REVIEWDenon

Denon stereoversterker PMA-50 en cd-speler DCD-50

Ad Bijleveld | 02 september 2015 | Denon

SAMENVATTING

Denon heeft met de ‘power-DAC’ PMA-50 en de cd-speler DCD-50 een stel fraaie producten afgeleverd: smaakvol vormgegeven, schitterend afgewerkt, prettig in de omgang en in staat tot een akelig nauwkeurige weergave. Dat de rillingen niet altijd over de rug liepen, ligt waarschijnlijk eerder aan de versterker in de PMA-50 dan aan de digitaal/analoog-omzetter, maar zeker zijn we niet van onze zaak. Immers, een pre-out die ons in staat zou stellen de prestaties van alleen de DAC te beoordelen, ontbreekt. Een poging daarvoor de hoofdtelefoon-uitgang te gebruiken, een staaltje paniekvoetbal, dat geven we toe, liep natuurlijk spaak. Die uitgang is niet ontworpen om met de line-ingang van een versterker te worden verbonden, en dat was te horen.

Zo op het eerste gezicht een komisch duo, dat zowel horizontaal als verticaal voor gezellig amusement zorgt. Maar onderschat met name versterker PMA-50 niet. Die is akelig nauwkeurig.

Immers, de versterker is gebouwd rond het snel kloppende AL32-hart, bekend van de door Denon geleverde high-end apparatuur. Zowel analoge signalen, door de ingebouwde convertor omgezet naar digitaal, als digitale soortgenoten in een groot aantal verschillende formaten, worden deze krachtige 32-bit processor ingestuurd en vervolgens in z’n meest optimale vorm door de digitale versterkers op het gewenste analoge niveau gebracht. Ten eerste natuurlijk ten behoeve van de aangesloten luidsprekers, maar ook een met deze nieuwe Denon verbonden hoofdtelefoon profiteert volop van de geleverde rekenkundige inspanningen.



Uiterst analytisch
Hoe? Door middel van een analytisch en dynamisch klankbeeld met een uitstekende stereodefinitie. De aangewende overmaat aan digitale slagkracht wordt vooral vertaald in een ongekende nauwkeurigheid tijdens de minder luide passages en een hoge definitie in met name de zo belangrijke midden-frequenties.
Om na te gaan of het allemaal niet te zakelijk wordt, werden er door ons gedurende de test meerdere ECM-schijven uit de kast getrokken. Producent Manfred Eicher staat immers garant voor een uitstekende opnamekwaliteit, gedetailleerd, dynamisch, ruimtelijk goed gedefinieerd, maar echt gezellig wil het maar zelden worden. Kortom, we waren benieuwd wat de gedurende een eerste kennismaking niet bepaald warmbloedig klinkende Denon-set zou maken van bijvoorbeeld ‘Yesterdays’, één van de vele live-registraties van The Trio (Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack DeJohnette, Tokyo april 2001, ECM 2060).
Daarbij vervult cd-speler DCD-50 in feite louter de functie van loopwerk. Begrijp ons niet verkeerd, de speler heeft een voortreffelijke digitaal/analoog-omzetter aan boord, maar wij kozen voor een digitale verbinding met de PMA-50. Daarmee wordt immers voorkomen dat een digitaal/analoog-omzetting in de cd-speler vervolgens, ten behoeve van de digitale eindtrappen, wordt gevolgd door een analoog/digitaal-omzetting in de versterker.



De cd wordt door de speler voorzichtig opgegeten (slot-in) en hoewel we dan altijd wat bevreesd zijn voor beschadigingen van het oppervlak, was daarvan bij deze Denon geen enkele keer sprake. Het alternatief, een lade, komt natuurlijk niet in aanmerking omdat, inderdaad, de set ook verticaal gebruikt kan worden. Kiest u daarvoor, dan draaien de gedetailleerde en goed leesbare oled-displays netjes een kwartslag. Handig en leuk. Echter, een decennium geleden zouden we daarvan hevig opgewonden zijn geraakt, maar nu iedereen met een smartphone rondloopt, kijkt niemand daar meer van op.
Naast de merknaam, trakteert het display van de speler ons op trackinformatie, terwijl de versterker laat zien naar welke ingang er wordt geluisterd en wat de samplefrequentie is van het aangeboden digitale signaal. Dat is, luisterend naar een cd, natuurlijk 44.1 kHz, maar PCM-signalen tot 24 bit en 192 kHz komen eveneens voor verwerking in aanmerking, naast DSD-tracks van 2.8 (DSD64) en zelfs 5.6 MHz (DSD128).

MERK

EDITORS' CHOICE