor elke liefhebber persoonlijk aangewezen kunnen worden, maar tracks als Les Nuits, Hawelka, Lenin And The Wounded Angel en Three Sisters steken er wat mij betreft bovenuit.

• Muziek: 8 ½
  • Klank: 8
  • Kwaliteit persing: 9