ARTIKELBol.com

Bol.com sterkste retailmerk

Redactie HiFi.nl | 30 juni 2015

Bol.com is het sterkste retailmerk van Nederland. Althans, in de ogen van de consument. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2015 dat Hendrik Beerda Brand Consultancy deed. De honderd belangrijkste retailmerken van Nederland, geselecteerd op basis van omzet, bezoek en aantal vestigingen, werden aan 1875 consumenten voorgelegd.

Daarnaast werd elk merk tegen het licht gehouden op factoren als merkkracht, aankoopintentie en groeiverwachting. De resultaten van het Retail Merkenonderzoek 2015 zijn gepubliceerd in het afgelopen maandnummer van RetailTrends.

Die positie geeft an sich geen enkele garantie voor de toekomst, blijkt uit hetzelfde onderzoek. De ranglijst van retailers die het meest gaan groeien ziet er volgens consumenten namelijk weer heel anders uit. Bol.com staat in dit opzicht echter óók op de eerste plek (zie afbeelding).

Bol.com is al een tijdje niet alleen meer een etailer. Het concern, dat ooit begon als boekaanbieder naar goed voorbeeld van Amazon, is in de laatste jaren uitgegroeid tot een verkoper van kleding, huishoudelijke producten en elektronica.

Daarnaast is het eigen assortiment niet langer het enige aanbod bij het bedrijf van Daniel Ropers. In het verkopers-model, het online winkelcentrum van bol.com, kunnen winkels – zowel on- als offline retailers – hun waren in de etalage zetten. Erg handig voor zaken die in de volledige verkoopketen kunnen voorzien, maar geen online aanwezigheid hebben – of in ieder geval niet met het bereik van bol.com. Voorts werd dat ook nog uitgebreid met ‘Logistiek via bol.com’, waarbij de online gigant alles van orderverwerking en betaling tot opslag, verpakking en verzending overneemt.

Bovendien is er zeer recent weer een stap gezet in het aantrekkelijker maken van online aanschaffen: bol.com biedt inmiddels ook ‘vandaag ophalen', door de samenwerking met Ahold verder te verscherpen. Bestellingen die voor 12u in de middag geplaatst worden, kunnen uiterlijk 17u in de middag worden opgehaald bij een van de tweehonderd geselecteerde filialen van Albert Heijn.

In het AV-assortiment van bol.com vind je tegenwoordig steeds meer mooie merken die ook op HiFi.nl vertegenwoordigd zijn, zij het in nieuws, reviews of achtergrondartikelen. Daarnaast spelen er ook daar een aantal interessante zaken, zoals het merkenbeleid van het bedrijf. Een woordvoerder desgevraagd: “Bol.com is al jaren bezig met het uitbreiden van het assortiment in AV. Onlangs hebben we belangrijke merken als Bose, Sonos, Klipsch, Denon & Marantz toegevoegd.”

“Natuurlijk blijven we ontwikkelen, en willen we steeds meer mooie merken aan ons assortiment toevoegen,” vult de woordvoerder verder aan. “De verwachting is dat we in de toekomst ook meer exclusievere merken zullen bieden. We staan nog maar aan het begin en we hebben nog zo veel om ons verder in te ontwikkelen en verbreden. Daar werken we iedere dag aan.”

Dat het niet ophoudt met een belofte om exclusievere merken toe te voegen, blijkt wel uit het belang van deze productgroep binnen de organisatie. Er werken momenteel zeven productspecialisten om de audio- en videowinkels elke dag verder uit te breiden. “Het toevoegen van assortiment is één, het uitbreiden van functionaliteiten is daarnaast net zo belangrijk. Zo besteden we ook veel aandacht aan de ‘customer journey’ van de klant, waarbij we het belangrijk vinden om hen zo goed mogelijk te begeleiden in het maken van een goede keuze uit een breed assortiment.”

“Wij willen er zijn voor de consument die graag een koptelefoon van enkele tientjes koopt, maar ook voor de high end-gebruiker of audiofiel die wat meer verwacht van zijn av-apparatuur.”


EDITORS' CHOICE